Publicerat September 1, 201312 yr Håller med dig om det mesta du skriver. Skall man då t.ex. avla på en hund som inte klarar hägntestet? "Det krävs att hunden skäller på eller driver grisen 10 min sammanlagt på 45 min provtid. Jycken kan alltså springa jojo mellan förare och gris. kanske för att den inte har tillräckligt med mod..." Nä, men har den aldrig gjort hägntest är det en annan sak. Heter väl förresten inte hägntest utan diplomtest på gris, såg jag nyss. Men hur som jagar den aktivt gris ser jag inget problem. Man kan givet se på det annorlunda... och tro sig veta att hunden inte klarar diplomtest och låter då bli att gå ett sådant. Eller så vill man helt enkelt inte ge hägnägaren 1500:- för ett 45min släpp. Lägg till kostnaden för många mil i bil. Kan va en anledning så god som någon att man skiter i diplomtestet.
Publicerat September 1, 201312 yr Nu håller jag ju på med en annan typ av hundar, men att någon rasklubb kan ha diplomtestet som avelsmerit är för mig helt befängt.
Publicerat September 1, 201312 yr Nu håller jag ju på med en annan typ av hundar, men att någon rasklubb kan ha diplomtestet som avelsmerit är för mig helt befängt. Visst har du rätt som vanligt! Ingen annan jakthundsklubb har väl diplomtestet som avelsmeriterande.
Publicerat September 1, 201312 yr Författare Nä, men har den aldrig gjort hägntest är det en annan sak. Heter väl förresten inte hägntest utan diplomtest på gris, såg jag nyss. Men hur som jagar den aktivt gris ser jag inget problem. Man kan givet se på det annorlunda... och tro sig veta att hunden inte klarar diplomtest och låter då bli att gå ett sådant. Eller så vill man helt enkelt inte ge hägnägaren 1500:- för ett 45min släpp. Lägg till kostnaden för många mil i bil. Kan va en anledning så god som någon att man skiter i diplomtestet. Jo, det kostar ju en del att avelsmeritera sina hundar, vilket dock inte alla håller med om. Det kanske motiverar en skillnad i pris mln avelsmeriterade och icke meriterade? Ditt initiativ att betala ut ersättning till de som meriterade valparna som du fött upp, var väldigt bra. Kanske rasklubben kan bidra på något liknande sätt? Om nu du eller jag inte fullt ut avelsmeriterar våra hundar så har det säkert inte så stor betydelse. Men om våra största uppfödare struntar i RAS och att avelsmeritera sina hundar så kan det vara negativt för rasen. Det är dock aldrig någon nackdel med avelsmeriterade hundar. Och man kan aldrig vara säker på att de avelshundar som inte är avelsgodkända vekligen klarar avelskraven. Beträffande hägntestet så tror jag att testet i Wachtelhundklubbens regi ger betydligt mer. Man kan avelsmeritera sina hundar utan att använda hägntestet om det nu är så dåligt. Att hägntestet nu är så dåligt och dyrt ger inga skäl att helt strunta i att avelsmeritera sina avelshundar.
Publicerat September 1, 201312 yr Tycker också det är riktigt konstigt att man har hägntest som avelsmerit. Jag har sett hundar (av olika raser) i hägn som jagat riktigt uselt där, samma hundar har jag sett på frilevande gris och då har hunden varit riktigt duktig. Men oftast är väl förhållandet omvänt, hunden jagar skapligt i hägn men är tämligen oduglig på frilevande grisar, framför allt större grisar långt ifrån sin förare. Tycker att NS har en stor poäng i det han skriver. Avlar man på de hundar som är duktiga på det svåraste viltet de är tänkt att jaga med dom så är det inga problem att få dem att jaga även annat vilt. Det handlar bara om prägling. Detta visade sig ganska tydligt för ca en vecka sedan. En kompis med en ADB av rätta virket åkte upp på björnjakt. Han släppte sin tik på en färsk björnlöpa och hunden tog sig an den direkt och det resulterade i ett rungande björndrev. Denna tiken har inte kännt björdoft innan och absolut inte sett björn men trots detta tog den sig an uppgiften med glädje. Sådana egenskaper tycker jag är viktiga att de går vidare om hunden för övrigt är mentalt stabil och frisk vill säga. Handen på hjärtat. Hur svårt är det att få en hund att valla rådjur?
Publicerat September 1, 201312 yr Författare Tycker också det är riktigt konstigt att man har hägntest som avelsmerit. Jag har sett hundar (av olika raser) i hägn som jagat riktigt uselt där, samma hundar har jag sett på frilevande gris och då har hunden varit riktigt duktig. Men oftast är väl förhållandet omvänt, hunden jagar skapligt i hägn men är tämligen oduglig på frilevande grisar, framför allt större grisar långt ifrån sin förare. Tycker att NS har en stor poäng i det han skriver. Avlar man på de hundar som är duktiga på det svåraste viltet de är tänkt att jaga med dom så är det inga problem att få dem att jaga även annat vilt. Det handlar bara om prägling. Detta visade sig ganska tydligt för ca en vecka sedan. En kompis med en ADB av rätta virket åkte upp på björnjakt. Han släppte sin tik på en färsk björnlöpa och hunden tog sig an den direkt och det resulterade i ett rungande björndrev. Denna tiken har inte kännt björdoft innan och absolut inte sett björn men trots detta tog den sig an uppgiften med glädje. Sådana egenskaper tycker jag är viktiga att de går vidare om hunden för övrigt är mentalt stabil och frisk vill säga. Handen på hjärtat. Hur svårt är det att få en hund att valla rådjur? Jag håller också med NS. Jag tycker heller inte att man skall avla på hundar som inte klarar hägntestet. Kräv att uppfödarnas avelshundar är avelsgodkända. Strunta då i hägntestet och kör Wachtelhundklubbens test i stället. Alternativet att alla valpköpare skall kunna provjaga med avelshundarna är tyvärr inte genomförbart. Det är inte varken svårt eller dyrt att få en hund att valla runt ett rådjur. Tyvärr så är det bara ett tiotal som har klarat drevprovet så det är kanske inte alla som klarar denna test heller.
Publicerat September 1, 201312 yr Följer tråden lite, det är trots allt intressant med olika raser/hundar i skogarna. Hade jag nu valt en ADB, eller vilken annan jakthund så hade jag tagit från föräldradjur jag jagat med och gillat jakten hunden presterar eller en valp från någon jag vet vars hundar är av rätt virke. Mao, jag hade inte tvekat att ta en valp från NS och jag hade verkligen struntat i om tiken har en guldmedalj i hägn. Diplomtestet är bra, för att få upp livvärdet på jycken? Annars kan man slopa det eller ändra om reglerna. Tror man kan meritera en chihuahua på gris med det testet. Vidare, jag meriterar mina hundar (av annan ras), kostnaden är nog det sista jag tänker på. Att lägga på kostnaden på ev framtida valpar är också det uteslutet. Jag gör det för 1) det är skoj 2) ger mig ett kvitto på det jag ser i hundens arbetssätt 3) jag får se andra hundar ur samma ras Viist är vi alla olika och alla kommer se olika på vad avelsmeritering är och innebär samt hur stor vikt det bär, det betyder inte att A är bättre än B. Huvudsaken är att jakthundarna stannar i jägarhänder för om där finns ett hot så är det inte den enstaka kassa avelsmeriterade ADB'n utan alla tanter som vill ha en att ställa ut otalet ggr. Är dessutom provverksamheten för enkel så finns det risk att rena utställningshundar ligger som stor grund för aveln.
Publicerat September 1, 201312 yr Författare Följer tråden lite, det är trots allt intressant med olika raser/hundar i skogarna. Hade jag nu valt en ADB, eller vilken annan jakthund så hade jag tagit från föräldradjur jag jagat med och gillat jakten hunden presterar eller en valp från någon jag vet vars hundar är av rätt virke. Mao, jag hade inte tvekat att ta en valp från NS och jag hade verkligen struntat i om tiken har en guldmedalj i hägn. Diplomtestet är bra, för att få upp livvärdet på jycken? Annars kan man slopa det eller ändra om reglerna. Tror man kan meritera en chihuahua på gris med det testet. Vidare, jag meriterar mina hundar (av annan ras), kostnaden är nog det sista jag tänker på. Att lägga på kostnaden på ev framtida valpar är också det uteslutet. Jag gör det för 1) det är skoj 2) ger mig ett kvitto på det jag ser i hundens arbetssätt 3) jag får se andra hundar ur samma ras Viist är vi alla olika och alla kommer se olika på vad avelsmeritering är och innebär samt hur stor vikt det bär, det betyder inte att A är bättre än B. Huvudsaken är att jakthundarna stannar i jägarhänder för om där finns ett hot så är det inte den enstaka kassa avelsmeriterade ADB'n utan alla tanter som vill ha en att ställa ut otalet ggr. Är dessutom provverksamheten för enkel så finns det risk att rena utställningshundar ligger som stor grund för aveln. Det har jobbats hårt för att ta fram olika möjligheter att avelsmeriter ADB-hundarna. Behövs inte dessa möjligheter utan är detta gjort i onödan? Är det inte det minsta man kan begära av en seriös uppfödare att avelshundarna är avelsgodkända? Att ta en hund från föräldradjuren låter ju bra men då måste man veta detta långt i förväg vilka som skall paras och här bestäms det ofta inte hanne förrän strax före parningen. Att ta en hund från NS är säkert bra eftersom han verkar få ut det bästa ur materialet. Beträffande meriteringen av hundarna så har jag samma syn som du. Jaktprovsmeriterar man inte hundarna så finns risken att det enbart är utställningsmeriterna som avgör. För mig är avelsmeritering av olika slag att verkligen bry sig om hunden. Det är min uppgift att få fram hundens bästa jaktegenskaper och spåregenskaper samt att inför exteriördomaren visa upp hundens bästa sidor. Beträffande hur mycket som man vill meritera sin ADB så bestämmer man själv. Man behöver inte meritera med lägsta kravnivån utan kan meritera hunden betydligt mer. Varför inte sikta på jaktchampionat, viltspårschampionat, utställningschampionat, drevchampionat och så vidare?
Publicerat September 2, 201312 yr nu snurrar vi ett par varv till tycker JAG.... MF: att du påstod tidigare i tråden att det inte vore bra att "bara" avla på hundar som jagar vildsvin får du faktiskt svara på och kom inte med ännu ett ( vet inte hur många ggr du svarar med det..) inklipp ifrån RAS... .. jag är för meritering, rent generellt... men när det gäller ADB så vet i faen om det är speciellt viktigt för mig längre( OM, OM jag får fundering på att köpa en..), med så låga "krav" & sån hets på de som väljer att inte meritera är rent absurt. När inte en rep ifrån styrelsen kan få in i skallen att ADB skall vara en allround hund och i det så ingår i min värld just vildsvin, kravet borde vara det som finns hos Wachtel/TJT..( igen: jagar hunden aktivt gris så jagar den övriga klöv!) och kom inte dragandes med ," det finns inte mark för gris tes"t, när det gäller ADB så pratar vi nog inte mer än 2-4 individer just nu, eller? Jag kan definitivt skaka fram mark till 2-3 hundar men då vill jag se dom live innan vi tar in en domare ( och jag skall ha förtur till eventuellt valp ), finns en ADB ägare på forumet som ska med på ett par gris marker i höst, just pga att han är djäkligt trevlig & att hans ADB visar på bra egenskaper ( omeriterad kull...!) JAG är helt övertygad att om, OM det finns en ADB ägare med hund som jobbar bra med grisarna så är inte provmark några problem, bra hundar får många tillfällen till jakt! jag börjar bli lite småsur över allt ältande..... Johan
Publicerat September 2, 201312 yr nu snurrar vi ett par varv till tycker JAG.... MF: att du påstod tidigare i tråden att det inte vore bra att "bara" avla på hundar som jagar vildsvin får du faktiskt svara på och kom inte med ännu ett ( vet inte hur många ggr du svarar med det..) inklipp ifrån RAS... .. jag är för meritering, rent generellt... men när det gäller ADB så vet i faen om det är speciellt viktigt för mig längre( OM, OM jag får fundering på att köpa en..), med så låga "krav" & sån hets på de som väljer att inte meritera är rent absurt. När inte en rep ifrån styrelsen kan få in i skallen att ADB skall vara en allround hund och i det så ingår i min värld just vildsvin, kravet borde vara det som finns hos Wachtel/TJT..( igen: jagar hunden aktivt gris så jagar den övriga klöv!) och kom inte dragandes med ," det finns inte mark för gris tes"t, när det gäller ADB så pratar vi nog inte mer än 2-4 individer just nu, eller? Jag kan definitivt skaka fram mark till 2-3 hundar men då vill jag se dom live innan vi tar in en domare ( och jag skall ha förtur till eventuellt valp ), finns en ADB ägare på forumet som ska med på ett par gris marker i höst, just pga att han är djäkligt trevlig & att hans ADB visar på bra egenskaper ( omeriterad kull...!) JAG är helt övertygad att om, OM det finns en ADB ägare med hund som jobbar bra med grisarna så är inte provmark några problem, bra hundar får många tillfällen till jakt! jag börjar bli lite småsur över allt ältande..... Johan Låter bra, bara ett litet aber... det ska till domare oxå. Nu spånar jag.. det gäller nog att va tidigt ute att boka domare. Vet inte hur många det är som är aktiva TJT alt. wachtel domare på gris. Någon som har den infon och hur lätt/svårt det är att få tag på någon som kan ställa upp ?
Publicerat September 2, 201312 yr Låter bra, bara ett litet aber... det ska till domare oxå. Nu spånar jag.. det gäller nog att va tidigt ute att boka domare. Vet inte hur många det är som är aktiva TJT alt. wachtel domare på gris. Någon som har den infon och hur lätt/svårt det är att få tag på någon som kan ställa upp ? helt rätt NS, TJT klubben har 13 personer som får döma Vildsvins prov runt om i landet ( dom flesta runt Småland.. ), självklart så kräver fria prov en del planering ( mark där man vet att det finns gris, tillgänglig domare mm.) men det funkar uppenbarligen för TJT så nog går det att lösa... och som sagt det är inte så många ADB vi pratar om.. ett upplägg är att se till att det finns mark sen går kör man prov med 1-3 hundar under en dag, lättare att få tag på domare & man kan dela på kostnaden för domaren. Domarna är människor & det är klart att vissa är nog mer benägna att åka en bit medans andra vill vara i sin egna kommun, men det är upp till ADB styrelsen att hålla dialog med Wachtel/TJT klubbarna så får dom se till så att domarna är mobila. J.
Publicerat September 2, 201312 yr Det låter trevligt,man kanske skulle testa sin hund så den fungerar .
Publicerat September 2, 201312 yr Författare nu snurrar vi ett par varv till tycker JAG.... MF: att du påstod tidigare i tråden att det inte vore bra att "bara" avla på hundar som jagar vildsvin får du faktiskt svara på och kom inte med ännu ett ( vet inte hur många ggr du svarar med det..) inklipp ifrån RAS... .. jag är för meritering, rent generellt... men när det gäller ADB så vet i faen om det är speciellt viktigt för mig längre( OM, OM jag får fundering på att köpa en..), med så låga "krav" & sån hets på de som väljer att inte meritera är rent absurt. När inte en rep ifrån styrelsen kan få in i skallen att ADB skall vara en allround hund och i det så ingår i min värld just vildsvin, kravet borde vara det som finns hos Wachtel/TJT..( igen: jagar hunden aktivt gris så jagar den övriga klöv!) och kom inte dragandes med ," det finns inte mark för gris tes"t, när det gäller ADB så pratar vi nog inte mer än 2-4 individer just nu, eller? Jag kan definitivt skaka fram mark till 2-3 hundar men då vill jag se dom live innan vi tar in en domare ( och jag skall ha förtur till eventuellt valp ), finns en ADB ägare på forumet som ska med på ett par gris marker i höst, just pga att han är djäkligt trevlig & att hans ADB visar på bra egenskaper ( omeriterad kull...!) JAG är helt övertygad att om, OM det finns en ADB ägare med hund som jobbar bra med grisarna så är inte provmark några problem, bra hundar får många tillfällen till jakt! jag börjar bli lite småsur över allt ältande..... Johan Håller med dig helt och hållet.
Publicerat September 2, 201312 yr MF: vad håller du med mig om?? att du inte kan svara på en enkel fråga, eller att vi tar det ännu en gång, eller att kraven är låga, eller är det näst sista meningen, eller allt ältande?? Johan
Publicerat September 2, 201312 yr Författare MF: att du påstod tidigare i tråden att det inte vore bra att "bara" avla på hundar som jagar vildsvin får du faktiskt svara på och kom inte med ännu ett ( vet inte hur många ggr du svarar med det..) inklipp ifrån RAS... .. Jag har svarat så gott jag. Beklagar om du inte förstår svaret När inte en rep ifrån styrelsen kan få in i skallen att ADB skall vara en allround hund och i det så ingår i min värld just vildsvin, kravet borde vara det som finns hos Wachtel/TJT..( igen: jagar hunden aktivt gris så jagar den övriga klöv!) Min uppfattning är att ADB är och skall vara en allroundhund och kom inte dragandes med ," det finns inte mark för gris tes"t, när det gäller ADB så pratar vi nog inte mer än 2-4 individer just nu, eller? Jag kan definitivt skaka fram mark till 2-3 hundar men då vill jag se dom live innan vi tar in en domare ( och jag skall ha förtur till eventuellt valp ), finns en ADB ägare på forumet som ska med på ett par gris marker i höst, just pga att han är djäkligt trevlig & att hans ADB visar på bra egenskaper ( omeriterad kull...!) Håller med! JAG är helt övertygad att om, OM det finns en ADB ägare med hund som jobbar bra med grisarna så är inte provmark några problem, bra hundar får många tillfällen till jakt! Håller med! MF:???? J.
Publicerat September 2, 201312 yr ok, sista gången jag frågar: 25 aug kl 07´13( inlägg 242, sidan 9) skriver du: "Om man enbart avlar på hundar där föräldrarna inte fått jaga "annat" klövvilt så kan detta bli ett problem i förlängningen." frågan lyder helt enkelt: hur menar du? J
Publicerat September 3, 201312 yr Kul att det gick bra. Grattis Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
Publicerat September 6, 201312 yr Detta är en populär post. Jag har varit inne länge på att skaffa en ADB och kommer att göra det när jag får tag i någon jag vill ha. En längre tid har jag enbart tänkt att jag skall absolut ha en avelsgodkänd valp och har varit berädd på att åka land och rike runt för att hitta en. MEN.... Efter allt ditt tjat här "Miljöfriend" så har jag tänkt om. Om någon med din possition sitter och spyr sådan galla över andra kennlar och evigt tjatar om avelsgodkända så får det vara. Det sänker förtroendet och min syn på avelsrådet har sjunkit som en sten. För som det har sagts hundra gånger om, kraven för att få en avelsgodkänd ADB är ju tämmligen fjantigt.. vilken oduglig hund som helst klarar diplomtestet, som NS så väl säger, springer fram och tillbaka mellan husse och gris och gafflar 10min av 45.. det klarar nog vilken byracka som helst. Även "viltspår" är egentligen ingen större konst, det är bara träna massa konstspår själv så borde det gå bra. Det man inte kan påvärka är HD-röntgen och det för mig är obegripligt att man inte röntgar. För mig är det självklart att man röntgar alla hundar, blandras som renras. Har tagit bort en hund pga den inte var röntgad så vi visste inte att han var kronslut i knä och leder, han fick somna på stört. Sedan dess röntgas alla hundar i min närhet. Jag har lagt om min tankebana och kommer härdanefter endast kolla inavelsgrad och försöka få mig så mycket info och så mycket känsla för eventuella avelsdjur som möjligt. Finns ju hundar som det avlas på med högre än 10% inavelsgrad och det vill iallafall inte jag ha. En ADB skall införskaffas. Godkänd eller inte.
Publicerat September 7, 201312 yr Tag kontakt med Jerker Fjällman han har bra kontakter i tyskland med uppfödare.
Publicerat September 7, 201312 yr Har idag pratar en längre stund med en uppfödare och det var ett mycket trevligt och givande samtal. Fick jättebra vibbar av uppfödaren och delade hans åsikter och tankar om rasen. Så fort en lucka hittas i kalendern skall jag åka dit och titta på hundarna och prata alpländare. Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat September 9, 201312 yr Författare Jag har varit inne länge på att skaffa en ADB och kommer att göra det när jag får tag i någon jag vill ha. En längre tid har jag enbart tänkt att jag skall absolut ha en avelsgodkänd valp och har varit berädd på att åka land och rike runt för att hitta en. MEN.... Efter allt ditt tjat här "Miljöfriend" så har jag tänkt om. Om någon med din possition sitter och spyr sådan galla över andra kennlar och evigt tjatar om avelsgodkända så får det vara. Det sänker förtroendet och min syn på avelsrådet har sjunkit som en sten. För som det har sagts hundra gånger om, kraven för att få en avelsgodkänd ADB är ju tämmligen fjantigt.. vilken oduglig hund som helst klarar diplomtestet, som NS så väl säger, springer fram och tillbaka mellan husse och gris och gafflar 10min av 45.. det klarar nog vilken byracka som helst. Även "viltspår" är egentligen ingen större konst, det är bara träna massa konstspår själv så borde det gå bra. Det man inte kan påvärka är HD-röntgen och det för mig är obegripligt att man inte röntgar. För mig är det självklart att man röntgar alla hundar, blandras som renras. Har tagit bort en hund pga den inte var röntgad så vi visste inte att han var kronslut i knä och leder, han fick somna på stört. Sedan dess röntgas alla hundar i min närhet. Jag har lagt om min tankebana och kommer härdanefter endast kolla inavelsgrad och försöka få mig så mycket info och så mycket känsla för eventuella avelsdjur som möjligt. Finns ju hundar som det avlas på med högre än 10% inavelsgrad och det vill iallafall inte jag ha. En ADB skall införskaffas. Godkänd eller inte. Vad jag har förstått av bl.a. NS så är hägnprovet lätt. Använder man hundar i aveln som inte klarar hägntestet så tycker jag att man är fel ute. Vill man då göra ett svårare prov så finns Wachtelhundklubbens prov. Eller drevprovet. Spårprovet bör alla klara om man gör det innan man börjar jaga med hunden. Jag tycker att det är lika viktigt som du att man röntgar hundarna. Det är en av de avelsmeriter som jag tycker avelshundarna skall ha. Viktigt är också att avelshundarna inte är för unga. Man kan ju också, om man vill, ta olika championat med hunden som också är meriterande. Jag spyr ingen galla över uppfödarna men jag tycker personligen att det är deras ansvar att avelsmeritera sina hundar och att RAS följs. Om nu avelsreglerna är så lätta som det påstås så kan man undra varför inte fler avelsmeriterar sina hundar.
Publicerat September 9, 201312 yr Författare Någon som var på Elverummässan?http://www.dachsbracke.no/pages/elverum2013.htm