Publicerat Juli 30, 200620 yr Nu börjar bockjakten närma sig... Buttolon har dammats av för att testas i hopp om att man ska få fram nån grann bock... Nån som har varit ute och provat och locka bock än??
Publicerat Juli 30, 200620 yr Jab brukar inte locka så mycket,(känns mest som jag bara skrämmer i väg dom) >. Men jag brukar vilja smyga runt och komma nära bocken och jag har lyckats sett några skjutbara bockar iår. I vårat jaktvårdsområde så bestämmer vi oss för att vi bara får skjuta EN bock/bockjakt och det verkar fungera bra, dom senaste åren har vi fått upp kvalitén på bockarna så nu kommer det ngo bli en RIKTIGT rolig bockjakt iår. Hade bra alla // "TB"
Publicerat Juli 30, 200620 yr kom precis hem, varit ute en liten tur på vägarna på marken, en returbock och get med 1 kid såg vi.skall försöka pyrscha lite räv/grävling nu innan bockjakten, får se om man kan se lite fler bockar då!
Publicerat Juli 30, 200620 yr Författare kom hem för en stund sen efter en smygning på marken... Smög ut på en åker för att ta mig till en stapel rundbal för att där sitta och spana över åkrarna ett tag.. På vägen ut såg jag en bock på 300 m som stod och lyssnade åt mitt håll, smög försiktigt upp på rundbalarna. Väl uppkommen kikade jag över den andra stapeln balar och ser bocken vara på väg åt mitt håll, han stannade på 30 meter och käkade ett tag för att sen gå vidare... En ungbock, inte mycket på huvudet... En perfekt kandidat till 30-06an... Fortsättning följer 16 aug... ;D
Publicerat Augusti 10, 200620 yr Har varit ut och vakat räv några kvällar, och sett mellan 2-5 bockar varje gång dock endast en med skapliga horn. Men den lär man väll spara och skjuta någon av dom mindre istället. Så det ser ganska ljust ut inför bockpremiären. Och det är väll en j-vla tur det för under räv och grävlings jakten så här långt har det varit natt svart.
Publicerat Augusti 13, 200620 yr jag är väldigt oerfaren bockjägare så jag undrar om någon kan säga hur många bockar som finns på mina marker,har en stam på ca 15 djur.en bock kan man väl skjuta utan att göra nåt dumt?hur stora områden rör sig bocken på under den här tiden?
Publicerat Augusti 15, 200620 yr >Ari Här i mellansverige är siffran ca 100 ha för en bock och hans revir, tror nog den siffran stämmer trots den är något år gammal. /Vänligen
Publicerat Augusti 15, 200620 yr Nu drar jag från jobbet, packar bilen och åker upp till marken. Hörs på torsdag! ;D ;D
Publicerat Augusti 15, 200620 yr Nu är det bara timmar kvar. Gissa om man blev förvånad igår, när jag var ut och skulle kika på bocken jag har följt i ca 1mån. Han har varit på samma hygge hela tiden, och jag har inte sett en enda anna människa varit ute och spanat efter bockar. Men igår så sitter det 2st stegar uppsatta på varsin sida av hygget. Så nu är jag lite fundersam om jag överhuvudtaget ska gå dit. Känns ju lite underligt att bara skita i det när man lagt ner så mycket tid. Och en stege ger ju ingen förtur direkt men men. Är lite kluven.
Publicerat Augusti 15, 200620 yr Jag fattar inte ??? ??? Vem har satt upp dessa stegar? HAr ni ingen kommunikation inom jaktlaget? Låter lite vanskligt med tanke på säkerheten och tråkigt för dig som har kikat ut ditt objekt ??? BigJim
Publicerat Augusti 15, 200620 yr ja, imorn bitti är det dags, jag å far har sett ganska mycke bock, pinnabockar, returbockar och några fina bockar, så det skall bli roligt att se vad som händer de närmaste dagarna!
Publicerat Augusti 15, 200620 yr Jag fattar inte ??? ??? Vem har satt upp dessa stegar? HAr ni ingen kommunikation inom jaktlaget? Låter lite vanskligt med tanke på säkerheten och tråkigt för dig som har kikat ut ditt objekt ???BigJim Har hört runt lite med några av dom som jagar på marken, men ingen av dom har satt upp stegarna???? Sen finns det några som inte bor i byn som även har jakträtt, så det bör vara någon av dom. Om det nu skulle vara 2 olika personer som satt upp stegarna så kommer dom i stort sett att kunna skjuta rakt motvarandra, och stegarna var väl gömda såg dom inte förän jag i stort sett gick förbi. Känns ju ganska farligt. Men en uppsatt stege borde väll inte ge någon sorts förtur eller ??? ??? ???
Publicerat Augusti 16, 200620 yr nu är väl en hel del av er redan ute på pass ! själv sitter man här och lirar dator med polarna :- längtar så tills i morgon när det bär av till markerna ! mkt bilder och berättalser nu !
Publicerat Augusti 16, 200620 yr Premiärbocken föll kl 04.10 vid en klövervall. En liten fjoling och således en lämplig matbock. Kalibern var 6,5x55 laddad med Lapua Mega, första rådjuret jag skjuter med Megan och jag är grymt nöjd med den lilla köttförstöringen. Utgångshålet är det som syns på bilden. Tillläggas skall att det var första viltet med hörselkåpor. Köpte ett par Sordin Supreme Pro av Chriss hundföraren på forumet och jag är bara så nöjd! Jag hörde bocken på långt håll när han kom smygandes i skogen mot vallen, sen att slippa pipet en timme efter skott är ju värt hur mycket som helst. Nu ska jag duscha, äta frukost och sedan väcka fru o barn. Ikväll blir det nya tag igen.
Publicerat Augusti 16, 200620 yr Grattis! För min del var det premiär på premiären så att säga. 04.30 satt jag på plats, en timme senare börjar det knaka i kvistar bakom mig. Rätt som det är bräker det till och jag får hjärta och diverse andra mindre vitala organ i halsgropen... Han kommer gående till vänstar om mig, bräker och skäller på mig om vart annat. Jaja tänkte jag, han vet att jag sitter här eftersom han kom upp i vinden bakom mig och jag tror att han är på väg till en äng där en get och två killingar brukar käka frukost. Men han viker av ner framför mig, upp med bössan. Hjärtrytmen ligger på stabila 1200 slag per minut. En perfekt bredsida ca 70metrer ifrån mig, jag har duplexkorset på bogen och börjar skaka trots en bekväm skjutställning. Han strosar vidare bakom en kulle, jag tar ner och försöker återgå från hyperventilering och hjärtflimmer till normala kroppsfunktioner men icke. Bocken kommer runt kullen och skäller på mig, han står nu rakt mot mig och spänner ögonen i mig. Visste han om att det satt en nybörjare med rådjursfrossa där borta? I det här läget har jag bestämt mig för att inte skjuta, det får bli nästa gång vi möts. Han tog ett par skutt och försvann i skogen. Satt kvar en stund och funderade innan jag gick hem. Utskälld av en fyrtaggare klockan halv sex en morgon i augusti. Vilken underbar början!
Publicerat Augusti 16, 200620 yr I det här läget har jag bestämt mig för att inte skjuta, det får bli nästa gång vi möts. Han tog ett par skutt och försvann i skogen. All heder till dig som avstod skott i den sitiationen. Nästa gång är jag säker på att bocken ligger. Lycka till Kareby!
Publicerat Augusti 16, 200620 yr Grattis till bocken. Ska själv ut i kväll men det finns nog inte så många rådjur men en räv kan man nog se i kväll.
Publicerat Augusti 16, 200620 yr Snyggt mickel! Själv följde jag en ungbock i ca en halvtimme, hade riktigt fina/symetriska horn (6a) Hade den på 50 meter som närmast, fotade med mobilkameran men det blev inte bra... Ska försöka med riktiga kameran ikväll...
Publicerat Augusti 16, 200620 yr Gratulerar Mickel! Min premiär morgon regnade tyvärr bort, men det blir nya tag i kväll. ;D
Publicerat Augusti 16, 200620 yr Grattis mickel!!! Ingen bock för mig idag, såg en get, sen var det helt dött.
Publicerat Augusti 16, 200620 yr Hade knappt hunnit ut på trappen innan jag såg tre rådjur på ängen utanför. Det var ganska mörkt (strax före 5) men det såg ut som en liten bock som uppvaktade två hondjur. Dom såg mig och försvann, men lika bra var väl det, det hade känts konstigt att göra en "Runar" och skjuta från huset... Satte mig vid en åravin och väntade. Efter ca 15 minuter dyker det upp en bock ca 175 meter bort. Drygt håll och en del gräs mm i vägen så jag börjar locka. Han verkar helt ointresserad och försvinner in i en granplantering. Fortsätter locka ett par gånger. Efter ytterligare en kvart ser jag bocken på väg mot ån, men fortfarande långt håll och orent läge. Han reagerar inte på locket mer än att han stannar och lyssnar lite ibland innan han försvinner i en brant. Väntar ett tag innan jag börjar smyga mot det ställe där han försvann, blir pissevåt av armhålshögt älgört, nässlor och hallonbuskar. När jag kommer till branten ner mot ån studsar han plötsligt upp ca 30 meter framför mig men stannar till när jag visslar. Jag får iväg ett skott snett bakifrån som går in genom vänster lunga och ut genom höger bog. Han gör ett skutt ner mot ån men blir liggande ett par meter innan!