Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dovviltjakten 06-07.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Tackar Hebbe&mecke  :D vet inte om jag visat var skåpet ska stå men en mer lyckad premiär lär nog dröja.

Linus.

Var din kaliumpermanganat färdigblandad från apotek? hornet är kokat och klart så jag tänkte handla imorgon.

/Micke

• Svar 211
  • Visningar 22,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Lycklig  Premiärkvällen avlöpte bättre än vad man kunde drömma om. Efter att jag suttit i mitt torn en dryg timme så får jag se en massa hjortben som rör sig inne i skogen,gör mig redo och efter 5m

Posted Images

Publicerat

Grattis till den vackra trofén Mr Mauser!

Publicerat
Tackar Hebbe&mecke  :D vet inte om jag visat var skåpet ska stå men en mer lyckad premiär lär nog dröja.

Linus.

Var din kaliumpermanganat färdigblandad från apotek? hornet är kokat och klart så jag tänkte handla imorgon.

/Micke

Var en lärare som hade med det till mig i en gammal syltburk...

Publicerat

Mr Mauser!

Grymt fin hjort!

;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Härligt Mr Mauser!

Stort grattis till hjorten!!!!

Publicerat

Var nere hos en kompis i östergötland måndag kväll till tisdag natt. Han sköt en spets på måndagskvällen. Jag såg några hindar och kalvar.

På tisdag kvällen sitter jag i ett torn och kikar på en liten råbock på 300m håll, plötsligt ser jag ett par horn i det höga gräset 80 meter framför mig. Dock ser jag bara huvudet. Hjorten var mycket försiktig, två steg sen stod han still i fyra fem minuter. Ser bara huvudet under 20 minuter, då har han gått fram så jag ser ryggen och kan skjuta. Kl 19.55 smäller det. Hjorten blev på stället skottet gick rakt i kotpelaren. Min första hjort och troligtvis den största jag kommer att skjuta. Behöver jag säga att det blev sent innan vi häng upp hjorten och flått den...

hjort.jpg

Tyvärr hade den bara fejat det ena hornet...

Publicerat

man får gratulera

Publicerat
  • Författare

Härligt  :D

Mycket vacker hjort!

/Micke

Publicerat

stort grattis till en fin hjort!

Publicerat
  • Författare

En vacker kväll som resulterade i två spetsar 19:10 resp 19:45 föll dom för 9,3:an,vad som var mest förbryllande var att vildsvinen sedan förra veckan lyckats vända upp och ner på halva marken........ och dom som inte synts till under hela sommaren?

Inte mycket att visa men eftersom älgjägarna inte lyckats få in en enda bild  ;) så lägger jag in en istället.

/Micke

post-240-1157756882_thumb.jpg

Publicerat

grattis grattis!sparar du alla din dovhorn mr mauser?du borde väl ha ett gäng vid detta laget isåfall va?

Publicerat
  • Författare
grattis grattis!sparar du alla din dovhorn mr mauser?du borde väl ha ett gäng vid detta laget isåfall va?

Jag har skjutit tre skovlar hittills,det är vad som sparats.

Spetsarna sågar jag av hornen på och ger till hundarna som tuggben,MYCKET uppskattat av dom.

/Micke

Publicerat

oj, silka kontraster, hade jag haft möjlighet att fälla en dovspets så hade den suttit högt upp på väggen kan jag säga....

Publicerat

Jag var ute i helgen och såg 10 dov, varav 4 handjur. Jag hade tre spetsar och en rejäl stånghjort framför mig på ett hygge mellan 150-100 m. jag tyckte dock hornen på stånghjorten såg så konstiga ut och jag funderade på om han inte fejat än. Med 8-9x på 100 m är det inte lätt att se, men nu tror jag mer på det efter att ha sett era bilder - jag trodde faktiskt de flesta hade fejat vid det här laget. Jag bestämde mig för att inte skjuta (vi skall bara skjuta stånghjortar med dåliga anlag) och vid det laget var spetsarna borta också. Nu skall jag montera min 6-24x56 på en klass 1 så man kan ha till rådjurs- och hjortjakt på hornbärande djur - med 24x ser man vad man behöver på dessa avstånd för att veta om det är ett lämpligt djur att skjuta.

Publicerat
  • Författare
Jag var ute i helgen och såg 10 dov, varav 4 handjur. Jag hade tre spetsar och en rejäl stånghjort framför mig på ett hygge mellan 150-100 m. jag tyckte dock hornen på stånghjorten såg så konstiga ut och jag funderade på om han inte fejat än. Med 8-9x på 100 m är det inte lätt att se, men nu tror jag mer på det efter att ha sett era bilder - jag trodde faktiskt de flesta hade fejat vid det här laget. Jag bestämde mig för att inte skjuta (vi skall bara skjuta stånghjortar med dåliga anlag) och vid det laget var spetsarna borta också. Nu skall jag montera min 6-24x56 på en klass 1 så man kan ha till rådjurs- och hjortjakt på hornbärande djur - med 24x ser man vad man behöver på dessa avstånd för att veta om det är ett lämpligt djur att skjuta.

Meed 24ggr kan du till och med välja ut den som är minst fästingangripen ;)

Hur många hjortar skjuter ni per säsong? har ni någon avskjutningspolicy handjur/hondjur/kalv?

/Micke

Publicerat

Hejsan,

Marken är på 1000+300ha ca. Den lilla marken huserar en bra stam av dov och där sköt vi en skovel, en stång samt 2 spetsar i fjol. Därtill lika delar hindar och kalvar totalt 12 djur om jag kommer ihåg rätt. I år skall vi därför spara skovlar och bara ta spetsar samt de större djur vi kan se har dåliga anlag (flikar, osymmetriska mm). Förmodligen skjuter vi lite fler djur i år då vi kunnat konstatera att det är gott om djur. Den stora marken har främst en stark kronstam och sämre med dov. Där är vi lite försiktigare och siktar på spetsar och kalvar i första hand eftersom vi inte sett de stora herrarna alls. Ett par stycken skall vi väl kunna ta där.

Mvh

Publicerat
  • Författare

I det absolut sista skjutljuset för en leupold= 20:00 så föll det en spets för min gammla 9,3:a.

Blåste nog lite för mycket idag,såg endast två hindar med kalvar förutom denna.

/Micke

post-240-1158357050_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

grattis grattis...nån mer som varit ute på  dovjakt det  sista?

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Är det bara jag som jagar dov i år?

Herbert.

Orjant.

Mr Fiberclass.

Mfl.

Ska ut imorgon på en liten sittning,tar med kameran ifall.

/Micke

Publicerat

Vilket vackert djur! Nästan så jag hade tvekat att skjuta om en sån kom på passet  :o

Trist med det lilla utbudet på vilt här uppe egentligen..  :'(

Publicerat
Är det bara jag som jagar dov i år?

Herbert.

Orjant.

Mr Fiberclass.

Mfl.

Ska ut imorgon på en liten sittning,tar med kameran ifall.

/Micke

Närå jag jagar dov jag med så fort du ringer och säger att vi ska jaga!

:-*

Mvh!

Publicerat

jaa hade man möjlighet så!  ::)  ;D  ;)

Publicerat

Hej Micke, har inte fått läge på några hjortar alls hittils, endast haft dom framför bilen ett antal ggr. Få se nu iveckan då det borde gå att få ikull någon.

Publicerat

sköt en dovkalv igår för unghunden...

Publicerat

Var och jagade dov förra helgen, totalt sköts det 14 st dovvilt, varav en hjort med en slaktvikt på + 70 kg. Trofén var sådär men jäklar vilken nacke hjorten hade. Jag sköt en kalv på smygjakt under lördagskvällen, försökte även komma åt några mufflonlamm men det gick ej.