Publicerat September 12, 201312 yr Författare Tycker det är lite med bilder.. ingen som lyckats skjuta något? http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5634647 Lite foton på radio Norrbotten. 29 st visst.
Publicerat September 12, 201312 yr har sätt en 8-taggare på marken i år så det ska bli kul i oktober för jaktlaget och idag såg jag en kviga på 40 m ! mitt på vägen och skulle över till den lilla stubbåkern. men jag råkade ju skrämma damen givetvis förresten skitjakt på er alla i norr !
Publicerat September 12, 201312 yr Imorgon är det upp och ta nya tag igen... Hoppas någonting åker i backen
Publicerat September 12, 201312 yr En jobbig dag till sen är det dags för att smyga ut på passet, vet nu vilken såt vi ska jaga på lördag morgon så det blir bra, har sett älg där tidigare och hadde två stycken som var på väg dit i förra veckan då vinden tyvär låg fel. Men nya tag i helgen
Publicerat September 12, 201312 yr Samma här, lördag morgon kör vi igen! Vet inte såt än, men vissa har ju levererat klart bättre... Återkommer med rapport under helgen! /Daniel
Publicerat September 12, 201312 yr Författare har sätt en 8-taggare på marken i år så det ska bli kul i oktober för jaktlaget och idag såg jag en kviga på 40 m ! mitt på vägen och skulle över till den lilla stubbåkern. men jag råkade ju skrämma damen givetvis förresten skitjakt på er alla i norr ! Den oxen är långt bort till er okt-jakt Linus! Spara den ist så att han får sprida sina gener ordentligt i er älgstam ist. Det är snart den kärlekskranka perioden för tjurar o kor. Tjur+ko=kalv/-ar.
Publicerat September 12, 201312 yr En liten film från årets älgjakt i norr http://www.youtube.com/watch?v=TfQQVVFg9zE&feature=youtu.be
Publicerat September 12, 201312 yr Älgjakten slutade hastigt o lustigt. Dingo vart troligtvis sparkad av en älg igår. Han haltar oerhört mycket på höger framben o skriker rakt ut när han belastar det. Inatt har han bara legat o gnytt eller skrikit. Vi for hem idag o imorn blir det veterinären o röntgen. Tyvärr känns det Inge bra detta o jag befarar det värsta Låt mig inte behöva ta bort min älskade vän o trogna jaktkamrat så här tidigt. På 4 jaktlagar fick han 4 ståndskall i det älgfattiga Norrbotten. Tyvärr kom jag inte in på stånden o kunde skjuta någon gång. Igår fick han tag i en älg som tyvärr skenade nästan direkt o en nybörjare sköt på denna på +300m med mig 120m från älgen snett bakom Denna älg vägrade han släppa o 4km fågelvägen från skottplatsen gav han ifrån sig 2 skall som enligt de som hörde det inte lät normalt o sedan bröt han o kom ut till närmsta väg o lade sig. När jag kom dit efter en lång vandring så haltade han på höger fram men det såg inte så allvarligt ut. Värre vart det när vi kom hem. Han ömmade nu kraftigt o låg o gnydde. Jag beslutade att åka hem direkt på morgonen efter o boka tid hos veterinär hemma så fort som möjligt. Nu är vi hemma o har fått tid imorn så nu hoppas jag på det bästa men jag befarar att något ben i bogen kan vara brutet/krossat.
Publicerat September 12, 201312 yr En liten film från årets älgjakt i norr http://www.youtube.com/watch?v=TfQQVVFg9zE&feature=youtu.be Trevlig film
Publicerat September 12, 201312 yr Lider med dig per. Håller alla tummar jag har för att det ska vara så goda nyheter som bara möjligt
Publicerat September 13, 201312 yr Författare En liten film från årets älgjakt i norr http://www.youtube.com/watch?v=TfQQVVFg9zE&feature=youtu.be Trevlig film!
Publicerat September 13, 201312 yr Författare Älgjakten slutade hastigt o lustigt. Dingo vart troligtvis sparkad av en älg igår. Han haltar oerhört mycket på höger framben o skriker rakt ut när han belastar det. Inatt har han bara legat o gnytt eller skrikit. Vi for hem idag o imorn blir det veterinären o röntgen. Tyvärr känns det Inge bra detta o jag befarar det värsta Låt mig inte behöva ta bort min älskade vän o trogna jaktkamrat så här tidigt. På 4 jaktlagar fick han 4 ståndskall i det älgfattiga Norrbotten. Tyvärr kom jag inte in på stånden o kunde skjuta någon gång. Igår fick han tag i en älg som tyvärr skenade nästan direkt o en nybörjare sköt på denna på +300m med mig 120m från älgen snett bakom Denna älg vägrade han släppa o 4km fågelvägen från skottplatsen gav han ifrån sig 2 skall som enligt de som hörde det inte lät normalt o sedan bröt han o kom ut till närmsta väg o lade sig. När jag kom dit efter en lång vandring så haltade han på höger fram men det såg inte så allvarligt ut. Värre vart det när vi kom hem. Han ömmade nu kraftigt o låg o gnydde. Jag beslutade att åka hem direkt på morgonen efter o boka tid hos veterinär hemma så fort som möjligt. Nu är vi hemma o har fått tid imorn så nu hoppas jag på det bästa men jag befarar att något ben i bogen kan vara brutet/krossat. Usch då! Jag hoppas att det slutar bra Dingo!
Publicerat September 13, 201312 yr Börjar tro att nån svurit en förbannelse över mig... Vi har jagat den här veckan och jag har haft älg på mig flera gånger, men inte att det ska lyckas! Tisdag morgon: Direkt när jag kommer fram till passet hör jag en älg flåsa som fan och kommer som skjuten ur en kanon i hyggeskanten. Lockar för att få stopp på han, å han stannar bakom en stor gran innan han vänder och försvinner in i skogen. Torsdag morgon: Sitter på en ganska stor myr, där det brukar komma älg. Efter exakt två timmar på pass hör jag att det är älg på gång bakom mig, vänder på huvet å ser en oxe och en ko som är påväg ut max 20 m ifrån mig. Precis då... PIIIIIIP, varnar mina hörselkåpor (Peltor Sport Tac) att dom varit igång i 2 timmar... Hade dom på huvet, så signalen måste låtit som ett kompressorhorn i älgarnas öron. Dom tvärkastade och försvann. Fredag morgon: Sitter på pass efter en skogsbilväg och våndas för att det är sista jaktdagen för den här gången. Helt plötsligt så hör jag ett ganska starkt: Oah. Älgoxe! Som det låter är han påväg ut på vägen. Hundföraren ropar samtidigt att jag ska va beredd, han hade stött en storoxe som drog mot mig. Precis då kommer en j*vla timmerbil, och gpsen visar att hunden, som var efter älgen har kastat 50 meter från vägen och gått ut ur marken. Å inte hann han ikapp älgen heller... Det är nån som ondat på mig!!
Publicerat September 13, 201312 yr Jakt imorgon igen hann bli frisk o fara o jobba så att jag kan jaga med gott samvete chefen och så bor i Byn, jobbar i Byn så tja. Men har fått veta var jag ska sitta imorgon bitti blir nog bra bara vinden ligger rätt, sen gäller det att tänka till där för det är just vid Rågången passet ligger. Men brukar aldrig va nå problem. Har suttit på pass då Älgen varit bakom en och bakom en är grannlagets jaktmark tornet står en meter inanför Rågången. Då är det viktigt att tänka till. Lite jobbigt då man ser en fin Älg springa in på grannmarken pasera bakom en just på fel sida av Rågången. Då ja ni fattar. Bara att lyfta på hatten o buga.
Publicerat September 13, 201312 yr Den oxen är långt bort till er okt-jakt Linus! Spara den ist så att han får sprida sina gener ordentligt i er älgstam ist. Det är snart den kärlekskranka perioden för tjurar o kor. Tjur+ko=kalv/-ar. det har du rätt i jonnson love is in the air för älgarna snart ja.
Publicerat September 13, 201312 yr Fyra jaktdagar har passerat i mitt jaktlag, har själv varit med tre av dem. Vi har skjutit tre kalvar och idag en ko. Släppte hunden första gången idag efter att gått i lina två dagar. Hon är lite feg men gjorde ett par lite större vändor men mest rör hon sig inom 40 meters radie. Verkar lite halvdåligt med riktigt färska spår med för då tror jag hon skulle dra iväg bättre.
Publicerat September 14, 201312 yr Författare det har du rätt i jonnson love is in the air för älgarna snart ja. Bra Linus! Nu åker du runt med cykel/moppen och håller moralpredikan för jaktlagen och säg att dom ska spara oxen. Skogen nästa o älgjakt!
Publicerat September 14, 201312 yr 5 dagars jakt, och hittils har vi skjutit 2 kalvar, 1 kviga och 3 fjolingar!!
Publicerat September 14, 201312 yr Sämsta tänkbara jakt.... För varmt, torrt och vindstilla. =trånga hundar. Björn inne på marken. = lättstötta älgar om dom råkar finnas på marken. 6-7 busslaster(Minibussar) med utländska bärplockare som gapar och spelar musik. (Varför ska alla in på våra 1000ha?) Vi rakar iväg dom, men dom dyker ändå upp nästa dag och försöker igen. 3 Jämtar har dock lyckats hitta älg och skälla stånd, gråhunden har inte hittat någon än. Men bara ett stånd inne på marken. (Dom andra stod 5-50m utanför gränsen) 1 tjur skjuten på hela veckan, då av en passare. Förra året hade vi fått 6 älgar tills nu. En dag kvar på veckan att försöka få någon till. Hoppas att bärplockarna har fattat att dom inte får vara där innan Måndag, så det finns en chans att det kommer in någon älg igen. Kylaggregatet gick sönder, lagades och gick sönder igen efter ett halvt dygn. I går så "exploderade" motorn till elverket. Edit: Jo just. Tiken började löpa i måndags, så imorgon är det hennes sista chans innan oktoberjakten...
Publicerat September 14, 201312 yr Idag tog tilldelningen på vuxna slut. Passkyttarna var på pass 0630 och vi släppte hundarna strax därefter. Strax före 7 hördes första skottet, strax före 0730 fick vi bryta då 3 stora var skjutna (4 totalt) så nu hoppas vi på ökning av tilldelningen till oktober!
Publicerat September 14, 201312 yr Snart oktober så den riktiga älgjakten drar igång Kör ni pappälgen under sep.jakten ?