Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisjakten 06-07

Featured Replies

Publicerat
Du har väl gris på din mark??

Förövrigt fick jag ett glädjebesked av en kompis som varit upp på marken och huggit i helgen. Båda åtlarna var nu besökta av gris och bökningar syntes lite här o var. Äntligen efter en vinter utan ett spår är dom tillbaks. :)

Nopp vännen!.. inte en endaste lite gris finns de på dom markerna ja jagar!..  :(.... har testat nu å kärat in en gammal gran på ett ställe enligt mitt tycke borde vara bra för gris!.. där osså dofften kan spridas ordentligt!... men men!.. inte ett spår av något än!.. var där i går och kollade upp de!..  :( :'(

• Svar 271
  • Visningar 23,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Artikeln kopierad från Jakt & jägare. http://www.jaktojagare.se/

Jaktfilm på DVD:

Grovkalibriga och oetiska grisskott

Av Robert Jidesjö  2007-04-27

Boared to Death heter filmen från USA som handlar om vild-svinsjakt med grovkalibriga vapen. Kalibrar som används i filmen är bland andra .450-400, .470 och .577 Nitro Express. 350 Rigby. 375 H&H Magnum, .505 Gibbs och .585 GMA.

Som svensk jägare tycker jag att det är en typisk amerikansk film.

Det är så grova kalibrar att flera av skyttarna inte kan handskas med dessa vapen.

I flera filmsekvenser är det väldigt oetiskt skytte, där skott rakt bakifrån mot vildsvinen avfyras.

Vid flertal tillfällen är skotthållen extremt långa.

I en filmsekvens ser man hur ett vildsvin får hela käken sönderskjuten när den står bakom ett annat vildsvin som de skjuter på.

En film som jag tycker kan stanna kvar i USA, den är ingenting för den nordiska marknaden, där de vilda djuren och etiken kommer i första hand.

Är det någon som har sett filmen el. har funderingar på att köpa den ???

Har den hemma, tycker att artikeln har rätt i mycket. Filmen är ingen jag rekommenderar då man blir smått illamående men kameran ljuger också ska man veta. Vinkeln mellan skytt och gris är inte den samma som mellan kameran och grisen i alla lägen. Skotten är ibland långa men en del av de långa skotten är på gris som redan är påskjuten och då mer försvarbart. Flera av de långa skotten går också bra och fäller grisen direkt.

Sedan kan jag tycka att detta inlägg passar bättre under Media eller likande då den inte har så mycket med grisjakten vi har här att göra.

mvh

Dard

Publicerat
Har den hemma, tycker att artikeln har rätt i mycket. Filmen är ingen jag rekommenderar då man blir smått illamående men kameran ljuger också ska man veta. Vinkeln mellan skytt och gris är inte den samma som mellan kameran och grisen i alla lägen. Skotten är ibland långa men en del av de långa skotten är på gris som redan är påskjuten och då mer försvarbart. Flera av de långa skotten går också bra och fäller grisen direkt.

Sedan kan jag tycka att detta inlägg passar bättre under Media eller likande då den inte har så mycket med grisjakten vi har här att göra.

mvh

Dard

Okej! Då vet man det också. >:(

• 3 weeks later...
Publicerat

Var och jagade gris hos en kompis i helgen. Han hade matat dem i en tid och de var på båda åtlarna varje natt. Vilken skulle man då välja? Vi bestämde att den som var lättats att hitta till skulle jag sitta på. Klockan gick och kaffet slank ner - en och annan fågel var och pickade lite, men ingen gris syntes till.

Men så kl 21.55 small det - 4 gylter hade kommit fram hos Johan (kompisen) och en av dem blev kvar. Grisen hade tagit två steg fram efter skottet men orkade inte längre utan föll omkull. Jag satt kvar de sista skjutljuset och sen åkte vi och tog rätt på grisen.

På lördagen blev det ingen gris  -endast 4 gäddor undere fisketuren på em ;D Men en trevlig jakthelg var det iaf!

post-459-1179740612_thumb.jpg

Publicerat

;D ;D ;D.. fan va kul!... GRATTIS på dej!..... gäddfiske e inte illa de heller!.. de verkar som du hafft en bra helg!...  ;D

Publicerat

Grattis, gäddfiske är nästan roligare än grisvak faktiskt...dessutom 10 ggr socialare. :)

MVH

Publicerat
gäddfiske är nästan roligare än grisvak faktiskt...

Säger ju inte så mycket, det är ju skoskav också. ;) ;D

Publicerat

Grattis!

:D

Publicerat
Grattis, gäddfiske är nästan roligare än grisvak faktiskt...dessutom 10 ggr socialare. :)

MVH

hehe, det är kanske så!....Man slipper träsmak i baken iaf ;D ;D

Publicerat

Kul med lite omväxlande fisketur och så kan man ha annat i ryggsäcken ;D

Publicerat

Fin liten gris o en cyckel pump till jädda bra där.

Mvh

Publicerat

Bra gjort :D

Och fina bilder!

• 2 weeks later...
Publicerat

Hei Jägarna!

Jag har med lite bildar från Rådjur och Viltsvin!

Kommer för 3 veckor in Juni/Juli till min 2. hemland Sverige gud så lov ! :) :) :)

img0237fh0.jpg

2 Råbok i våren tregård

22647282zw4.jpg

Råbok  i skog

bock003cq3.jpg

skjuten d. 12.Mai20007 cl.5.00

57080893qr9.jpg

liten galt 60kg skjuten d. 05.Mai2007 cl. 4.35

45328271fa9.jpg

hälsningar StorGalt

Publicerat

Fina bilder. ;D

Publicerat

Weidmannsheil :)

Publicerat

;D trevliga bilder!...

Publicerat

Fredagen den 19/5 sköt jag en liten galt på en av åtlarna, satt och tittade på den i ca 20 minuter innan skottet gick 20:50, en lite fin galt som vägde ca 55-60kg i levande vikt. Var ut till åteln dagen efter för att fylla på spriadern och då hade en mindre grupp grisar gått i släpspåren under natten.

Vi har rätt bra snurr på våra åtlar nu, men mycket kan bero på att vi har rena skogsmarker och inget jordbruksområde i närheten.

Publicerat

Kul Twinn gratulerar. ;D

Publicerat
Weidmannsheil :)

Weidmannsdank! :) :)

och grattis Twinn til viltsvin! ;)

Publicerat

Kanon grabbar grattis  :D

Mvh.

Publicerat

Ska bara se om jag kan få ordning på mobiltelefon överföringen till datorn så kommer det upp bilder också!

Publicerat

Grattis!

Fina bilder :D

Publicerat

;D..Bara å gratulera Twinn!...  ;D

Publicerat
Hei Jägarna!

Jag har med lite bildar från Rådjur och Viltsvin!

Kommer för 3 veckor in Juni/Juli till min 2. hemland Sverige gud så lov ! :) :) :)

img0237fh0.jpg

2 Råbok i våren tregård

22647282zw4.jpg

Råbok  i skog

bock003cq3.jpg

skjuten d. 12.Mai20007 cl.5.00

57080893qr9.jpg

liten galt 60kg skjuten d. 05.Mai2007 cl. 4.35

45328271fa9.jpg

hälsningar StorGalt

fina bilder

Publicerat