Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gåsjakt

Featured Replies

Publicerat

Är det där en Biltema grågås?? De är de väl inte

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Du har nog delvis rätt Simon , jag hade rågat skruva på en Grågås-Skalle på ett Canadickskal ;)

/P

  • Svar 426
  • Visningar 69,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Gick jävligt bra idag, gässen kom bara i nått så sjukt stora mängder. Blev 18 fågel endå ;-) bästa dagen hittills, de blev nästan kaotiskt ett tag när de va gäss absolut över allt

  • Bra morgon, 32st trots strålande sol och ett vapen som ibland inte ville fungera. 2 skyttar.

Posted Images

Publicerat

Jag funderade lite nu på seneftermiddagen.....

Man behöver nog rätt tung köl på dom, då flytkraften blir rätt stor....

Gissar att dom kan bli lite "vippiga" annars, framför allt vid lite vind.

Testköra lördagkväll?

Jag gjorde 6 stycken klara nu ikväll , en bit regel innanför skalet så kan man skruva tyngden + fästet för en 2mm Wiré

Som jag har en löpande M30 mutter som tyngd på och längst ner en 35mm nyckelring , så när man tar upp så tar man tag i nyckelringen och sätter på en stor alu-karbinhake och M30 muttern glider ner mot bulvanen .

Jag skruvade frigoliten m 6x70mm montageskruv genom skalet,

Så det kan nog testas lördag ;-P

/P

Publicerat

Min lösning med linorna ( som är en wire)   är en modifiering  av  nåt jag sett i usa  fr Knutsson decoys mfl  , och dom gör med runda blyvikter med hål i  som löper på wiren  och när man kastar ut/sätter ut så

slungas kulan ut och stoppas av ringen , när man sedan tar upp så greppar man ringen och sätter den på en stor karbinhake och blykulan ramlar ner till bulvanen man släpar efter sig.

 

Texas style  decoy rig kit    kan man söka på för bilder.   och det finns färdiga lösningar  och gör det själv kit att köpa  men jag behövde en Quick fix   så det vart M30 mutter som tyngd  ( Biltema) 

 

" äggvikter  " av bly med hål igenom hade vart perfa  .... 

 

 

/ P

Publicerat

Tog en bild på flytelementet med vajer monteradpost-16336-0-40412600-1444862327_thumb.j

Publicerat

Har lastat bulvaner, provblåst pipor/flöjtar och stoppat ner 100 patroner i väskan, i morgon bitti ska kanadagåsarna få se förladdningar på nära håll och i hög hastighet...

Publicerat

Har lastat bulvaner, provblåst pipor/flöjtar och stoppat ner 100 patroner i väskan, i morgon bitti ska kanadagåsarna få se förladdningar på nära håll och i hög hastighet...

Det där om förladdningarna är  inte alltid så skoj  och ibland ett faktum när det ska släppas in  " till man ser ögat på gåsen "  

 

 och har man en inskjuten förladdning i bröstfilen   så kan det se ganska  snaskigt ut..

 

För övrigt så önskar jag dig Skitjakt  :thumbsup:

 

/ P

Publicerat

4bbaec8121bb22d73600a02d946d4e54.jpg

Går riktigt jävla skit här.... 3 nere....

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Det där om förladdningarna är  inte alltid så skoj  och ibland ett faktum när det ska släppas in  " till man ser ögat på gåsen "  

 

 och har man en inskjuten förladdning i bröstfilen   så kan det se ganska  snaskigt ut..

 

För övrigt så önskar jag dig Skitjakt  :thumbsup:

 

/ P

 

Därför håller jag alltid på huvud/hals när dom är så nära.. 

 

Kan man träffa morkullor - så kan man träffa ett gåsahuvud också..

Publicerat

Går riktigt jävla skit här.... 3 nere....

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

men var du glad för att du har kommit ut.. själv sitter man framför datorn och hör gässen kackla utanför  :verymad:

Publicerat

Går riktigt jävla skit här.... 3 nere....

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jadu, när man själv testade för första gången någonsin i tisdags så slutade resultatet på 0 så allt är relativt, hade varit toknöjd med 3!

Svårt att skjuta kanadagäss då helt plötsligt bara grågäss dyker upp (i hundratal) och någon har ju bestämt att ni ska få ensamrätt på grågässen söderut efter September.  :wallbash:

Nån smart person skulle ju kunna få förklara den regeln för mig, rätt ofattbart när det handlar om en flyttfågel...

Publicerat

Vi hade grågäss i säkert 3000 individer över oss imorse, men tamigfanume väljer de något annat fält

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Sämsta dagen någonsin.

Publicerat

Hur många blev de för er? Vi sköt 3

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Vill inte prata om eländet [emoji22]

Publicerat

Var med Urban på Gåsjakt och Dimman ställde till det, det låg 10-15st på vattnet 30m ifrån men jag ville ha dom i luften .

Sen simmade dom bort , 300-400 viggor & knip humlade runt Men höll sig utanför skotthåll :-(

/P

Publicerat

Ska ut och sätta ut bulvaner och gömsle i höstveten nu :-) liten gåsmorgon imorgon :-)

Publicerat

Ska ut och sätta ut bulvaner och gömsle i höstveten nu :-) liten gåsmorgon imorgon :-)

Samma här! Får se om grållarna vill imon.....

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Var borta med Urban och Lindgren igår och FY FASEN VAD GÄSS!!! Säkert tusentals!

Det var så att alla gässen i en sjö i närheten vid namn näsnaren landade på ett visst antal gärden i närheten och jag kan allt säga, näsnaren är en sjukt bra gåssjö. I alla fall, när sträcket väl började... helt svart på himlen, hörde inte ett skit, lät som åskan.

Tyvärr så sköts det bara 4 (som jag förstod det i alla fall). Det känns som om det här är vardagsjakt för Simon [emoji6]

Publicerat

Var borta med Urban och Lindgren igår och FY FASEN VAD GÄSS!!! Säkert tusentals!

Det var så att alla gässen i en sjö i närheten vid namn näsnaren landade på ett visst antal gärden i närheten och jag kan allt säga, näsnaren är en sjukt bra gåssjö. I alla fall, när sträcket väl började... helt svart på himlen, hörde inte ett skit, lät som åskan.

Tyvärr så sköts det bara 4 (som jag förstod det i alla fall). Det känns som om det här är vardagsjakt för Simon [emoji6]

 

Där skulle man bo !      Verkar inte va nåt synd om er alls  :tongue:

 

/ P

Publicerat

Jo det kan man säga, gärderna ligger precis utanför marken [emoji20]

Publicerat

Jo det kan man säga, gärderna ligger precis utanför marken [emoji20]

Finns det inget ställe på marken där dom drar igenom på väg till eller ifrån gärdena?

/P

Publicerat

Finns det inget ställe på marken där dom drar igenom på väg till eller ifrån gärdena?

/P

Längs med gärderna där de landar så går det en skogskant, där slutar marken. Vi har ju några ställen där de verkar komma förbi rätt så lågt tex vid skogsgränsen vid gärderna och så har vi en liten snitt vid sjön jag nämnde tidigare, näsnaren. För övrigt så vet jag inte
Publicerat

9 fick vi ner idag. Sämre drag i luften

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Var med Urban på Gåsjakt och Dimman ställde till det, det låg 10-15st på vattnet 30m ifrån men jag ville ha dom i luften .

Sen simmade dom bort , 300-400 viggor & knip humlade runt Men höll sig utanför skotthåll :-(

/P

 

Måste vara rätt skönt vissel i luften? Körde ut med båt, 8 hk Suzuki, en natt för knipjakt. Mitt på fjärden dammade jag in i en rejäl flock knipor i månskenet. Hörde visslet igenom motorljudet, vart tvungen att slå av och kolla om jag drömde.. Galet häftigt!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.