Publicerat December 29, 200619 yr Ska vara hemma i morgon på dagen, därefter ska jag köra ut till marken och lönnmörda ngt rådjur i sista ljuset. Sen kör jag till foderplatsen och bosätter mej. Vädret skulle väl inte bli så bra, är det för tjocka moln så kan det bli knepigt att se något, men temperaturen skulle tydligen vara trevlig ;D Mvh!
Publicerat Januari 3, 200719 yr Hade ett bra pass den 28e dec ... FUll jvla fart på grisarna... hehe 2 syskon från samma familj och en stackars hind (de har för mkt gris o hjort där jag var och jagade....) Kan ju inte låta bli att kasta med dagen innan bild ... Gick upp på morgonen innan en hagel jakt och sköt räven sen under hageljakten sköt jag bara 2 harar och 2 fasaner..... Men vi snackade mkt under jakten heheh Sitt inte här...ut o jaga...det e ju full måne....
Publicerat Januari 4, 200719 yr Har jakt... öppen fyrkant..o driva på det...så det var bra fart i hararna kan jag säga... Annars inte ql...men fan inte lätt o skjuta på harar som e stilla testade på en jakt för ett tag sedan med hagel.. Då måste man ju sikta...o det gör man fan inte med hagel ..bara titta o ...
Publicerat Januari 4, 200719 yr Hade ett bra pass den 28e dec ... FUll jvla fart på grisarna... hehe var var du och jagade den 28 det var möjligen inte mellan sjöbo och ystad
Publicerat Januari 6, 200719 yr Vart nyfiken nu, vart var ni och hade den är lyckosamma jakten? Pma om ni inte vill outa det.. känner en del folk i just dessa trakter lixom.. Själv har jag nu suttit säkert ett dygn vid vår foderplats utan lycka.. puckat egenligen, ser ju inga spår direkt så varför köra dit? Under fyra kvällar så har jag sett en ensam stor gris som jag inte vågade skjuta på då det kunde vara en fru Nasse.. Mvh!
Publicerat Januari 12, 200719 yr Hehe, måste ju visa kvällens gris. Jag har ju inte skjutit gris på nästan ett år och så kommer den här sötingen på nästan 100 kg fram och ställer upp sig så fint. Lycka ;D ;D ;D
Publicerat Januari 13, 200719 yr Gratulerar! Var upp och petade dit ett nytt batteri samt fyllde på 70 kg ärtor i tunnan nu. Snöade i natt och jag vart så j-la glad! Nassarna är åter! Gick inte runt så mycket och kollade, ville inte lägga så mycket vittring där, men jag såg iaf ett spår från en riktigt stor gris! Det ligger ngr cm snö på marken och det gör att kråkorna inte kommer åt brödet så det finns rätt mycket käk under snön. Den hade bökat där rätt mycket, såg ut som om det kunde vara fler grisar med tanke på spåren. Nu lär man inte hinna sitta där i morgon, inte måndag heller men tisdag kväll då ska jag försöka ta mej ut.. om jag kan, har för mej att det var ngn jakt då med men minns fan inte.. Mvh!
Publicerat Januari 15, 200719 yr Grisjakten i söndags var bra, hade 20-22 grisobservationer och 10-12 kronvilt (skulle ej skjutas iofs). Allt var frid å fröjd till undertecknad i sista drevet fick sugga och 7-8 kultingar ut på hygget i en jävla fart med en jämte 15 meter bakom... När de passerade på 60 meter så sköt jag två smällar men bägge gick över sista brödrosten. Rapporterar på radion vad som hänt, när jag släppt radion och vänder mig om så kommer en "mellangris" på typ 40 meter och går förbi. Då jag sett att bulorna tänkta till kultingen tog i backen beslutade jag mig för att ge denna gris en skvätt bly från 9.3an. Känner att jag kommer lite högt och fram och grisen tecknar med att ruska lite på huvudet och dra iväg med ljusets hastighet. Inte en droppe blod, inte ett hårstrå hittades på skottplatsen. Hannoveranarn vi satte i spåret hittade en blodfläck efter 70-80 meter. Började spåra halv fyra, halv tio hämtade jag eftersöksekipaget på andra sidan jaktmarken. De hade inte haft kontakt och grisen hade stannat till endast 2 gånger. Så när jag berättade hur jag kände när jag tryckte av så sa en av eftersöksjägarna att han fick det till en träff högt och långt fram i halsen, dvs en muskelträff. Så nu är det bara att bita ihop och hålla i bättre nästa gång... Miss Beretta... Du fick ju iaf stopp på din pjäs, skönt att inte betarna var så fina ;D Synd att det inte var så mycket hjort inne igår men vi får ta nya tag om 14 dagar. Vill du jaga rådjur i helgen med coco så hör du av dig så löser vi det. //Micke
Publicerat Januari 15, 200719 yr Svårt det här med skyttet på vildsvin. Under Lördagens jakt blev tre djur påskjutna och ett hittades. Ena skytten sköt två smällar på en gris, sen gick vi dit med en karelare som fick upp grisen bara hundra meter från skottplatsen. Grisen vinklade tillbaka till skytten som drog ytterligare två smällar efter grisen. Sen förföljde karelaren grisen i två kilometer utan att få stopp på grisen! Hur vanligt är det att grisarna ligger precis i anslutning till foderautomaterna? Vi har haft lite problem att hitta gris de sista gångerna vi har jagat, vi har inga automater på den här marken, sen finns det flera som har åtelplatser där de skjuter gris. Däremot har jag en automat på en annan mark och där har jag fått upp gris precis i närheten av automaten. Tanken var att föreslå, att vi skulle sätta upp ett par automater där vi inte skjuter utan bara fora, vilket kanske skulle underlätta jakten!
Publicerat Januari 16, 200719 yr Hur vanligt är det att grisarna ligger precis i anslutning till foderautomaterna? Så här i slutet av säsongen är svinen stirriga med alla rätt då dom ofta blivit jagade från mark till mark. att svinen ligger nära automaterna beror nog på tillfälligheter och bra liggbiotoper. Under natten rör sig svinen hela tiden. Min kompis har en åtelkamera och fotograferade en speciell sugga med trasiga öron. Hans mark är ca 12 km fågelvägen från min. När jag skaffade kamera insåg vi att vi delade grisar. Suggan fotades hos honom 19,14, hos mig 02,26 och sedan hos honom igen 06.30. Var den suyggan med smågrisar tog daglega berodde nog på var dom var när det blev ljust. Pratade också med Hippis om fenomenet med nybesökta automater och tomma såtar. Grisarna står aldrig och dräller när det är färdigätit. Mina automater ställer jag så dom kastar ut 07.00, ofta är det rent när vi kommer med hunden klockan 8 och förväntningarna är ashöga. Fler än en gång har vi då kammat noll ändå, oftast pga slammriga gubbar på väg i pass men så får hunden skiten ändå. MVH
Publicerat Januari 16, 200719 yr Mina automater ställer jag så dom kastar ut 07.00, ofta är det rent när vi kommer med hunden klockan 8 och förväntningarna är ashöga. En tanke bara, kanske vore smartare att sätta foderautomaten att starta tidigare på natten. Tanken är att då kanske grisarna hinner ta nattlega innan "slammergubbarna" är på väg ut. För har dom väl tagit nattega verkar de trycka hårt. Fast de kan vara svårare att hitta då. Behövs bra hundar som tar nattslag MVH
Publicerat Januari 16, 200719 yr Lite beroende på vilken hund som användes då. En spets kan ju sticka näsan i skyn och sticka en halvmil för upptag, dvs risken är större att man lyssna på ståndaskall över pejlen om man fodrar för tidigt. MVH
Publicerat Januari 16, 200719 yr Författare En tanke bara, kanske vore smartare att sätta foderautomaten att starta tidigare på natten. Tanken är att då kanske grisarna hinner ta nattlega innan "slammergubbarna" är på väg ut. För har dom väl tagit nattega verkar de trycka hårt. Fast de kan vara svårare att hitta då. Behövs bra hundar som tar nattslag MVH Dessa slammergubbar kan förstöra en hel dag. Har någon i mitt lag som verkligen kan förpesta en jakt med en jävla massa tjat och högt prat i radion. Och sen frågar dom sig varför tex inte rådjuren buktar utan drar iväg till nästa socken!? > Likaså tycker dom det är märkligt att dom aldrig får se en gris när dom sitter, kanske ej så konstigt när det dels ska läsas tidning på pass, slamras med 5 termosar med olika doftande innehåll samt prasslas med smörgåsar hit o dit.....
Publicerat Januari 26, 200719 yr *hurra* eller hur man ska säga... Som en del kanske läst på föregående sida så klanta jag mig på en grisjakt för snart två veckor sen. MEN när jag klev upp 02.25 imorse för att pysa till jobbet så hade jag ett missat samtal på mobilen samt ett meddelande i röstbrevlådan... "Hej! Det är Per, jag har troligen skjutit "din" gris nu ikväll. Den hade en inte alltför gammal skottskada i puckeln." Den sköts på en åtel där jag hämtade upp eftersöksjägarna när dom spårat i 5½ timme tvärs över hela marken. Så efter jobbet blir det en sväng förbi slaktbon för inspektion! Faktum är att jag senast igår funderade på hur stor chans det var att grisen skulle åka dit på nån av markens 4-5 åtlar. //Micke
Publicerat Januari 26, 200719 yr Nu har jag pratat med han som sköt och det var en sugga på 35 kg slaktad så min gissning på 60-70 kg var nog i närheten iaf När de flådde så såg dom hålet som var lite varigt och köttet var gråfärgat runt omkring och det luktade allt annat än hallonsoda. Först fick dom för sig att hon åkt på stryck av en hjort eller nåt sånt men sen gick det upp för dom att det måste vara "mickes" gris. Så efter lite konsulterande så dömde dom ut grisen som människoföda och den lär nog gå till rävmat. De undersökte hålet närmare och konstaterade att om kulan träffat en centimeter åt höger eller vänster hade det varit träff i ett av taggutskotten, nu gick kulan precis mellan utskotten. Små marginaler är det :- //Micke
Publicerat Januari 26, 200719 yr De undersökte hålet närmare och konstaterade att om kulan träffat en centimeter åt höger eller vänster hade det varit träff i ett av taggutskotten, nu gick kulan precis mellan utskotten. Små marginaler är det :- Låter som ett verk av ORYX? Makalös tur i oturen att ni fick fatt i den, man sover lite bättre sedan.
Publicerat Januari 26, 200719 yr Nä försöker sluta med den lasten, värre än snuset för svenska jägarkåren ;D
Publicerat Januari 26, 200719 yr Ja det kändes riktigt skönt att den nu är borta. Tog en bild i slaktbon med mobilen så om nån kan lägga upp den här om jag mms'ar till nån som kan föra över bilden till dator. PM'a om ni vill fixa det. Oryx > Nej tvi fan, det har jag slutat använda ;D Den som åkte genom grisen var en 18.5 grams Alaska : Jag är väl en av få som sätter Alaska före Oryx ;D //Micke
Publicerat Januari 27, 200719 yr har du wap i telefonen så kan du skriva in en mail adress istället för nummer och skicka bilden till din mail...