Publicerat Mars 12, 200719 yr Årsgris ??? ??? : Skjuta på ensamma grisar i dessa fredningstider är en riskfylld sysselsättning som jag iaf inte jag skulle syssla med. Tjena!Tänkte bara avlägga rapport kring gårdagens jakt...en liten galt påknappt 60 kilo fick sätta livet till! Jag måste bara påpeka hur svårt det är att bestämma storlek/ålder på ensamma grisar - speciellt om inte ljuset är helt optimalt. Hur som helst så har jag väntat i veckor för att åka ut och passa, en väntan som var väl värd sin tid!!! Kör hårt, nästa tar jag först om 2 veckor!!
Publicerat Mars 12, 200719 yr Årsgris ??? ??? : Skjuta på ensamma grisar i dessa fredningstider är en riskfylld sysselsättning som jag iaf inte jag skulle syssla med. Får man bara lite ljus så är det inga som helst probelm. Sen underlättar det om han har hyfsad koll på vad det är för djur som går på foderplatsen.. Mvh!
Publicerat Mars 12, 200719 yr Hallo! Hade lite hjälp av dunken - ja inte den dunken Ni tänker på. Har en liten majstunna(25 litersdunk) som är ganska bra för att avgöra storlek...utan referenspunkt blir det givetvis mkt svårare! Jakt vid denna tid brukar resultera i långa observationer inna man känner sig säker. Lev väl o sljut med jämna mellanrum! RG
Publicerat Mars 15, 200719 yr Tjena grabbar! Kunde inte hålla mig särskilt länge - intresset tar överhanden. Ute och satt igår kväll, dock lite senare, lite väl mörkt men ändå skjutljus tillräckligt. Hade suttit i ca två timmar innan det brakade loss ordentligt. Ett gäng grisar, både stora och små, kom ut på foderplatsen..Satt och studerade dem ett bra tag men avstod dock från att trycka av, även om det var många i "rätt" storlek! Väntade tills dem gett sig av och sedan gav även undertecknad sig av hemåt - alltid skoj att se lite djur MVH/ RG
Publicerat Mars 17, 200719 yr Härligt med folk som kan avstå skott...RESPEKT !!!Grattis till räven,många harar räddades där ;D ;D ;D ;D Hej! Grattis från meg också at han skjute inte - det er nu en riktigt farlig tid för grisjakt - her i tyskland har vie sett nyföd ungne i sista Dezember veckor. Och från Jan. till exemp.vis April/Mai måste man räknas med ungene. Och nyföd ungne kan man inte se´s i natt och mörkthet. evt. kan man höre dom, men inte säckert. Jag går i alla fall ut, och studera bare viltsvine. Och iblant har man lite chanse och kan skjute en 30kg modellen. Her hos oss har bonder planterat potatis i siste veckor Februar och det bruka inte lang tid at viltsvin kommer och börja och äta potatis - så at jakt kan blir riktigt dyrt!!! ofta en fruktansvert katastrof - i så fall at kommer flocken med 30 till 60 viltsvin. samma skade blir det också at kommer bare 4 stck. viltsvin hela natt över hela veckor! hälsning StorGalt
Publicerat Mars 27, 200719 yr Satt ute i går kväll. Kunde konstatera att halvmånen dög alldeles utmärkt som "lampa". Strax före 21:00 hör jag hur gris är på G. Efter lite smygande glider en stor svart skugga fram ur skogen. Jag ser direkt att det är ett vuxet djur, ett ganska ordentligt sådant oxå. Spanar ordentligt i kikaren och tycker mig ana en pensel under buklinjen. Kroppsbyggnaden skulle kunna beskrivas som mellan en galt och sugga. Grov fram, men inte en tydligt markerad midja. Jag studerar grisen en stund utan att riktigt säkert kunna avgöra vad det är (fördelen med de vuxna grisarnas fredningstid är att man i lugn och ro kan studera djuren för att träna på köns och åldersbestämning... ). Efter en stund plockar jag fram en ficklampa ur ryggsäcken för att se om jag kan avgöra könet med dennes hjälp. Grisen lyfter direkt på huvudet och försvinner när lampan tänds. Den stanna dock 30-40 meter in i skogen och avvaktar. 10 minuter senare kommer den ut igen. Samma procedur upprepas. Grisen försvinner direkt när lampan tänds. Vid fjärde försöket märker jag att grisen vänder åter, den hade uppenbarligen bestämt sig för att lampan i mörkret denna gång tydligen var ofarlig... 8) Efter en stund drar den sig sakta tillbaka. 5 minuter senare kommer den fram för femte gången. Denna gång struntar den helt i att hag lyser på den med lampan. Jag satt och tittade på den från alla vinklar utan bakifrån i säkert 20 minuter. Jag kunde se tänder/betar och "skinnfacket" i vilka de passar in i överkäken, men ingen tydlig pensel eller pung(såg dock aldrig grisen bakifrån) Kroppsformen var som tidigare sagt "mitt i mellan..." Jag kunde även konstatera att vinterpälsen fallit av i ansiktet, vilket medförde att trynet uppfattas som extra långt och smalt. Tillslut valde jag att vissla till för att få "galten" att lämna åteln (vill ha kvar lite bröd till andra, samt bedömde att denna stora gris effektivt utgjorde ett hinder för mindre skjutbara grisar att komma fram). Vid andra visslingen drog den sig sakta in i skogen. Efter ca en halvtimme hör jag hur det låter igen och tro det eller ej, grisen kommer ut en 6:e gång....När den glider ut nu ser den betydligt mindre ut, faaen det är inte samma utan troligen en årsgris. Jag hör fler grisar i skogen. Nu väntar jag på att fler grisar skall komma fram så jag får någon referenspunkt. I stället försvinner den första tillbaka in i skogen. Efter ett tag hör jag hur en sugga "morrar"..... klockan har blivit efter elva så jag smsar kompisen och ber att han komme och hämtar mig. Orkar inte vänta ut den längre....Tror att kultingen/årsgrisen + suggan uppfattade doften från " den store" som hotfull, vilket gjorde att de inte vågade sig fram. Den som var framme snabbt återvände enl mig av detta skäl till skogen.... En spännande kväll som dock inte slutade i slaktboden...(kompisen hade haft fyra jämnstora grisar framme av och till under kvällen utan att kunna avgöra om de var skjutbara..
Publicerat Mars 30, 200719 yr Tog ett nytt frest i går. 20:20 rullar galten ut på åteln. Ser mindre ut än förra gången. Kan dock snart konstatera att det är ett vuxet djur. Galten nappar åt sig en baguette och ränner in i skogen igen. Ett ljudligt smaskande vidtar. 10 - 15 minuter senare glider den ut igen. Stannar kvar längre denna gång. Jag tittar på den i kikaren och kan konstatera att det helt säkert är ett vuxet djur (man kan ju hoppas in i det längsta, kanske var det en ny gris som kom fram denna gång... ). Ok vad göra nu? Grisen tuggar och jag funderar. Bestämmer mig för att försöka få så bra koll som möjligt på djuret, för om möjligt kunna hitta kännetecken till en annan gång. Jag plockar upp lampan hur ryggsäcken och tänder. Samma sak som i skrivelsen från härmokvällen inträffar. Vid 4 eller 5 gången stannar han kvar. Jag kan konstatera att det är en trolig 3-årsgalt. Gissningsvis på ca 100 - 110 kg. Galten har fällt det mesta av vinterpälsen. Man kan tydligt se betarna men de är inte någon jättetrofé. Tror att de skulle mäta 13 - 15 cm. Han är ännu inte så stor så att han uppfattas som massiv framifrån. Efter en lååång stund kastar jag iväg en sten mot åteln för att försöka skrämma bort honom. Jag tycker att han har fått äta tillräckligt och att resten kan få finnas kvar till andra. Han bryr sig inte om det lilla ljudet som blir när stenen slår i marken. Tillslut ger den dock sig av. En timme senare kommer ytterligare en gris i skogen. Den stannar och väntar. Tillslut har det gått så lång tid (20-25min) att jag tror att den slunkit iväg. Jag blir lite oförsiktig när jag tar upp mobilen för att läsa ett sms från kompisen. Då blåser det till i skogskanten och grisen grymtar till och drar. Tror att detta djur var större. Jag räknar med att det var ytterligare ett ensamt djur då jag inte tror att årsgrisar/kultingar klarar att vara stilla så länge utan att märkas. Några fler grisar kommer inte denna kväll. Kompisen på andra åteln lyckas skjuta en årsgris. Min Kopovvalp (6 mån)får möjlighet att bekanta sig med kommande villebråd. Jag kan inte påstå att han verkar alltför upphetsad av grisen... : När den vuxna hunden får komma ut till grisen blir det dock lite annorlunda 8) 8)...skulle någon se skinnet skulle man kunna tro att grisar kan ha skabb.... Sammantaget en trevlig kväll med spänning för oss båda. Jag kan konstatera att morkullorna verkligen kommit i gång och sträcka. Hade massor av kullor som drog över huvudet på mig under kvällen.
Publicerat Mars 30, 200719 yr För tusan bövlar! Finns det ingen som kan ta med en "lärling" på grisvak nån gång? Jag har bara sett spår efter gris och gris på 400m+ Viljan att jaga gris är stor,men kunskapen liten. Så innan kunskapen finn, ingen jakt. //Roggman66
Publicerat April 1, 200719 yr ;D.. håller med Roggman!... kan man inte få lite hjälp på traven!... har juh massor med mark å jaga på här uppe!... å den ända gris som finns här e min svärmor!.. ;D...
Publicerat April 1, 200719 yr Författare ;D.. håller med Roggman!... kan man inte få lite hjälp på traven!... har juh massor med mark å jaga på här uppe!... å den ända gris som finns här e min svärmor!.. ;D... Du har väl gris på din mark?? Förövrigt fick jag ett glädjebesked av en kompis som varit upp på marken och huggit i helgen. Båda åtlarna var nu besökta av gris och bökningar syntes lite här o var. Äntligen efter en vinter utan ett spår är dom tillbaks.
Publicerat April 14, 200719 yr Jaa, kan bara konstatera att grisarna är i full fart varje natt sedan åtlarna blev hyfsat etablerade.. Har suttit några fruktlösa nätter och iaktagit suggor och gyltor av olika slag. Sist det sköts en gris på marken fixade vi till åteln innan vi åkte hem, dagen efter hade de trots "kompisens" död varit framme - grisar är bra märkliga! Dumma eler dummare?? Kanske bara hungriga? Igår var det dags igen - en 55 kilos årsgris nedkämpad! ;D Kronan på verket var att vi för första gången iakttog en doving ca 700-800 meter fr vår mark..helt klart kvälllens höjdpunkt!! MVH/ RG
Publicerat April 14, 200719 yr Grattis till nase! Kul med lite nytt jaktbart vilt på ingående till markerna.
Publicerat April 14, 200719 yr Jo, m,ed lite foder kanske man kan få dem att etablera sig i markerna - även om man kanske måste avvakta ngt år innan man börjar att beskatta det "nya" viltet.. då får grisarna o Rådjuren lida i ensamhet ett tag till ;D
Publicerat April 16, 200719 yr Dags igen... Ja, eftersom att det lär dröja minst någon vecka till nästa jakttillfälle så var man ute en sväng igårkväll.. Punktligt(22.30) kom det en lämplig årsgris(galt) som fick sätta livet till - exakt samma storlek som den i fredags. Konstigt?? Tre senaste skiljer mindre än 3 kilo emellan och alla tre galtar.. Ingen annan som vistas i skogen?? ??? RG
Publicerat April 16, 200719 yr Jagar ni på åtel så här års också? Själv är jag ingen vakjägare. Men om jag skulle jaga så här års så skulle jag gjort det vid klövervallar. Och längre fram vid grödorna. Måste ju vara bättre att de får vara ifred på åtlarna för att locka bort dom från vallar och åkrar.
Publicerat April 16, 200719 yr Ja, det gör vi - speciellt när vi idag går in på ännu en spännande vildsvinssäsong, efter vuxenuppehållelt! ;D Att känna till är att grödorna just nu inte används enormt mycket av vildsvinen, förutom alldeles nysått.. Därför är det under våren fram till början av juni extra bra att jaga vid åtel. Varje fall där jag jagat/jagar är det som bäst aktivitet under våren(maj månad). Det brukar vara svårt nog att locka fram "rätt" gris till en åtel - så att klövervallar är nog inget jag använder förrän den 16 augusti!! Tat lugnt i skogen!' RG
Publicerat April 16, 200719 yr Ja, det gör vi - speciellt när vi idag går in på ännu en spännande vildsvinssäsong, efter vuxenuppehållelt! ;D Att känna till är att grödorna just nu inte används enormt mycket av vildsvinen, förutom alldeles nysått.. Därför är det under våren fram till början av juni extra bra att jaga vid åtel. Varje fall där jag jagat/jagar är det som bäst aktivitet under våren(maj månad). Musköt, tror inte din synpunkt gick fram..;D ;D ;D
Publicerat April 17, 200719 yr Hej, Jag tror att Musköt menade att han brukar låta grisarna vara på åtlar/foderplatser just nu för att dom inteskulle få för sig att uppsöka nysådda fält i stället. När dom väl är där har man redan misslyckats med sin utfodringsstrategi. Dessutom är risken att små och nygrisade suggor åker med på åteln i denna tidpunkt på året. Av rädsla för dessa 2 faktorer skjuter inte jag gris på åtel under denna period som vi är i nu. MVH
Publicerat April 17, 200719 yr Även hos oss låter vi åtlarna vara vid denna tid på året. Skälet är just de MKJ lyfter. Om grisarna får vara i fred på åtlarna/foderplatserna i skogen och ev jakt sker på nysådda fält, har vi större möjligheter att hålla sams runt grisarnas vara eller icke vara jordbrukarna och vi (jägarna). En positiv bieffekt av detta är att det finns fler grisar för hundarna att jaga till hösten 8) 8)..inte fel när det åter är dags att jaga in en unghund. Det gäller då att vi hittar gris till denna att jobba med så inte han bara springer på "den röda ohyran"....dvs rådjur
Publicerat April 17, 200719 yr Givetvis! Finns dock stora skillnader på jaktmarker - kan upplysa om att jag inte har en odlingsbar yta på milatal..endast skog och gamla odlingsmarker mossar mm. Samt hur lite rådjur som helst - men en jvla massa grisar! Visst är det roligt att jaga med hund men i sydligaste Sverige tillåter sällan markerna denna jakt, av storleksskäl. Har haft älghundar i mitt "förra" liv så i mitt tycke är löshundsjakten oslagbar, oavsett gris, älg eller björn!! MVH/ RG
Publicerat April 28, 200719 yr Artikeln kopierad från Jakt & jägare. http://www.jaktojagare.se/ Jaktfilm på DVD: Grovkalibriga och oetiska grisskott Av Robert Jidesjö 2007-04-27 Boared to Death heter filmen från USA som handlar om vild-svinsjakt med grovkalibriga vapen. Kalibrar som används i filmen är bland andra .450-400, .470 och .577 Nitro Express. 350 Rigby. 375 H&H Magnum, .505 Gibbs och .585 GMA. Som svensk jägare tycker jag att det är en typisk amerikansk film. Det är så grova kalibrar att flera av skyttarna inte kan handskas med dessa vapen. I flera filmsekvenser är det väldigt oetiskt skytte, där skott rakt bakifrån mot vildsvinen avfyras. Vid flertal tillfällen är skotthållen extremt långa. I en filmsekvens ser man hur ett vildsvin får hela käken sönderskjuten när den står bakom ett annat vildsvin som de skjuter på. En film som jag tycker kan stanna kvar i USA, den är ingenting för den nordiska marknaden, där de vilda djuren och etiken kommer i första hand. Pris: cirka 295 kronor. www.vildsvin.se Att amerikanarna har alltid varit lite speciella av sig är väl inget nytt, men att överdriva på detta sätt är väl att ta i. > Är det någon som har sett filmen el. har funderingar på att köpa den ???