Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dovviltjakten 06-07.

Featured Replies

Publicerat

De va som rackarns fredde  :o  stort grattis!!

Rikitgt kul att du fick skjuta hjort (Dessutom 2 st) då du åkte ner.

Inte många norrbottningar som har sådana troffer på väggen hemma  ;D

Stort grattis och bra återgivet på forumet.

i övrigt håller jag med lsjonsons senaste inlägg  8)

• Svar 211
  • Visningar 22,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Lycklig  Premiärkvällen avlöpte bättre än vad man kunde drömma om. Efter att jag suttit i mitt torn en dryg timme så får jag se en massa hjortben som rör sig inne i skogen,gör mig redo och efter 5m

Posted Images

Publicerat
De va som rackarns fredde  :o  stort grattis!!

Rikitgt kul att du fick skjuta hjort (Dessutom 2 st) då du åkte ner.

Inte många norrbottningar som har sådana troffer på väggen hemma  ;D

Stort grattis och bra återgivet på forumet.

i övrigt håller jag med lsjonsons senaste inlägg  8)

Då är Vi två som röstar på mitt föslag. ;):D

Publicerat

Vore förbaskat skoj att jaga dovhjort, grattis Fredde!  ;D

Publicerat

tyvärr seger jag har inga bilder sen helgen men jag ska se om jag kan lägga i sen en tidigare jakt

Publicerat

här är en bild från en tidigare jakt

post-794-1164561319_thumb.jpg

Publicerat

Häckeberga, Vrams Gunnarstorp eller Baronit? :)

Publicerat
  • Författare

Enligt dptrapper så är jag numera så skumögd att jag inte borde få jaga,har rättat in mig efter det och skjuter numera bara på spottavstånd. ;)

Hursomhelst så föll en spets 9:45 imorse,älgarna stod 100m från landsvägen någon kilometer från min mark.

/Micke

post-240-1164565271_thumb.jpg

post-49-1164565271_thumb.jpg

Publicerat
här är en bild från en tidigare jakt

Snacka om god vilttillgång. :o :o :o

Publicerat
Hursomhelst så föll en spets 9:45 imorse,älgarna stod 100m från landsvägen någon kilometer från min mark.

/Micke

Härligt Micke! Grattis! :)

Publicerat
Enligt dptrapper så är jag numera så skumögd att jag inte borde få jaga,har rättat in mig efter det och skjuter numera bara på spottavstånd. ;)

/Micke

Härligt, stort grattis!

Ni verkar ha sommar där nere nästan  ::)

Publicerat
hehehe....japp ;D.....länge sen sist nu....fixa nån läcka på jobbet så kanske det blir jag som tittar förbi å fixar den ;)...jaktsnack-time ;D ;D

/Fredde

Jag fixar det. Annas så är du alltid välkommen till byn för en kaffe och lite jaktsnack.

/P

Publicerat

Bilder från min enda dovjakt i år. >:( >:( men det blir tillfällen innan det är slut. ;D

Det sköts 9 st dovhjortar, jag sköt en kalv. Vi har lagt dom på ett släp för att köra dom till slakteriet. I plastsäckarna ligger alla vitaladelar, för vetrinärbesiktning.

Det blev en stor bild på jägaren själv!

post-250-1164629262_thumb.jpg

post-49-1164629262_thumb.jpg

Publicerat

Sköt en dovhind igårmorse. Kom smygande undan drevet och fick 18.5 gram bly i halsvecket varvid hon packade ihop snyggt och prydligt  :)  Det tråkiga var att efter en halvminut kom kalven smygande :-[ Dock så fick jag inte läge på den så nu blir det väl ut och pyrscha för att försöka komma åt den  :-

Glädjen över hinden blev således ganska kortvarig...

//Micke  :'(

Publicerat
Sköt en dovhind igårmorse. Kom smygande undan drevet och fick 18.5 gram bly i halsvecket varvid hon packade ihop snyggt och prydligt  :)  Det tråkiga var att efter en halvminut kom kalven smygande :-[ Dock så fick jag inte läge på den så nu blir det väl ut och pyrscha för att försöka komma åt den  :-

Glädjen över hinden blev således ganska kortvarig...

//Micke  :'(

Ajajaj, det var inte bra det.  :D

Publicerat

Det är ju ingen tröst att jag tror 99 av 100 skulle nypit hinden som jag gjorde... Såg ju hinden en bra bit ensam och var övertygad om att hon var själv. Surt är det i vilket fall som helst.

Publicerat
  • Författare

Är du säker på att kalven hörde ihop med just den hinden?

Min erfarenhet av dovhjort är att hind och kalv håller ihop mycket tight särskillt under drev,finns det däremot moderlösa kalvar på marken så försöker de förtvivlat att få slå följe med någon annan vuxen hjort.

Det har skjutits två moderlösa kalvar på min mark i år(inte skyldig) därför tycker jag mig känna igen beteendet du skriver om.

Vanlig orsak till moderlösa kalvar enligt mig är att folk tror sig kunna se vilken kalv som hör ihop med vilken hind när en större grupp kommer,vilket jag påstår är mycket svårt då de rör sig hur som helst inom flocken.

/Micke

Publicerat

Säker kan man ju iofs aldrig vara, men allt tydde på att den hörde ihop med hinden som var snuttad.

Jag håller helt med dig, i regel upplever jag att är det kalv med så kommer den typ två steg efter hinden.

Men det är ju bara att ta till sig det här och försöka undvika att det händer igen.

//Micke

Publicerat

Är inte er känsla att kalvar som har blivit ensamma klarar sig bra ändå?

Det verkar ibland som om dom blir "adopterade" av flocken och andra hindar.

Publicerat

[quote author=mbbohman link=topic=4468.msg62041#msg62041 date=1164697666.

Surt är det i vilket fall som helst.

Jepp! Ang. älgjakt så har Vi fått order från våran jaktledare att inte skjuta en ensam ko tidigast 50 m från det att hon har kommit ut på en träda el. ett hygge. Det har hänt samma sak med älgkalvar för oss några gånger därav denna regel.

Publicerat

isjonsson det funkar inte riktigt likadant med dov oftast kommer dom i flock kommer det ett ensamt hondjur så är dom nästa alltid en samma.

MJK tyvärr är inte bilden från något av dom godsen föresten var ligger Baronit?

Publicerat
isjonsson det funkar inte riktigt likadant med dov oftast kommer dom i flock kommer det ett ensamt hondjur så är dom nästa alltid en samma.

Ja, nog har jag sett dom komma i flock men att det kunde komma ensamma djur också ibland, som det med kronhjortar. Vi har ju ett antal som springer lösa efter det att dom har smitit från ett vilthägn och dom komma bara ensamma el. hind och kalv. Aldrig i flock, men dom har setts stående och beta däremot flera stycken samtidigt på en och samma plats.

Publicerat
  • Författare
Är inte er känsla att kalvar som har blivit ensamma klarar sig bra ändå?

Det verkar ibland som om dom blir "adopterade" av flocken och andra hindar.

I februari i år sköt drev jag fram en moderlös kalv till en passkytt,då hade den varit utan hinden drygt en månad.

Den såg väl inte direkt utmärglad ut  innan vi flådde den men det fanns icke ett gram fett på kroppen och musklelmassan hade gått tillbaks ordentligt,låren var ganska platta.

Tror inte den hade klarat sig till våren.

Förra året sköts två ensamma kalvar på min mark och likaså hittills i år,trots att grupper med vuxna djur finns i området.

/Micke

Publicerat

Sorry, Baroniet skall det vara, ligger utanför Åtvidaberg och håller en ruggig dovstam. Varit där en gång och längtar tillbaka.

Publicerat

Jag hörde att de har haft problem med Dovvilt i åtvidaberg, det har kommit in grupper med djur in i staden. Jag vet att det jagas bra med Dov där.

Publicerat
Sorry, Baroniet skall det vara, ligger utanför Åtvidaberg och håller en ruggig dovstam. Varit där en gång och längtar tillbaka.

Var bor Du någonstans? Farfar min och far min kommer från Grebo utanför Å-berg. Ibland så ångrar jag att inte köpte släktgården när jag fick erbjudande. Ca. 100 ha. :D