Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drivande Viltspårhundar/ ADB

Featured Replies

Publicerat

Ang EP. är det utrett hur det ärvs?

• Svar 646
  • Visningar 100,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Freddan78
    Freddan78

Kanske snart är dags att börja kika på vad som verkligen är relevant för rasen och inte ha en massa "eller" med i ett ag. Då kanske det blir mer intressant och framför allt relevant att avelsmeritera

• Vi har som vanligt svårt att förstå varandra. Inser att erfarenheterna skiljer markant...   Lydnad i sig är en inlärningsgrej inget en hund ärver. Jaktlust är arvbart. Mentala bitar är arvbart.

• Fattar inte varför det ska va så svårt o förstå... Ingen här i tråden har sagt att en hund inte får jaga annat än ett klövvilt. Det som sagts är att klarar hunden jaga gris fixar den resten av klövv

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Ang EP. är det utrett hur det ärvs?

Vårt avelsråd har försökt följa de fall som vi känner till. Kontakta avelsrådet om du vill veta mer om EP hos ADB.
Publicerat
  • Författare

risken finns alltid att någon avlar på dem även med ett foderavtal. följer man skks regler ang det så övergår ägandet efter två kullar eller 5 år. EP är ingen trevlig sjukdom... har polare med hund som lider av det. riktigt otäckt när anfallen kommer på fel ställe.

Har du något annat förslag till hur uppfödaren skall agera i detta fallet?
Publicerat

Tror nog som ns skriver i fel händer så kommer det att bli valpar på någon av dessa hundar . En åtgärd skulle kunna vara att kastrera hundarna då är problemet löst.

Publicerat
  • Författare

Tror nog som ns skriver i fel händer så kommer det att bli valpar på någon av dessa hundar . En åtgärd skulle kunna vara att kastrera hundarna då är problemet löst.

Bra förslag. Det skall jag framföra direkt.
Publicerat
  • Författare

När fick dom reda på att fadern hadde ep.Var det en godkänd parning.

Mindre än för 14 dagar sen. Parningen var säkert godkänd i Finland där de bor. Svenska klubben har inte varit inblandad i denna. Meritmässigt så uppskattar jag deras meriter som likvärdiga med de svenska parningarna som har fått dispens i år.
Publicerat

Kastrering och sterilisering skulle lösa avelsförbudet.

Men... det kostar en rätt rejäl slant per valp....

Knappast försvarbart tror jag...

Möjligen att man ger bort valpen gentemot att köparen står för operation.

Förresten.. vem sätter avelsförbudet ?

Man kan, antar jag göra en skriftlig överenskommelse men läste någonstans att det inte blir giltigt eller hur de nu va.

Man kan som jag förstod det inte skriva ett köpeavtal som aldrig blir ett färdigt köp, nått sånt va det tror jag.

Kan SKK ge avelsförbud på de grunderna så ev valpar inte kan registreras?

Att klubben skulle göra det (internt) har lixom ingen betydelse rent registreringsmessigt i SKK.

Ska man komma till rätta med diverse sjukdomar i olika raser så är det nog tyvärr den hårda vägen.. den enda som funkar...

Men det kommer aldrig ske i dagens samhälle.

Hade en valp för en del år sen med blåsljud på hjärtat.

Sålde den till typ självkostnadspris och skrev ett papper på att jag återbetalade hela beloppet om hunden fick avlivas på grund av det innan 4 år ålder.

Avel helt uteslutet, givetvis.

Kan va en väg att gå men på nått sätt måste man nog säkerställa att det inte avlas vidare på avkomman.

Vi vet nog för lite om EP och hur det ärvs eller inte ärvs.

Finns ju olika sorter och en del får ett anfall och inget mer eller så ökar intervallerna med anfall men kan även minska.

Polarens karelare hade/har ett par anfall om året ibland mer. Han väljer att inte medicinera.

En del hundar funkar med medicinering men en del fungerar inte alls i jakten.

Varit några ggr när det varit ytterst nära att han dött med anfall på fel ställe... inte hittat hem, nära drunkna, eller fått anfall mitt under ståndskall.

Kraftiga anfall är jävligt otäckt.....

Publicerat

En liten fråga angående EP, hur vanligt är de i rasen?

Publicerat
  • Författare

Jag tror att det var någon regel med finska kennelklubben. Jag fick den uppfattningen att det gällde i Sverige också.

Publicerat
  • Författare

En liten fråga angående EP, hur vanligt är de i rasen?

Egentligen inte så vanligt. Ett mörkertal kan finnas men jag tror att man numera i större utstäckning än förr informerar om ep. För att kunna begränsa spridningen så bör ju avelsråden informeras så snart som möjligt och att man även håller kontakt över landsgränserna.

Publicerat

Kastrering och sterilisering skulle lösa avelsförbudet.

Men... det kostar en rätt rejäl slant per valp....

Knappast försvarbart tror jag...

Möjligen att man ger bort valpen gentemot att köparen står för operation.

Man kan, antar jag göra en skriftlig överenskommelse men läste någonstans att det inte blir giltigt eller hur de nu va.

Man kan som jag förstod det inte skriva ett köpeavtal som aldrig blir ett färdigt köp, nått sånt va det tror jag.

Kan SKK ge avelsförbud på de grunderna så ev valpar inte kan registreras?

Att klubben skulle göra det (internt) har lixom ingen betydelse rent registreringsmessigt i SKK.

Ska man komma till rätta med diverse sjukdomar i olika raser så är det nog tyvärr den hårda vägen.. den enda som funkar...

Men det kommer aldrig ske i dagens samhälle.

Hade en valp för en del år sen med blåsljud på hjärtat.

Sålde den till typ självkostnadspris och skrev ett papper på att jag återbetalade hela beloppet om hunden fick avlivas på grund av det innan 4 år ålder.

Avel helt uteslutet, givetvis.

Kan va en väg att gå men på nått sätt måste man nog säkerställa att det inte avlas vidare på avkomman.

Vi vet nog för lite om EP och hur det ärvs eller inte ärvs.

Finns ju olika sorter och en del får ett anfall och inget mer eller så ökar intervallerna med anfall men kan även minska.

Polarens karelare hade/har ett par anfall om året ibland mer. Han väljer att inte medicinera.

En del hundar funkar med medicinering men en del fungerar inte alls i jakten.

Varit några ggr när det varit ytterst nära att han dött med anfall på fel ställe... inte hittat hem, nära drunkna, eller fått anfall mitt under ståndskall.

Kraftiga anfall är jävligt otäckt.....

Ja det kostar säkert en slant. Men det är i mina ögon smartaste lösningen . Det är ett tråkigt läge men att sträcka sig till att ta bort än så länge friska valpar är nog inget alternativ. Det är nog bara att acceptera att det kostar en slant hur man än gör för uppfödaren.

Men precis som du sa tidigare är risken stor att någon av dom kommer att leverera valpar om man inte tar bort den möjligheten.

Publicerat

Kan tillägga att en av mina kompisar fick avliva sin tik pga ep för en månad sedan knappt 3 år gammal

Publicerat

Stort grattis!

Publicerat

Stort grattis!

Äh, de va i hägn  :wink:

Publicerat

ja ja men stort gratisssssssss kalle dk.

Publicerat

Äh, de va i hägn  :wink:

Bra jobbat ändå  grattis.

Publicerat

Härligt! Grattis :)

Publicerat

Signe slappar av med lite kräftfiske nu på morgonen. :smile:

post-348-0-12553600-1375692539_thumb.jpgpost-348-0-79000000-1375692551_thumb.jpg

Publicerat

Roligt med Signes första gris! Grattis till en bra och lyckad introduktion på en förhoppningsvis lång och lyckas griskarriär :-)

Publicerat

Kullens prima ballerina... Broschan ska träffa ett gäng skånska svin imorgonkväll. Ev ska en slovakimport hänga på vilket isåfall blir dennes svinpremiär.

/

Herbert

Publicerat
  • Författare

”RAS – Rasspecifika avelsstrategier http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/ras-rasspecifika-avelsstrategier-/  

De rasspecifika avelsstrategierna (RAS) är handlingsplaner för aveln inom en specifik ras. De beskriver både problem och starka sidor som kan finnas inom rasen och rymmer de avelsrekommendationer som rasklubbens medlemmar kommit överens om.

Svenska Kennelklubben arbetar tillsammans med specialklubbarna och rasklubbarna för att ta fram strategier för aveln inom vissa raser. Målet är att de hundar som föds upp ska vara friska och funktionella ur alla aspekter. Arbetet med RAS utgår från en beskrivning av nuläget och problemen som finns hos rasen i dag. Hänsyn tas bland annat till hundarnas hälsa, mentalitet och exteriör. Strategin beskriver också vilka målsättningar som finns, hur målen ska nås och när.”

Vad anser ni om RAS? Är detta något viktigt att arbeta efter?

Publicerat

Ang RAS har jag ingen erfarenhet.

Om jag kommer ihåg rätt va det på G när jag satt med i en hundklubb för en del år sen.

Han tyvärr aldrig sätta mig in i det.