Publicerat December 5, 200619 yr Hallåja! Det rinner ned blott allt för lätt, det är helt enkelt för gott så man dricker för mycket och tja det som rinner in måste ju rinna ut :- Mvh!
Publicerat December 26, 200619 yr Woodleigh - funnit en vän för livet ;D Vi jagade gris och rådjur i dag och det var både dur och moll med en skaplig galt skjuten och en skammad råget som linkade sig över 3 jaktmarker innan jaktlabben fick i kull den. > Men den roliga delen börjar med att vi åkte till pass på morgonen och på skogen halvvägs fick vi tvärnita på en av de största svin jag sett på marken på länge. Lungt knallade han av och vi formade en plan i alla hast i bilen om hur vi skulle kunna komma åt den. Flytt på hundgubbe och hela pass kedjan, själv tog jag ett bakpass bara 40 meter från inlöpan vilket visade sig vara ett lyckosamt drag. Grisen kom som på räls bara ett par minuter efter släpp. Hade drillingen och 7X57an gick på 30 meter, skottet kändes bra men såg inte ett ryck ens på grisen. Laddade om men då hade grisen masat sig över den lilla öppningen där jag satt. Inte en bloddroppe, inte ett hår...hur fan kunde jag bomma denna gris? Gråhunden kom i löpan och satte efter. Väntade på skallen men inget hände och efter 5-10 minuter kom han tillbaka från samma håll igen. Ett par svordomar på radion om hundens svinrenhet gick jag på spåren själv och efter 50 meter passerade spåren ett dike med snö i och vad där, lungblod. Grisen låg ca 30 meter in i en tätning, rejält luggad av en djupt misförstådd gråhund. Skottet hade tagit lite långt bak men perforerat en lunga. Spåren runt visade tecken på kamp med hunden och mycket riktigt hittade vi också ett litet snitt i bogen på gråhunden, man lajar inte med en vildsvinsgalt, inte ens efter ett lungskott. Galten väger 72 kilo slaktad vilket borde betyda runt det dubbla i levande vikt, ett as att dra fram i af. Inget monster men en av de större jag har fått ihjäl så här långt. Betarna är 17,5 cm. Tyvärr stinker den bedrövligt i köttet.
Publicerat December 26, 200619 yr Jag får väl börja med att gratulera till besten. Sen undrar jag över det här med getterna och hatten?? ;) om får du nån griskostym över är jag intresserad så jag kan skapa en liten griskontakt till min yngling. Mvh jansson
Publicerat December 26, 200619 yr Grattis MKJ! Skulle ut själv idag men sjukdom i famlijen satte stopp. Blir nog torsdag och lördag som det ser ut. mvh Dard
Publicerat December 26, 200619 yr Nån sa att han var lik skytten med vinda tänder och 7 dagars skäggstubb. Med sådana vänner behövs inga ovänner
Publicerat December 27, 200619 yr Jag får väl börja med att gratulera till besten. Sen undrar jag över det här med getterna och hatten?? ;) om får du nån griskostym över är jag intresserad så jag kan skapa en liten griskontakt till min yngling. Mvh jansson Jag sa väl aldrig att jag var skyldig till geten? : Detta skinn vill du inte ha då det framkallar kräkningar på 10 meter, fan vad det stank. Det blir garanterat flera skinn framöver i vinter, jag kan höra av mig när så sker. MVH
Publicerat December 27, 200619 yr Tyvärr stinker den bedrövligt i köttet. jahopp, så det blir o röka hela grisen nu då... mvh johan
Publicerat December 27, 200619 yr Författare Woodleigh - funnit en vän för livet ;DVi jagade gris och rådjur i dag och det var både dur och moll med en skaplig galt skjuten och en skammad råget som linkade sig över 3 jaktmarker innan jaktlabben fick i kull den. > Men den roliga delen börjar med att vi åkte till pass på morgonen och på skogen halvvägs fick vi tvärnita på en av de största svin jag sett på marken på länge. Lungt knallade han av och vi formade en plan i alla hast i bilen om hur vi skulle kunna komma åt den. Flytt på hundgubbe och hela pass kedjan, själv tog jag ett bakpass bara 40 meter från inlöpan vilket visade sig vara ett lyckosamt drag. Grisen kom som på räls bara ett par minuter efter släpp. Hade drillingen och 7X57an gick på 30 meter, skottet kändes bra men såg inte ett ryck ens på grisen. Laddade om men då hade grisen masat sig över den lilla öppningen där jag satt. Inte en bloddroppe, inte ett hår...hur fan kunde jag bomma denna gris? Gråhunden kom i löpan och satte efter. Väntade på skallen men inget hände och efter 5-10 minuter kom han tillbaka från samma håll igen. Ett par svordomar på radion om hundens svinrenhet gick jag på spåren själv och efter 50 meter passerade spåren ett dike med snö i och vad där, lungblod. Grisen låg ca 30 meter in i en tätning, rejält luggad av en djupt misförstådd gråhund. Skottet hade tagit lite långt bak men perforerat en lunga. Spåren runt visade tecken på kamp med hunden och mycket riktigt hittade vi också ett litet snitt i bogen på gråhunden, man lajar inte med en vildsvinsgalt, inte ens efter ett lungskott. Galten väger 72 kilo slaktad vilket borde betyda runt det dubbla i levande vikt, ett as att dra fram i af. Inget monster men en av de större jag har fått ihjäl så här långt. Betarna är 17,5 cm. Tyvärr stinker den bedrövligt i köttet. Grattis till *julgrisen*
Publicerat December 27, 200619 yr Jag sa väl aldrig att jag var skyldig till geten? : Detta skinn vill du inte ha då det framkallar kräkningar på 10 meter, fan vad det stank. Det blir garanterat flera skinn framöver i vinter, jag kan höra av mig när så sker.MVH Jag friar hellre än fäller ;D angående skinn så skrik till bara så hoppar jag på cykeln Mvh Jansson
Publicerat December 28, 200619 yr jahopp, så det blir o röka hela grisen nu då... Jag har provat på mindre galtar och där funkar det att röka, tveksam med denna dock, var upp nu för en timme sedan och hela slaktboden stinker trots att det är bara slaktkroppen som sitter där, fick ta bort rådjuret då jag var orolig att lukten skulle sprida sig. MVH
Publicerat December 28, 200619 yr Jag måste erkänna att jag inte är så insatt i grisar även om jag skjutit dessa i både sverige och utomlands. Varför luktar vissa grisar piss
Publicerat December 28, 200619 yr det är en del galtar som har blivet könsmogna Men alla grisar som blivit könsmogna luktar väl inte piss till och med om köttet ???
Publicerat December 28, 200619 yr Vad jag vet är det bara vissa galtar som luktar på detta viset, varför det så är jag inte säker på. Sköt ju en galt på 95 kg i slaktvikt och den smakar utmärkt. Hörde att man har slutat att kastrera tamsvin då det bara är en liten del av grisarna som blir oätbara! Kanske någon som kan utveckla ämnet mer och ge svar!
Publicerat December 28, 200619 yr Vad jag vet är det bara vissa galtar som luktar på detta viset, varför det så är jag inte säker på.Sköt ju en galt på 95 kg i slaktvikt och den smakar utmärkt. Hörde att man har slutat att kastrera tamsvin då det bara är en liten del av grisarna som blir oätbara! Kanske någon som kan utveckla ämnet mer och ge svar! Tack,vi tänker lika.....
Publicerat December 29, 200619 yr Det är väl under brunsten, eller när vissa suggor är mottagliga som de kan lukta riktigt illa. Det är min erfarenhet. Vad tror ni?
Publicerat December 29, 200619 yr Håller med Jägarn att det är tydligt att detta är en effekt av brunst i skogarna. Galtarna rullar sig i en blandning av sperma och hormonkryddat piss, därav luktar dom fan nu i skinnet. Sedan är det så att vissa galtar luktar galt om köttet medan andra inte. Dom som bär denna stinkgen (vilket inte alla gör) blir värre och värre med åren sägs det. I unga år kan man röka bort smaken lite, men ofta när man stoppar dom i stekpannan osar det ändå. Tyvärr blir det 72kilo rävåtel av denna kropp, bedrövligt. MVH
Publicerat December 29, 200619 yr Farsgubben premiärvakade för säsongen igår på sin åtel. Ställde ut en forderautomat i början av november som laddats med ärtor. Sista månaden har åteln varit besökt tämligen ofta, knappt en ärta kvar på marken när man kommer dit. Så igår var månen halv och frosten på marken tillräcklig för att se nåt. Spridaren kör 5 sekunder klockan 19.00 så gubben var på plats strax före sju. Jag tippade på att kommer det gris så tar det max en timme från spridningen. 19.20 började det knäppa bland granarna och snart nog så stod en liten gris och försåg sig med små gula runda ärtor. Efter omkr 20 minuter utan att fler grisar dykt upp tittade gubben på grisen och jämförde med tvärslån vi satt på ställningen som indikerar storleken på grisen och bedömde den som skjutbar. Sagt och gjort, min gamla 8x57a osäkrades och en 12.7 grams Alaska lämnade pipan med rikting på bogen. När synen återhämtat sig efter mynningsflamman såg han ingen gris ligga kvar på åteln... Så han ringde mig som just slutat jobba så jag åkte dit i lågskor och annan antijaktutrustning. Vi gick fram och tittade på skottplatsen, jodå, blod fanns det. Men att försöka hitta rätt bland granar och gräs var ju inte helt lätt så efter en liten stund ringde vi in eftersöksekipaget. När han kom så var dom överrens om att det är en bra träff. Bayrarn i spåret och iväg bar det. Efter ca 100 meter siktades grisen som låg på en myrstack, men när dom lyste på den och hundarna närmade sig så for den upp å iväg. Laikan släpptes och 30-40 meter senare var det fullt ös och grisen uttalade sitt missnöje. Hundföraren gick in och skulle avsluta *K L I C K* så det var bara att repa i en ny slug och försöka igen. Denna gång så lämnade blydanken pipan och grisen körde trynet i backen för sista gången. Träffen satt 5-6 cm bakom bogen och det var 100% bredsida (plus minus nåt revben). Grisen vägde omkr 40-50 kg. Lustiga var att förra senvintern sköt farsgubben en årsgris, typ leverträff och den tvärdog på stället. Ut å jaga med er, sitt inte här och uggla... //Micke, sitter på jobbet
Publicerat December 29, 200619 yr Vissa har ju ett jobb att sköta.... 8) Men man lättar ju upp tiden som är kvar av dagen med en jakthistoria när den är som bäst. Tack för den ;D