Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dovviltjakten 06-07.

Featured Replies

Publicerat

Uppland, men är rätt berest i den delen av världen då jag jobbar för ett östgötskt företag.

Försökte för en par år sedan tillsammans med några jobbarkompisar arrendera 200 ha som gränsar mot Baroniet, just för dovpursch. Släppte när budgivningen passerade 200 spänn. Det gick sedan för 350 spänn/ha men då skjuter dom också 20-25 dov på dom hektaren varje år. Som ohyra. ;D

• Svar 211
  • Visningar 22,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Lycklig  Premiärkvällen avlöpte bättre än vad man kunde drömma om. Efter att jag suttit i mitt torn en dryg timme så får jag se en massa hjortben som rör sig inne i skogen,gör mig redo och efter 5m

Posted Images

Publicerat
Uppland, men är rätt berest i den delen av världen då jag jobbar för ett östgötskt företag.

Försökte för en par år sedan tillsammans med några jobbarkompisar arrendera 200 ha som gränsar mot Baroniet, just för dovpursch. Släppte när budgivningen passerade 200 spänn. Det gick sedan för 350 spänn/ha men då skjuter dom också 20-25 dov på dom hektaren varje år. Som ohyra. ;D

Dra åt skogen! :o Rena rama 08-priset försju**on. :o

Publicerat
Dra åt skogen! :o Rena rama 08-priset försju**on. :o

det är lungt jag vet en mark i skåne som gick för 350 kr ha

Publicerat
det är lungt jag vet en mark i skåne som gick för 350 kr ha

Ojoj, gud bevare mig väl. :)

Publicerat

Här uppe i norr betalar vi 2kr ha

Men då har vi inget vilt på markena om man jämnför med marker nere i södra Sverige ;D

Finns ett område i Haparanda som har 20 000ha och småvilts kortet kostar 500kr

Publicerat

Men då har vi inget vilt på markena om man jämnför med marker nere i södra Sverige ;D

Vilttillgången är inte densamma tyvärr, men det finns sådan som försöker ta bet. här också. :D

Är det Kukkola Du tänker på då? :D

Publicerat
Vilttillgången är inte densamma tyvärr, men det finns sådan som försöker ta bet. här också. :D

Är det Kukkola Du tänker på då? :D

Japp dom har fina marker!

Publicerat
Japp dom har fina marker!

Jepp, jag vet. Jag har tänkt lösa ett jaktkort där under år så får jag se och prova jaga där. Det har visst varit gott om fågel åt Karungihållet i år. :D

Publicerat

Fast räknar man till oturen som man kan ha så hade jag nog hellre bet 500:- för 20000ha

än 4000:- för mina 300ha ;)

Nu har jag ju iof inte haft den vanliga tid, men har faan inte skjutit nåt ännu!!!

Lon har ju visat att den kan jaga mm

Dom senaste 2-3 gångerna har hundarna inte haft nåt att springa efter knappt!!

Publicerat
Fast räknar man till oturen som man kan ha så hade jag nog hellre bet 500:- för 20000ha

än 4000:- för mina 300ha ;)

Nu har jag ju iof inte haft den vanliga tid, men har faan inte skjutit nåt ännu!!!

Lon har ju visat att den kan jaga mm

Dom senaste 2-3 gångerna har hundarna inte haft nåt att springa efter knappt!!

Kompisen i Västerås betalar 7000:- för 400ha och han har bommat på 2 nötskrikor det är allt han skjutit på, bra för att ha bet 7000:- :o

Men vad gör man inte för att komma ut i skogen skulle jag bo i södra Sverige skulle jag också bet en del för att komma ut i skogen med bössa ;D

• 2 weeks later...
Publicerat

Gårdagen blev tämligen lyckad. Första såten var nästan klar då det kom hind och kalv smygandes bakifrån ca 60 meter till vänster om mig, kalven fick smaka en Interbond varvid den hoppade högt men följde hinden ytterligare 30 meter innan det blev stopp. Hinden vek av rakt ifrån mig så jag brydde mig inte om den, dock så stannade hon och vände sig om efter 50-60 meter och jaja, jag är inte den som är den så jag tog stöd och släppte nästa kula. Vips så försvann hon med bra fart efter att ha tecknat bra. Visade sig att hon kom inte mer än 20-25 meter. Dubble är ju inte var dag det blir. Roligt var också att jag hade Pontus 13 år med mig på pass, en blivande jägare som inte missar ett erbjudande att få sitta med på pass och lära inför framtiden.

Sedan var det lugnt i övriga såtar tills den sista återstod, jag ställde mig "bakom" bakpasset där en kompis satt. Det är ett tätt buskage med en stig igenom på kanten till ett sandtag och går de in där kommer man inte åt dom från tornet/bakpasset trots att buskaget är max 30 meter bakom tornet. På radion hörde jag att en ensam hind var på väg mot tornet med en hund efter sig så jag gjorde mig beredd. Efter en knapp minut hörde jag att det for in i buskaget och jag gjorde mig beredd samtidigt som jag kollade på kikaren stod på 1.5x. Då kom hundarna från den andra hundföraren upp ur gropen och i stort sett mötte drevdjuret. Fick se hjorten komma farande i typ 27-språng rätt på oss och hon kastade och när hon snedda över stigen så krökte jag fingret, såg direkt att jag kom för långt bak. Hinden bokstavligt talat flög över kanten ner i gropen med fyra hundar efter sig. Tog bara nån minut så hade dom ställt hjorten i en tätning i gamla delen av gropen. Så hundföraren fick bort hundarna och kunde avsluta.

//Micke

post-269-1165809618_thumb.jpg

Publicerat

Vi hade för första gången dov i pass, hind och kalv, igår på marken i Uppland. jäklar vad kul, vi har sett ströhjortar men aldrig under jakt. Skytten kom ej åt men det är alltid trevligt med ett nytt jaktbart vilt på markerna. ;D ;D ;D

Publicerat

Var iväg för ett par veckor sedan på en rätt kul dovjakt, väldigt viltrikt och trevlig mark.

Redan första dan och första såten fick jag läge på en spets vilket vart en önskad knall och fall, meddelade polarn som skulle komma med 4 hjulingen efter nån timme, under tiden så gick jag runt i skogen och bara njöt. tur som jag hade så hittade jag ett par fällhorn ifrån en skovel. Snabbt som ögat sprang jag tillbaka till spetsen för att göra ett försök att lura polarn.

När jag såg honom komma på 4 hjulingen så placerade jag hornen i tinningen och såg Väldigt glad ut..! Gissa vilka ögon han hade när han kom närmare och närmare..!! dock kunde jag inte hålla mig och bröt ut i skratt.

Helgen fortsatte väl och 3 spetsar till och en stånghjort fick bita i gräset..

Här kommer ett par bilder ifrån den lyckade helgen.

post-260-1165833738_thumb.jpg

post-49-1165833738_thumb.jpg

post-49-1165833739_thumb.jpg

Publicerat

Grattis Micke!

Kul trick Ripjägarn!  ;D

Publicerat

Grattis! Snyggt montage. ;)

Publicerat

grattis alla skyttar!

Publicerat

Hmm ??? bara så ni förstår så är jag inte så där vit i ansiktet i vanliga fall även om vi hade en rätt trevlig kväll dan innan ;D

Publicerat
  • Författare

Grattis Ripis.

Var du på grannfastigheten till mig?

Tycker mig kunna känna igen vallen ;D

/Micke

Publicerat
Grattis Ripis.

Var du på grannfastigheten till mig?

Tycker mig kunna känna igen vallen ;D

/Micke

Japp, helt sjukt att gå i denna "djurpark" Det är otroligt lärorikt att smyga omkring här, även om man långt ifrån skjuter i alla lägen så är det en ren vinst varje gång man lyckas smyga in på bra håll, även om de flesta slutar med att man tar ett kort så är det skitkul och ett bevis på att man bara blir bättre och bättre på att smyga.

Sen är det rätt häftigt att sluta upp runt gården där det springer omkring ett flertal påfåglar.

Jag har dock inte riktigt hajjat vilken del av marken som gränsar till ditt.. Kan du ge mig en hint.. Har kartan framför mig.

Publicerat
  • Författare

Du har gräns till mig åt öster,jag jagar på svarttorp som är uppdelat på tre olika skiften.

Du hade inte läge på något mufflon?

Vet du möjligen vad dom tar för att skjuta en bagge?

/Micke

Publicerat
Du har gräns till mig åt öster,jag jagar på svarttorp som är uppdelat på tre olika skiften.

Du hade inte läge på något mufflon?

Vet du möjligen vad dom tar för att skjuta en bagge?

/Micke

Aha, jo då vet jag vart du håller hus. Jag hade ett par tackor som spatsera förbi men ingen fin bagge i år. Jag bestämde mig för 4 år sedan att jag skulle ha med mig en stor bagge hem, sagt och gjort, ut och smög ett steg framåt och tre bakåt kändes det som. Efter ett par timmar ser jag en enorm bagge komma rakt emot mig på ca 200 m. Lägger mig i och kornar in vinden är perfekt och jag ligger bättre än aldrig förr, får jag bresida nu så smäller det.

Men baggen bara fortsatte lugnt och försiktigt rakt emot mig, slutade med att den stod på 25 m med bresida :- inte riktigt som jag ville att jakten skulle gå till, så jag lyfte på hatten och sa adjö, vilket vart ett ganska snabbt adjö då baggen upptäckte mig.

Sen dess har det inte blivit så mycket mer bagge. Men nån dag så kommer den rätta känslan och då får Johan göra ett fint bogmontag åt mig.

5000:- tar dem för bagge. lika för skovel.

Publicerat
  • Författare
Men nån dag så kommer den rätta känslan och då får Johan göra ett fint bogmontag åt mig.

5000:- tar dem för bagge. lika för skovel.

Menar du att Johan även är konservator :P då blir det ju helt plötsligt hyperintressant! klart överkomligt pris.

Hur stor är enligt dig chansen att lyckas med en helgs jakt helt riktat mot bagge? jag menar 400 hektar knallar man inte av på en förmiddag.

Jag har fått Mufflonfeber ;)

/Micke

Publicerat
Menar du att Johan även är konservator :P då blir det ju helt plötsligt hyperintressant! klart överkomligt pris.

Hur stor är enligt dig chansen att lyckas med en helgs jakt helt riktat mot bagge? jag menar 400 hektar knallar man inte av på en förmiddag.

Jag har fått Mufflonfeber ;)

/Micke

Jag var nog Väldigt otydlig, Johan Pakh, konservator i Mariefred (jagar med hans brorsa därför har jag haft kontakt med honom). Tror risken är rätt stor att fälla nån om du koncentrerar dig på baggarna. Det som är emot en när man jagar dem är att man måste smyga sig förbi ca 500 hjortar först ;D Det är inte lika enkelt, samt att baggarna är väldigt vaksamma.. Sen vill man ju ha just DEN..! ska man punga ut 5000 så ska det till att den är väldigt kapital och inte bara nån som är riktigt fin.

Men visst, jag håller med dig, mufflon är mitt drömvilt. Skulle vara skithäftigt att åka till typ polen eller nåt liknande och skjuta sig en sån där riktig bamsing, dock så är hornen på dem så extremt stora så då får det bli ett "bogmontage" ifrån arslet och fram ;D

Publicerat

En kompis och jag var ute en sväng igårmorse och jag sköt den här ärkefula hjorten. Efter en ansmygning som skedde på alla fyra så fick jag så rent håll och kunde fälla ut benstöden och lägga mig till rätta. Spetsen på tyska ettan la jag aningen högt i bogen då avståndet var 150+ och klämde iväg en 165 grs Interbond. Hjorten satte sig ner och välte omkull i smällen, sparkade några gånger och så var det över.

Vi såg inga horn på den men en väl synlig pensel så att det var ett handjur var vi båda överrens om. När vi kommer fram så ser vi att den säkerligen fått en del spö då båda hornen var avslagna. Hur kroppen såg ut vet jag inte då den såldes till ett slakteri oflådd.

//Micke

post-269-1166425706_thumb.jpg

Publicerat

Grattis till skönheten! Får väl en centralplats på troféväggen förstår jag ???

;D ;D ;D ;D ;D