Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisjakten 06-07

Featured Replies

Publicerat

Verkligen kul. Hoppas dom får det bra där!

• Svar 271
  • Visningar 23,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Så jävla glad just nu, efter att ha haft gris på marken i ca 2 år och hade rätt bra koll på vad det var för individer som rörde sig runt åtelplatserna, när jag fick ett läge på en ensam galt så tog jag den och sen dess så har samtliga grisar lyst med sin frånvaro, detta var 1,5 år sedan. Idag när jag kollade ena stället så fick jag en sån där härligt varm känsla, De är tillbaka. Tjärträden var massakerade och maten puts veck.. Nu gäller det att vårda stammen väl.

Grymt kul är det iaf.

Låter kul!  ;D

Lycka till!

Publicerat

Jäkla vad kul för dig M  ;D Det är ju ett spännande vilt!

//Roggman66

Publicerat

Jag och kompisen satt ute i fredags. Brukar inte jaga på åtel så här års, men polaren skulle arrangera vildsvinskväll för 35 personer och behövde en gris att grilla.... ;)

Då det är min mark (jag som är medlem i laget) bestämde jag att vi skulle sitta på samma åtel. Räcker med att störa grisarna på ett ställe. Jag hade tagit med videokamran för att filma lite. Då tornet är ganska liten kunde bara en sitta i tornet i taget, vilket medförde att kompisen satt under tornet... 8)

Efter en kvart (runt 21:00) började det prassla i buskarna på andra sidan den lilla skogsväg tornet står efter. 7 - 8 meter bort pilar tre randiga kultingar fram. Jag sätter undan bössan och kör i gång kamran. De korsat våra spår på vägen, fnyser till och springer in i skogen igen. Ytterligare två kultingar rinner ut på vägen ca 5 m från tornet ur en gran...kompisen börjar resa sig och dra sig bakåt, han väntar på att suggan skall komma fram på samma ställe ;D Hon stanna dock längre in i skogen. Efter ett tag rinner kultingarna fram till åteln (de har alltså kommit bakifrån) i ca 20- 30 minuter frossar de friskt i brödet på åteln. Gissar på att de var 2 - 3 månader. De vägde mellan 7 - 8 kg och upp till ca 12 - 15 kg. Fick med en hel del av detta på film. Efter ca en halvtimme grymtade suggan till och så var de borta. Kompisen hade då hunnit lugna sig ;D

Lite senare lyckades jag filma en mård som försåg sig med en bulle...En till vuxen gris kom förbi som hastigast men den han jag inte få med på film...

Skall ner i dag igen med ungarna (hustrun har tjejträff hemma) får se om man kan filma mer... ;)

Publicerat
Jag och kompisen satt ute i fredags. Brukar inte jaga på åtel så här års, men polaren skulle arrangera vildsvinskväll för 35 personer och behövde en gris att grilla.... ;)

Då det är min mark (jag som är medlem i laget) bestämde jag att vi skulle sitta på samma åtel. Räcker med att störa grisarna på ett ställe. Jag hade tagit med videokamran för att filma lite. Då tornet är ganska liten kunde bara en sitta i tornet i taget, vilket medförde att kompisen satt under tornet... 8)

Efter en kvart (runt 21:00) började det prassla i buskarna på andra sidan den lilla skogsväg tornet står efter. 7 - 8 meter bort pilar tre randiga kultingar fram. Jag sätter undan bössan och kör i gång kamran. De korsat våra spår på vägen, fnyser till och springer in i skogen igen. Ytterligare två kultingar rinner ut på vägen ca 5 m från tornet ur en gran...kompisen börjar resa sig och dra sig bakåt, han väntar på att suggan skall komma fram på samma ställe ;D Hon stanna dock längre in i skogen. Efter ett tag rinner kultingarna fram till åteln (de har alltså kommit bakifrån) i ca 20- 30 minuter frossar de friskt i brödet på åteln. Gissar på att de var 2 - 3 månader. De vägde mellan 7 - 8 kg och upp till ca 12 - 15 kg. Fick med en hel del av detta på film. Efter ca en halvtimme grymtade suggan till och så var de borta. Kompisen hade då hunnit lugna sig ;D

Lite senare lyckades jag filma en mård som försåg sig med en bulle...En till vuxen gris kom förbi som hastigast men den han jag inte få med på film...

Skall ner i dag igen med ungarna (hustrun har tjejträff hemma) får se om man kan filma mer... ;)

;D låter jätte trevligt!... mycket bättre än att vara hemma å filma "höns" träffen!...  ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Var nere och fyllde på åtlarna för några dagar sedan. Kompisen hade införskaffat en åtelkamera som vi satte upp. När vi efter lite sittande (brukar stanna när vi åker ner på kvällen, för att se om vi kan se några grisar...) åkte hem passerade vi en del av marken som vårat jaktlag inför kommande säsong blivit av med till en välkänd herre från TV och lite annant :(. När vi åker över ett fältområde (kl är ca 00:30) ser vi ett gäng grisar som rinner ur ett dike med högt gräs.. ca 10 vuxna och halvvuxna djur rinner fram ur det höga gräset samt därefter börjar det "ploppa ut" kultingar. Vi räknade till 17 st kultingar, allt som allt ca 30 grisar sprang över fältet :o. Gissa om jag lackade ur när jag tänker på att denna del av marken från och med 1 juli hör till denna "kändis"...

Kunde inte låta bli och stanna bilen och ta våra hundar (mina två Kopovs och kompisens kopov) och hetsa dem lite extra på gris. En av mina är ju unghund så all griskontak som han tycker är positiv är bra. Han stog på bakbenen och skrek efter grisarna han oxå, precis som de båda vuxna hundarna 8) Flinade lite inombords om någon boende i området undrade vad som hände vi denna tid på dygnet. Tre kopovs i koppel som drar i vind efter 30 grisar låter lite.... ;D ;D ;D

Kanske får man ta sig ett snack med "kändisen" vad det lider för att se om han behöver kvalificerad hjälp med grisarna....

Publicerat

Nyfiken blir man ju på vem det är  ::) Men det viktigaste är ju att han också har tillgång till hundar som klarar uppgiften vi eventuella eftersök. Hur stor är marken eller markdelen ifråga?

//Roggman66

Publicerat
Gissa om jag lackade ur när jag tänker på att denna del av marken från och med 1 juli hör till denna "kändis"...

Alltid lika jävla surt att bli av med mark..Har också blivit av med ett stycke detta år,dock inte mycket mark men ändå ruttet störande >:(

Publicerat

Vi har blivit av med ca 750 - 800 ha och har kvar ca 1100  :(

Publicerat

Oj då Det var en försvarlig bit ni tappade. Satan vad tråkigt för er, är det många som kommer att jaga där?

//Roggman66

Publicerat
Vi har blivit av med ca 750 - 800 ha och har kvar ca 1100  :(

trist å höra Stojjan skit trist!...  :(... ja dessa kändisar!... dom ska bara roffa åt sej!.. ;)

Publicerat
Kanske får man ta sig ett snack med "kändisen" vad det lider för att se om han behöver kvalificerad hjälp med grisarna....

Tråkigt att bli av med mark till kändis. >:( Var det plånboken som talade ???

Publicerat

Tror inte att det har med pengar att göra, vårat lag är ganska kapitalstarkt ;), nä, han har flyttat till stället i fråga och då lyckats övertala markägaren att få arrendera tidigare nämnda stycke.... :(

Publicerat

>:(.. häng ut han här på sidan!.. så kan vi bojkotta han!..  ;D ;D ;D.... ;)

Publicerat

Jag tror inte jag vill hänga ut honom......än 8) 8) ;D ;)

Publicerat
Tror inte att det har med pengar att göra, vårat lag är ganska kapitalstarkt ;), nä, han har flyttat till stället i fråga och då lyckats övertala markägaren att få arrendera tidigare nämnda stycke.... :(

Okej!

Publicerat

Egentligen har ju personen inte gjort nåt fel vad jag förstår,alla skulle väl försöka göra samma sak om man hade möjligheten speciellt om man flyttat dit antar jag. Jag skulle ha gjort det i alla fall....

Ni får väl hoppas på det bästa så att ett sammarbete kan uppstå..Antar att de flesta nya markarrendatorer vill från sin sida även dom ha ett gott sammarbete 8)

Fast visst förstår jag att det svider,inte tu tal om annat >:(

Publicerat

jaha då har jag skjutit min första "vilda" gris. Har bara skjutit i hägn innan så det var kul. Men det var inte den bästa jakten jag hafft precis  :-[

Satt på en åtel från 19.30 till 22.00 utan att se gris (dom hade varit framme långt innan så brödet var slut) Så jag gick tillbaka till huset där han jag jagar gris med bor (han skulle se min bössa igår för att eventuellt köpa den av mig) så  när vi stog på hans altan och han skulle kolla om det gick att skjuta med den på vänster axel. Rätt va det är så säger han till mig "du det går något på åkern där!" och visst gjorde det de. Men vi anade att det var ett rådjur och brydde oss inte så mycket om det, men jag lånade hans bössa och kollade genom mitt gammla Zeiss som sitter på den. " jo men det är väll ändå en gris som går där?" sa jag.  "nja det kan va grannens hund" säger han då. Men jag var ganska besluten om att så var inte fallet klockan 22.45 på kvällen, men det var rijält skummt och svart att se exakt vad det var för något.

Men jag tog min 280rem och började smyga bortåt då vi är rädda om åkrarna där så ville vi helst smälla grisen så den inte han med att göra för mycket skada.

När jag senare var bara 75 - 80meter från den då ser jag ju att det facktiskt är en gris. Den ser inte så jätte stor ut, så att det skulle va en sugga uteslöt jag direkt.

Jag tog stöd mot en gren (dumt val nu när man tänker efter) och började att krama av skottet, men precis när det small så råkade grisen att vända på sig och jag kom för långt bak.

Grisen sprang och den skrek samtidigt, då viste jag att det "tyvärr" hade träffat, och när det kändes så då hade det varit skönare med en bom!

Vi ringde en kille vi känner med grishundar. Han kom och vi drack lite kaffe så grisen fick stelna till lite i sårlegan.

Efter 1 timmes kaffe + prat så gick vi på. Vi han komma in drygt 30 meter i planteringen bakom åkern så började hunden att skälla. Han släppte hunden och när den hade sprungit runt 10 - 15m så kom grisen och flög på hunden så barren och jorden skvätte i den täta planteringen som var lika tät som en vass!

Men efter en stund så la sig grisen i en av fårorna efter markbredaren, då kallade hundföraren tillbaka hunden och skytten sköt grisen där den låg.

Vid flåningen såg vi att mitt skott hade kommit långt bak, som förfarat. In i vänster baklår och kulan satt i höger bogblad. Då hade den trasat sönder tarmar + buken, och grisen levde och var såpass "pigg" att den valde att attakera hunden!

Dom är bra hårdskjutna grisar....

Den vägde runt 15 - 20kg slaktad och det var en galt.

MVH/Jocke

Publicerat

Grattis till ditt 1:a vilda vildsvin  ;D Själv är jag oskuld på det planet  ;)

Tur det gick bra och ni fann på grisen!

Klarade sig hunden?

//Roggman66

Publicerat

Tackar!

Jodå hunden klarade sig bra, det var den som höll fast grisen, tills den blev lugn. Glömde skriva det ;)

Det var en SKARP hund!

MVH/Jocke

Publicerat

Oftast står de stilla när de har huvudet ned för att äta, passa på då!

Bra att ni hittade den och grattis ;D

Publicerat

jo det är ju klart att de är stilla om de äter, men det blev lite panik där när den stog så nära planteringen :P

MVH/Jocke

Publicerat

Grattis till svinet! :D

Publicerat
  • Författare

Rifle> Stort grattis till grisen och skönt att det gick bra till slut.

Publicerat

Tack Tack allihopa :)

Jo det var skönt att det löste sig, man fick ju en och annan tankeställare efteråt + att man fick ett och annat mothugg av de andra som var med  :-[

MVH/Jocke