Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisjakten 06-07

Featured Replies

Publicerat

En fråga..

Anpassar ni er hundjakt på gris något så här i slutet av säsongen? Har inte stenkoll på jakttiderna men visst är tiderna de samma i hela landet? Vi har haft en extremt varm vinter med mycket barmark dvs mycket mat till grisarna. Följden av det är att väldigt många suggor har kultingar nu. Vi gick på ett antal bon idag och nog gick det åt någon kulting även.. Sammaledes rapporterar en kompis som var på ett annat ställe och jagade gris, där gick det åt kultingar även men de togs med vett och vilja efter att suggan skjutits i självförsvar. Ingen trevlig hantering kan jag tänka mej.. Den suggan var helt på det klara med att hon skulle avliva kompisen, han fick faktiskt rätt rejält med stryk och jag misstänker att han pissar blod ikväll efter att ha fått njurarna misshandlade.

Men bortsett från det, hur gör ni? Släpper ni hundar så här sent på säsongen? Skåningarna, hur gör ni?

Mvh!

• Svar 271
  • Visningar 23,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Var och lyssnade på ett föredrag om just vildsvin häromdagen som en jaktvårdskonsulent höll. Han jagar mycket gris neråt skåne och enligt honom så har de ingen grisjakt med hund under januari månad! Just för risken att hundarna tar kultingar.

MvH

Publicerat

Lyckades skjuta en galt på 130 kg igårkväll. Gick ut klockan sex och satte mig vid åteln, klockan sju går spridaren på. ca halv åtta hör jag hur nåt kommer och går i tätningen innanför åteln. I en halvtimme går grisen där i tätningen och för ett jäkla liv, sen bestämmer han sig för att komma ut. Ser direkt att det är en stor gris, frågan är bara vad? Tycker att han har kropp som en galt men är inte riktigt säker, men efter en kvart ställer han upp sig med bredsidan mot mig och jag ser hur penseln under magen avtecknar sig mot snön. Så jag tar ner handkikaren, lägger bössan vid axeln och korset i bogen på grisen och trycker av. Han stelnar till i skottet och sen försvinner han med en jäkla fart. Ringer till farsan, som sitter på en annan åtel, att han får komma och hjälpa till. Sedan går jag fram och gör skottplatsundersökning, drar en lättnadens suck när jag hittar lungblod och lungdelar på skottplatsen. Väntar tills farsan kommer sedan tar vi oss an blodspåret, går ca 60 m sedan går spåret in i en grantätning, fast man har lugnblod på skottplatsen känner man sig ganska liten när man kryper in mellan granarna :) Efter ytterligare 40 m tappar vi spåret, men jag lyser runt lite med pannlampan och då får jag se honom ligga med huvudet inkört under en gran och vi kan andas ut.

Sedan var det ju ett litet äventyr i sig att få ut den på 2 man till bilen, som var nästan 300 m bort p g a omkullblåsta träd efter stormen, men det gick det med till slut. Väl i slaktboden kunde jag konstatera att Accubonden 225gr i 338-06 hade gjort ett utmärkt jobb i grisen, stora fina hål både in och ut  :) En annan kul sak var att när vi flådde den hittade jag en bete från en annan galt inkapslad i skinnet i en liten böld  :)

Förresten betarna var ca 4-5 cm som stack ut och ganska grova, så jag räknar med en ganska fin trofé. 

post-24-1170489457_thumb.jpg

Publicerat

Grattis! Det var en fin galt. :D

Publicerat
  • Författare

Grattis till ett redigt svin!

Skönt att höra att 338 gör jobbet bra  ;)

Publicerat

Gratulerar. ;D

Publicerat

Flott gris det der!

Gratulerer! ;D

Publicerat

Snyggt, grattis! :)

Publicerat

Grattis

Publicerat

Grattis

Publicerat
Skåningarna, hur gör ni?

inte mycket hundjakt här nere i januari möjligtvis någon tack/avslutningsjakt, annars mest avskjutning på åtel av rödgris samt pürsch av dom sista rå samt dov

Publicerat

DSC00058.jpg

Halvmåne, snö på backen och -10*C.

Suttit på skjutplatsen i 15min när första suggan och en brungris kom fram, hade läge på brunisen men avstod, suggan rusa omkring och blåste i trynet, som närmast var hon ca 10m. Dessa två drar vidare ut mot viltvattnet. 30min senaste ser jag 7skuggor passera körvägen 100m bort, någon minut efter står dom i dungen 10m från fodertunnan, först kommer stor-suggan följd av 5små och ytterligare en något mindre sugga. Två av årsgrisarna kliver ut mot några brödbitar, lägger in swarrens svagt lysande rödpunkt 1/3del upp i grisen och kramar avtryckaren, grisen faller på sidan som träffad av blixten och rusar sedan in under en gran 5-10m bort.

Blixten var en TSX från 9,3an, avstånd 40m, övredelen av hjärtat borta och ett 3cm stort hål i utgången. ca 45kg levandevikt.

Nu då mickel  ;D

Publicerat
  • Författare

Herbert. Skriv inte så långa berättelser, blir lite svårt att läsa då... ;)

Grattis.

Publicerat

Grattis Herbert!

:D

Publicerat
  • Författare
Nu då mickel 

Nu är jag nöjd. ;)

Publicerat

Gratulerar Herbert. ;D

Publicerat

Grattis Herbert!

Och tack för alla gratulationer  :) Betarna är nu urkokta och mäter 15 och 16 cm. 6cm omkrets vid basen och nästan lika mycket vid slipytans början. Enligt Thams bok ska han vara ca 8 år d.v.s. kapital  ;D

Ska försöka lägga upp en bild på betarna sen.

• 4 weeks later...
Publicerat

Vart bjuden till ena stället där vi kör hund på höstarna på grisjakt idag, ett 15-tal pers skulle ut och vaka. Sist jag var med på dylikt äventyr sköts det 10 grisar. Körde upp till vår foderplats på dagen idag och konstaterade att där nu var aktivitet, har varit soprent rätt länge men nu var det minsan en del spår av nassarna!

Tackade nej till den andra jakten och körde upp till vår koja och var väl där vid 18-tiden. 40 minuter senare ser jag i bortkant på foderplatsen att det rör sig.. Upp med handkikaren, var rejält skeptisk för de spår jag sett pekade på att där gick åtminstone två vuxna nassar dvs inte lovliga.

Blir helpaff! Ser 4 grisar varav 3 helt säkert är lovliga!! De är dessvärre livrädda, tror min vittring låg kvar där nere efter att jag kört ut bröd.. De snodde omkring i några minuter, var ut och snodde ngn limpa samt skändade björken med tjära på.. sen blåste en av dem, såg inte vilken och efter fjärde blåset då drog de. Under hela tiden de var där så kände jag tydligt att jag hade vinden i ansiktet så det kan inte ha varit mej de fått sniff på där jag satt..

Bet mej kvar i tornet, de såg inte så rädda ut så de kanske kommer åter?

Kvart över 8 hör jag något och hinner precis greppa handkikaren då två vuxna grisar går ut på foderplatsen för att genast tvärnita, stå stilla ngr sekunder och sedan dra iväg i full fart!

Gav upp då, gick ut en liten bit på foderplatsen och tände pipan.. Vinden låg klockrent, kunde inte bli bättre, så det måste ha varit min vittring sedan jag var där ca 8 timmar tidigare! I morgon kväll vore det nog klart, då skulle man lätt kunna dräpa en rödgris men icke. Ska till svärfar och svärmor hela helgen  :'( :'(

Kul som fan att se dem igen iaf, de har varit borta väldigt länge!

Mvh!

Publicerat
De är dessvärre livrädda, tror min vittring låg kvar där nere efter att jag kört ut bröd.

Zoega och Borkum riff kanske ??? ;D ;)

Publicerat

Borkum Riff isf, hade inget fika med då jag pytsade ut brödet  ;D

Mvh!

Publicerat

Jaha nytt försök ikväll med grisarna..

På plats strax efter 18.. Ruskigt mörkt, dimma och snö som enda ljus. Spridaren går vid 19 och några minuter innan upptäcker jag något ute i ena kanten på foderplatsen. Med handkikaren fick jag se att det var en räv!

Jaha.. sannolikheten att man får se grisarna om man börjar kvällen med att mula en räv? Hade en kortare överläggning med mej själv men kom snabbt fram till att jag inte skulle sitta länge denna kväll, håller på att bli sjuk, så räven skall alltså dräpas. Tog det sanslöst försiktigt och tillslut såg jag ngt diffust i siktet som borde vara räven. Drog på full förstoring och vred på rödpunkten och då var läget ett annat, såg överaskande bra faktiskt. Dräpte alltså räven.

Jaha åka hem eller?

Vinden låg som så att doften av räven och krutrök o vad det nu kan vara rimligen inte borde drabba ev grisar så jag satt en stund till.. hörde något som jag trodde var gris på G vid ett tillfälle och då tände man till rätt kraftigt men inte fan fick jag se någon gris..då.. däremot fick jag se ngt diffust i närheten av den döda räven. Aha! Rävhona skjuten och nu kommer en herre och vill sätta på?

Icke.. nyvaken grävling käkade ärtor och bröd  >:(

Lite senare hör jag ånyo att något är på G. Det lät rätt mycket så nu kommer grisen? Tre rådjur stövlar ut och börjar knapra ärtor.. Men de lät lite väl mycket tyckte jag och så fick jag höra det där härliga ljudet från gris som skändar trä insmort med tjära  ;D

Strax stövlar en sologris ut och börjar käka. Nassen var fram till räven typ 4-5 gånger och vid något tillfälle vart den lite skeptisk men annars brydde den sig inte så mycket. Den gick hela tiden i samma mönster på foderplatsen, såg rätt kul ut. Jag satt och svor för jag ville ha in den under foderautomaten, har koll på hur pass hög ett kryss är som vi spikat på benen men grisen ville inte dit. En gran som vinden petat ned har jag kvistat och smort med tjära och den fick sig en omgång med och då fick jag något att jämföra med, hade väldigt svårt att se vad det var i mörkret.

Det var med all sannolikhet en fjoling men den hade vuxit så pass så den här kubformade kroppen hade dragit iväg på längen lite vilket gjorde mej osäker. Såg inga färger i mörkret och kunde heller inte könsbestämma. Fjolingarna är ju ffa röda i pälsen dvs skjutbara som jag ser det MEN fel fjoling kan tveklöst ha kultingar i ett bo i närheten.. Efter några långa överläggningar med mej själv så beslutade jag att den fick gå kvar och det gjorde den..länge! Hade den ute i nästan trekvart. Under den tiden hann man ju fundera lite men jag fick inte alla intryck att stämma.. Kikarsiktet och kikaren var ok, där gav den ett väldigt litet intryck trots 12 ggr förstoring tidvis. Tittade jag på den utan hjälpmedel så såg den dock besvärande stor ut.

Nåväl, känns inte som jag ångrar mej. Hade hoppats på att få se det lilla sällskap jag hade ute i torsdags, en vuxen och tre klockrena årsgrisar, men de vart med all säkerhet påskjutna helgen som var på någon angränsande mark så de är väl väck nu.

Kul kväll iaf!

Skulle plåta räven med mobilen men då hade den dött..

Testade även Varipoint gluggen på skoj.. Vart lite impad, gick rätt bra faktiskt. Tyckte ljuset var helt ok i den även om 6 ggr förstoring inte riktigt räcker till på tex räv o grävling i dåligt ljus.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Grattis och bra gjort att ta räven i första hand. :)

Publicerat

Härligt med folk som kan avstå skott...RESPEKT !!!

Grattis till räven,många harar räddades där ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Tjena!

Tänkte bara avlägga rapport kring gårdagens jakt...en liten galt påknappt 60 kilo fick sätta livet till! Jag måste bara påpeka hur svårt det är att bestämma storlek/ålder på ensamma grisar - speciellt om inte ljuset är helt optimalt. Hur som helst så har jag väntat i veckor för att åka ut och passa, en väntan som var väl värd sin tid!!!

Kör hårt, nästa tar jag först om 2 veckor!!  :)

Publicerat

Kul RG!

Grattis. ;D