Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drivande Viltspårhundar/ ADB

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Tolka mig lite skämtsamt "tvärt om". Stenshyttans hundar har gått väldigt bra på drevproven och jag är inte det minsta förvånad. Kul ändå att någon reagerar.

• Svar 646
  • Visningar 101k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Freddan78
    Freddan78

Kanske snart är dags att börja kika på vad som verkligen är relevant för rasen och inte ha en massa "eller" med i ett ag. Då kanske det blir mer intressant och framför allt relevant att avelsmeritera

• Vi har som vanligt svårt att förstå varandra. Inser att erfarenheterna skiljer markant...   Lydnad i sig är en inlärningsgrej inget en hund ärver. Jaktlust är arvbart. Mentala bitar är arvbart.

• Fattar inte varför det ska va så svårt o förstå... Ingen här i tråden har sagt att en hund inte får jaga annat än ett klövvilt. Det som sagts är att klarar hunden jaga gris fixar den resten av klövv

Posted Images

Publicerat

Var i kontakt med den kenneln 2008 och de lät seriösa, blev t.o.m bjuden på en träff.

Blev fundersam med ditt oj om de var typ utställningskennel.

Publicerat
  • Författare

Förr var det utställningar och spårprov som gällde men nu när det även krävs drevprov så har de gjort även drevprov med sina relativt gamla hundar. Hundarna härstammar från "Emma" som har mycket jakt i sig och som verkar ha gått i arv till avkommorna. :smile:

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Drevprovsresultaten från föregående år finns nu på hemsidan, www.svshk.org :smile:

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Boka in viltspårshundveckan! Se www.svshk.org :smile:

Publicerat

Boka in viltspårshundveckan! Se www.svshk.org :smile:

Mycket intressant! Får hoppas jag är hemma då. :)

Publicerat
  • Författare

Avelsgodkänd norsk kull föds i början av mars. Se www.dachsbracke.no :smile:

Publicerat
  • Författare

Svenska Kennelklubbens registreringsstatistik för 2013 visar en markant ökning för ADB. Från 25 registreringar 2012 till 104 (24 importer) 2013. Rasen gör nu en kometkarriär i Sverige. I tidningen Hundsport (nr 1-2  2014) står det att Alpländarens utveckling oroar bl.a. beroende på ett endast ett fåtal uppnår klubbens rekommendationer på jaktprovsmeriter och  hälsa hos föräldradjuren. Många hundar används dessutom i avel betydligt tidigare än vid tre års ålder, som är klubbens undre gräns för avelsdebuten, med risk att EP sprids. :smile:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Bara 20 nyregistreringar i Norge mot Sveriges 104 st. :smile:

Publicerat

Du skriver att endast ett fåtal följer rasklubbens rekommendationer, vad beror det på anser du? Är det så höga krav att det är svårt att uppfylla eller är ADB-uppfödare nonchalanta? Det kanske är klubben som ska se över kraven om det inte är så många som följer dem?

Publicerat
  • Författare

Intressant som du skriver. Jag tror inte att några av kraven är för svåra. Orsaken till att man inte har brytt sig om avelskraven är att efterfrågan har varit så stor så att man med lätthet har kunnat sälja valpar vars föräldrar inte har avelsmeriterats. Många av avelshundarna är exteriört bra men klarar inte de jaktliga kraven. Sådana hundar bör inte användas till avel då jaktegenskaperna kan bli försämrade. Klarar inte hunden ett spårprov, drevprov eller vildsvinsprov så är inte denna hund lämplig att använda till avel. :smile:

Publicerat

Jag läste kraven på schweisshundklubbens hemsida och det var ju inte så höga krav. Med reservationen att jag inte vet hur de övriga jaktproven förutom viltspår går till, de kan ju vara jättesvårt för allt vad jag vet. Vad är det mest man "bryter" mot? Enligt min åsikt är det ett mindre problem om en arbetande ras inte har utställningsmerit än att den inte har jaktprovsmeriter.

Hälsokraven var väl i princip samma som för alla raser. Vad är det man bryter emot där?

Publicerat

Bara 20 nyregistreringar i Norge mot Sveriges 104 st. :smile:

Vad är viktigast kvalitet eller kvantitet?
Publicerat

Vad är viktigast kvalitet eller kvantitet?

Kvalitet givetvis.

Publicerat
  • Författare

Svar till Sun Flower: Man bryter mot svshk:s rekommendationer (avelskrav) genom att inte ha gjort drevprov eller vildsvinsprov och ibland saknas spårprov alltså de jaktliga meriterna, HD röntgen saknas ibland samt att man avlar på för unga hundar och att vissa linjer blir överrepresenterade. Inga märkvärdiga krav alls, tycker jag. :smile:

Publicerat

Tror tyvärr du kan ha rätt.

Sen kan MF inte skriva "bryter" då det är en rekommendation och inte en lag.

/ H.

Publicerat

Svar till Sun Flower: Man bryter mot svshk:s rekommendationer (avelskrav) genom att inte ha gjort drevprov eller vildsvinsprov och ibland saknas spårprov alltså de jaktliga meriterna, HD röntgen saknas ibland samt att man avlar på för unga hundar och att vissa linjer blir överrepresenterade. Inga märkvärdiga krav alls, tycker jag. :smile:

Ok, tack för svaret. Tråkigt om man håller på förstöra (ännu) en jaktras. :(

Tror tyvärr du kan ha rätt.

Sen kan MF inte skriva "bryter" då det är en rekommendation och inte en lag.

/ H.

Det var nog jag som började med "bryter". Satte det inom citationstecken med tanke på just det du skriver. Använde det i brist på bättre ord.

Publicerat

Sun Flower du har ett PM.

/ H.

Publicerat

Om ett år eller två så är det kört för ADB. Blir som wachtel i slutet på 90-talet. En ADB i varenda stuga och alla tror att ADB'n är svaret på allt. Glad att jag köpte min innan denna vansinniga "boom" som sker nu. Vare sig klubben vill det eller inte. För känd ras på tok för fort. Blir snart som wachteln 1 bra på 100 dåliga.

Kan bara hålla med tyvärr.

Publicerat

Om ett år eller två så är det kört för ADB. Blir som wachtel i slutet på 90-talet. En ADB i varenda stuga och alla tror att ADB'n är svaret på allt. Glad att jag köpte min innan denna vansinniga "boom" som sker nu. Vare sig klubben vill det eller inte. För känd ras på tok för fort. Blir snart som wachteln 1 bra på 100 dåliga.

Målar ni inte fan på väggen nu? Kan man fortfarande hitta jaktdugliga irländska settrar och weimaraner så borde man ju även kunna hitta dito ADB så länge några uppfödare fortsätter att meritera sina hundar och bara avla på dugliga individer. Dessutom finns det väl inga konkurrerande intressen bland ADB-spekulanter. Alla som köper dem ska väl ha den att jaga med, så även om de inte är fullmeriterade kan det ju vara fullgoda jakthundar ändå. Eller tänker jag fel nu? Jag menar inte att man ska blunda för att flera uppfödare inte följer kraven men att det skulle var kört om ett eller två år känns som en lite väl drastisk slutsats.

Publicerat
  • Författare

Än så länge så går det att vrida utvecklingen rätt, men då krävs det att uppfödarna följer avelsrekommendationerna och att köparna inte köper ej avelsgodkända hundar. :smile:

Publicerat

Målar ni inte fan på väggen nu? Kan man fortfarande hitta jaktdugliga irländska settrar och weimaraner så borde man ju även kunna hitta dito ADB så länge några uppfödare fortsätter att meritera sina hundar och bara avla på dugliga individer. Dessutom finns det väl inga konkurrerande intressen bland ADB-spekulanter. Alla som köper dem ska väl ha den att jaga med, så även om de inte är fullmeriterade kan det ju vara fullgoda jakthundar ändå. Eller tänker jag fel nu? Jag menar inte att man ska blunda för att flera uppfödare inte följer kraven men att det skulle var kört om ett eller två år känns som en lite väl drastisk slutsats.

Problemet är att eftersom det är så enormt stor efterfrågan på valpar så lockas väldigt många ägare till att tjäna en rejäl hacka pengar rakt ner i fickan på ett någorlunda enkelt sätt. När efterfrågan är enorm så vill alla tjäna pengar, dvs har man en ADB hur dålig den är på att jaga så såfort den löper så parar man den. Det är på det viset man förstör en ras. Efterfrågan och tillgång. Idag får man ge runt 10-15,000kr för en ADB avelsgodkänd eller inte. När wachtel-boomen kom så var det samma sak, det skulle massproduceras valpar så man avlade på hundar som definitivt inte skulle avlas på. Gjorde själv tabben och köpte en wachtel som vist var en snäll hund men tämligen oduglig i skogen. Efter det har jag enbart köpt hundar där jag fått rekommendationer från oberoende jägare som bara har som mål att ha bra hundar att jaga med. avelsrekommendationer skiter jag fullständigt i då, däremot tipps och verkliga erfarenheter från vana hundförare är vad jag går på.

Än är det inte kört för ADB men det är på god väg om ett år eller två, det säger registrerings-statistiken... Lovar att det kommer vara en ökning på minst 75% födda valpar om ett år..

Publicerat

Jupp, promotandet har fått effekt och värre blir det.

Är givet själv skyldig/delaktig... Mina filmer är säkert en orsak....

Men köper man en ras för man sett en eller ett par filmer på en individ... tja då är man kanske fel ute..