Publicerat Februari 26, 200719 yr Såhär i elfte timmen på sista jakthelgen lyckades man äntligen får en dovhjort i sikte. Till råka på allt så upptäcktes det att den lämnade lite blod i spåret när första jaktkamraten smög efter den. En liten droppe var och varannat steg. Vi var ett par stycken i laget som var ute och smygjagade och vi ömsom smög efter och försökte ställa oss i förhåll efter att vi insett att den var skadad. Efter ca 4 timmar smygande/spårande fick jag se den, men kom inte åt den. Han hade då också sällskap av en mindre hjort och jag visste inte vilken som var skadad och om det var rätt hjort. En närmare kontroll av spåret visade att den stora hjorten var den som var skadad och nästa gång jag kom ikapp small det. Det visade sig att han förmodligen fastnat på en taggtråd och kluvit klöven på höger bak. Han hade också skrap/skärspår lite varstans på kroppen, framförallt på bröstbenet samt på benen samt pungen...
Publicerat Februari 26, 200719 yr Grattis till en fin hjort! Tur att ni kunde avsluta djurets lidande också!
Publicerat April 24, 200719 yr Fortsättning följer... ??? ..hur ser det ut med dovviltet på era marker? Spridning, stabilt eller en minskning? Har sett dov kring mina marker men dock aldrig på själva marken - skulle vara extra intressant att veta hur det ser ut i norra och mellersta Skåne. MVH/ RG
Publicerat Maj 25, 200719 yr Var nere hos en kompis i östergötland måndag kväll till tisdag natt. Han sköt en spets på måndagskvällen. Jag såg några hindar och kalvar. På tisdag kvällen sitter jag i ett torn och kikar på en liten råbock på 300m håll, plötsligt ser jag ett par horn i det höga gräset 80 meter framför mig. Dock ser jag bara huvudet. Hjorten var mycket försiktig, två steg sen stod han still i fyra fem minuter. Ser bara huvudet under 20 minuter, då har han gått fram så jag ser ryggen och kan skjuta. Kl 19.55 smäller det. Hjorten blev på stället skottet gick rakt i kotpelaren. Min första hjort och troligtvis den största jag kommer att skjuta. Behöver jag säga att det blev sent innan vi häng upp hjorten och flått den... Tyvärr hade den bara fejat det ena hornet... Fick hjorten bedömd på elmia förra helgen. 168 poäng och en brons medalj blev resultatet. Bedömaren sa att han inte fick in så många som var så fina per år. Särskilt som var frilevande.. Inte utan att man e lite stolt över min första hjort. //Johan