Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drivande Viltspårhundar/ ADB

Featured Replies

Publicerat

Alptax: Ok, då förstår jag hur du menar. Jag håller med om att det naturligtvis är bäst att antingen se hunden själv eller få rekommendation från någon man litar på. Men har man inte den möjligheten så är ju jaktmeriter ett bra riktvärde.

• Svar 646
  • Visningar 101k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Freddan78
    Freddan78

Kanske snart är dags att börja kika på vad som verkligen är relevant för rasen och inte ha en massa "eller" med i ett ag. Då kanske det blir mer intressant och framför allt relevant att avelsmeritera

• Vi har som vanligt svårt att förstå varandra. Inser att erfarenheterna skiljer markant...   Lydnad i sig är en inlärningsgrej inget en hund ärver. Jaktlust är arvbart. Mentala bitar är arvbart.

• Fattar inte varför det ska va så svårt o förstå... Ingen här i tråden har sagt att en hund inte får jaga annat än ett klövvilt. Det som sagts är att klarar hunden jaga gris fixar den resten av klövv

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Jag skulle aldrig köpa en ADB valp vars föräldrar inte har klarat svshk:s avelskrav. Dessutom så kompletterar jag med att ta in rekommendationer från jägare som sätter jaktegenskaperna väldigt högt.

Publicerat

"vad var det jag sa"..... Mycket tråkig utveckling för ADB!

MF: vet du hur det ser ut på importerna, är det olika föräldra djur eller är det "någon" som köpt hela kullar och sålt i Sverige?

J

Sent from my SGP311 using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Vad jag känner till så är det sällsynt att flera valpar från en importkull gått till Sverige.

Publicerat

Även jag har funderat en del på rasen och klubben.

Skulle tro att rasen har bättre framtid i en egen rasklubb.

Som det är nu ang AG osv i klubben.

Tänker då på övriga raser där kravet är att bägge ska va viltspårschampion men ingen av föräldrarna behöver gått skarpa eftersök.

Det blir i min värld en pappers produkt, för mig, min jakt och mina eftersök är det inget värt...

När vi då har ADB i samma klubb och de kan och ska användas före skott.

Måste lätt bli knas i avelstänket känns det som.

Publicerat
  • Författare

Jag håller med Freddan och NS i det mesta och det är troligt att avelskraven behöver ändras framöver. Jag tycker att uppfödarna och avelsråden (och ev. Österrike som "äger" rasen) kommer överens om vilka regler som skall gälla och sedan försöker följa överenskomna regler. :smile:

Publicerat

Sören har avgått ur svshk:s styrelse. Kul att se vem som blir istället.

Någon här som kanske ska söka till att bli ersättare? ;)

Publicerat

Ska bli intressant tror och hoppas på att detta kan bli bra. Hoppas den nya personen får stöttning och draghjälp från oss som har Adb. En aktiv klubb med tvåvägskomunikation tjänar vi alla på.

Publicerat
  • Författare

Jag har fått en hel del kritik för mina positiva skriverier om rasen och kritiken kan mycket väl vara befogad. Skriverierna har inte medfört att rasens popularitet har minskat, utan tvärtom ökat markant, vilket jag är ångerfull för om detta har lett till en försämrad kvalitet.

Det man kan slå fast är att utan denna popularitet så hade det inte funnits några möjligheter att göra några jaktprov i Sverige. Beträffande AG så är det i dag många alternativ. Att det är så beror sannolikt på att man i olika delar av landet använder rasen helt olika.

I Norge t.ex. kan man inte göra vildsvinsprov, vilket sannolikt inte varit aktuellt där, då man har väldigt lite med vildsvin. En annan skillnad är att man i Norge och i andra länder kräver formbewertung, men i Sverige duger det med bra resultat från en utställning. Uppslutningen att följa avelsreglerna har i Norge varit mycket hög.

Jag tycker att ni som är uppfödare och ni som är intresserade av rasen skall kontakta avelsråden och föra fram hu ni vill ha det. Se också till att ni får in ledamöter och representanter på alla nivåer i klubben så snart det är möjligt. :smile:

Publicerat

Jag har fått en hel del kritik för mina positiva skriverier om rasen och kritiken kan mycket väl vara befogad. Skriverierna har inte medfört att rasens popularitet har minskat, utan tvärtom ökat markant, vilket jag är ångerfull för om detta har lett till en försämrad kvalitet.

Det man kan slå fast är att utan denna popularitet så hade det inte funnits några möjligheter att göra några jaktprov i Sverige. Beträffande AG så är det i dag många alternativ. Att det är så beror sannolikt på att man i olika delar av landet använder rasen helt olika.

I Norge t.ex. kan man inte göra vildsvinsprov, vilket sannolikt inte varit aktuellt där, då man har väldigt lite med vildsvin. En annan skillnad är att man i Norge och i andra länder kräver formbewertung, men i Sverige duger det med bra resultat från en utställning. Uppslutningen att följa avelsreglerna har i Norge varit mycket hög.

Jag tycker att ni som är uppfödare och ni som är intresserade av rasen skall kontakta avelsråden och föra fram hu ni vill ha det. Se också till att ni får in ledamöter och representanter på alla nivåer i klubben så snart det är möjligt. :smile:

Väldigt bra skrivet!

Skönt att du själv nu kanske inser vad vi har sagt om reklam för rasen. Tycker det är bra att stannar upp och funderar lite.

Nu stryker vi ett sträck och blickar framåt!

Publicerat

MF; fortsätt att jobba för rasen men kanske mer i det "tysta" och nyanserat ;)alla raser behöver eldsjälar!

J

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Drevprovsresultaten från senaste jaktsäsongen finns nu på hemsidan. :smile:

Publicerat
  • Författare

Domarkritik alla utställningar 2013 samt alla provresultat 2013 (viltspårprov, hägntest och drevprov) finns nu på hemsidan. :smile:

Publicerat

Sambon o Bagge var idag på 1a dagen i viltspårkursen :) Det gick bra enligt Felicia :) 

Publicerat
  • Författare

Det är roligt att ni båda jobbar med hunden. Den här rasen har behov av att aktiveras även när det inte är jaktsäsong och då är det bra att passa på med sådant som man inte hinner med annars. :smile:

Publicerat

Sambon o Bagge var idag på 1a dagen i viltspårkursen :) Det gick bra enligt Felicia :)

Perfekt får hon bara tagit jägarexamen så kan du jobba längre perioder så sköter hon både hundar och jakten.
Publicerat

Perfekt får hon bara tagit jägarexamen så kan du jobba längre perioder så sköter hon både hundar och jakten.

Haha nja så långt ska vi inte gå :P Men hon ska ta jægarexamen så fort det blir en kurs i nærheten :)

Jaktvårdsføreningen vill att jag ska hålla i en men det funkar ju inte med mitt jobb.

Publicerat

Hejhopp!

Sitter på min kammare och läser på lite om rasen.. Hur är det med färgerna på adb? Är det nån skillnad mellan röda och svarta (vilken är den korrekta benämningen?), mer än färgen förstås..?

Det hävdas ju i vissa kretsar att hårlag och färg spelar roll i en del raser. Typ att korthårstaxar har mer viltskärpa. Blå grand danois är hetare osv...

Finns det nåt sånt inom ADB?

När jag ändå håller på och skriver. Hane vs tik? Spelar det någon roll för hur hunden kommer arbeta? Har alltid haft hanar tidigare....

Publicerat
  • Författare

Färgen saknar betydelse. Ytterligare 1 färg finns, brun med svarta stickelhår.

Publicerat
  • Författare

Jag har inte sett att könet har någon betydelse. Hanhundar är något större och tyngre vilket kan ha betydelse när hunden skall avfånga ett skadat vilt,

Publicerat
  • Författare

Jag har inte sett att könet har någon betydelse. Hanhundar är något större och tyngre vilket kan ha betydelse när hunden skall avfånga ett skadat vilt,

Publicerat

Anledningen till att jag frågade var att jag hittade den här; http://www.dachsbracke-online.de/cms/images/PDF-Dokumente/Downloadcenter/Oeffentlichkeitsarbeit/Ruede_oder_Huendin.pdf på tyska klubbens hemsida. 

Min tyska är under all kritik men om det finns någon här som behärskar språket får ni gärna förklara artikeln....

Försökte mig på den, med hjälp av min mor och google translate. Om jag förstod rätt så menar de att det är rätt stora skillnader mellan könen. Och bla att hanhundar kräver en fastare hand i träningen..

Publicerat
  • Författare

Så kanske det är men de hanhundar som jag har kommit i kontakt med kräver inte en "fastare" hand än normalt. Jämfört med t.ex. terriers så är rasen väldigt mjuk. :smile:

• 4 weeks later...
Publicerat

Var på utställningen dagen efter årsmötet var roligt att se att det var ett antal adb närvarande för egen del var dagen lyckad med ett very god på utställningen för att senare avlägga ett godkänt anlagspår så nu är det bara spårträna för att klara öppet spår innan jaktsäsongen.Hoppas fler meriterar sina adb nu när det inte är jaktsäsong! Som miljöfreind skriver tyckte jag att adb:erna på utställningen var trevliga och tillgänliga mot andra raser på utställningen.