Publicerat Juli 1, 200718 yr Misstag kan man alltid göra och oftast behöver man inte upplysa om dessa då det är rätt uppenbart, gör man om det så kan man ta upp det hela på bordet.
Publicerat Juli 3, 200718 yr ;D mega grattis till "grisen"... skönt å höra de gick vägen med eftersöket osså!... ;D
Publicerat Juli 6, 200718 yr Vad är det som gör att vissa vallar d.v.s. åkrar med gräs blir så mycket mer intressanta för grisarna. Ringde en bonde och var förtvivlad han har fått en hel åker förstörd, grisarna har varit över hela åkern och bökat. Ska påpekas att han är mjölkbonde. Har förstått att det är kvickroten grisarna är ute efter men den borde väl finnas även på andra vallar, det ligger både äldre och yngre vallar precis jämte men där har dom inte varit. Satt i går kväll och vaktade men fick ge upp vid elvatiden på grund av att det blev så mörkt på grund av regnet, kvällen innan såg bonden 15 grisar på åker. Vad kan man göra för att göra åkrarna mindre attraktiva för vildsvinen? Mats
Publicerat Juli 6, 200718 yr Enl. vad jag hört finna bara 2 st anternativ... 1. Elstängsel ganske lågt monterat 2. Högt jakttryck på åkrarna, bra effekt om man samtidigt fodrar dem inne i skogen på lugnt och fridfullt ställe.
Publicerat Juli 6, 200718 yr Författare Vad är det som gör att vissa vallar d.v.s. åkrar med gräs blir så mycket mer intressanta för grisarna. Ringde en bonde och var förtvivlad han har fått en hel åker förstörd, grisarna har varit över hela åkern och bökat. Ska påpekas att han är mjölkbonde. Har förstått att det är kvickroten grisarna är ute efter men den borde väl finnas även på andra vallar, det ligger både äldre och yngre vallar precis jämte men där har dom inte varit. Satt i går kväll och vaktade men fick ge upp vid elvatiden på grund av att det blev så mörkt på grund av regnet, kvällen innan såg bonden 15 grisar på åker. Vad kan man göra för att göra åkrarna mindre attraktiva för vildsvinen? Mats Vad jag har hört är det gamla vallar som är begärliga för grisarna. Har pratat med några som bryter vallarna efter 3 år och dom verkar klara sig från grisarnas besök. Det är ett otyg med vildsvin i grödorna. Häromkring börjar rapporter komma om mera skador nu än för bara ett år sedan. Är grisarna ute på fälten ska dom skjutas, spelar ingen roll om det är randiga smågrisar, bättre att ta bort en sådan och hålla sig sams med bonden än att ge f*n i att skjuta pga att dom är *för* små.
Publicerat Juli 6, 200718 yr Vet att grisarna äter gärna larverna från ollonborren. Dessa trivs bäst i gamla vallar / betesmarker.
Publicerat Juli 6, 200718 yr Vad är det som gör att vissa vallar d.v.s. åkrar med gräs blir så mycket mer intressanta för grisarna. Ringde en bonde och var förtvivlad han har fått en hel åker förstörd, grisarna har varit över hela åkern och bökat. Ska påpekas att han är mjölkbonde. Har förstått att det är kvickroten grisarna är ute efter men den borde väl finnas även på andra vallar, det ligger både äldre och yngre vallar precis jämte men där har dom inte varit. Satt i går kväll och vaktade men fick ge upp vid elvatiden på grund av att det blev så mörkt på grund av regnet, kvällen innan såg bonden 15 grisar på åker. Vad kan man göra för att göra åkrarna mindre attraktiva för vildsvinen? Mats Hej Mats, En förklaring är att på kogårdar finns mycket organiskt gödsel i backen = mycket mask i matjordslagret. När det regnar mycket som det nu gjort i Småland kryper masken mot ytan för att få syre vilket gör det tacksamt för grisarna att böka där. Intensivt brukade åkrar där det plöjs varje eller vartannat år utan stallgödsel är de som är minst utsatta generellt. Kvickrot är mer begärligt på våren då det finns mycket energi lagrat i ritzomerna. MVH
Publicerat Juli 6, 200718 yr Har pratat med några som bryter vallarna efter 3 år och dom verkar klara sig från grisarnas besök. Tror denna vallen är ca 4 år så det kanske kan stämma! Däremot ligger det vallar som bortemot 10 år precis jämte och dessa är orörda. Ska ta nya tag nu i helgen hoppas bara på lite bättre väder. Lite känsligt då jag har en foderautomat bara 200 meter från vallen! Mats
Publicerat Juli 6, 200718 yr Hej, MKJ Vi skrev visst samtidigt, din förklaring verkar ju stämma bra. Sen är ju åkern precis nygödslad kanske detta bidrar till grisarnas aktivitet. Ps. Ska kanske påpeka att åkerna bara ligger 100 meter från där jag sköt min 200 kg:s galt, så för mig så får gärna grisarna hållas här ;) Men måste nog göra något annars kanske det kallas in andra jägare! Mats
Publicerat Juli 6, 200718 yr Ps. Ska kanske påpeka att åkerna bara ligger 100 meter från där jag sköt min 200 kg:s galt, så för mig så får gärna grisarna hållas här ;) En sådan gris ser du bara i våta drömmar framöver ;D Sant är att man som jägare måste respektera bönder och markägare generellt, annars kan man bli side stepad med all rätt. Är nästan ute en vända varje kväll/natt. Svårt att skjuta dock då jag inte har lamp tillstånd i år från länsstyrelsen, det får man ju först när grödan redan är förstörd vilket är lite moment 22 MVH
Publicerat Juli 8, 200718 yr Var ute en runda i går kväll, såg två grisar på en åker dock inte den som är så sönderbökad, klockan var bara kvart över nio på kvällen. Tyvärr så varslade grisarna oss och stack till skogs. Var och tittade på ett tiotal små tegar och nästan alla hade haft grisbesök, väldigt bökat! Däremot såg vi 11 rådjur vilket lovar gott inför hösten. Hoppas bara det kan sluta regna nu, så det kan bli några klara fina kvällar. Får väl tillbringa semesterkvällarna ute på åkrana ;) Mats
Publicerat Juli 14, 200718 yr 6 grisar i år 3 för mig o 3 för farsan 3 galtar 120kg 110kg 90kg 2årsgrisar okänd vikt . . . .1 fjoling . ;D
Publicerat Juli 21, 200718 yr Klockan 18:00 i måndags lämnade jag fru och barn för en kväll vid åteln. Allt var nerpackat, kaffe, ölkorv, vatten, och varma kläder...detta givetvis utöver de vanliga jaktatteraljerna. Väl framme vid åteln såg jag inga direkta tecken på att det varit aktivitet under natten och detta resulterade givetvis i en viss skeptism ang. kvällens odds. Hur som haver så påbörjades den sedvanliga väntan. Skall tillägga att jag kan tycka att timme efter timme utan händelse ger utrymme för lite tänkande och ett par koppar kaffe och faktiskt är till en ren njutning då och då. Hur som haver så gick timmarna och vid klockan 21:00 började rådjuren att röra sig runt åteln men inga svin i sikte. Iom att jag ofta går ut förhållandevis tidigt blir ofta resultatet att motivationen börjar sina efter 4-5 timmar då det igentligen är som störst risk att djur kommer fram och likså denna kväll. Armarna i kors på skjutstödet och ögonlocken började bli tunga. Klockan var nu ca. 23:00 och helt plötsligt så stod han bara där utan ngt som helst prassel eller ljud av grenar som knäcks. En "liten" galt som genast började att gnida in sig med trätjäran som generöst hade penslats på för 2 dagar sedan. Efter ca. 5 minuter av gnidande närmade han sig ärtorna med försiktighet. Penseln under magen syntes tydligt och jag bedömde av storleken att dömma ålder ca. 1,5 år. Jag kunde även se skymt av små betar som stack ut och såg detta som en lämplig avskjutningsgris. Efter ett par minuters smaskande lät jag en 18,5 grams ORYX ränna in i bogen vartefter han lämnade platsen i riktning mot ett tätt buskage och sen blev det tyst. Jag var så säker man kan vara i dessa situationer att kulan tagit bra men 100% kan man ju aldrig vara. Jag hämtade min familjehund (Dansk Svensk Gårdshund) som har introducerats i Jakten under ett år i form utav eftersökstester, satte henne på blodspåret och sen bar det av...rakt i löpan fram till grisen som låg stendöd ca. 50 meter därifrån. Skottet hade tagit bra och hela löpan var formligen sprejad av blod...Båda bogbladen fram var "krossade" men det hindrade inte denna Nasse att göra ett 50m lopp :-) Detta var den 2:a grisen skjuten på denna åteln under 1,5 års tid sedan vi satte upp spridaren. Vikten var ca. 80kg och den hade fortfarande lite av den röda pälsen kvar. Betarna var ca. 3 cm synliga vilket borde innebära ca. 9 cm om man skall tro på att ca. 2 tredjedelar finns gömda inne i käkbenet. Roligt att ha kvar ett minne från denna kväll !
Publicerat Juli 21, 200718 yr Grattis! Väntan och tålamod brukar ge resultat för el. senare. Lycka till med fortsättningen!
Publicerat Juli 21, 200718 yr ;D... en trevlig kväll du hadde me andra ord!.... ;D ;D.. Grattis!.. mvh Mamre!..
Publicerat Juli 21, 200718 yr Klockan 18:00 i måndags lämnade jag fru och barn för en kväll vid åteln. Allt var nerpackat, kaffe, ölkorv, vatten, och varma kläder...detta givetvis utöver de vanliga jaktatteraljerna. Väl framme vid åteln såg jag inga direkta tecken på att det varit aktivitet under natten och detta resulterade givetvis i en viss skeptism ang. kvällens odds. Hur som haver så påbörjades den sedvanliga väntan. Skall tillägga att jag kan tycka att timme efter timme utan händelse ger utrymme för lite tänkande och ett par koppar kaffe och faktiskt är till en ren njutning då och då. Hur som haver så gick timmarna och vid klockan 21:00 började rådjuren att röra sig runt åteln men inga svin i sikte. Iom att jag ofta går ut förhållandevis tidigt blir ofta resultatet att motivationen börjar sina efter 4-5 timmar då det igentligen är som störst risk att djur kommer fram och likså denna kväll. Armarna i kors på skjutstödet och ögonlocken började bli tunga. Klockan var nu ca. 23:00 och helt plötsligt så stod han bara där utan ngt som helst prassel eller ljud av grenar som knäcks. En "liten" galt som genast började att gnida in sig med trätjäran som generöst hade penslats på för 2 dagar sedan. Efter ca. 5 minuter av gnidande närmade han sig ärtorna med försiktighet. Penseln under magen syntes tydligt och jag bedömde av storleken att dömma ålder ca. 1,5 år. Jag kunde även se skymt av små betar som stack ut och såg detta som en lämplig avskjutningsgris. Efter ett par minuters smaskande lät jag en 18,5 grams ORYX ränna in i bogen vartefter han lämnade platsen i riktning mot ett tätt buskage och sen blev det tyst. Jag var så säker man kan vara i dessa situationer att kulan tagit bra men 100% kan man ju aldrig vara. Jag hämtade min familjehund (Dansk Svensk Gårdshund) som har introducerats i Jakten under ett år i form utav eftersökstester, satte henne på blodspåret och sen bar det av...rakt i löpan fram till grisen som låg stendöd ca. 50 meter därifrån.Skottet hade tagit bra och hela löpan var formligen sprejad av blod...Båda bogbladen fram var "krossade" men det hindrade inte denna Nasse att göra ett 50m lopp :-) Detta var den 2:a grisen skjuten på denna åteln under 1,5 års tid sedan vi satte upp spridaren. Vikten var ca. 80kg och den hade fortfarande lite av den röda pälsen kvar. Betarna var ca. 3 cm synliga vilket borde innebära ca. 9 cm om man skall tro på att ca. 2 tredjedelar finns gömda inne i käkbenet. Roligt att ha kvar ett minne från denna kväll ! En verkligt lyckad kväll!
Publicerat Juli 22, 200718 yr Tackar ! Jo det blev en trevlig kväll.....som resulterade i kanongoda grillspett igår kväll ;D ;D
Publicerat Juli 22, 200718 yr Tackar ! Jo det blev en trevlig kväll.....som resulterade i kanongoda grillspett igår kväll ;D ;D Det lät gott, här uppe så får man inte smaka på vildsvin så ofta.
Publicerat Juli 22, 200718 yr Tackar ! Jo det blev en trevlig kväll.....som resulterade i kanongoda grillspett igår kväll ;D ;D Jag kan tänka mig att det var gott. Jag har iofs smakat på vildsvinskött här uppe men då från hägngris och det kanske inte är lika gott som fritt strövande svin.
Publicerat Juli 22, 200718 yr Enl mig är det det godaste köttet om man jämför med annat vilt. Känns som ngn blandning av fläsk och vilt...en riktig höjdare. Den blir ju onekligen ganska mycket kött på en gris också. Den förra årsgrisen jag sköt i julas hade en levande vikt på drygt sextio kilo och ett av dessa lår blev nyårsmiddag för 17 personer. Efter att alla blivit mätta räckte det till ett par lyx-luncher dagarna efter. Min favoriträtt är när vi skickar in ett helt lår i ugnen på plåt. Innan den hamnar i ugnen sticker vi massor med stickhål med en kniv där vi sedan kilar ner vitlöksklyftor. Kryddvalet blir bara de vanliga salt, vitlök o vitpeppar.
Publicerat Juli 22, 200718 yr Enl mig är det det godaste köttet om man jämför med annat vilt. Känns som ngn blandning av fläsk och vilt...en riktig höjdare. Den blir ju onekligen ganska mycket kött på en gris också. Den förra årsgrisen jag sköt i julas hade en levande vikt på drygt sextio kilo och ett av dessa lår blev nyårsmiddag för 17 personer. Efter att alla blivit mätta räckte det till ett par lyx-luncher dagarna efter.Min favoriträtt är när vi skickar in ett helt lår i ugnen på plåt. Innan den hamnar i ugnen sticker vi massor med stickhål med en kniv där vi sedan kilar ner vitlöksklyftor. Kryddvalet blir bara de vanliga salt, vitlök o vitpeppar. Det låter onekligen gott. Smaskigt med andra ord.
Publicerat Juli 23, 200718 yr På 05:30-nyheterna så sa dom att vildsvinen har spridit sig upp till Sundsvallstrakten. Kan någon bekräfta detta??? Isf är det ju inte mer än drygt 60 mil kvar för svinen att vandra. Haha! Se länken nedan! http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1494871