Publicerat September 15, 201312 yr Detta var min 6 äljakts da och inte sett en enda levande Älg. Idag togs ett beslut att nästa helg ska det bara jagas kalv, för att vi måste se hur Älgobse ser ut och att vi inte skjuter stammen i sank just nu.
Publicerat September 15, 201312 yr Författare 30 man, 2 hundar o en jämtvalp i koppel, 1 tik löper, 2 hundförare på väg hem till Värmland o en hundförare jagar på annat håll under sept.jakten. Han kommer till okt.jakten. Pappan kommer från byn. 1 ko skjuten. Hela västra sidan av älven jagad. Lite glest med passare mitt i marken och sedan fullt i norr o söder. Älgarna har väl sprungit som dom vill mitt inne i marken.
Publicerat September 15, 201312 yr Författare P g a kyrkoval o våran samlingsplats är bygdegården o vårat slakthus ligger där också så blev det bara en såt på fm. Sedan skulle det vara röstning där.
Publicerat September 15, 201312 yr Gick troll i jakten var nog nästan den enda som inte sett en älg i hela jaktlaget på 8 dagar. Men igår sista dagen innan hemfärd. Blev en påskjutning av kviga ca 700 m ifrån mig. Den gick mot mitt håll. Helt plötsligt i skymmningen står ett hondjur i skjutgatan 150 m bort . Snabba ryck pang älgen ligger. Tänker börjar medela att jag mest troligt skjutit den påskjutna kon när jag ser en kalv sticka ut i skjutgatan. Skit oxo! Pang situationen räddad bägge ligger . Den påskjutna hade vinklat tillbaka och fanns inget som tydde på träff av eftersöker.
Publicerat September 16, 201312 yr Detta är en populär post. Hur går det för Dingo? /Lars. Han börjar repa sig. Var på röntgen i fredags o inget brutet. En muskelskada enligt veterinären. Han går på Tradolan o en till medicin som smärtlindring. Han bör vara tillbaka om 2-3 veckor
Publicerat September 16, 201312 yr Författare Han börjar repa sig. Var på röntgen i fredags o inget brutet. En muskelskada enligt veterinären. Han går på Tradolan o en till medicin som smärtlindring. Han bör vara tillbaka om 2-3 veckor Det var skönt att höra Per.
Publicerat September 16, 201312 yr Lite glest med passare mitt i marken och sedan fullt i norr o söder. Älgarna har väl sprungit som dom vill mitt inne i marken. Det går bra att kalla mig som passkytt nästa år så dyker jag upp. Plockar älg från 0-300 meter
Publicerat September 16, 201312 yr Författare Det går bra att kalla mig som passkytt nästa år så dyker jag upp. Plockar älg från 0-300 meter Haha! Jag har knäppt en kviga på +300 m med 8 mm rem mag. Den var stillastående o stod o spanade av myren när det small från min bysse o 12-15 cm över höll jag. femetta med Helia S 1,5-6x42. Jag hade stöd på tornets ena armstöd när jag sköt.
Publicerat September 16, 201312 yr En i jaktlaget fick äran att nedlägga denna fina 16 tagg igår. Jäkligt bra resultat för att vara 3 passare och en hundförare ute. Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2
Publicerat September 16, 201312 yr Författare Grattis till en fin oxe! En ny klädhängare i huset/lägenheten.
Publicerat September 16, 201312 yr Tyvärr inte jag, men smålänningen som gästjagade vart riktigt nöjd! Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2
Publicerat September 17, 201312 yr Författare Tyvärr inte jag, men smålänningen som gästjagade vart riktigt nöjd! Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2 Ok! Då var den smålänningen nöjd o belåten. Jag är själv smålänning som har emigrerat till Kalix.
Publicerat September 17, 201312 yr Näst sista jobbdagen nu, sen blir det betald älgjakt i 3,5 veckor:-D
Publicerat September 17, 201312 yr Mycket stolpe ut, 6 jaktdagar har bara resulterat i en vuxen och 2 kalvar. Förutom dom två första dagarna har vi haft hyggligt med älg. Hundarna har haft det jobbigt i värmen och älgarna verkar stå på tå... Unghunden, som är under injagning, är glädjeämnet så här långt, hittat älg på varje släpp! Sen är hon fortfarande alldelens för het så det tar undan bra, men det hoppas jag ger sig med tiden. Förföljandet är däremot inget att klaga på. Gammtiken verkar ha återhämtat sig efter fjolårets benbrott. Haft några halvdana älgjobb som husset inte förvaltat, men när älgarna skenar så släpper hon lite väl tidigt, vilket hon alltid gjort.
Publicerat September 21, 201312 yr Författare Vi har haft igång en riktig storoxe idag för den har bara gått efter rågångarna där den har fått plats med sin skovlar. Haha!
Publicerat September 21, 201312 yr Det blev en lyckad jakt igår...kompisen fick skjuta första älgen på ståndskall åt hans laika, och att det råkade vara en 16 taggare gör ju inte saken sämre,,,!
Publicerat September 22, 201312 yr Detta är mitt första älgjats år då jag inte sett en älg på 8 jaktdagar. Har aldrig varit med om så dåligt med Älgobs som denna höst. Hoppas det blir bättre i oktober då allt börjar igen.
Publicerat September 26, 201312 yr Fick en bild av en maffig jämtlandsoxe skjuten förra veckan... Den hade man velat se IRL!
Publicerat September 27, 201312 yr Författare Fick en bild av en maffig jämtlandsoxe skjuten förra veckan... Den hade man velat se IRL! storoxe.jpg Det där hornet hade suttit fint på väggen.
Publicerat September 27, 201312 yr Några bilder från första veckan på september jakten, synd att det är dålig upplösning. En ståtlig herre som fick leva vidare och göra sina plikter nu i uppehållet Skickat från min GT-P3110 med Tapatalk 4