Publicerat Augusti 17, 20178 yr vi har inte fått den stora mängden gäss än, var ute igår och lyckades bara peta ner 4st. däremot har vi hundratals tranor, häftiga djur men dom kan konsten att föra oväsen.
Publicerat Augusti 17, 20178 yr Jäkla idioti att utnyttja "skyddsjakt" som ursäkt för jakt! Om man bortser det oetiska mot övriga jägare så kommer det bara att sluta med att skyddsjakt på enskilt initativ kommer att försvinna för de som verkligen behöver det. (Det är skillnad på att skyddsjaga för att skydda grödorna och att locka in och skjuta så många gäss som möjligt) Editering: Detta är alltså en reaktion på GiW från slutet på Juli och inte ni som givetvis gör allt korrekt, er lyckönskar jag och gratulerar till fina jakter.
Publicerat Augusti 17, 20178 yr 27 minutes ago Malx sa: Jäkla idioti att utnyttja "skyddsjakt" som ursäkt för jakt! Om man bortser det oetiska mot övriga jägare så kommer det bara att sluta med att skyddsjakt på enskilt initativ kommer att försvinna för de som verkligen behöver det. (Det är skillnad på att skyddsjaga för att skydda grödorna och att locka in och skjuta så många gäss som möjligt) vet inte vem du syftar på men som krågejägarn skriver så har iaf vi fått jaga sen 11e augusti.
Publicerat Augusti 17, 20178 yr Sorry, blev lite felassocierat. Såg Simons inlägg från slutet av Juli och irriterade mig rejält. Givetvis är det helt ok efter 11:e Aug.
Publicerat Augusti 17, 20178 yr 1 hour ago Malx sa: Jäkla idioti att utnyttja "skyddsjakt" som ursäkt för jakt! Om man bortser det oetiska mot övriga jägare så kommer det bara att sluta med att skyddsjakt på enskilt initativ kommer att försvinna för de som verkligen behöver det. (Det är skillnad på att skyddsjaga för att skydda grödorna och att locka in och skjuta så många gäss som möjligt) Editering: Detta är alltså en reaktion på GiW från slutet på Juli och inte ni som givetvis gör allt korrekt, er lyckönskar jag och gratulerar till fina jakter. Visst kan jag hålla med dej så tillvida att man inte ska missbruka skyddsjaktsparagraferna.. Däremot så får man vid skyddsjakt använda sig av bulvaner och annat för att locka in till säkra skott. Dock.. Just gässen.. visst hårddrar man det så kan man nog bli ifrågasatt men gässen ökar rätt intensivt så inte ens ornitologerna har väl problem med att vi jagar dem längre?
Publicerat Augusti 17, 20178 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Malx sa: Sorry, blev lite felassocierat. Såg Simons inlägg från slutet av Juli och irriterade mig rejält. Givetvis är det helt ok efter 11:e Aug. Ska förklara, vi har under sommaren lagt otaliga timmar på att jaga bort gässen med kula, raketer och hundar, 5000 gäss sitter i en oslagen kornåker, vad ska vi göra? Ge mig en förklaring, jag är öppen för förslag
Publicerat Augusti 17, 20178 yr 1 hour ago Malx sa: Jäkla idioti att utnyttja "skyddsjakt" som ursäkt för jakt! Om man bortser det oetiska mot övriga jägare så kommer det bara att sluta med att skyddsjakt på enskilt initativ kommer att försvinna för de som verkligen behöver det. (Det är skillnad på att skyddsjaga för att skydda grödorna och att locka in och skjuta så många gäss som möjligt) Editering: Detta är alltså en reaktion på GiW från slutet på Juli och inte ni som givetvis gör allt korrekt, er lyckönskar jag och gratulerar till fina jakter. Med tanke på ditt inlägg så antar jag att du inte är särskilt insatt i detta. Jag bor själv vid en av Sveriges mest besökta fågelsjöar. Det betyder att vi har både länstyrelse,naturvårdsverket och diverse ornitolog föreningar alldeles intill oss. Och ingen har något emot att man beskattar gåsstammen så mycket vi kan och orkar så länge det sker på ett etiskt sätt. Skyddsjakt på eget initativ kommer aldrig bli ifrågasatt för det finns ingen annan lösning på det. Men har du en lösning på detta problem så är nog både länstyrelsen och naturvårdsverket intresserade av din lösning. Dom lägger som det är nu ganska stora resuser på gåsskador.
Publicerat Augusti 17, 20178 yr 22 minutes ago Hipshot sa: Visst kan jag hålla med dej så tillvida att man inte ska missbruka skyddsjaktsparagraferna.. Däremot så får man vid skyddsjakt använda sig av bulvaner och annat för att locka in till säkra skott. Dock.. Just gässen.. visst hårddrar man det så kan man nog bli ifrågasatt men gässen ökar rätt intensivt så inte ens ornitologerna har väl problem med att vi jagar dem längre? Visst ökar gässen, men populationskontroll ska ske via jakt, inte skyddsjakt. (Och definitivt inte skyddsjakt på enskilt initiativ). Krävs utökade jakttider och regler för populationen så får man reglera detta till jakten så det gäller alla. Skyddsjakt bör handla om att skydda med minimal avskjutning.
Publicerat Augusti 17, 20178 yr 13 minutes ago Simon. sa: Ska förklara, vi har under sommaren lagt otaliga timmar på att jaga bort gässen med kula, raketer och hundar, 5000 gäss sitter i en oslagen kornåker, vad ska vi göra? Ge mig en förklaring, jag är öppen för förslag Med tanke på dina inlägg med "skyddsjakter" på allt från frusna skördade fält till allt möjligt annat så saknar du rätt kraftigt förtroendekapital i frågan. Är storleken på populationen problemet så får man jobba för utökad jakt.
Publicerat Augusti 17, 20178 yr Mmm men gässen har en särställning pga skador och population, de ökar som fan helt enkelt. Så så länge jakten sköts sjysst så ser jag inga problem med tex Simons äventyr.
Publicerat Augusti 17, 20178 yr 12 minutes ago Simon. sa: Ska förklara, vi har under sommaren lagt otaliga timmar på att jaga bort gässen med kula, raketer och hundar, 5000 gäss sitter i en oslagen kornåker, vad ska vi göra? Ge mig en förklaring, jag är öppen för förslag Skjut fler. Finns nog inget djur som har sämre näringsupptag än gäss. Det är helt obegripligt hur mycket skada dom där små fåglarna kan göra. Antar att Malx inte blivit drabbad.
Publicerat Augusti 17, 20178 yr 1 minute ago kkjon sa: Skjut fler. Finns nog inget djur som har sämre näringsupptag än gäss. Det är helt obegripligt hur mycket skada dom där små fåglarna kan göra. Antar att Malx inte blivit drabbad. .Nope, definitivt inte drabbad. Utan mark och dessutom norrlänning där det ökande antalet gäss hittills verkar helt föredra skördade fält före oskördade. (Misstänker nästan att svanarna kan vara ett större problem här). Skjut gärna fler, se bara till att göra det under allmän jakttid som gäller alla och inte några få som använder ett regel felaktigt för att tillskansa sig fördelar. Här använde vi ifjol höst varenda dag en vecka för att jaga gäss på exakt samma plats på samma äng och sköt rätt många (ca 100). Dagen därpå vara det fullt med gäss (och svanar) där ändå. Då är det svårt att hävda att våran jakt gjorde någon "skyddsjakts"-verkan. Vi kunde precis lika gärna ha hållit dem borta någon timme varje dag genom att plocka någon enskild med kula om det var skydda fältet som var vårat syfte (vilket det inte var, vi jagade!)
Publicerat Augusti 17, 20178 yr 13 minutes ago Malx sa: Visst ökar gässen, men populationskontroll ska ske via jakt, inte skyddsjakt. (Och definitivt inte skyddsjakt på enskilt initiativ). Krävs utökade jakttider och regler för populationen så får man reglera detta till jakten så det gäller alla. Skyddsjakt bör handla om att skydda med minimal avskjutning. Men skyddsjakten gäller ju alla. Har du behov av skyddsjakt så kan du ju utnyttja den rätten. Får du gäss som slår på en höstsådd så måste du få bort dom. Funkar inte raketer eller skrämmor så är jakt det enda som gäller. Det är nog detta du menar med frusna fält. Går en flock med gäss på ett fält med höstsådd så blir det det ofantliga mängder avföring och där som dom trampar blir jorden som cement och alla gröda har inte ork att ta sig igenom.
Publicerat Augusti 17, 20178 yr Detta är en populär post. 5 minutes ago Malx sa: .Nope, definitivt inte drabbad. Utan mark och dessutom norrlänning där det ökande antalet gäss hittills verkar helt föredra skördade fält före oskördade. (Misstänker nästan att svanarna kan vara ett större problem här). Skjut gärna fler, se bara till att göra det under allmän jakttid som gäller alla och inte några få som använder ett regel felaktigt för att tillskansa sig fördelar. Här använde vi ifjol höst varenda dag en vecka för att jaga gäss på exakt samma plats på samma äng och sköt rätt många (ca 100). Dagen därpå vara det fullt med gäss (och svanar) där ändå. Då är det svårt att hävda att våran jakt gjorde någon "skyddsjakts"-verkan. Vi kunde precis lika gärna ha hållit dem borta någon timme varje dag genom att plocka någon enskild med kula om det var skydda fältet som var vårat syfte (vilket det inte var, vi jagade!) Ehh.. Hade du bott söder ut och haft växtföljden som finns här så hade du inte funderat i dessa banor. Vi lever i ett avlångt land, du kan inte låta dina omständigheter vara mått och mall för hur det ser ut i tex skåne.
Publicerat Augusti 17, 20178 yr Just now Hipshot sa: Ehh.. Hade du bott söder ut och haft växtföljden som finns här så hade du inte funderat i dessa banor. Vi lever i ett avlångt land, du kan inte låta dina omständigheter vara mått och mall för hur det ser ut i tex skåne. Det förstår jag också, tyckte jag framgick av mitt inlägg! Men skyddsjakt på enskilt initiativ är rätt tydligt skrivet så man förstår att det handlar om att skydda en viss plats, inte allmän populationskontroll om det är det som är problemet (vilket framgår rätt tydligt på inläggen ovan). Räcker inte den allmänna jakten till för populationskontrollen så får väl länstyrelsen utforma en allmän skyddsjakt eller nått. Att felaktigt utnyttja regler bara för man tycker det behövs är ju långsiktigt sällan en god ide. (Hade det gällt typ vad som helst utom gäss gissar jag att de flesta hållit med mig)
Publicerat Augusti 17, 20178 yr Jag tycker man ska vara rätt restriktiv när det kommer till skyddsjakt. Det var ett h-vete när man skulle söka hos länsstyrelsen, så skyddsjakt på enskilds initiativ var oerhört välkommet. Vi vill definitivt inte tillbaka till det gamla systemet.. Sen är det klart man kan använda bulvaner och så, och visst trillar det en del fågel emellanåt, det ser jag inte som ett problem. Däremot så ser man ju varje år nåt pucko som säljer "skyddsjakt" utanför jakttid och det är rent ut sagt för jäkligt Sen behöver man kanske inte skylta med resultatet när det är skyddsjakt, alltid nån som reagerar..
Publicerat Augusti 17, 20178 yr NNu är du nog ganska ensam omuppfattningen att skyddsjakt på gås HÄR i våran del av landet missköts. Varken myndigheterna eller några andra har något emot det. Men visst det blir bra med att låta myndigheten ta över något som redan funkar, skattesänkning och mindre pappersjobb på det antar jag.
Publicerat Augusti 17, 20178 yr Vi är själva väl medvetna om situationen här nedåt land, vi pratar ofta med både myndigheter och ornitologer samt lantbrukare och gör allt vad vi kan för att skydda grödorna. Men när det inte hjälper så behöver man skjuta undan dem och efter att vi jagat på vårt vis håller de sig borta i flera veckor. Istället för att skjuta en om dagen och att gässen endå kommer tillbaka 20 minuter senare kan vi skjuta t.ex 40 en morgon och dom är borta några veckor. Vi vill hjälpa lantbruket och det är såhär det är effektivast att göra det, du tycker själv vad du förespråkar men vi följer alla paragrafer och är strikta inom etik och moral för att få det att fungera för ALLA.
Publicerat Augusti 21, 20178 yr På 2017-08-17 at 16:32 Malx sa: Visst ökar gässen, men populationskontroll ska ske via jakt, inte skyddsjakt. (Och definitivt inte skyddsjakt på enskilt initiativ). Krävs utökade jakttider och regler för populationen så får man reglera detta till jakten så det gäller alla. Skyddsjakt bör handla om att skydda med minimal avskjutning. Ja det funkar ju galant med våra skarvar i Sthlms skärgård ! NOT och när den ynka skyddsjakten på 200 individer är igång 1:aug så är skadan redan skedd....
Publicerat Augusti 21, 20178 yr Detta är en populär post. Jag har bönder på ön som jagar mig om jag inte jagar gässen tillräckligt! Om man väntar till jakttiden så är grödorna redan borta/förstörda, utökad jakttid till hela året hade nog varit lämpligare för lantbrukarna eftersom gås skador och Vildsvins skador säkert kan jämföras. Skjuta gäss innan de ynglar av sig är effektivt och med det växande problemet så är det knappast fel.
Publicerat Augusti 22, 20178 yr 7 minutes ago Hipshot sa: Jag gissar på Winchester Du menar loggan på släpet!! Det kan ligga något i det!! Jag tänkte förstås mest på hagelstorlek och vikt på dem..
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.