Publicerat November 25, 200619 yr De va som rackarns fredde stort grattis!! Rikitgt kul att du fick skjuta hjort (Dessutom 2 st) då du åkte ner. Inte många norrbottningar som har sådana troffer på väggen hemma ;D Stort grattis och bra återgivet på forumet. i övrigt håller jag med lsjonsons senaste inlägg 8)
Publicerat November 25, 200619 yr De va som rackarns fredde stort grattis!!Rikitgt kul att du fick skjuta hjort (Dessutom 2 st) då du åkte ner. Inte många norrbottningar som har sådana troffer på väggen hemma ;D Stort grattis och bra återgivet på forumet. i övrigt håller jag med lsjonsons senaste inlägg 8) Då är Vi två som röstar på mitt föslag.
Publicerat November 26, 200619 yr tyvärr seger jag har inga bilder sen helgen men jag ska se om jag kan lägga i sen en tidigare jakt
Publicerat November 26, 200619 yr Författare Enligt dptrapper så är jag numera så skumögd att jag inte borde få jaga,har rättat in mig efter det och skjuter numera bara på spottavstånd. Hursomhelst så föll en spets 9:45 imorse,älgarna stod 100m från landsvägen någon kilometer från min mark. /Micke
Publicerat November 26, 200619 yr här är en bild från en tidigare jakt Snacka om god vilttillgång. :o
Publicerat November 26, 200619 yr Hursomhelst så föll en spets 9:45 imorse,älgarna stod 100m från landsvägen någon kilometer från min mark./Micke Härligt Micke! Grattis!
Publicerat November 26, 200619 yr Enligt dptrapper så är jag numera så skumögd att jag inte borde få jaga,har rättat in mig efter det och skjuter numera bara på spottavstånd. Hursomhelst så föll en spets 9:45 imorse,älgarna stod 100m från landsvägen någon kilometer från min mark. /Micke Härligt, stort grattis! Ni verkar ha sommar där nere nästan :
Publicerat November 27, 200619 yr hehehe....japp ;D.....länge sen sist nu....fixa nån läcka på jobbet så kanske det blir jag som tittar förbi å fixar den ...jaktsnack-time ;D ;D/Fredde Jag fixar det. Annas så är du alltid välkommen till byn för en kaffe och lite jaktsnack. /P
Publicerat November 27, 200619 yr Bilder från min enda dovjakt i år. > > men det blir tillfällen innan det är slut. ;D Det sköts 9 st dovhjortar, jag sköt en kalv. Vi har lagt dom på ett släp för att köra dom till slakteriet. I plastsäckarna ligger alla vitaladelar, för vetrinärbesiktning. Det blev en stor bild på jägaren själv!
Publicerat November 27, 200619 yr Sköt en dovhind igårmorse. Kom smygande undan drevet och fick 18.5 gram bly i halsvecket varvid hon packade ihop snyggt och prydligt Det tråkiga var att efter en halvminut kom kalven smygande :-[ Dock så fick jag inte läge på den så nu blir det väl ut och pyrscha för att försöka komma åt den :- Glädjen över hinden blev således ganska kortvarig... //Micke :'(
Publicerat November 27, 200619 yr Sköt en dovhind igårmorse. Kom smygande undan drevet och fick 18.5 gram bly i halsvecket varvid hon packade ihop snyggt och prydligt Det tråkiga var att efter en halvminut kom kalven smygande :-[ Dock så fick jag inte läge på den så nu blir det väl ut och pyrscha för att försöka komma åt den :-Glädjen över hinden blev således ganska kortvarig... //Micke :'( Ajajaj, det var inte bra det.
Publicerat November 28, 200619 yr Det är ju ingen tröst att jag tror 99 av 100 skulle nypit hinden som jag gjorde... Såg ju hinden en bra bit ensam och var övertygad om att hon var själv. Surt är det i vilket fall som helst.
Publicerat November 28, 200619 yr Författare Är du säker på att kalven hörde ihop med just den hinden? Min erfarenhet av dovhjort är att hind och kalv håller ihop mycket tight särskillt under drev,finns det däremot moderlösa kalvar på marken så försöker de förtvivlat att få slå följe med någon annan vuxen hjort. Det har skjutits två moderlösa kalvar på min mark i år(inte skyldig) därför tycker jag mig känna igen beteendet du skriver om. Vanlig orsak till moderlösa kalvar enligt mig är att folk tror sig kunna se vilken kalv som hör ihop med vilken hind när en större grupp kommer,vilket jag påstår är mycket svårt då de rör sig hur som helst inom flocken. /Micke
Publicerat November 28, 200619 yr Säker kan man ju iofs aldrig vara, men allt tydde på att den hörde ihop med hinden som var snuttad. Jag håller helt med dig, i regel upplever jag att är det kalv med så kommer den typ två steg efter hinden. Men det är ju bara att ta till sig det här och försöka undvika att det händer igen. //Micke
Publicerat November 28, 200619 yr Är inte er känsla att kalvar som har blivit ensamma klarar sig bra ändå? Det verkar ibland som om dom blir "adopterade" av flocken och andra hindar.
Publicerat November 28, 200619 yr [quote author=mbbohman link=topic=4468.msg62041#msg62041 date=1164697666. Surt är det i vilket fall som helst. Jepp! Ang. älgjakt så har Vi fått order från våran jaktledare att inte skjuta en ensam ko tidigast 50 m från det att hon har kommit ut på en träda el. ett hygge. Det har hänt samma sak med älgkalvar för oss några gånger därav denna regel.
Publicerat November 28, 200619 yr isjonsson det funkar inte riktigt likadant med dov oftast kommer dom i flock kommer det ett ensamt hondjur så är dom nästa alltid en samma. MJK tyvärr är inte bilden från något av dom godsen föresten var ligger Baronit?
Publicerat November 28, 200619 yr isjonsson det funkar inte riktigt likadant med dov oftast kommer dom i flock kommer det ett ensamt hondjur så är dom nästa alltid en samma.MJK tyvärr är inte bilden från något av dom godsen föresten var ligger Baronit? Ja, nog har jag sett dom komma i flock men att det kunde komma ensamma djur också ibland, som det med kronhjortar. Vi har ju ett antal som springer lösa efter det att dom har smitit från ett vilthägn och dom komma bara ensamma el. hind och kalv. Aldrig i flock, men dom har setts stående och beta däremot flera stycken samtidigt på en och samma plats.
Publicerat November 28, 200619 yr Författare Är inte er känsla att kalvar som har blivit ensamma klarar sig bra ändå?Det verkar ibland som om dom blir "adopterade" av flocken och andra hindar. I februari i år sköt drev jag fram en moderlös kalv till en passkytt,då hade den varit utan hinden drygt en månad. Den såg väl inte direkt utmärglad ut innan vi flådde den men det fanns icke ett gram fett på kroppen och musklelmassan hade gått tillbaks ordentligt,låren var ganska platta. Tror inte den hade klarat sig till våren. Förra året sköts två ensamma kalvar på min mark och likaså hittills i år,trots att grupper med vuxna djur finns i området. /Micke
Publicerat November 29, 200619 yr MJK tyvärr är inte bilden från något av dom godsen föresten var ligger Baronit? Sorry, Baroniet skall det vara, ligger utanför Åtvidaberg och håller en ruggig dovstam. Varit där en gång och längtar tillbaka.
Publicerat November 29, 200619 yr Jag hörde att de har haft problem med Dovvilt i åtvidaberg, det har kommit in grupper med djur in i staden. Jag vet att det jagas bra med Dov där.
Publicerat November 29, 200619 yr Sorry, Baroniet skall det vara, ligger utanför Åtvidaberg och håller en ruggig dovstam. Varit där en gång och längtar tillbaka. Var bor Du någonstans? Farfar min och far min kommer från Grebo utanför Å-berg. Ibland så ångrar jag att inte köpte släktgården när jag fick erbjudande. Ca. 100 ha.