Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drivande Viltspårhundar/ ADB

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Det har tyvärr inte blivit så mycket jakt för mig under denna vecka. Jag avstod från älgjakten (passkytt) för att i stället jaga med hunden. Målsättningen är att släppa på tisdag istället. Vi har dock varit på ett flertal eftersök, både efter älg och rådjur och det går ju före jakten. :smile:

Flera eftersök har det blivit även denna vecka. Jag har dock också hunnit med en jakt - fm. Resultatet tre mycket bra drev mln. 25 - 40 minuter. 16 km och snittfart totalt 7,5 km/h. En räv blev det men hade jag haft kula så har det sannolikt även blivit ett rådjur också. Jag får nog tänka om, angående vilket vapen jag skall ha när jag är ensam ute och jagar. :smile:

• Svar 646
  • Visningar 101k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Freddan78
    Freddan78

Kanske snart är dags att börja kika på vad som verkligen är relevant för rasen och inte ha en massa "eller" med i ett ag. Då kanske det blir mer intressant och framför allt relevant att avelsmeritera

• Vi har som vanligt svårt att förstå varandra. Inser att erfarenheterna skiljer markant...   Lydnad i sig är en inlärningsgrej inget en hund ärver. Jaktlust är arvbart. Mentala bitar är arvbart.

• Fattar inte varför det ska va så svårt o förstå... Ingen här i tråden har sagt att en hund inte får jaga annat än ett klövvilt. Det som sagts är att klarar hunden jaga gris fixar den resten av klövv

Posted Images

Publicerat

Bagge har precis gjort sitt första drev :) Inte helt planerat men oerhört kul att höra en unghunds första drev :) 3 rådjur var det han drev i 5 minuter o kom tillbaka med klockren återgång :)

Publicerat
  • Författare

Bagge har precis gjort sitt första drev :) Inte helt planerat men oerhört kul att höra en unghunds första drev :) 3 rådjur var det han drev i 5 minuter o kom tillbaka med klockren återgång :)

Kanonkul. Återgången verkar vara speciell hos rasen?
Publicerat
  • Författare

Flera eftersök har det blivit även denna vecka. Jag har dock också hunnit med en jakt - fm. Resultatet tre mycket bra drev mln. 25 - 40 minuter. 16 km och snittfart totalt 7,5 km/h. En räv blev det men hade jag haft kula så har det sannolikt även blivit ett rådjur också. Jag får nog tänka om, angående vilket vapen jag skall ha när jag är ensam ute och jagar. :smile:

I morgon blir det en liten tur. Ett av barnbarnen följer med. Det blir inte så lång tid eftersom det är jakt hela nästa vecka och det gäller att ha lite energi kvar. :smile:

Publicerat
  • Författare

Blev nåt fel. :wink: Här lista på vildsvinsdiplomerade hundar. http://www.mamimajakt.se/diplombild.htm

Publicerat

Blev nåt fel. :wink: Här lista på vildsvinsdiplomerade hundar. http://www.mamimajakt.se/diplombild.htm

2011.... Blackie, gissa vems   :wink:

Publicerat
  • Författare

ADB i topp av listan förståss. :wink:

Publicerat

Nu står de ju inte i någon rangordning. Isf hade min Dingo vart bästa spets 2013 ;)

Publicerat
  • Författare
Publicerat

ADB i topp av listan förståss. :wink:

Eh... det är inte skrivet i rangordning..

Man kan bara bli underkänd eller godkänd.

Publicerat
  • Författare

Eh... det är inte skrivet i rangordning..

Man kan bara bli underkänd eller godkänd.

Ja, Per skrev det. :wink:

Publicerat
  • Författare

I morgon blir det en liten tur. Ett av barnbarnen följer med. Det blir inte så lång tid eftersom det är jakt hela nästa vecka och det gäller att ha lite energi kvar. :smile:

Det bidde ingen jakt med barnbarnet. Men den här veckan har vi jagat. I måndags blev det 3 älgar och idag ett fint hardrev. Min ADB jagar allt vilket älgjägarna kanske inte tycker är så roligt. I morgon så blir det småviltsjakt så då blir det väl drev på älg. :wink: 

Publicerat
  • Författare

Det blev en fin jakt med 1,5 mil för hunden. Jag sköt säsongens första rådjur på 7 m med hagel. :smile:

Publicerat
  • Författare

Bra! Det gäller att passa på att ta varje tillfälle till verklighetsnära träning. :smile:

Publicerat

Men till frågan som jag riktar till NS.Varför valde du en adb istället för wachtel som jag förstått att du har ? Kan väl säga att jag har själv wachtel men det börjar närma sig att titta efter ny hund och ev ny ras så där av frågan.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Publicerat

Men till frågan som jag riktar till NS.Varför valde du en adb istället för wachtel som jag förstått att du har ? Kan väl säga att jag har själv wachtel men det börjar närma sig att titta efter ny hund och ev ny ras så där av frågan.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Tja.. mina hundköp genom åren har inte varit planerade...

Det mesta har gått på impuls och jag har ännu inte haft två hundar av samma ras....

Tycker de är lite kul o pröva nått nytt.

Sen förändras vilttillgången på markerna allt eftersom åren går...

Nått som jag gillar benhårt är fågeljakt med stående hund. Men insett efter ett par sådana att det kostar på o föda upp fågel som rovdjuren käkar upp titt som tätt...

En BRA wachtel är en skitrolig jycke. 

Problemet är att hitta en som är bra och inte dras med ärftliga sjukdomar.

Hur det går med min icke avelsgodkända och för höga ADB framöver återstår o se.

Än så länge funkar det till belåtenhet  :thumbsup:

Lite baktanke oxå... är jag snabbt på med köp av ny ras i landet så kanske rasen inte hunnit bli allt för sönderavlad eller försvenskad.... 

Sen drar en korthårig jycken in mindre skit i huset...

Kommer jag fortsätta med den rasen...

Troligen inte...

Finns så många andra och prova för och se vad jag kan få ut av nästa ras  :cool:

När jag blir typ 97 så kanske jag fastnat för en ras o blir rasfanatiker jag med  :biggrin:

Skämt o sidor... jag gillar en bra hund oavsett vad det stå för ras på stamtavlan om den nu ens har någon stamtavla....

Förrsten... min tiks storlek anser jag perfekt.. vill ju inte ha en helbrun kortbent fet halvbra drever  :tongue:  :biggrin:

Publicerat

Tja.. mina hundköp genom åren har inte varit planerade...

Det mesta har gått på impuls och jag har ännu inte haft två hundar av samma ras....

Tycker de är lite kul o pröva nått nytt.

Sen förändras vilttillgången på markerna allt eftersom åren går...

Nått som jag gillar benhårt är fågeljakt med stående hund. Men insett efter ett par sådana att det kostar på o föda upp fågel som rovdjuren käkar upp titt som tätt...

En BRA wachtel är en skitrolig jycke. 

Problemet är att hitta en som är bra och inte dras med ärftliga sjukdomar.

Hur det går med min icke avelsgodkända och för höga ADB framöver återstår o se.

Än så länge funkar det till belåtenhet  :thumbsup:

Lite baktanke oxå... är jag snabbt på med köp av ny ras i landet så kanske rasen inte hunnit bli allt för sönderavlad eller försvenskad.... 

Sen drar en korthårig jycken in mindre skit i huset...

Kommer jag fortsätta med den rasen...

Troligen inte...

Finns så många andra och prova för och se vad jag kan få ut av nästa ras  :cool:

När jag blir typ 97 så kanske jag fastnat för en ras o blir rasfanatiker jag med  :biggrin:

Skämt o sidor... jag gillar en bra hund oavsett vad det stå för ras på stamtavlan om den nu ens har någon stamtavla....

Förrsten... min tiks storlek anser jag perfekt.. vill ju inte ha en helbrun kortbent fet halvbra drever  :tongue:  :biggrin:

Visste du att hon skulle bli för hög eller är det nu när hon har växt färdigt som du tycker att det blev perfekt?

Publicerat

Hur gick det för er i helgen LarsB?
Fick hon tag i några grisar?

Sent from my C6903 using Tapatalk

Publicerat

Visste du att hon skulle bli för hög eller är det nu när hon har växt färdigt som du tycker att det blev perfekt?

Nä, de va ren tur...

Jag tog/fick den som såg ut till att bli lite högre.

Publicerat

Nä, de va ren tur...

Jag tog/fick den som såg ut till att bli lite högre.

Ja av någon anledning så kan det bli någon som blir högre än vad rasstandarden vill . En av mina valpar blir ( tik ) blir nog för hög är 42-43cm enl köparen

hon är nästan 7 månader så jag tror inte hon växer mer på höjden. Har du jagat med någon mer adb (inom rastandarden) ? Funderar på om dom blir mycket snabbare än min tik som jag tycker är rätt snabb.

Publicerat

Hur gick det för er i helgen LarsB?

Fick hon tag i några grisar?

Sent from my C6903 using Tapatalk

Ja det blev jakt på både gris och dov både ståndarbeten och drev på grisarna. Söndagen blev det inte så mycket hade väll en dålig dag :verymad:

Publicerat
  • Författare

Min är snabb.