Publicerat November 20, 200619 yr Lysande start STORT grattis!Vart i landet jagar du? /Micke Tackar Ja, ja är ju ösgöte de dö så denna dovhjort är fälld runt Sonstorp utanför Finspång. Marken är inte min utan jag var inbjuden som gäst jägare. Fredda
Publicerat November 20, 200619 yr Nu har även jag jagat detta otroligt vackra vilt Först och främst vill jag tacka Micke, Cecilia och Daniel (Mr Mauser, Wifie och deras son) för att jag fick komma ner och jaga dovhjort nu helgen som var ....TACK! Det hela började med att jag hoppade på bussen här i Piteå för en resa ner till Umeå, för att där sedan byta till natt-tåget som skulle till STHLM och tillslut Huddinge. Jag kom fram till Huddinge central ca 08:30 (tror jag det var) där Micke väntade på mig. Vi åkte hem till Micke och fikade lite, och självklart snackade lite jakt . Vi åkte till skjutbanan för att kontrolera så att inget hade hänt med kikaren under resan ner...självklart så tog det ju inte riktigt där jag ville, så en ny inskjutning och sen var vi "fit for fight" ... Vi åkte hem igen för att ladda (med ännu mer jaktsnack ) inför kvällens bockjakt. Vi åkte ut runt kl 14, och åkte till en av de vackraste markerna jag har sett...otroligt häftigt att se hur annorlunda det kan vara trots att det inte är så hiskeligt långt imellan oss. Vi lyckades inte skjuta nån bock...men det gjorde ingenting tyckte jag. Vi åkte hem igen och käkade middag (otroligt gott, Tack Cecilia) Vi gick och la oss för att det skulle bli en relativt tidig morgon eftersom det var en bit att köra till Mickes "Dov-mark" På morgonen kom Mickes kompis Kenneth (en riktigt härlig och trevlig kille) och hämtade oss...nu var det dags för Dovjakt På vägen dit såg vi ett par Rådjur och en Hjort som stod och käkade fall-äpplen på en sommarstuge(?)tomt. Redan då var jag rätt så nöjd över att ha fått se en Hjort Väl framme så följde Micke mig fram till mitt pass och visade var jag fick skjuta och var markgränsen gick. Jag klättrade upp i skjutstegen och satte mig tillrätta. Morgonen passerade rätt så fort tyckte jag, helt plötsligt hade vi suttit tre timmar (kändes som en halvtimme), jag hade fått sen en Fasan och sen när jag klättrade ner från skjutstegen så fick jag syn på "gris-bökningar" som var aldeles vid åkerkanten där jag satt och hade skjutstegen. Micke skulle gå och försöka stöta fram några Hjortar genom att "zick-zacka" genom den bortre delen av marken. jag fick ett pass uppe på en liten bergshälla. och jag hann inte stå särskillt länge förän jag fick en sån där känsla...ni vet den som säger att man ska titta bakom sig...sagt å gjort, vände mig och och där stod helt plötsligt en Hjort...dock aningen för långt bort, men han (det var en spetshjort) var på väg åt mitt håll, fast han följde markgränsen...så ett direkt dödande skott var nödvändigt så att vi inte behövde göra ett eftersök på grannens mark. la mig ner och hittade en lucka som jag bestämde mig för att skjuta i om han passerade där och stannde till...naturligtvis så hade jag inte riktigt så tur, han fortsatte i rask takt förbi min lucka och tillslut gick han in i granmarken...Ännu mer nöjd över att ha fått t.o.m sikta på en Hjort. Efter ytterligare en liten stund kom en Hind i samma spår som spetsen, och även den gick in på grannmarken utan att ge ett skottilfälle. Efter ytterligare en stund så kom en ensam Hjortkalv och spatserade över ängen och in i grannmarken, på samma ställe som de två tidigare djuren, kort efter kom ytterligare två spetsar ut från en liten skogs-ö mitt på åkern (där dom förmodligen har legat och tryckt hela morgonen)...inte dom heller erbjöd någon bra skottchans. stod och väntade en stund när jag fick syn på fyra djur som stod och betade på en åker ca 350-400m bort (dock på grannen mark) lyfte kikaren och kollade...4 st får...hmm, tänkte jag konstiga får, hemma är dom ju vita, här är dom bruna :...jaja...tänkte inte mer på det. Micke kom och jag visade honom var hjortarna hade kommit ut...vi stod och snackade en liten stund, jo just ja, sa jag, det sår ett gäng får därborta...Får? sa micke. jo, därborta. Micke tog upp kikaren och kunde lyckligt konstatera att det inte var får, det var Mufflon ...jag tyckte väll att det var konstiga får : ;D....vi stod och kikade på dom ett tag. Det var en Bagge, en Tacka och troligtvis två lamm (om det heter så när det gäller Mufflon) Vi avbröt jakten och bestämde oss att vi skulle åka in till en by och käka lite, så Jag, Micke och Kenneth åkte iväg. Vi bestämde oss för att göra ett nytt försök senare på eftermiddagen. Mätta och nöjda åkte vi tillbaka till jaktmarken för att inta eftermiddags passet. Vi tog samma pass som tidigare på dagen...Hann minsan inte sitta länge föräns jag hörde ett ljud, typ ett "pip-vissling", tänkte "va f*n är det där för fågel"...tänkte inte mer på det föräns en minut senare när det där ljudet lät igen...aningen närmare mig den här gången. Titta försiktigt åt vänster, hjärtat i princip stannade, där stod en Hjort. En Hjortkalv, och den var på väg mot saltstenen 40-50m från mitt pass...dock så gav den inget skottilfälle medans den gick mot stenen. Och väl framme vid stenen så stod den vänd mot mig, så ett skott var inte att rekomendera...minuterna kändes som timmar...men ca 10 minuter senare så vände kalven bredsidan till och skottet gick ...Kalven hoppade till och blev liggandes ungefär 10 meter från saltstenen JAAAA!, jag hade skjutit mitt livs första Dovhjort :D Ringde Micke och berättade ...sen gick jag ner och tog ur Hjorten och drog den till skjutstegen och la den bredvid stegen... Micke tyckte att vi skulle sitta ett tag till och naturligtvis hade jag ingenting emot det ;D Satt uppe i stegen och var j*vligt nöjd helt enkelt...Vi hade lyckats att skjuta en hjort, lyckan var fullkomlig Satt och tittade åt vänster, åt det hållet där kalven hade kommit fram...tiden gick och ca 20 min senare så skulle jag gäspa...å mitt i gäspningen vrider jag huvudet mot saltstenen...*GULP* :o...shit, vid stenen står en stor hjort och slickar i sig saltet...jag hade varken hört eller sett när han kom...bössan låg redan färdig mot axeln och inte allt för många hundradelar senare så hade jag hårkorset mitt i bogen...[glow=red,2,300]PANG![/glow]...kände på mig att skottet tog bra, men mantlade om för säkerhetskull, men det visade sig att det inte behövdes...det fullkomligen sprutade ut blod från utgångshålet, han tippade i en grantätning ca 30m bort ;D ;D YES!!!...och bara 20 min imellan dom ;D ;D. Om jag var nöjd tidigare så går det inte att beskriva hur glad jag var nu :D Micke och Kenneth kom och hjälpte mig att ta ur Hjorten och sen hämtade vi Kalven och lastade in allt i bilen. Svävade på små camofärgade moln hela kvällen, ja va f*n, det gör jag än ;D ;D Återigen: [glow=red,2,300]Tusen tack[/glow] till Micke, Cecilia, Daniel och Kenneth för en oförglömlig helg Här är lite bilder från passet: Rakt fram (saltstenen är till vänster om tallen som är närmast i bild) : Vänster: Höger: Mitt pass: Stämmningsbild ;D: Åsså några på hjortarna Mvh Fredde ps. Grattis Wischo686!
Publicerat November 20, 200619 yr Nej men dra åt helvete.. Herregud så j-la läckert!!!!!!!!!!!!!!!! Vilken sanslöst läcker grej Fredde, förstår att du seglar omkring ngnstans bland molnen! Grattis! / Rikard
Publicerat November 20, 200619 yr Grattis Fredde! ;D Bra skrivet! Känns som man var där, känlan perfekt beskriven.! Kul!
Publicerat November 20, 200619 yr Grattis än en gång Fredde! kul att se bilderna, var lika fint som du beskrivit det. fast bocken var finare än vad du beskrev den
Publicerat November 20, 200619 yr Var och gästjagade på en ny mark igår, lite blandjakt med dov och rå, morgonen började bra med att få se en halvskovel och en hind med kalv, sen vart det mest skit.. 2 drev med tjt drog åt helv...! sen släpptes en tax som fick upp direkt och även den beslöt sig för att dra.. problemet var att den som många andra långdrivare drog och drog rejält långt, i 7 timmar försökte vi få tag i den, efter många timmar var vi hundra på att den var död då gps:en visade att den var still på samma fläck och detta i ca 1 timme, dock så visade sig att jycken bara tagit sig en liten powernap. 18:30 och kolsvart ute fick ägaren tag i den, halvkul dag :- även om det var skönt att vi fick tag i hunden.. Grannlaget hade desto roligare, de har tydligen bara 2 jakter/år och då skjuts det rätt friskt, denna helg vart det 15 dov, 15 rå och 4 älgar.. Till helgen bär det däremot av till täta dovmarker.. Rapporter kommer nästa vecka..
Publicerat November 20, 200619 yr Coolt, stort grattis fredde ! Vilken kula/kaliber använde du? Kalle
Publicerat November 20, 200619 yr Grattis fredde till en fin hjort och en fin jaktskildring med bilderna.
Publicerat November 20, 200619 yr Jäklar va det trillade in inlägg här medsan jag skrev...!!! ;D GRATTIS FREDDE, Jag ska ungefär dit du var och jagade i helgen, dock blir det inga skovlar för min del :'( Men det är nog så roligt iaf.. ;D
Publicerat November 20, 200619 yr Tack ska ni ha alla! Kalle: Jag använde faktiskt en fabriksladdad ammo...fick problem med min kulisättare, den drog med sig kulorna ut också...och tiden fanns inte att köpa någon nu, så det fick bli en nödlösning... iaf...jag använde Federal Power-Shok....inte riktigt att rekomendera :- en otrolig köttföstörelse på ingångssidan...kulan måste ha expanderat nått så otroligt fort direkt vid anslag :-...men men, den funkade iaf /Fredde
Publicerat November 20, 200619 yr Författare Kul hade vi,och som vanligt går tiden alldeles för fort när man har kul. Du får stanna längre nästa gång,både Cecilia och jag tyckte det blev tomt när du åkte. :-* :-* Säg till när vildsvinsfebern blir för hög så får Kenneth bota den /Micke
Publicerat November 21, 200619 yr GRATTIS Fredde!!!! Jag satt med småskakiga ben när jag läste din levande berättelse. mvh. Bert
Publicerat November 22, 200619 yr Mycket stora grattis, är en speciell känsla att nedlägga dovvilt, speciellt skovlar
Publicerat November 23, 200619 yr För att citera dig själv i ett tidigare inlägg i denna tråd "jag gissar att den kommer få en central plats på din trofévägg" Stort Grattis
Publicerat November 23, 200619 yr Åter igen: Tack ska ni ha! Mkj: jepp ;D...så centralt det bara går ;D
Publicerat November 24, 200619 yr Fredde, det är svårt att sätta något i mitten om det bara finns en trofe ;D /P PS. GRATTIS DS.
Publicerat November 24, 200619 yr Fredde, det är svårt att sätta något i mitten om det bara finns en trofe ;D/P PS. GRATTIS DS. hehehe....japp ;D.....länge sen sist nu....fixa nån läcka på jobbet så kanske det blir jag som tittar förbi å fixar den ...jaktsnack-time ;D ;D /Fredde
Publicerat November 24, 200619 yr Hej Fredde_Piteå! Om Vi förlägger träffen hemma hos Dig efter nyår hågon gång, bjuder Du på Dovhjortstek med en riktig smarrig gräddsås? :-* Visst skulle det bli riktigt trevligt ???
Publicerat November 25, 200619 yr idag har jag varit på drevjakt på dovhjort och resultatet blev 15 st en jätte rolig dag
Publicerat November 25, 200619 yr idag har jag varit på drevjakt på dovhjort och resultatet blev 15 st en jätte rolig dag Häftigt... och bilder vill vi se minst 15 stycken