Publicerat November 5, 200619 yr Författare Med risk för att bli tjatig så..... Sköt en hind igår och kompisen sköt en kalv. Första bilden är från hindens synvinkel och om ni tittar RIKTIGT noga så kan ni se min skjutstege precis till höger om aspgruppen uppe vid skogskanten. Om någon undrar så har jag dispens från länsstyrelsen att jaga hindar och kalvar under brunstuppehållet. /Micke
Publicerat November 5, 200619 yr Grymt så avundsjuk jag blir. varför har vi inte Dov här uppe :- Är doven era i hägn eller vilda? Är jakten fri eller är det tilldelning, på licens osv. Är det samma som rådjuren, endast hornbärande viss tid? har ni både dov och kron? eller kron kanske bara finns i hägn?
Publicerat November 5, 200619 yr Författare Grymt så avundsjuk jag blir. varför har vi inte Dov här uppe :-Är doven era i hägn eller vilda? Är jakten fri eller är det tilldelning, på licens osv. Är det samma som rådjuren, endast hornbärande viss tid? har ni både dov och kron? eller kron kanske bara finns i hägn? Mina dovhjortar är vilda,hägnjakt är inget för mig. Det är allmän jakttid på dovhjort så det är upp till respektive jakträttsinnehavare att bestämma lämplig avskjutning. Under september månad är bara hornbärande dov tillåtet,från 1okt är alla dov lovliga till den 20okt då alla fredas under brunsten och den 16Nov får man börja jakten igen fram till den sista Februari. Finns tyvär inga kron där jag jagar hade gäääääärna sett att dom var lika många men älgen är på uppgående och vildsvinen börjar visa sig oftare och oftare så jag ska inte klaga. Vad som däremot försvunnit helt är rådjuren,tydligen trivs inte rådjur och dovhjort ihop på rådjurens bekostnad. /Micke
Publicerat November 5, 200619 yr Jag tror nog bara att rådjuren försvinner initiellt. Har sett stora grupper med Dov ca 20 i dessa grupper har det gått mellan 5 och 10 rådjur och betat tillsammans. MVH Roggman66
Publicerat November 5, 200619 yr å du säger det, synnerligen intressant, fasen att vi inte har dem här uppe då :- kronviltet finns alltså även det i vilt tillstånd? Samma regler på kronvilt? Måste säga att det verkar lite skumt att alla djur är lovliga efter brunsten, kan ju bli att man skjuter hona (hind?) som är havande. ??? synd det där med rådjur och dov att de inte går ihop, får hoppas det är som Roggman säger att det löser sig i framtiden.
Publicerat November 5, 200619 yr på den marken jag jagar dov finns det lite rådjur, men på flera andra ställen har dom mycket av båda sorter, vittskövle där världsrekordbocken kommer från håller en bra dovstam samtidigt som dom har många stora bockar...
Publicerat November 5, 200619 yr Första bilden är från hindens synvinkel och om ni tittar RIKTIGT noga så kan ni se min skjutstege precis till höger om aspgruppen uppe vid skogskanten./Micke Men snälla MrMauser, den där stegen ser man ju även om man skulle hinka Budweiser (Mitt favvoöl) hela dagen. Måste du titta RIKTIGT ordentligt??? Åldern kanske ;D
Publicerat November 5, 200619 yr Författare hinka Budweiser (Mitt favvoöl) hela dagen. Men men men ;D dra på trissor det finns en till som tycker Budweiser är gudarnas dryck ,trodde jag var ensam på hela jaktsidan om denna böjelse. Ska erkännas att jag brukar köpa Miller för att få lite omväxling men jag dricker inte NÅGON annan äckelöl överhuvudtaget. Ditt påhopp angående min ålder låter jag gå obemärkt förbi denna gång pga vårat ölbrödraskap :-* /Micke
Publicerat November 5, 200619 yr Miller funkar kanon den med. Klarar även av en å annan michelob. Kan runda av nån gång å då med Hobgoblin Ale. Men Bud, finns inget som kommer det ölet nära. Har faktiskt en jaktkamrat som även han är helt galen i Bud.
Publicerat November 5, 200619 yr Direktörerna för ölmärkena Heineken, Budweiser, Carlsberg och Guinness är ute en eftermiddag och spelar golf. Efter 18 hål på Gleneagles samlas man vid hål 19 i baren vid klubbhuset. Man hann knappt sätta sig förrän en servitris uppenbarade sig, och frågade vad de ville dricka. Carlsbergdirektören skulle ha: "One bottle of Carlsberg. Probably the best beer in the world". Heinekenkillen fnös och beställde det han ansåg vara världens bästa öl, nämligen en kall Heineken. Killen från Budweiser smålog och sa på släpig texasaccent: "You guys don't know shit. Give me the best selling beer in the United States, a good Budweizer Bud Light". Direktören för Guinness sade coolt bara: "I'll have a Coke". Chockade frågade dom andra varför han inte beställt en Guinness, varpå Guinness direktören lungt svarade: "Well, if you guys don't drink beer, neither will I". Say no more ;D
Publicerat November 5, 200619 yr Mr Mauser: har du skyddsjakt på dov eftersom du får jaga under brunstuppehållet? Bara nyfiken.. PS. Är neutral i ölfrågan..DS Mvh Kalle
Publicerat November 6, 200619 yr Mr Mauser: har du skyddsjakt på dov eftersom du får jaga under brunstuppehållet? Bara nyfiken..PS. Är neutral i ölfrågan..DS Mvh Kalle I delar av Sörmland och Östergötland är det tillåtet att jaga hindar och kalv under brunsten pga den rikliga stammen. Länstyrelsen i respektive län ger detta tillstånd. Heineken ;)
Publicerat November 6, 200619 yr Författare Precis som orjant skriver.Uttaget är dock begränsat med hänsyn till markarealen på respektive område. Handjuren är dock fredade och givetvis hade jag två fina spetsar som gick och betade i godan ro 50m från skjutstegen. /Micke
Publicerat November 6, 200619 yr Ok, låter som ett ganska angenämnt problem med så mycket hjortar..Blit inte klok på hjortarna här hemma, ser ofta grupper om 3-4 och ibland grupper om 10 stycken bara 3-4 km härifrån, men dom verkar ovilliga att röra sig hitåt trots att topografin och vegetationen borde passa mycket bättre här. Men de kommer väl så småningom.. Kalle
Publicerat November 19, 200619 yr Mitt första fällda vilt vart en Dovhjort. Efter några skakiga och nervösa minuter kom lägget , skottet bran av och kvar låg denna dovhjort. ;D Fy fan vilken känsla ;D ;D ;D
Publicerat November 19, 200619 yr Mitt första fällda vilt vart en Dovhjort. Ingen dålig inledning, Grattis!
Publicerat November 19, 200619 yr Författare Lysande start STORT grattis! Vart i landet jagar du? /Micke