Publicerat Oktober 13, 201510 yr Är det där en Biltema grågås?? De är de väl inte Skickat från min iPhone med Tapatalk Du har nog delvis rätt Simon , jag hade rågat skruva på en Grågås-Skalle på ett Canadickskal /P
Publicerat Oktober 13, 201510 yr Jag funderade lite nu på seneftermiddagen..... Man behöver nog rätt tung köl på dom, då flytkraften blir rätt stor.... Gissar att dom kan bli lite "vippiga" annars, framför allt vid lite vind. Testköra lördagkväll? Jag gjorde 6 stycken klara nu ikväll , en bit regel innanför skalet så kan man skruva tyngden + fästet för en 2mm Wiré Som jag har en löpande M30 mutter som tyngd på och längst ner en 35mm nyckelring , så när man tar upp så tar man tag i nyckelringen och sätter på en stor alu-karbinhake och M30 muttern glider ner mot bulvanen . Jag skruvade frigoliten m 6x70mm montageskruv genom skalet, Så det kan nog testas lördag ;-P /P
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Min lösning med linorna ( som är en wire) är en modifiering av nåt jag sett i usa fr Knutsson decoys mfl , och dom gör med runda blyvikter med hål i som löper på wiren och när man kastar ut/sätter ut så slungas kulan ut och stoppas av ringen , när man sedan tar upp så greppar man ringen och sätter den på en stor karbinhake och blykulan ramlar ner till bulvanen man släpar efter sig. Texas style decoy rig kit kan man söka på för bilder. och det finns färdiga lösningar och gör det själv kit att köpa men jag behövde en Quick fix så det vart M30 mutter som tyngd ( Biltema) " äggvikter " av bly med hål igenom hade vart perfa .... / P
Publicerat Oktober 15, 201510 yr Har lastat bulvaner, provblåst pipor/flöjtar och stoppat ner 100 patroner i väskan, i morgon bitti ska kanadagåsarna få se förladdningar på nära håll och i hög hastighet...
Publicerat Oktober 16, 201510 yr Har lastat bulvaner, provblåst pipor/flöjtar och stoppat ner 100 patroner i väskan, i morgon bitti ska kanadagåsarna få se förladdningar på nära håll och i hög hastighet... Det där om förladdningarna är inte alltid så skoj och ibland ett faktum när det ska släppas in " till man ser ögat på gåsen " och har man en inskjuten förladdning i bröstfilen så kan det se ganska snaskigt ut.. För övrigt så önskar jag dig Skitjakt / P
Publicerat Oktober 16, 201510 yr Går riktigt jävla skit här.... 3 nere.... Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Oktober 16, 201510 yr Det där om förladdningarna är inte alltid så skoj och ibland ett faktum när det ska släppas in " till man ser ögat på gåsen " och har man en inskjuten förladdning i bröstfilen så kan det se ganska snaskigt ut.. För övrigt så önskar jag dig Skitjakt / P Därför håller jag alltid på huvud/hals när dom är så nära.. Kan man träffa morkullor - så kan man träffa ett gåsahuvud också..
Publicerat Oktober 16, 201510 yr Går riktigt jävla skit här.... 3 nere.... Skickat från min iPhone med Tapatalk men var du glad för att du har kommit ut.. själv sitter man framför datorn och hör gässen kackla utanför
Publicerat Oktober 16, 201510 yr Går riktigt jävla skit här.... 3 nere.... Skickat från min iPhone med Tapatalk Jadu, när man själv testade för första gången någonsin i tisdags så slutade resultatet på 0 så allt är relativt, hade varit toknöjd med 3! Svårt att skjuta kanadagäss då helt plötsligt bara grågäss dyker upp (i hundratal) och någon har ju bestämt att ni ska få ensamrätt på grågässen söderut efter September. Nån smart person skulle ju kunna få förklara den regeln för mig, rätt ofattbart när det handlar om en flyttfågel...
Publicerat Oktober 16, 201510 yr Vi hade grågäss i säkert 3000 individer över oss imorse, men tamigfanume väljer de något annat fält Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Oktober 16, 201510 yr Hur många blev de för er? Vi sköt 3 Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Oktober 17, 201510 yr Detta är en populär post. Var bjuden på strräckjakt på gås imorse. Vääääldigt dimmigt.......vi sköt 35 gäss på 6 bössor. Jagar inte gäss så ofta så för mig var det som att vara i himmelriket.
Publicerat Oktober 17, 201510 yr Var med Urban på Gåsjakt och Dimman ställde till det, det låg 10-15st på vattnet 30m ifrån men jag ville ha dom i luften . Sen simmade dom bort , 300-400 viggor & knip humlade runt Men höll sig utanför skotthåll :-( /P
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Ska ut och sätta ut bulvaner och gömsle i höstveten nu :-) liten gåsmorgon imorgon :-)
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Ska ut och sätta ut bulvaner och gömsle i höstveten nu :-) liten gåsmorgon imorgon :-) Samma här! Får se om grållarna vill imon..... Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Var borta med Urban och Lindgren igår och FY FASEN VAD GÄSS!!! Säkert tusentals! Det var så att alla gässen i en sjö i närheten vid namn näsnaren landade på ett visst antal gärden i närheten och jag kan allt säga, näsnaren är en sjukt bra gåssjö. I alla fall, när sträcket väl började... helt svart på himlen, hörde inte ett skit, lät som åskan. Tyvärr så sköts det bara 4 (som jag förstod det i alla fall). Det känns som om det här är vardagsjakt för Simon [emoji6]
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Var borta med Urban och Lindgren igår och FY FASEN VAD GÄSS!!! Säkert tusentals! Det var så att alla gässen i en sjö i närheten vid namn näsnaren landade på ett visst antal gärden i närheten och jag kan allt säga, näsnaren är en sjukt bra gåssjö. I alla fall, när sträcket väl började... helt svart på himlen, hörde inte ett skit, lät som åskan. Tyvärr så sköts det bara 4 (som jag förstod det i alla fall). Det känns som om det här är vardagsjakt för Simon [emoji6] Där skulle man bo ! Verkar inte va nåt synd om er alls / P
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Jo det kan man säga, gärderna ligger precis utanför marken [emoji20]
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Jo det kan man säga, gärderna ligger precis utanför marken [emoji20] Finns det inget ställe på marken där dom drar igenom på väg till eller ifrån gärdena? /P
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Finns det inget ställe på marken där dom drar igenom på väg till eller ifrån gärdena? /P Längs med gärderna där de landar så går det en skogskant, där slutar marken. Vi har ju några ställen där de verkar komma förbi rätt så lågt tex vid skogsgränsen vid gärderna och så har vi en liten snitt vid sjön jag nämnde tidigare, näsnaren. För övrigt så vet jag inte
Publicerat Oktober 21, 201510 yr 9 fick vi ner idag. Sämre drag i luften Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Var med Urban på Gåsjakt och Dimman ställde till det, det låg 10-15st på vattnet 30m ifrån men jag ville ha dom i luften . Sen simmade dom bort , 300-400 viggor & knip humlade runt Men höll sig utanför skotthåll :-( /P Måste vara rätt skönt vissel i luften? Körde ut med båt, 8 hk Suzuki, en natt för knipjakt. Mitt på fjärden dammade jag in i en rejäl flock knipor i månskenet. Hörde visslet igenom motorljudet, vart tvungen att slå av och kolla om jag drömde.. Galet häftigt!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.