Publicerat September 3, 200619 yr Författare Tackar Hebbe&mecke vet inte om jag visat var skåpet ska stå men en mer lyckad premiär lär nog dröja. Linus. Var din kaliumpermanganat färdigblandad från apotek? hornet är kokat och klart så jag tänkte handla imorgon. /Micke
Publicerat September 4, 200619 yr Tackar Hebbe&mecke vet inte om jag visat var skåpet ska stå men en mer lyckad premiär lär nog dröja.Linus. Var din kaliumpermanganat färdigblandad från apotek? hornet är kokat och klart så jag tänkte handla imorgon. /Micke Var en lärare som hade med det till mig i en gammal syltburk...
Publicerat September 7, 200619 yr Var nere hos en kompis i östergötland måndag kväll till tisdag natt. Han sköt en spets på måndagskvällen. Jag såg några hindar och kalvar. På tisdag kvällen sitter jag i ett torn och kikar på en liten råbock på 300m håll, plötsligt ser jag ett par horn i det höga gräset 80 meter framför mig. Dock ser jag bara huvudet. Hjorten var mycket försiktig, två steg sen stod han still i fyra fem minuter. Ser bara huvudet under 20 minuter, då har han gått fram så jag ser ryggen och kan skjuta. Kl 19.55 smäller det. Hjorten blev på stället skottet gick rakt i kotpelaren. Min första hjort och troligtvis den största jag kommer att skjuta. Behöver jag säga att det blev sent innan vi häng upp hjorten och flått den... Tyvärr hade den bara fejat det ena hornet...
Publicerat September 8, 200619 yr Författare En vacker kväll som resulterade i två spetsar 19:10 resp 19:45 föll dom för 9,3:an,vad som var mest förbryllande var att vildsvinen sedan förra veckan lyckats vända upp och ner på halva marken........ och dom som inte synts till under hela sommaren? Inte mycket att visa men eftersom älgjägarna inte lyckats få in en enda bild så lägger jag in en istället. /Micke
Publicerat September 9, 200619 yr grattis grattis!sparar du alla din dovhorn mr mauser?du borde väl ha ett gäng vid detta laget isåfall va?
Publicerat September 9, 200619 yr Författare grattis grattis!sparar du alla din dovhorn mr mauser?du borde väl ha ett gäng vid detta laget isåfall va? Jag har skjutit tre skovlar hittills,det är vad som sparats. Spetsarna sågar jag av hornen på och ger till hundarna som tuggben,MYCKET uppskattat av dom. /Micke
Publicerat September 9, 200619 yr oj, silka kontraster, hade jag haft möjlighet att fälla en dovspets så hade den suttit högt upp på väggen kan jag säga....
Publicerat September 13, 200619 yr Jag var ute i helgen och såg 10 dov, varav 4 handjur. Jag hade tre spetsar och en rejäl stånghjort framför mig på ett hygge mellan 150-100 m. jag tyckte dock hornen på stånghjorten såg så konstiga ut och jag funderade på om han inte fejat än. Med 8-9x på 100 m är det inte lätt att se, men nu tror jag mer på det efter att ha sett era bilder - jag trodde faktiskt de flesta hade fejat vid det här laget. Jag bestämde mig för att inte skjuta (vi skall bara skjuta stånghjortar med dåliga anlag) och vid det laget var spetsarna borta också. Nu skall jag montera min 6-24x56 på en klass 1 så man kan ha till rådjurs- och hjortjakt på hornbärande djur - med 24x ser man vad man behöver på dessa avstånd för att veta om det är ett lämpligt djur att skjuta.
Publicerat September 13, 200619 yr Författare Jag var ute i helgen och såg 10 dov, varav 4 handjur. Jag hade tre spetsar och en rejäl stånghjort framför mig på ett hygge mellan 150-100 m. jag tyckte dock hornen på stånghjorten såg så konstiga ut och jag funderade på om han inte fejat än. Med 8-9x på 100 m är det inte lätt att se, men nu tror jag mer på det efter att ha sett era bilder - jag trodde faktiskt de flesta hade fejat vid det här laget. Jag bestämde mig för att inte skjuta (vi skall bara skjuta stånghjortar med dåliga anlag) och vid det laget var spetsarna borta också. Nu skall jag montera min 6-24x56 på en klass 1 så man kan ha till rådjurs- och hjortjakt på hornbärande djur - med 24x ser man vad man behöver på dessa avstånd för att veta om det är ett lämpligt djur att skjuta. Meed 24ggr kan du till och med välja ut den som är minst fästingangripen Hur många hjortar skjuter ni per säsong? har ni någon avskjutningspolicy handjur/hondjur/kalv? /Micke
Publicerat September 14, 200619 yr Hejsan, Marken är på 1000+300ha ca. Den lilla marken huserar en bra stam av dov och där sköt vi en skovel, en stång samt 2 spetsar i fjol. Därtill lika delar hindar och kalvar totalt 12 djur om jag kommer ihåg rätt. I år skall vi därför spara skovlar och bara ta spetsar samt de större djur vi kan se har dåliga anlag (flikar, osymmetriska mm). Förmodligen skjuter vi lite fler djur i år då vi kunnat konstatera att det är gott om djur. Den stora marken har främst en stark kronstam och sämre med dov. Där är vi lite försiktigare och siktar på spetsar och kalvar i första hand eftersom vi inte sett de stora herrarna alls. Ett par stycken skall vi väl kunna ta där. Mvh
Publicerat September 15, 200619 yr Författare I det absolut sista skjutljuset för en leupold= 20:00 så föll det en spets för min gammla 9,3:a. Blåste nog lite för mycket idag,såg endast två hindar med kalvar förutom denna. /Micke
Publicerat Oktober 7, 200619 yr Författare Är det bara jag som jagar dov i år? Herbert. Orjant. Mr Fiberclass. Mfl. Ska ut imorgon på en liten sittning,tar med kameran ifall. /Micke
Publicerat Oktober 7, 200619 yr Vilket vackert djur! Nästan så jag hade tvekat att skjuta om en sån kom på passet Trist med det lilla utbudet på vilt här uppe egentligen.. :'(
Publicerat Oktober 7, 200619 yr Är det bara jag som jagar dov i år?Herbert. Orjant. Mr Fiberclass. Mfl. Ska ut imorgon på en liten sittning,tar med kameran ifall. /Micke Närå jag jagar dov jag med så fort du ringer och säger att vi ska jaga! :-* Mvh!
Publicerat Oktober 7, 200619 yr Hej Micke, har inte fått läge på några hjortar alls hittils, endast haft dom framför bilen ett antal ggr. Få se nu iveckan då det borde gå att få ikull någon.
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Var och jagade dov förra helgen, totalt sköts det 14 st dovvilt, varav en hjort med en slaktvikt på + 70 kg. Trofén var sådär men jäklar vilken nacke hjorten hade. Jag sköt en kalv på smygjakt under lördagskvällen, försökte även komma åt några mufflonlamm men det gick ej.