Publicerat Januari 30, 200719 yr Tackar! jo en riktigt fin trofe är det, men efter jag sköt denna måste jag erkänna att det inte är så spänande att jaga dov längre i alla fall inte utan hund...doven på bild är skjuten i NÖ skåne skjuten 2 veckor efter brunsten på en privatägd mark.
Publicerat Januari 30, 200719 yr jo en riktigt fin trofe är det, men efter jag sköt denna måste jag erkänna att det inte är så spänande att jaga dov längre i alla fall inte utan hund...doven på bild är skjuten i NÖ skåne skjuten 2 veckor efter brunsten på en privatägd mark.Hade en jakt som gränsade till Häckeberga under 10 års tid . Såg aldrig en hjort i den kalibern. Sköt ett 60 tal hjortar men som sagt inte en enda som skulle kunna motsvara denna.Hade iof en del kronhjort ute som inte skulle skämmas för sig men det är en annan historia. Än en gång grattis till en kanon dov Linus
Publicerat Februari 6, 200719 yr ;D Vad är nu detta,en skovel som strax innan skott tappat hornen,vidare verkar den tappat ett framben också,till synes skjuten med en rostfri diskbänk iklädd plastöverdrag en halvljum vinterdag.... 8) Shit jag skojar,,,,grattis så klart
Publicerat Februari 7, 200719 yr Vad är nu detta,en skovel som strax innan skott tappat hornen,vidare verkar den tappat ett framben också,till synes skjuten med en rostfri diskbänk iklädd plastöverdrag en halvljum vinterdag.... 8)Shit jag skojar,,,,grattis så klart :D :D Instämmer i gratulationerna
Publicerat Februari 7, 200719 yr Vad är nu detta,en skovel som strax innan skott tappat hornen,vidare verkar den tappat ett framben också,till synes skjuten med en rostfri diskbänk iklädd plastöverdrag en halvljum vinterdag.... 8)Shit jag skojar,,,,grattis så klart Rostfri diskbänk??? Kan du inte medicinera din allergi mot andra vapen än hagelbössor? Frambenet finns där, sköt ett klockrent första skott men vågade inte lita på känslan utan sköt att snabbt andra skott och det som syns är ett utgångshål.. knepigt att skjuta på dem i rörelse... Mvh!
Publicerat Februari 7, 200719 yr Tänkte bara höra om ni vet om någon som bedömmer dovhjortar, gärna nära öland annars i närheten av uppsala. Har letat efter det på internet utan resultat. //JOhan
Publicerat Februari 7, 200719 yr Det var en rejäl pojke Linus, grattis Att Hipshot hittat en trafikdödad hjort som han lagt bössan på är uppenbart ;D Grattis!
Publicerat Februari 7, 200719 yr Det var en rejäl pojke Linus, grattis Att Hipshot hittat en trafikdödad hjort som han lagt bössan på är uppenbart ;D Grattis! ;D ;D ;D ;D
Publicerat Februari 7, 200719 yr Öland vet jag inte men kolla med Svenska jägareförbundets kontor i Märsta.. de gör bedömningar vet jag. Brukar ofta ske i samband med div mässor. Avundsjukan tar sig märkliga uttryck ;D Mvh!
Publicerat Februari 13, 200719 yr Det är igentligen emot mina principer och panga hon och unga djur...Men men finns där mkt boskap (dov) och man har vänner som ber om kött... Däremot tycker jag det är väldigt intressant o se på bilder på skjutna djur därför försöker jag börja med gått exempel och visar en bild på ingåns och en bild på utgångs... Där kom 3st hindar (smal) och 3st kalvar... Tänkte jag skulle lägga ner ngra st... De kom i löp ganska nära och började på 2a djuret bara det som var fritt o panga utan överlappande djur...Men efter och skjutut ett skott på henne så vände de och överlappade varandra ... SÅ det gick inte o skjuta ngt rumsrent skott på de andra... Djuret gick 8m.... Nosler Accubound 180grai hårt laddad 300wm Ut o jaga med er...SNart får vi bara panga gris räv kråka...
Publicerat Februari 14, 200719 yr Var ute igår en sväng. Givetvis så betade en grupp på 5 individer typ så långt från farbar väg som möjligt... Men vafan, triggerfingret talade om att det minsann var längesen det blev nåt så det vara bara att sätta av i skydd av små holmar och höjder på gärdena. Kryper fram på sidan av sista holmen och avståndet är väl 170-180 meter. Fäller ut benstöden och lägger mig till rätta för att studera dom närmare. Bedömer det som 3 hindar och två kalvar så jag bestämmer mig för den vänstra kalven. Dock så rör den sig sakta i skydd av lite högt gräs så då får jag väl ta den högra. Dock så känns den väl stor men den är avgjort mindre än de andra två hindarna så jag lägger spetsen på tyska ettan mitt i bogen och klämmer till... och allt blir bara VITT ??? Då benstöden sjunkit ner i snön och jag likaså så var ju pipan inte mer än 10-15 cm över snön och jävlars vad det flög snö och hjortarna drar iväg och jag hinner tänka att jag sköt över tack vare att det kanske bildades en luftkudde som reste iväg kulan högt. Efter ca 50 meter stannar dom och när dom sen rusar vidare är det en som springer runt runt så då förstod jag att det hade tagit där det skulle Så det var en smalhind iaf, och sen började det jävligaste av allt... Att släpa Men hem kom jag till slut. A just det, jag liksom Hipshot föredrar att skjuta med plastdraperade diskbänkar ;D Kaliber .308 såklart 8) //Micke
Publicerat Februari 14, 200719 yr mbbohman- I sanningen en vis man! Sköt ett rådjur näst sista dagen i januari.. låg på en berghäll och fick precis som du värsta snöröken i skottet! Bocken drog och då kollade jag och upptäkte fåran i snön framför pipan. Vart osäker och la mej till rätta igen i samma läge och konstaterade att det bara var krutgaser som fixat fåran i snön. Gick iväg och fann bocken direkt, Accubonden hade tagit precis där den skulle! Men man hann tänka ett och annat innan man såg att det var lugnt.. "jävla amatör" "idiot" "nybörjare" osv.. ;D Grattis mbbohman! Mvh!
Publicerat Februari 14, 200719 yr Skåra i snön, skjuter du subsonic eller ??? En halvmeter framför pipan var det en krater som var 1x1 meter och 15-20 cm djup i mitten... ;D
Publicerat Februari 14, 200719 yr Som i lumpen med grg´n jobbigt att åla sig fram i djupsnön men det gick att springa på barmark tillbaka ;D ;D
Publicerat Februari 14, 200719 yr Som i lumpen med grg´n jobbigt att åla sig fram i djupsnön men det gick att springa på barmark tillbaka ;D ;DEn till på forumet som skjutit med riktiga grejer. Han har dessutom en riktig hund också. OBS Hipshot det är ingen FL ;D
Publicerat Februari 14, 200719 yr Vet det, killen har ngn mullvad eller vad det är.. Mitt rekord är 13 fullbumpa i rad under en mörkerstidsövning.. Har aldrig varit med om något så vansinnigt häftigt! Kraften i smällen är brutal.. De sista tre smällarna drog jag på känn rätt ut i röken, såg inte ett skit av vad jag sköt på men skit samma, kul när det smäller!!!! Mvh!
Publicerat Februari 18, 200719 yr 8) Kul att visa nåt i denna tråd också. Storyn kommer i jaktdagboken.