Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dovviltjakten 06-07.

Featured Replies

Publicerat

Det är dags att starta en ny tråd för detta ytterst intressanta vilt.

På fredag kväll sitter jag och två kompisar på min mark i sörmland......längtar.

/Micke

• Svar 211
  • Visningar 22,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Lycklig  Premiärkvällen avlöpte bättre än vad man kunde drömma om. Efter att jag suttit i mitt torn en dryg timme så får jag se en massa hjortben som rör sig inne i skogen,gör mig redo och efter 5m

Posted Images

Publicerat

Bra initiativ! Återkommer förhoppningsvis i mitten av september då jag hunnit besöka min sörmlandsmark...

Sedan blir det väl en tråd för älgjakten 06/07 - för den startar ju på måndag...

Publicerat

Jätteavundsjuk.  ;) ;)

Jag har ingen egen mark för dovvilt i år  :'( :'( men jag kommer att jaga en hel del som gäst på andra marker. :) :)

Hoppas att fredagen blir som ni hoppas. ;D ;D

Publicerat
  • Författare
Jätteavundsjuk.  ;) ;)

Jag har ingen egen mark för dovvilt i år  :'( :'( men jag kommer att jaga en hel del som gäst på andra marker. :) :)

Hoppas att fredagen blir som ni hoppas. ;D ;D

Rapport med bilder(ifall  ;) ) utlovas från premiärkvällen.

Herbert ska sitta på sin mark också men hans rapport dröjer nog några dagar,min får ni på fredag kväll (natt ;) )

/Micke

Publicerat

Avundsjuk är jag på er grabbar. Skulle själv också vilja ha dov på mina marker. dov verkar vara ett mycket trevligt vilt att jaga.

Hoppas på mycket rapporter och mycket bilder.

Skit jakt på er.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Nu åker jag strax....ÄNTLIGEN ÄR SÄSONGEN IGÅNG!  :D

/Micke

Publicerat

hmmm får vänta till nästa helg pga unghundsprov imorgon :(

Publicerat
  • Författare

:D Lycklig  :D

Premiärkvällen avlöpte bättre än vad man kunde drömma om.

Efter att jag suttit i mitt torn en dryg timme så får jag se en massa hjortben som rör sig inne i skogen,gör mig redo och efter 5min så kliver det först ut en spets på åkern sen en halvskovel sen min skovel,då stannar alla upp och tittar sig omkring.

Ser att det finns fler skovlar kvar inne i skogen på tur att komma ut,då bestämmer jag mig för att skjuta den som står ute då läget är optimalt.

Sätter en 15g Vulkan i bakkant på bägge bogarna och hjorten visar inte med så mycket som en darrning att han är träffad,spetsen och halvskoveln springer tillbaks in i skogen medans min springer ut några meter till på åkern,börjar fundera på om jag missat och gör mig redo att skjuta igen när jag ser att han står brett med frambenen.

Väntar några sekunder till och då börjar han raggla och går omkull.

Min största hittills.

/Micke

post-240-1157156811_thumb.jpg

post-49-1157156811_thumb.jpg

Publicerat

satan va grann, jättegrattis!

Publicerat

Ett stort grattis på dig

Mvh Dr:Tore

Publicerat

Den var inte dålig Micke !!!

Ett riktigt praktexemplar.

Man kan inte annat än imponeras av dessa vackra djur. Tänker du ta reda på skinnet? Det kommer att göra sig fint bredvid trofen.

Själv så smög jag mig på en grupp med nio hjortar bestående av hindar, kalvar samt en spets. Dom kom lite för nära ca 35m utan att jag fick läge på spetsen. Sedan upptäckte ledarhinden mig, skällde ut mig och hela gruppen drog som en avlöning. Senare på kvällen gick dom ut på passet där brorsan satt och han fick ett läge på spetsen. Så var dom bara 8 kvar i gruppen.

Det som var ovanligt var att det bara var en mörk hjort och resten var ljusa och prickiga. På våra marker brukar det vara tvärt om.

Mvh Hans

Publicerat

grattis Mr.mauser ;D

Publicerat

Grattis Mr Mauser den var vacker

Publicerat
  • Författare

Man får tacka för alla Gratulationer :D

Passar på att ställa en fråga här som någon septemberälgjägare kanske kan svara på,vad för sorts bets ska man använda för att färga hornet?

hgnyberg.

Jag tvekade länge om jag skulle spara skinnet men orkade helt enkelt inte ta tag i det igår natt,dessutom har jag hört att septemberhjortarna fäller håren efter beredning?

Även på min mark är de flesta hjortarna mörka.

/Micke

Publicerat

HÄRLIGT!! Grattis Micke :) :)....det är otroligt vackra djur Dovhjortarna.

Får jag våga mig på en gissning att den där trofén får en central plats på din trofévägg :D

Publicerat

Grattis Micke! Den var fin!  ;D

MVH Roger Svärd

Publicerat
Man får tacka för alla Gratulationer :D

Passar på att ställa en fråga här som någon septemberälgjägare kanske kan svara på,vad för sorts bets ska man använda för att färga hornet?

hgnyberg.

Jag tvekade länge om jag skulle spara skinnet men orkade helt enkelt inte ta tag i det igår natt,dessutom har jag hört att septemberhjortarna fäller håren efter beredning?

Även på min mark är de flesta hjortarna mörka.

/Micke

då får man gratulera! till att färga hornet använder du något kommer inte ihåg namnet just nu som du köper på apoteket....blandar upp det i vatten om jag inte minns fel....sök lite på nätet...

Publicerat

Micke

För att färga horn används  Kaliumpermanganat. Du får tag på det på Apoteket som Linus skrev. Det blir först lila men efter ett tag så blir hornet brunt.

Mvh Hans

Publicerat
  • Författare
HÄRLIGT!! Grattis Micke :) :)....det är otroligt vackra djur Dovhjortarna.

Får jag våga mig på en gissning att den där trofén får en central plats på din trofévägg :D

En synnerligen central plats...... ovanför soffan  ;D

/Micke

Publicerat
  • Författare
Micke

För att färga horn används  Kaliumpermanganat. Du får tag på det på Apoteket som Linus skrev. Det blir först lila men efter ett tag så blir hornet brunt.

Mvh Hans

Ahhh tackar!

Misstänker att det är ett pulver som man blandar ut i vatten?

Du har inget bra recept på mängden pulver kontra vatten för en ljusbrun snygg färg?

/Micke

Publicerat

Fetstort GRATTIS!!

Fy F-A-N va avundsjuk jag är!!!! Har bara skjutit en dovhjort innan och det var ingen sån här skön upplevlese utan det vart bara stress och bök och pang! Dock trillade den betydligt närmre skottplatsen än din.. men då sköt ju jag med den potenta .270 win  ;D

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Fetstort GRATTIS!!

Fy F-A-N va avundsjuk jag är!!!! Har bara skjutit en dovhjort innan och det var ingen sån här skön upplevlese utan det vart bara stress och bök och pang! Dock trillade den betydligt närmre skottplatsen än din.. men då sköt ju jag med den potenta .270 win  ;D

Mvh!

:-* :-*

/Micke

Publicerat

Snyggt Micke!!

Min dovjakt blev mindre lyckad. En halvskovel som höll sig bakom ett par hindar och kalvar va närmsta chansen förutom de två spetsar ja va på väg att plocka med Hiluxen igår 8).

Till råga på allt så har ja med 90% sannolkhet fått borrelia :- :- :- :- Fick en fästing som ja plocka i torsdags, direkt svullna den up till storleken av en enkrona, sen till en 5kronas på kvällen var den 5cm i diameter och nu 7cm. Rött och svullet och tokvarmt. Blir till att fånga en läkare på jobbet i morgon för en PC-kur. :-[ :-[ :-[ :-X

Sköt iaf en rävunge på premiärdagens eftermiddag, känns däremot väldigt bra.

Publicerat

Jag har bara använt Kaliumpermanganat 1 gång och då var det färdigblandat...fick strycka hornet ett par ggr innan det gav önskad kulör...

Publicerat

Snyggt Mr.Mauser!!!

Du går in och visar var skåpet skall stå...