Publicerat Februari 22, 201412 yr Alptax: Ok, då förstår jag hur du menar. Jag håller med om att det naturligtvis är bäst att antingen se hunden själv eller få rekommendation från någon man litar på. Men har man inte den möjligheten så är ju jaktmeriter ett bra riktvärde.
Publicerat Februari 22, 201412 yr Författare Jag skulle aldrig köpa en ADB valp vars föräldrar inte har klarat svshk:s avelskrav. Dessutom så kompletterar jag med att ta in rekommendationer från jägare som sätter jaktegenskaperna väldigt högt.
Publicerat Februari 23, 201412 yr "vad var det jag sa"..... Mycket tråkig utveckling för ADB! MF: vet du hur det ser ut på importerna, är det olika föräldra djur eller är det "någon" som köpt hela kullar och sålt i Sverige? J Sent from my SGP311 using Tapatalk
Publicerat Februari 24, 201412 yr Författare Vad jag känner till så är det sällsynt att flera valpar från en importkull gått till Sverige.
Publicerat Mars 1, 201412 yr Detta är en populär post. Kanske snart är dags att börja kika på vad som verkligen är relevant för rasen och inte ha en massa "eller" med i ett ag. Då kanske det blir mer intressant och framför allt relevant att avelsmeritera hundarna. När avelsrådet har lagt upp ett helt smörgåsbord för att få hundarna ag så betyder det väldigt lite med en ag hund/kull. Nu vet jag att du Miljöfriend kommer att välja att misstolka mitt inlägg och bl.a. skriva att "varför inte meritera hunden om det nu är så lätt" men läs då första meningen i detta inlägg så har du mitt svar. Tänker inte ta någon debatt med dig angående detta då det är helt lönlöst. En ABD ska kunna jaga SAMTLIGA klövviltsarter på ett vettigt och internationellt rasenligt sätt sätt samt göra ett komplett eftersök på dessa och dessutom uppfylla en del andra kriterier inte "ELLER" som dagens AG innebär. Jag har i verkligheten sett flera AG ADB:er som inte håller måttet och det gör mig bekymrad. Med detta säger jag absolut inte att jag har en felfri ADB linje med 100% fungerande hundar. Minna hundar har absolut dagar då de inte fungerar fullt ut och i vissa fall hade jag önskat ett större sök på mina hundar. Men att ge hundar som över huvud taget inte jagar eller ryggar för en viss klövviltsart eller har ett sök på ca 20 m ett Ag är för mig helt främmande men tyvärr en verklighet.. Detta om något förstör denna så otroligt trevliga och kompetenta ras. Som kuriosa pratade jag med en bekant, mycket duktig, etablerad och respekterad yrkesjägare då jag skaffat min första Adb. Hans första, spontana och ärliga kommentar när jag berättade att jag skaffat en ADB istället för en till Wachtel var ungerfär så här: -De hundarna har ju ingen jaktlust och funkar inte på gris och dessutom är ju en del av de ilskna mot folk (Ja han har träffat flera ADB:er, från 2 olika kennlar och kullarna var ag) Som väl är har denna person fått omvärdera sitt uttalande och uppfattning om rasen rejält då han fått träffa ADB:er med bra lynne och god jaktlust. Personen i fråga vill dessutom ha valp från dessa linjer. Antingen behöver vi bilda en helt ny klubb för rasen och därefter se efter vilka egenskaper som bör gå vidare i avel eller så behöver nuvarande klubb vakna upp och ta sig en ordentlig funderare över vilka egenskaper som är viktiga att föra vidare för att bibehålla eller utveckla rasen.. Säger detta nu då jag för tillfället inte har några valpar och bör därför vara så opartisk som jag kan vara...
Publicerat Mars 1, 201412 yr Även jag har funderat en del på rasen och klubben. Skulle tro att rasen har bättre framtid i en egen rasklubb. Som det är nu ang AG osv i klubben. Tänker då på övriga raser där kravet är att bägge ska va viltspårschampion men ingen av föräldrarna behöver gått skarpa eftersök. Det blir i min värld en pappers produkt, för mig, min jakt och mina eftersök är det inget värt... När vi då har ADB i samma klubb och de kan och ska användas före skott. Måste lätt bli knas i avelstänket känns det som.
Publicerat Mars 5, 201412 yr Författare Jag håller med Freddan och NS i det mesta och det är troligt att avelskraven behöver ändras framöver. Jag tycker att uppfödarna och avelsråden (och ev. Österrike som "äger" rasen) kommer överens om vilka regler som skall gälla och sedan försöker följa överenskomna regler.
Publicerat Mars 5, 201412 yr Sören har avgått ur svshk:s styrelse. Kul att se vem som blir istället. Någon här som kanske ska söka till att bli ersättare?
Publicerat Mars 6, 201412 yr Ska bli intressant tror och hoppas på att detta kan bli bra. Hoppas den nya personen får stöttning och draghjälp från oss som har Adb. En aktiv klubb med tvåvägskomunikation tjänar vi alla på.
Publicerat Mars 7, 201412 yr Författare Jag har fått en hel del kritik för mina positiva skriverier om rasen och kritiken kan mycket väl vara befogad. Skriverierna har inte medfört att rasens popularitet har minskat, utan tvärtom ökat markant, vilket jag är ångerfull för om detta har lett till en försämrad kvalitet. Det man kan slå fast är att utan denna popularitet så hade det inte funnits några möjligheter att göra några jaktprov i Sverige. Beträffande AG så är det i dag många alternativ. Att det är så beror sannolikt på att man i olika delar av landet använder rasen helt olika. I Norge t.ex. kan man inte göra vildsvinsprov, vilket sannolikt inte varit aktuellt där, då man har väldigt lite med vildsvin. En annan skillnad är att man i Norge och i andra länder kräver formbewertung, men i Sverige duger det med bra resultat från en utställning. Uppslutningen att följa avelsreglerna har i Norge varit mycket hög. Jag tycker att ni som är uppfödare och ni som är intresserade av rasen skall kontakta avelsråden och föra fram hu ni vill ha det. Se också till att ni får in ledamöter och representanter på alla nivåer i klubben så snart det är möjligt.
Publicerat Mars 7, 201412 yr Jag har fått en hel del kritik för mina positiva skriverier om rasen och kritiken kan mycket väl vara befogad. Skriverierna har inte medfört att rasens popularitet har minskat, utan tvärtom ökat markant, vilket jag är ångerfull för om detta har lett till en försämrad kvalitet. Det man kan slå fast är att utan denna popularitet så hade det inte funnits några möjligheter att göra några jaktprov i Sverige. Beträffande AG så är det i dag många alternativ. Att det är så beror sannolikt på att man i olika delar av landet använder rasen helt olika. I Norge t.ex. kan man inte göra vildsvinsprov, vilket sannolikt inte varit aktuellt där, då man har väldigt lite med vildsvin. En annan skillnad är att man i Norge och i andra länder kräver formbewertung, men i Sverige duger det med bra resultat från en utställning. Uppslutningen att följa avelsreglerna har i Norge varit mycket hög. Jag tycker att ni som är uppfödare och ni som är intresserade av rasen skall kontakta avelsråden och föra fram hu ni vill ha det. Se också till att ni får in ledamöter och representanter på alla nivåer i klubben så snart det är möjligt. Väldigt bra skrivet! Skönt att du själv nu kanske inser vad vi har sagt om reklam för rasen. Tycker det är bra att stannar upp och funderar lite. Nu stryker vi ett sträck och blickar framåt!
Publicerat Mars 7, 201412 yr MF; fortsätt att jobba för rasen men kanske mer i det "tysta" och nyanserat ;)alla raser behöver eldsjälar! J
Publicerat Mars 16, 201412 yr Författare Drevprovsresultaten från senaste jaktsäsongen finns nu på hemsidan.
Publicerat Mars 23, 201412 yr Författare Domarkritik alla utställningar 2013 samt alla provresultat 2013 (viltspårprov, hägntest och drevprov) finns nu på hemsidan.
Publicerat Mars 23, 201412 yr Sambon o Bagge var idag på 1a dagen i viltspårkursen Det gick bra enligt Felicia
Publicerat Mars 23, 201412 yr Författare Det är roligt att ni båda jobbar med hunden. Den här rasen har behov av att aktiveras även när det inte är jaktsäsong och då är det bra att passa på med sådant som man inte hinner med annars.
Publicerat Mars 23, 201412 yr Sambon o Bagge var idag på 1a dagen i viltspårkursen Det gick bra enligt Felicia Perfekt får hon bara tagit jägarexamen så kan du jobba längre perioder så sköter hon både hundar och jakten.
Publicerat Mars 24, 201412 yr Perfekt får hon bara tagit jägarexamen så kan du jobba längre perioder så sköter hon både hundar och jakten. Haha nja så långt ska vi inte gå Men hon ska ta jægarexamen så fort det blir en kurs i nærheten Jaktvårdsføreningen vill att jag ska hålla i en men det funkar ju inte med mitt jobb.
Publicerat Mars 26, 201412 yr Hejhopp! Sitter på min kammare och läser på lite om rasen.. Hur är det med färgerna på adb? Är det nån skillnad mellan röda och svarta (vilken är den korrekta benämningen?), mer än färgen förstås..? Det hävdas ju i vissa kretsar att hårlag och färg spelar roll i en del raser. Typ att korthårstaxar har mer viltskärpa. Blå grand danois är hetare osv... Finns det nåt sånt inom ADB? När jag ändå håller på och skriver. Hane vs tik? Spelar det någon roll för hur hunden kommer arbeta? Har alltid haft hanar tidigare....
Publicerat Mars 27, 201412 yr Författare Färgen saknar betydelse. Ytterligare 1 färg finns, brun med svarta stickelhår.
Publicerat Mars 27, 201412 yr Författare Jag har inte sett att könet har någon betydelse. Hanhundar är något större och tyngre vilket kan ha betydelse när hunden skall avfånga ett skadat vilt,
Publicerat Mars 27, 201412 yr Författare Jag har inte sett att könet har någon betydelse. Hanhundar är något större och tyngre vilket kan ha betydelse när hunden skall avfånga ett skadat vilt,
Publicerat Mars 27, 201412 yr Jag har inte sett att könet har någon betydelse. Hanhundar är något större och tyngre vilket kan ha betydelse när hunden skall avfånga ett skadat vilt, Anledningen till att jag frågade var att jag hittade den här; http://www.dachsbracke-online.de/cms/images/PDF-Dokumente/Downloadcenter/Oeffentlichkeitsarbeit/Ruede_oder_Huendin.pdf på tyska klubbens hemsida. Min tyska är under all kritik men om det finns någon här som behärskar språket får ni gärna förklara artikeln.... Försökte mig på den, med hjälp av min mor och google translate. Om jag förstod rätt så menar de att det är rätt stora skillnader mellan könen. Och bla att hanhundar kräver en fastare hand i träningen..
Publicerat Mars 27, 201412 yr Författare Så kanske det är men de hanhundar som jag har kommit i kontakt med kräver inte en "fastare" hand än normalt. Jämfört med t.ex. terriers så är rasen väldigt mjuk.
Publicerat April 24, 201411 yr Var på utställningen dagen efter årsmötet var roligt att se att det var ett antal adb närvarande för egen del var dagen lyckad med ett very god på utställningen för att senare avlägga ett godkänt anlagspår så nu är det bara spårträna för att klara öppet spår innan jaktsäsongen.Hoppas fler meriterar sina adb nu när det inte är jaktsäsong! Som miljöfreind skriver tyckte jag att adb:erna på utställningen var trevliga och tillgänliga mot andra raser på utställningen.