Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drivande Viltspårhundar/ ADB

Featured Replies

Publicerat

Har för mig att tjt har maxtid på 30min? Har säkert fel. Den jag håller på att ta över driver hellre 2 timmar ...

• Svar 646
  • Visningar 101k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Freddan78
    Freddan78

Kanske snart är dags att börja kika på vad som verkligen är relevant för rasen och inte ha en massa "eller" med i ett ag. Då kanske det blir mer intressant och framför allt relevant att avelsmeritera

• Vi har som vanligt svårt att förstå varandra. Inser att erfarenheterna skiljer markant...   Lydnad i sig är en inlärningsgrej inget en hund ärver. Jaktlust är arvbart. Mentala bitar är arvbart.

• Fattar inte varför det ska va så svårt o förstå... Ingen här i tråden har sagt att en hund inte får jaga annat än ett klövvilt. Det som sagts är att klarar hunden jaga gris fixar den resten av klövv

Posted Images

Publicerat

Har för mig att tjt har maxtid på 30min? Har säkert fel. Den jag håller på att ta över driver hellre 2 timmar ...

2 timmar på rådjur ?
Publicerat
2 timmar på rådjur ?

Japp..

Ska tilläggas att tiderna kortas ner rätt radikalt ju oftare hon släpps. Klart att en hund som sällan får jaga tar tillfället i akt;) tycker inte att hon går alltför nära inpå dock. Utan ligger en bit efter.

Kollade upp reglerna: TJT ska vara tillbaka hos förare inom 60 min från påbörjat drev!:)

Publicerat
  • Författare

Som drivande hundraser räknas ADB, Basset, Biegel, Drever, Stövare och Tax, eller hur och bland dessa är det endast ADB som är mellandrivare. :wink:

Publicerat

Var har du drevern då? Eller den kanske räknas som jaktidiot? :P

Publicerat

Man tycker att det är viktigt att bevara rasen som en mellandrivare (kortdrivare). Vad jag vet den enda mellandrivaren. Ökar man drevtiden så kommer man upp samma drevtider som t.ex. tax. Det var 45 minuter för ADB ett tag men ändrades sedan till 40 för att spannet mellan ett 1:a pris och maxtiden inte skulle vara så stort. I Norge krävs min. 20 minuter för 1:a pris cert. men där saknas max tid. Hundar som riskerar att driva för länge för att kunna erhålla pris får kallas in. Det är bra om hundarna kan kallas in från t.ex. ett drev.

Jag kan ju verkligen inte drivande hundar och förstår fortfarande inte riktigt. Varför har man en maxtid? Jag läste provreglerna och förstod som att 20 minuter drevtid ger 1:a pris, eller rättare sagt 20 min. till 39 min. och 59s. Vore det inte enklare om man bestämde att man måste driva i 20 min och sedan kallar man in så får man ett första pris? För på jakt antar jag att man vill att hunden driver tills man skjuter djuret eller att man kallar in. För man bryter väl inte efter 40 minuter om det drivna djuret fortfarande kan komma i pass på jakt?

Publicerat
  • Författare

Erkänner att jag varit slarvig som glömde Drever. Beträffande drevprovsreglerna så är det mycket som man kan ha synpunkter på. Man får heller inte jämt som man vill utan måste kompromissa rätt så mycket. Sedan så går det att revidera regelverket om några år om det finns ett bra underlag. 

Publicerat

Tjt anlagsprov, hunden ska vara tillbaka hos föraren inom 60min. Föraren får under tiden som hunden är lös inte kommunicera med den, hunden får inte kallas av från drev. Domaren har pejl osv.

Men en fundering, om en ADB driver 35 min så borde rimligtvis återgången ta tid? Hur får man ihop 40min då?

Och om den nu drivit i halvtimman, så bör man anta att det iaf några gånger drar iväg så inkallning inte är möjlig?

Publicerat
  • Författare

Tråkigt med Signes skada, NS.

Publicerat
  • Författare

Återgången räknas inte in i drevtiden. Hunden får efter samråd med domaren kallas in under drev då drevtiden uppgått till minst 20 minuter och under förutsättning att domaren kunnat bedöma egenskaperna.

Publicerat

Jag erkänner att jag är trög men förstår fortfarande inte. :blush:  Varför vill man ha en hund som bryter själv innan 40 minuter, varför vill man inte ha en hund som driver tills föraren säger nåt annat eller djuret är skjutet? I min värld tyder det på bristande jaktintresse att hunden bryter själv. Jag menar man avlar ju inte en labrador som ska hämta max tio apporter t.ex.

Jag menar verkligen inte att klanka ner på rasen utan jag förstår bara inte.  :confused:

Publicerat
  • Författare

Jag förstår hur du tänker och då är nog inte ADB rätt ras för dig. Kanske Drever eller Basset? :smile:

Publicerat

Jag erkänner att jag är trög men förstår fortfarande inte. :blush:  Varför vill man ha en hund som bryter själv innan 40 minuter, varför vill man inte ha en hund som driver tills föraren säger nåt annat eller djuret är skjutet? I min värld tyder det på bristande jaktintresse att hunden bryter själv. Jag menar man avlar ju inte en labrador som ska hämta max tio apporter t.ex.

Jag menar verkligen inte att klanka ner på rasen utan jag förstår bara inte.  :confused:

Tja.. varför vill man ha en kortdrivare tex, eller en stöthund, mellandrivare, eller ren drivande hund vars prov burkar va 2x90 min drev eller nått sånt för första pris..

osv..

Ska hunden driva tills djuret är skjutet.

Jag har en sån.... hon jagar tills grisen är skjutet eller hon inte orkar ta ett steg till. Brukar ta en 8-10 timmar.

Det kallas nog jaktidiot... ibland buktar det bra andra gånger går det rakt ut... på 8-10 timmar hinner en hund aslångt...

En hare buktar bra och ger god chans att skjuta haren.

Likadant med räv oftast men buktar större eller inte alls...

Rådjur, hjort osv kan bukta fint och bra men oxå spika rakt ut åt h-vete...

En hund kan heller inte kallas in om den inte hör husse...

Bryter den inte självmant då så har vi ingen hund mer den dagen och ingen mer jakt heller.

Allt är en avvägning av vad och hur man jagar, till de olika jaktformerna finns olika hundar som är avlade för olika viltslag och olika sätt att jaga.

Man har ingen större glädje av en hund som jagar på grannmarkerna 2 mil bort och inte tänker lägga av på flera timmar.

Publicerat

Har inte läst jaktprovsreglerna för rasen. Så vad krävs av dem?

Hur lång provtid under dagen och vad ska de prestera?

Publicerat

Tja.. varför vill man ha en kortdrivare tex, eller en stöthund, mellandrivare, eller ren drivande hund vars prov burkar va 2x90 min drev eller nått sånt för första pris..

osv..

Jag har en sån.... hon jagar tills grisen är skjutet eller hon inte orkar ta ett steg till. Brukar ta en 8-10 timmar.

Det kallas nog jaktidiot... ibland buktar det bra andra gånger går det rakt ut... på 8-10 timmar hinner en hund aslångt...

Bryter den inte självmant då så har vi ingen hund mer den dagen och ingen mer jakt heller.

Allt är en avvägning av vad och hur man jagar, till de olika jaktformerna finns olika hundar som är avlade för olika viltslag och olika sätt att jaga.

Man har ingen större glädje av en hund som jagar på grannmarkerna 2 mil bort och inte tänker lägga av på flera timmar.

Största anledningen tycker jag är hur vilttätt det är. långdrivare passar bra i mindre vilttäta och stora marker. kortdrivare i mindre och vilttäta marker. och så mycket vilt som det verkar finnas hos ns så passar det nog bra med kortdrivare under jakt och ihärdig plott på esök
Publicerat

osv..

Ok, äntligen trillade polletten ner. Jag menade inte att jämföra vilket jaktsätt som är bäst utan jag kopplade bara inte varför man hade en maxgräns. Men nu förstår jag som sagt. Tack för visat tålamod!

Jag förstår hur du tänker och då är nog inte ADB rätt ras för dig. Kanske Drever eller Basset? :smile:

Sorry om jag var otydlig. Jag ska inte ha någon drivande hund alls, jag hakade bara upp mig på det där med maxtiden men nu när NS förklarade så förstår jag.
Publicerat
  • Författare

Jaktprovsreglerna finns på hemsidan www.svshk.org

Man har 4 timmar till förfogande för att klara ett 1:a pris, drevtid minst 20 minuter och max. 40 minuter samt att domaren har kunnat bedöma alla egenskaper. :smile:

Publicerat

Vet inte om jag fattat reglerna helt fel?

Men som jag fattade dem så räckte det med ett 20min drev för ett första pris och att hunden inte hade 0p i något moment?

Publicerat
  • Författare

Så fattar jag det också. :smile:

Publicerat

Är det inte jävligt lätt att det slinker igenom hundar med dålig jaktlust då?

För att driva ett drev på 20min under ett 4-timmars prov säger ju egentligen inget om jaktlusten.

Publicerat
  • Författare

Som jag har förstått det så är det egenskapspoängen som är viktig för aveln. Det som bedöms är:

Sök / upptagsarbete

Väckning på slag

Drevarbete

Väckning på tappt

Skall / hörbarhet

Skallgivning under drev (nyansering).

Samarbete / Lydnad (särskilt viktigt för rasen).

Publicerat

Ett bekymmer med Samarbete/lydnad som jag ser det...

Höga poäng där är lättare att få med en jaktljum hund, alltså en hund med sämre jaktlust.

Publicerat
  • Författare

Tycker du inte att den egenskapen skall bedömmas? :smile: