Publicerat November 18, 201312 yr Städat tråden en smula, redigerat och raderat. Försök håll er till ämnet..
Publicerat November 18, 201312 yr En liten fundering om viltspårhundar i allmänhet. De är ju framavlade för att följa kalla spår långt och länge. Hur funkar de då när du släpper dem på frisök under vanlig jakt? Tar de an första spår de korsar och följer det till de hittar djuret även om det är ett gammalt spår eller hur funkar de?
Publicerat November 18, 201312 yr Författare Min spårar de nattgamla spår som korsats i upp till c:a 500 m. Om det inte resulterar i ett upptag så kommer hunden tillbaka annan väg och fortsätter sökarbetet, ofta i en fyrklöver.
Publicerat November 18, 201312 yr Ja av någon anledning så kan det bli någon som blir högre än vad rasstandarden vill . En av mina valpar blir ( tik ) blir nog för hög är 42-43cm enl köparen hon är nästan 7 månader så jag tror inte hon växer mer på höjden. Har du jagat med någon mer adb (inom rastandarden) ? Funderar på om dom blir mycket snabbare än min tik som jag tycker är rätt snabb. Nope.. sett en i häng som mer liknade en basset hound..... bred som fan över röven och prinskorvar till ben... men de spelade ingen större roll för den va helt grisren..
Publicerat November 18, 201312 yr Min jobbar som MF i ett fyrklöveraktigt mönster och drar iväg på gamla slag upp mot 2-300m. Det är långtifrån samma fart som när han tar en färsk. / H.
Publicerat November 18, 201312 yr Författare Sökhastigheten är lägre än drevhastigheten för min också. Däremot så är hastigheten på återgången hög.
Publicerat November 19, 201312 yr Författare Jag kollade sökhastigheten idag vid dagens jakt. Hastigheten är i snitt över c:a 2 timmar 6,5 km/h.
Publicerat November 23, 201312 yr Författare Körde med lina vid dagens jakt (svaga isar). Bytet blev en räv skjuten av en av passarna.
Publicerat November 27, 201312 yr Författare Se intressanta avelsdata för ADB på hemsidan www.svshk.org Där framgår att en hund (ej avelsgodkänd av SvSHK) har 50 barnbarn. Att 2012 föddes 2 kullar och 2013 11 kullar. Rekommendationerna att inte avla före 3 års ålder p.g.a. att upptäcka EP följs dåligt. 29 st är under 3 år och endast 16 är över 3 år. Att 2010 var inavelsgraden 6,8 % 0ch 2013 var det 9 st. upp till 2,5 %, 1 st. mln. 2,26-6,25 % och 1 st. mln 6,26-12,49 %.
Publicerat November 27, 201312 yr Författare Sannolikt har det blivit ytterligare en kull i år som inte var med i statistiken vilket gör att det har fötts 12 kullar i Sverige i år jämfört med 2 kullar förra året.
Publicerat November 27, 201312 yr Sannolikt har det blivit ytterligare en kull i år som inte var med i statistiken vilket gör att det har fötts 12 kullar i Sverige i år jämfört med 2 kullar förra året. Finns många valpköpare som vill komma med i alp-lotteriet...
Publicerat November 27, 201312 yr Kan ni länka till avelstatistikem är ni snälla? Sitter med telefonen...
Publicerat November 29, 201312 yr Författare Dagens jakt blev lyckad med två fina drev och ett fällt rådjur. Båda dreven varade c:a 25 minuter. 15 km avverkades och medelhastigheten inklusive sök var 7 km per timma.
Publicerat November 29, 201312 yr Författare Rekommendationen att inte avla på hundar under 3 år har ett berättigande. Jag läste i senaste numret av Sweisshundbladet att 9 ADB hade fått EP varav 8 har avlivats. Huvudparten hade kunnat undvikas om man väntat att avla till 3 årsåldern. Tankeväckande?
Publicerat December 18, 201312 yr Författare Intressant läsning: http://www.dachsbracke.no flik historie
Publicerat Januari 6, 201412 yr Författare ADB får driva upp till 40 minuter och jagar det mesta. Tar slag och spårar.
Publicerat Januari 6, 201412 yr Driver den 41 minuter skjuter man den på plats? Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Januari 6, 201412 yr Författare Driver den över 40 minuter så kan inte drevprovet godkännas. Misstänker man att drevtiden blir mer än 40 min. så är det bara att kalla in hunden.
Publicerat Januari 6, 201412 yr Driver den över 40 minuter så kan inte drevprovet godkännas. Misstänker man att drevtiden blir mer än 40 min. så är det bara att kalla in hunden. Hur har man kommit fram till att just 40 minuter är det optimala för rasen? Finns det fler raser där man har en MAX-tid på prov? Min uppfattning har annars varit att man har en minimi-tid på flera raser?
Publicerat Januari 7, 201412 yr Författare Man tycker att det är viktigt att bevara rasen som en mellandrivare (kortdrivare). Vad jag vet den enda mellandrivaren. Ökar man drevtiden så kommer man upp samma drevtider som t.ex. tax. Det var 45 minuter för ADB ett tag men ändrades sedan till 40 för att spannet mellan ett 1:a pris och maxtiden inte skulle vara så stort. I Norge krävs min. 20 minuter för 1:a pris cert. men där saknas max tid. Hundar som riskerar att driva för länge för att kunna erhålla pris får kallas in. Det är bra om hundarna kan kallas in från t.ex. ett drev.
Publicerat Januari 7, 201412 yr TJT har väl oxå en maxtid hunden måste vara tillbaka hos förare efter drev. Vill minnas att det va 45 min eller om det va en timme ? För mig att wachteln oxå har det ? Är ett tag sen nu jag hade TJT... även ett tag sen jag gick jaktprov. Minnet sviker...