Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 2013

Featured Replies

Publicerat

Nu har den äntligen kommit tilldelningen för Norrbotten. En minskning med 1200 älgar jämfört med förra året. :sad:

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6898731

Hur ser det ut med älg hos er? Själv har jag inte varit ute ännu o rekat o inte har jag fått några rapporter om hur det ser ut.

Jag jagar i Kalix 4 Bondersbyn och vi har fått en tilldelning på 14+14 i år.

• Svar 274
  • Visningar 27,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag sköt den tredje för iår för gråhund idag

• Men Jonsson, det är väl bra, då behöver man inte pimpla i sig en massa vin till middan  

• Vi är ju fri från uppehåll i år ! Gällivare kommun, å jag fick skjuta en större herre i år igen mycket skoj

Posted Images

Publicerat

Som det lät förra året kommer mitt jaktlag i alla fall få jaga en kalv mer än förra året men det är ungefär samma siffror i länet som förra året.

Publicerat

Svårt att säga just nu vi har mycket vandringsälg på våra marker, men i våras såg jag ca 20 älgar på en Lägda. Men en posetiv sak såg jag idag då vi var och satt upp mitt torn på ett nytt hygge där var det färska spår efter älg.

Men länstyrelsen i ac län har minskat på tilldelningen i år. men det påverkar inte oss så mycket vi får nog vara 20 vuxna och minst lika många kalv.

Publicerat

Åker hem till bräcke i morgon för passröjning.....återkommer med rapport om älgläget

Publicerat

Svårt att uttala mig om älgläget. Gjorde inga seriösa älgspaningsförsök. Var en hel del spår, så jag antar att det är ungefär som i fjol, då sköt vi 4+3 första veckan på ca 2000 ha.

Publicerat

Nu har den äntligen kommit tilldelningen för Norrbotten. En minskning med 1200 älgar jämfört med förra året. :sad:

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6898731

Hur ser det ut med älg hos er? Själv har jag inte varit ute ännu o rekat o inte har jag fått några rapporter om hur det ser ut.

Jag jagar i Kalix 4 Bondersbyn och vi har fått en tilldelning på 14+14 i år.

Vad hade ni för tilldelning förra året Jonsson ??
Publicerat
  • Författare

Vad hade ni för tilldelning förra året Jonsson ??

Vi fick 18+18 men när vi märkte att dom älgarna hade vi inte på marken och efter förfrågan hos grannarna så beslutade styrelsen om att sänkta till 14+14.

Vi sköt ändå inte fullt på kalvarna o lämnade en vuxen. Tot. 13 Tjurar=7 Ko/kvigor=6 Kalvar=9 Kvigkalv=6 Tjurkalv=3

Hade vi skjutit allt så hade vi skjutit sönder stammen totalt.

Vad funderade du på i så fall?

Publicerat

Bara nyfiken mot vad ni hade förra året. Jagar själv älg i Västerbotten, på ca 5000 ha fördelat på två marker. Vi har bara 6+ fri kalv. Har inte hört om årets tilldelning, men det brukar vara det samma. Inge vidare tilldelning, och det brukar gå trögt under septemberjakten. Förra året hade vi faktiskt bra med OBS. Sen har man skogsbolaget som vill att man skjutet kvoten full och lite till annars kan det bli tal om fler jaktlag på samma mark :(

Publicerat
  • Författare

Bara nyfiken mot vad ni hade förra året. Jagar själv älg i Västerbotten, på ca 5000 ha fördelat på två marker. Vi har bara 6+ fri kalv. Har inte hört om årets tilldelning, men det brukar vara det samma. Inge vidare tilldelning, och det brukar gå trögt under septemberjakten. Förra året hade vi faktiskt bra med OBS. Sen har man skogsbolaget som vill att man skjutet kvoten full och lite till annars kan det bli tal om fler jaktlag på samma mark :(

Ok! Vi hade ungefär din tilldelning på 90-talets början innan vi lyckades bygga upp en stabil älgstam och sedan dess har vi legat på 10+10 el. mer. 

Vi har legat på 18+18 som mest under 5-6 år som mest medan vi ingick i ÄSO. ÄSO upplöstes innan det nya systemet med ÄFG började gälla o återgick till licensomr.

Alla vvo som ingick i ÄSO återgick till licensomr. så får LST sköta tilldelningen.

Publicerat

Ok! Vi hade ungefär din tilldelning på 90-talets början innan vi lyckades bygga upp en stabil älgstam och sedan dess har vi legat på 10+10 el. mer.

Vi har legat på 18+18 som mest under 5-6 år som mest medan vi ingick i ÄSO. ÄSO upplöstes innan det nya systemet med ÄFG började gälla o återgick till licensomr.

Alla vvo som ingick i ÄSO återgick till licensomr. så får LST sköta tilldelningen.

Hur stort är området för 14+14 och skjuter ni vad som visar sig, dvs inga restriktioner avseende tagg eller dubbelkalv? Är det ex ok om det kommer ko, kalv, pinntjur och dra ner hela paketet?

Publicerat

Hur stort är området för 14+14 och skjuter ni vad som visar sig, dvs inga restriktioner avseende tagg eller dubbelkalv? Är det ex ok om det kommer ko, kalv, pinntjur och dra ner hela paketet?

Vi har rakt av. Vissa har jag hört har varannan kalv. Men det är inte så lätt när man knappt aldrig ser kalv.
Publicerat
  • Författare

5089 ha o ko med enkelkalv är fredade. Inga restriktioner på taggar. Ja, det är ok att skjuta alla.

Förslag till årsmötet 11/8: Styrelsen begär mandat av årsmötet att bestämma avskjutningen efter att jakten inletts.

Publicerat

Förra året var det bestämt att vi skulle få skjuta en tjur men i år får vi bara skjuta ko men fick en extra kalv.

• 5 weeks later...
Publicerat

Imorgon så börjas det då. Fick veta att vi inte ska kjuta kor för att stamman gått ner. Skitjakt på alla som ska ut imorgon.

Publicerat

Imorgon så börjas det då. Fick veta att vi inte ska kjuta kor för att stamman gått ner. Skitjakt på alla som ska ut imorgon.

Och vi ska helst bara skjuta kor :o

Publicerat

hur tänker dom?får ni större stam om ni inte skjuter hondjur?

Publicerat

Vet inte hur dom tänker men det är ju det nya tänket nu då den nya älgförvaltninegn är igång. Vi får kvigor kalv o tjur.

Publicerat

PAus nu pissväder hela morgonen blåste o regnade regande rakt in i tornet då det var en ond sidovind. Så inen Älg men en tjäderhöna som flög en bit från passet. Nya tag i eftermidag.

Publicerat

Dåligt med rapporter! Någon som haft flyt på första jaktdagen? :) Själv åker jag mot Norrbotten på Torsdag :)

Publicerat
  • Författare

Dåligt med rapporter! Någon som haft flyt på första jaktdagen? :) Själv åker jag mot Norrbotten på Torsdag :)

Välkommen upp!

Vi börjar jaga först på lördag så härifrån får du ingen rapport.

Lyssna på länken som jag la in i runt lägerelden. :smile:  :thumbsup:

Publicerat

Har inte sett någon levande ä idag men samanlagt har vi fällt 6 stycken älgar idag,

Publicerat

Vet inte hur dom tänker men det är ju det nya tänket nu då den nya älgförvaltninegn är igång. Vi får kvigor kalv o tjur.

Är det någon som har koll på könsfördelningen i stammen?

Här i Jämtland säger dom att vi har för lite tjur, det ger i sin tur att inte alla kor blir betäckta och några blir betäckta väldigt sent efter ombrunstning.

Här är rådet att hålla igen på tjur för en stabilare stam och inga röda kalvar. Särskilt kapitala bör sparas tills efter brunsten.

Publicerat

Så är det det är ett problem om man inte sparar tjurar  vid ett visst taggantal

Kruxet är att veta vad man ska ha för restruktion,, att spara Tjuren i setp o skjuta efter brunten i okt som jägarförbundet föreslog  ser jag som en kortsiktig lösning

Publicerat

Så är det det är ett problem om man inte sparar tjurar  vid ett visst taggantal

Kruxet är att veta vad man ska ha för restruktion,, att spara Tjuren i setp o skjuta efter brunten i okt som jägarförbundet föreslog  ser jag som en kortsiktig lösning

Nja... Dom stora erfarna tjurarna hinner betäcka. Sen blir det färre av dom stora som faller iom att dom är fredade när majoriteten av jägarna är ute.

Sen kommer det nya under ifrån. En 8-10 taggare kan gott och väl hamna upp mot 14 nästa år och mer "erfaren".

Stora och mer erfarna hinner betäcka 2-3 tom kanske 4 kor, för han uppvaktar bara om det är "dags" annars dra han vidare och återkommer senare. Små tjurarna lägger allt krut på en och samma ko och lyckas inte alltid få dom i brunst.

Sen är det en helt annan sak att driva igenom en linje som alla i ett större område följer.....  :sleep:

Publicerat

8-10taggare..... det är många år sedan vi sett så stora tjurar här.