Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drivande Viltspårhundar/ ADB

Featured Replies

Publicerat

Tycker du inte att den egenskapen skall bedömmas? :smile:

Vet nu inte hur det bedöms så sett men är inkallning under drev ett krav för att få höga poäng på lydnad så anser jag att det måste till minst två godkända drev.

Ett där inkallning sker och ett där hunden bryter självmant.

Samarbete kan nog bedömas på att hunden tar kontakt emellanåt och inte drar rakt ut och reser 1 km bort eller mer.

Alltså söka och jaga i den såt/område husse/domaren tänkt sig.

Ren lydnad om man nu vill ha det så finns det massor av lydnadsgrejer man kan greja med...

Typ gå fot, visa inkallning under sök, sitt kvar, ligg osv.

Men är för mig en helt annan form av prov/tävling och förmodligen är bra lydnad inte nedärvningsbart. 

Det som är nedärvbart är mentala bitar. typ en vek( förmågan att skapa minnesbilder) hund är lättlärd medans en hård är svårlärd.

Men som sagt... en jaktljum hund är lättare att få till inkallning på. Då kan vem som få till acceptabel lydnad.

En med hög eller extrem jaklust.. tja då har man en del jobb...

Som jag ser det är jaktlust det primära i en jakthund.

Frågan är väl om 20 min drev kan anses som att en hund har hög jaktlust ?

Sen om det nu handlar om eftersök och det är tex gris som ska ställas räcker det inte ens om hunden fixar skälla ståndskall och hålla kontakten med viltet i en timme.

Som jag upplever det bör jycken i de fallen inte ge upp på minst 4 timmar helst mer.

Men den biten har iofs inget med drevprov o göra.

Själv märker jag en markant skillnad på mitt kräk om det luktar skadat, hon hänger på längre och släpper inte i förtid.

Hur det kommer bli framöver med den biten återstår o se hon är ännu oerfaren...

• Svar 646
  • Visningar 101k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Freddan78
    Freddan78

Kanske snart är dags att börja kika på vad som verkligen är relevant för rasen och inte ha en massa "eller" med i ett ag. Då kanske det blir mer intressant och framför allt relevant att avelsmeritera

• Vi har som vanligt svårt att förstå varandra. Inser att erfarenheterna skiljer markant...   Lydnad i sig är en inlärningsgrej inget en hund ärver. Jaktlust är arvbart. Mentala bitar är arvbart.

• Fattar inte varför det ska va så svårt o förstå... Ingen här i tråden har sagt att en hund inte får jaga annat än ett klövvilt. Det som sagts är att klarar hunden jaga gris fixar den resten av klövv

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Tycker du, att om man har en hund med mycket hög jaktlust, att lydnad och samarbete skall premieras? :smile: Anser du att en olydig hund som inte samarbetar har högre jaktlust? :ohmy:

Publicerat
  • Författare

Där tycker vi olika. Sedan att vi kan ha svårt att förstå varandra kan bero på att vi tillhör olika åldersgrupper. :smile:

Publicerat

NS sammanfattar min syn på hundar avel och jaktprov på ett ypperligt sätt. Min fundering ligger i hur man avlar på hundar som ska jaga en begränsad tid?

Sammarbetet förstår jag är en väldigt viktig del i det hela, men också den som jag tycker är svårast att bedömma.

Är själv ute efter en drivande hund som driver runt 30-40 min. Av det jag sett av adb verkar det inte som dom kommer upp i dom drevtiderna !?

/Urban

Publicerat

Där tycker vi olika. Sedan att vi kan ha svårt att förstå varandra kan bero på att vi tillhör olika åldersgrupper. :smile:

Måste fråga..

Tycker du att lydnad är nedärvningsbart ?

Publicerat
  • Författare

Nej! Såvida om förmågan att lära sig att lyda är nedärvningsbart är väl egentligen det vi pratar om. :smile:

Publicerat
  • Författare

Svar till Urban:

Min ligger ofta på de tider som du efterfrågar. Sedan så finns det en speciell injagningsinstruktion för ADB, se hemsidan (www.svshk.org)

Publicerat

Nej! Såvida om förmågan att lära sig att lyda är nedärvningsbart är väl egentligen det vi pratar om. :smile:

Ja det är mentala egenskaper. benämns vek - hård hund i mentalsammanhang.

Publicerat
  • Författare

När man pratar om en hunds hårdhet så pratar man egentligen om hundens "kom ihåg". Läs denna mycket läsvärda artikel om du vill veta mer.

Sök på google: I huvudet på en jakthund  :smile:

Publicerat

Gud va ni tjafsar...

Skiter i denna tråden nu...

Sent from my C6903 using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Jag håller med dig Morris - men ibland måste man svara. Jag redovisade bara vilka egenskaper som bedöms - och lägger ingen värdering i detta. :smile:

Publicerat

När man pratar om en hunds hårdhet så pratar man egentligen om hundens "kom ihåg". Läs denna mycket läsvärda artikel om du vill veta mer.

Sök på google: I huvudet på en jakthund  :smile:

Jag skiter nog också i detta nu.

Men bara som info..

Jag har själv startat 4 hundar på mentaltest och vet vad hård hund och en vek är och hur det bedöms.

Man pratar inte enbart om hundens hårdhet eftersom motsatsen till hård är vek.

Med hård gentemot vek finns flera nyanser däremellan och beskriver hundens förmåga att skapa minnesbilder.

Publicerat
  • Författare

Vilka egenskaper som bedöms är inget som hittats på för ADB utan är väl från början avsedda för en del av de andra drivande raserna. Vi kan väl i alla fall glädjas över att det numera går att drevtesta ADB - även om regelverket på sikt kan förbättras. :smile:

Publicerat

Vilka egenskaper som bedöms är inget som hittats på för ADB utan är väl från början avsedda för en del av de andra drivande raserna. Vi kan väl i alla fall glädjas över att det numera går att drevtesta ADB - även om regelverket på sikt kan förbättras. :smile:

Man kan alltid förbättra det mesta.

En synpunkt skulle kunna va att kräva längre drevtid för ett förstapris.

Mindre risk att vi får allt för korta drevtider på rasen framöver.

Bedöma kontakt och samarbete är helt klart bra och ett måste på en hund som ska driva vettigt och lagom länge...

Lydnaden i sig kan bli missvisande helt enkelt.

Eftersom förarens kunskaper i hunddressyr påverkar så mycket på det planet.

Publicerat
  • Författare

Jag hoppas att fler går proverna, så att det kommer in så mycket underlag som möjligt, som möjliggör en bra utvärdering.

I Norge har man 15 minuter för ett 1:a pris så med tanke på det är våra drevtider avsevärt längre. :smile:

Publicerat

Vilka drevtider gäller i ursprungslandet ?

Publicerat
  • Författare

Jag vet inte, men eftersom Österrike som är ursprungslandet och Tyskland har varit med och tagit fram Norska klubbens prov med målsättningen att efterlikna ursprungslandets regelverk så tror jag att det liknar Norges drevtider. :smile:

Publicerat

Jagat med en idag som tog ett förstapris förra veckan och hade gjort det idag igen om det varit prov. Balder hade ett 10min, man får va glad för det lilla............. :mrgreen:

/ H.

Publicerat

Jagat med en idag som tog ett förstapris förra veckan och hade gjort det idag igen om det varit prov. Balder hade ett 10min, man får va glad för det lilla............. :mrgreen:

/ H.

Trevligt, jag hade varit glad om mitt kräk bara satt ner höger fram då å då och inte hoppat omkring som nån bönsyrsa...

Känns surt.. har massor av jakt bokad... men än syns ingen förbättring på tikens tass.

Händer inget i helgen blir det röntgen på måndag.

Publicerat
  • Författare

Var det en ADB som tog ett 1:a pris?

Publicerat
  • Författare

Vad jag känner till så är det c:a 7 hundar som har gjort drevprovet. Är din kompis en av dem? Jag skall också försöka hinna med provet om det går. Operationen av hunden har försinkat något.

Publicerat

Japp, en modell Stenshyttan tom. ;-)

/ H.

Publicerat
  • Författare

OJ :ohmy:

Publicerat

OJ :ohmy:

Varför Oj:et ?