Publicerat December 19, 200619 yr Grattis till skönheten! Får väl en centralplats på troféväggen förstår jag ??? ;D ;D ;D ;D ;D [move]Bogmontage[/move] såklart eller kanske inte ;D Räckte med en bild... Hur vanligt är det att BÅDA hornen är avslagna? Första gången jag ser det.
Publicerat December 19, 200619 yr [move]Bogmontage[/move] såklart eller kanske inte ;DRäckte med en bild... Hur vanligt är det att BÅDA hornen är avslagna? Första gången jag ser det. Det är högst ovanligt.
Publicerat December 19, 200619 yr jag hade vart själaglad att få panga en sån hjort, även om den var ärkeful som du beskrev!
Publicerat December 19, 200619 yr [move]Bogmontage[/move] såklart eller kanske inte ;DRäckte med en bild... Hur vanligt är det att BÅDA hornen är avslagna? Första gången jag ser det. Jag har varit med om en grymmt stor älgtjur som sköts i laget för några år sedan, den hade också slagit av båda hornen, men rosenkransarna på den var i diamter så att håret på armarna reste sig, skulle vilja se den med fullständig krona. MVH/Jocke
Publicerat December 19, 200619 yr [move]Bogmontage[/move] såklart eller kanske inte ;DRäckte med en bild... Hur vanligt är det att BÅDA hornen är avslagna? Första gången jag ser det. Det är rätt vanligt när det gäller stånghjortar och även halvskovel, hornen är rätt klena och hjortarna har en väldig kraft när de fajtas, helskovlarna kan ryka dem oxå, dock inte lika lätt som stånghjorten..
Publicerat December 19, 200619 yr Författare Jag tycker dina rosenkransar ser ganska hyggliga ut...undrar hur stora horn den hade. Vad vägde hjorten passad vikt? Är delvis med ripjägarn,tycker inte det är vanligt att bägge hornen gått av,därempt är det mycket vanligt att ett horn är knäckt. Skovelhjorar har efter brunsten oftast brytit av de flesta taggarna vid täta populationer. /Micke
Publicerat December 19, 200619 yr Jag tycker dina rosenkransar ser ganska hyggliga ut...undrar hur stora horn den hade.Vad vägde hjorten passad vikt? Är delvis med ripjägarn,tycker inte det är vanligt att bägge hornen gått av,därempt är det mycket vanligt att ett horn är knäckt. Skovelhjorar har efter brunsten oftast brytit av de flesta taggarna vid täta populationer. /Micke Det reagerade jag också på, lång och tjock tagg samt kraftiga rosenkransar.. Skulle tippa att det var en ganska fin skovel. Men som sagt den kraft som uppkommer vid dessa brunstbråk är enorm, hade en gudabra mark i tystberga för många år sen, där fick vi se en riktigt fin skovel som hade dukat under pga brunstskador. Konstigt egentligen att det inte är fler dödsoffer som skördas under denna maktkamp. Så nu på senaste dovhelgen flera hjortar som både hade ett horn eller bägge avslagna, stånghjorten som sköt hade bägge hornen avslagna.. Tog dessutom kort på några som bara hade en skovel kvar, måste vara jobbigt för deras nacke när det är ca 3-4 kg snefördelning
Publicerat December 20, 200619 yr Vänstra ögontaggen var dubbelt så lång som den högra. Vikten gissar jag på 35-40 kg passad. Ärkeful? Jäpp... Glad? Skiter älgen i skogen ;D Är väl alltid skoj när man lyckas. Vill inte räkna på hur många pyrschtimmar jag lägger på de få jag lyckas skjuta... //Micke, hoppas att det ksa dyka upp nån liknande med HELA horn i vinter.
Publicerat December 20, 200619 yr Man kan ju låta bli att skjuta om man ser att hornen är avslagna - nästa år är de utväxta igen och större...
Publicerat December 20, 200619 yr Man kan ju låta bli att skjuta om man ser att hornen är avslagna - nästa år är de utväxta igen och större... om vi hade sett det ja... :-
Publicerat Januari 8, 200719 yr Har jagat hjort på Rispa under mellandagarna, jag sköt en hjortkalv i fredags. bilder kommer! Enligt rykte sköt dom ca 80 hjortar under en dags drevjakt på Edeby - Rispa innan jul, helt otroligt! Undrar om det är jakt eller slakt! ;)
Publicerat Januari 8, 200719 yr Jag sköt mina livs första dov på Ripsa prästgård 1999. (Sörmland, måste vara samma) Prästgården var 200 hektar ca och dom sköt varje år 20-30 hjortar minst i rent skyddssyfte. Sjuk dovstam, tyvärr såldes marken till ett intilligande gods år 2001. MVH
Publicerat Januari 28, 200719 yr Hmmm... Har inte den lilla ärkeflyt-MissBeretta dykt upp här än med bild på sin snöskovel ???
Publicerat Januari 29, 200719 yr Hmmm... Har inte den lilla ärkeflyt-MissBeretta dykt upp här än med bild på sin snöskovel ??? Hehe, var det den här du ville se? ;D Mycket slit blev det för att hitta den dock, letade halva natten. Jag blev lite för sugen på att skjuta och insåg att jag inte skulle kunna smyga närmare på den så det blev ett skott på nästan 200 m... Skottet satt långt bak, mellan alla organ så den gick en bra bit. Men jag är så nöjd ändå ;D
Publicerat Januari 29, 200719 yr Såna där bilder borde ju vara förbjudna att lägga ut...!!! ;D Stort grattis, ser verkligen fram emot den dan som jag får läge på skovel.. //Mattias
Publicerat Januari 29, 200719 yr Tjusigt, lucks got nothing to do with it Å du, så jäkligt är det inte att passera 30 8) MVH
Publicerat Januari 30, 200719 yr Tjusigt, lucks got nothing to do with it Å du, så jäkligt är det inte att passera 30 8) MVH Inte så jäkligt?! Men lite iallafall då... Jaja, nu har jag ju åtminstone nåt att hänga på väggen ;D
Publicerat Januari 30, 200719 yr Ja, jag har försökt i många år men har bara spetsar och barnhänder ännu Jättefin trofé. Tror 30 är mer laddat för kvinnor än män. Jag är lyckligare som 33 årig välbetald 2 barnspappa (nästan) än vad jag var som 23 årig student som knappt hade råd med ammunition. Tror inte kvinnor ser det riktigt på samma sett kanske. Sorry, väldigt OT : MVH
Publicerat Januari 30, 200719 yr Jaja, nu har jag ju åtminstone nåt att hänga på väggen ;D ...och en väldigt stilig trofé på köpet.
Publicerat Januari 30, 200719 yr Jaja, nu har jag ju åtminstone nåt att hänga på väggen ;D Så det vara bara ljug det där om att du skulle "slippa" få hornen? 30 år... gammtacka ;D Har du nyktrat till framåt den 11/2 så vet du var du är välkommen (fyra dagar borde du ju hinna nyktra till på ;D )
Publicerat Januari 30, 200719 yr Så det vara bara ljug det där om att du skulle "slippa" få hornen? 30 år... gammtacka ;D Har du nyktrat till framåt den 11/2 så vet du var du är välkommen (fyra dagar borde du ju hinna nyktra till på ;D ) Haha, de försökte lura mig lite att jag blev av med trofén... Tyvärr kan jag nog inte följa med den 11:e. Jag måste tydligen ha fest på lördagskvällen innan och det vore ju otrevligt mot gästerna : om jag skulle sitta där nykter för att jag ska upp och jaga på söndagsmorgon....
Publicerat Januari 30, 200719 yr har varit dålig på att rapportera här har bara skjutit två hornbärande dov hittils en spets och en skovel som inofficellt fick brons då var inte vikten inräknad spetsen ligger i frysen men skovlen är i alla fall kokad bifogar bilder, har skjutit en del hindar och kalvar för hundarna med
Publicerat Januari 30, 200719 yr har varit dålig på att rapportera här har bara skjutit två hornbärande dov hittils en spets och en skovel som inofficellt fick brons då var inte vikten inräknad spetsen ligger i frysen men skovlen är i alla fall kokad bifogar bilder, har skjutit en del hindar och kalvar för hundarna medHar skjutit en otrolig massa dov Linus men icke en enda i den kalibern. Bara att säga grattis.