Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uselt skytte på älgbanan!

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Var och jobbade som funktionär på älgbanan idag, då jag reflekterade över hur jä..a dåligt folk överlag skjuter.

Ser inte mig själv som nån super skytt men skjuter utan problem guld med lite träning.

Det var väl runt 20 pers som sköt totalt 91 serier och kanske ca 30 serier var godkända. Nu ska ju dessa människor ha en eloge för att dom är på banan i alla fall.

Men det är många, framför allt äldre gubbar som försöker tjata till sig älgskytte beviset utan uppfyllda krav.

Nu är vi ju tack och lov sten hårda med att inte dela ut några bevis utan uppfyllda krav.

Och det hjälper inte ett skit att du har skjutit 150 älgar på 80-talet.

så inom vårt område är det en hel del som inte kommer jaga älg i år, då dom flesta jaktlag kräver minst godkänt på älgen som tur är.

Och tanken på dom som aldrig går till skjutbanan är skrämmande.

Så nu har jag fått avreagera mig lite :)

Kom gärna med egna erfarenheter och åsikter.

Jag är i alla fall för ett obligatoriskt skjutprov varje år för att få jaga....

• Svar 132
  • Visningar 24,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• en rolig anekdot. jag stod och malde på älgbanan för några år sedan. det var under semestertid och jag hade varit ensam på banan dom sista tio besöken minst. en karl står och tittar på mig och går fra

• Det finns INGEN som skjuter bättre i skogen än på banan, däremot skjuter vissa utifrån sin förmåga i skogen - och det är ju faktiskt det viktigaste. Så det viktigaste är att man skjuter lite på banan

• Tycker att det är skamligt av stora delar av jägarkåren att inte träna inför jakten. Har just fått en rejäl hög med hundmat från bortskuret älgkött efter att tre olika jaktlag har skjutit på samma älg

Publicerat

Helt klart ska även ett årligt skytteprov avläggas i Sverige. Sedan är det de som presterar ett bättre skytte i skogen än på skyttebanan.  

Publicerat

Har samma erfarenhet som du från instruktörsbåset. Träffarna brukar komma om de bara gör som jag säger, men nästa serie gör de samma gamla som alltid och så blir det bom.

Har dock en på banan som jagar med en Weatherby mark V vänster i 300wby mag. Men den går ju inte att skjuta på bana med så han lånar klubbens Howa 1500 i 6,5x55 och ska skjuta med manuell styrning på älgen så han hinner ladda om högerbössan...

Publicerat

årligt skytteprov ska avläggas i Sverige enligt mig men när kommer den Regeln att införas?

Förstår inte vart förbunden tex jägarförbundet står i denna fråga..,,

Det är levande vilt vi  skjuter på klarar man inte  ett årligt skytte prov på en pappälg då ska man stanna hemmma,,

Heder åt er funktionär på älgbanan som står på er när dom försöker prata bort sitt dåliga skjutresultat o inte godkänner dom,, :yes:

Publicerat

jag själv skulle aldrig ge mig ut i backen utan att veta att bössan slår som den ska och att jag själv är kapabel till att träffa de jag siktar på. kan man inte märla pappälgen så ska man absolut inte försöka skjuta på en riktig det är min åsikt

Publicerat

Det är ju helt klart att man ska skjuta men den gubba liga som har tendens till att samlas på en älgbana är nog inget som gynnar skyttet för de som behöver det mest 

Sen är det rätt märkligt att vissa blir riktiga nervrak bara dom går in i båset 

Publicerat

Har inte riktigt samma erfarenhet, fast den är nog mer begränsad för jag har bara sett när jag själv varit och skjutit, inte suttit som funktionär. Gubbar på 85 år som ställer undan skjutkäppen för att den första serien gick för lätt och andra små grejer för att krångla till det mer. Värre brukar det vara för folk i min ålder, med ungar, jobb, hund, katt, dator och hela kittet som kan ha legat borta och jobbat hela vintern, där kan det var en del ringrost som behöver skakas av när våren kommer. :smile:

Vi har i våran klubb krav på godkänt skjutprov och jag hoppas det förblir så, ett krav från klubben och inte ett krav från staten. Jag skulle helst vilja se att någon som ska ut och jaga ska ha någon form av godkänt prov, både hagel och kula, men det är så sällan det blir rätt när olika myndigheter ska skriva ner saker på papper att jag har någon idiotisk förhoppning att det skulle ske på frivillig basis.

Publicerat

Hos oss är det att du ska klara 4 skott stillastående Och 4 löpande. Annars får man inte sitta på pass. Tycker jag är bra

Publicerat

Följdfråga på det hela. Hur många av er jagar i lag där det faktiskt kontrolleras att deltagarna har skjutit älgprovet?

Jag springer runt lite överallt som hundförare och har aldrig i hela mitt liv ens fått frågan om jag klarar älgprovet, jag har heller aldrig varit med i något lag där man faktiskt kollat att folk har skjutit älgprovet trots att så gott som alla lag jag varit hos både som jaktgäst, hundförare och ordinarie medlem kräver att man årligen ska klara minst brons på älgprovet.

Publicerat

Under alla år som skjutledare kan jag nog säga samma sak:  överlag ganska dåligt skytte.

Men med många bra undantag förstås...

Nerverna är en vanlig orsak till det vingliga skyttet, felaktig teknik kommer därefter.

Dock tycker jag att själva attityden till övningsskytte har blivit bättre.

Det gnälls inte så mycket över dyr ammunition längre, t.ex.

Häromkring så har ett antal jaktlag infört att man bara ska visa upp 4-8 träffar i träffområdet på älgspegeln.

Alltså stillastående figur räcker.  Bra eller dåligt?  Men det blev vanligare i fjol och i år.

Publicerat

Men ärligt talat, _vad_ ger ett eventuellt bronskrav egentligen?

Från min horisont ger det lite avskavd ringrostig vad gäller repetering och omsikte på löpande mål. Det är inte att förakta.

Men det ger inte med säkerhet ett kvitto på att den pang som följer med ut på passet är skottställd eftersom jag lika gärna kan låna någons bössa och skjuta mina serier.

Så, vad har vi vunnit då? Jo vi vet att Nisse kan hantera en studsare, men inte säkert den som följer med ut.

Missförstå mig rätt, jag är för ett bronskrav men jag tycker också att vi måste fundera på varför vi har det.

I jämförelse är bilen en större risk än ett jaktgevär i fel händer. Och där har vi ingen koll...

Publicerat

man fixar guld igentligen rätt snabbt när man väl slappnar av och börjar tänka på hur man håller "boomsticken"

Publicerat

Följdfråga på det hela. Hur många av er jagar i lag där det faktiskt kontrolleras att deltagarna har skjutit älgprovet?

Jag springer runt lite överallt som hundförare och har aldrig i hela mitt liv ens fått frågan om jag klarar älgprovet, jag har heller aldrig varit med i något lag där man faktiskt kollat att folk har skjutit älgprovet trots att så gott som alla lag jag varit hos både som jaktgäst, hundförare och ordinarie medlem kräver att man årligen ska klara minst brons på älgprovet.

vårat lag ska ta detta mer seriöst i år o kontrollera alla deltagare inför jakten o inte bara lite på att alla skjuter minst brons på älgen. Hoppas alla fixar det    om inte så blir det inget älgjaga förrens det är fixat.     egentligen ingen annan jakt heller kan man ju tycka...  älgen är ju gigantisk i förhållande till en gris eller hjort.

(det står i vårt arrendeavtal minst bronskrav)

/Per

Publicerat

Vi kontrollerar inte. Det är ändå för enkelt att fuska. Men man får sätta sin namnteckning på ett papper där man intygar både detta, att man betalat jaktkort, har försäkring och har läst och förstått instruktionerna på andra sidan. Dessutom har vi gemensamma skjutdagar på skjutbanan så vi vet vilka man bör fråga en extra gång...

Jag gillar obligatoriska skjutprov, sedan kan man diskutera hur de utförs. Men jag är rädd för byråkratin om det skulle bli "lag".

Sedan kan man knappast klandra förbundet. Det hör har väl varit uppe på flera årsmöten utan att komma igenom! Vad tusan skall Ola och Daniel mfl göra då? Gå emot årsmötet?

Publicerat

Min åsikt är att de flesta lag satt sina skjutprov på en nivå vars enda syfte är att alla ska klara dem utan större ansträngning, varje år, oavsett ålder...

Publicerat
  • Författare

Kan ta ett exempel också från idag, en herre i medelåldern som inte fick sitt skytte att stämma.

Han ville då kontroll skjuta så bössan gick rätt, självklart! inga problem sa jag och satte upp en tavla.

Han sköt två skott som båda tog ca 20cm högt och lika mycket till höger. Jag meddelar skytten och ger ett förslag på justering, men denne herre tycker att detta är fullt godkänt.

Man kan inte annat en förundras hur vi människor är skapta.

Som sagt årligt skjutprov, men någon som har något förslag på hur ett sådant skulle utformas?

Liknande dagens jägarexamen? Då finns ju precisions kravet med också.

Publicerat

Vi delar upp det årliga älgprovet på 4 stycken dagar så man inte ska bli så många samtidigt och få den där stressen som smyger sig på alla när det ska skjutas. 

Sen tycker jag att kravet på att klara jägarexamen och sedermera få innehava vapen ska höjas avsevärt, när man nu kan gå en intensivkurs och egentligen köpa sig en rätt att få innehava 6 st vapen är helt åt pipsvängen fel.

Publicerat

Kruxet torde väl vara att värpliktsspöket härskar än - där man tar in något som gjort värnplikten och gör en jägare av det. Om vi tycker det är skutt nu medansvar vi fortfarande har en stooooor grupp jägare som i alla fall någon gång i livet genomfört PEKen så är det ju inget mot när vi stofiler jagar i de sälla markerna och Hulken av jägarkåren traskar ut med examen efter 7 avfyrade kulskott.....

Krasst sett skulle kravet på skyttet i examen ökas till minst 150 skott innan man får skjuta upp och då ska det vara guld på älgen och minst 17 träff på en runda skeet. Då kommer vi kanske ikapp lite.....

T

Jag tror du är något på spåren här.

Dels har vi en massa folk med och utan examen som faktiskt vet hur man beter sig med ett vapen, om än inte prickskyttar.

Dels har vi en massa folk som vill ut i skogen och skjuta, eller iaf få en köttback, men inte riktigt kan träffa där de borde.

Återigen, vad vill vi uppnå med krav på brons?

Säkerhet för passgrannen eller färre eftersök?

Och måste det vara samma över hela landet? Det är trots allt viss skillnad mellan den norrländska prärien och den trånga sörländska såten...

Publicerat

Ja, 80 meters älgbaneskytte är statiskt, och kanske mer att betrakta som sportskytte än realistisk träning för jakt.

Jag har flera gånger pratat med Jägareförbundet om alternativa övningar, men som alltid handlar det om tid, plats och möjlighet.

Allt bygger ju på föreningar med frivilliga funktionärer som ställer upp. Och sen ska helst någon jägare vilja prova också...

Vi har öppet för älgskytte 2-3 dagar i veckan i fem månader.

90 % av alla jägare dyker upp i augusti eller september med andan i halsen och måste skjuta godkänt. Då blir resultatet därefter.

Publicerat

Bra med skjutkrav, visst. Det är väll bara att argumentera för det på årsmöten,

Mera regleringar och byråkrati runt jakten genom lagstiftning, nej tack! Med tanke på handläggningstider för licenser och annat skulle inte många jägare hinna ut...

Publicerat

Bra med skjutkrav, visst. Det är väll bara att argumentera för det på årsmöten,

Ja, egentligen borde ju även det höra till självbevarelsedriften att hålla uppe sitt skytte......

Mera regleringar och byråkrati runt jakten genom lagstiftning, nej tack! Med tanke på handläggningstider för licenser och annat skulle inte många jägare hinna ut...

Nej, det ska inte till mer regler och lagar, men lägg in seriös skjututbildning i examen. Värnplikten är historia och det går en hel del kvinnor i kurserna med numera. Skyttet är jaktens praktiska hantverk, det är på tiden att förbundet inser det med.....

T

Publicerat

tja, för vart jaktvapen

kula

precisonsserie, 3 eller 5 skott i en 7cm rund pappskiva på 80 m med stöd= kontroll av vapnet

stående skytte, 5 skott i en pistolspegel på 80m, enbart träff i svart räknas = kontroll av statiskt skytte

löpande älg, brons= kontroll av löpande skytte

hagel

kontrollskjuting på slammad tavla=kontroll av vapen

15 av 20 duvor , 5 frånskott,5 motskott, 5 vänster, 5 höger = kontroll av hagelsskytte

:whistling::blush:

Publicerat

Krav på godkänt skjutprov låter säkert jättebra. Flera av de stor skogsbolagen har det idag. Problemet är att de enskilda jäktlagen kan hyra in sig på vilken bana man vill och markera själv och därigenom klara sig utmärkt. Vissa är inte ens där och de klarar ändå det årliga provet. Fuskmöjligheterna är nästintill obegränsade.

Det är en lite av en tandlös tiger som det ser ut nu.

Ska det göras om så att det verkligen fungerar, ja då lär det bli förenat med stora kostnader med genomgripande organisationsförändringar som följd.

Dagens älgbaneskytte ÄR väldigt statiskt som nämnts ovan och har inte så stora likheter med jakt. Så egentligen ser jag inte riktigt vitsen heller.

Till syvende och sist är det så att man måste få den enskilde individen att inse sina begränsningar och inte ta de dumma skotten. Det har tyvärr inte så mycket att göra med hur mycket man tränar i antalet skott eller liknande.

I vårt jaktlag har vi inga krav. Men min erfarenhet är att de som tränar en del som ofta har lite övertro till sig själv och därför har väldigt lätt för att just ta för dumma skott.

Det är INTE de gamla gubbarna som orsakar skadeskjutningarna, utan de under 40 som ännu inte insett sina begränsningar. De gamla skjuter inte förrrän älgen står helt stilla och de har stöd själva. Likheter med löpande älgbaneskytte saknas.

Om man av ovanstående på något kan tro att jag är emot övningsskytte så läser man fel.

Jag är bara tveksam till om kraven att man får skjuta älg är så självklart som det låter, dvs 3 godkända serier. Jag är redan övertygad om att det inte är rätt.

Det är fortfarande individer som måste inse sin egen begränsning.

Ja, egentligen borde ju även det höra till självbevarelsedriften att hålla uppe sitt skytte......

Nej, det ska inte till mer regler och lagar, men lägg in seriös skjututbildning i examen. Värnplikten är historia och det går en hel del kvinnor i kurserna med numera. Skyttet är jaktens praktiska hantverk, det är på tiden att förbundet inser det med.....

T

Idag är skytteutbildningen för nya jägare skrämmande usel.

Fullständigt värdelös om du frågar mig.

Jag vet inte hur många jag räddat från arschelputandet som de fått lära sig av halvsuspekta instruktörer som knappt kan träffa en lagårdsdörr.

Utbildningen i lumpen var inte mycket bättre.

Det medför att vi har de jägare vi har också. Med rätt teknik skulle många skadeskjutningar undvikas.

Gör man rätt behöver man inte träna tillnärmelsevis lika mycket heller för att uppnå fina resultat.

Förbundet har inte en susning om hur uselt det är vid utbildningarna. Tyvärr.

Gissa om jag hade velat ge alla som utbildar examenselever lite grundläggande tips?  Från Öster-Malma och neråt till de enskilda kursledarna.

Men intresset är märkligt nog tämligen obefintligt, trots den obefintliga kunskapen hos samtliga inblandade. Från Öster-Malma och nedåt som sagt.

Jag tycker i min enfald att det borde vara viktigare att så säkert som möjligt kunna skjuta en sjöfågel än att veta om det är en kricka eller en knipa.

Så är det inte idag.

Fokus på vad som är viktigt i jägarutbildningen ligger fel enl mig.

Hade ansvarigt folk velat veta hur man ska kunna skjuta på rätt sätt från utbildningen redan, så hade de hört av sig till mig eller Smålänning eller möjligen nån till i Sverige och sett till att vi hjälpt till vid framtagandet av utbildningsmaterialet till kursarna. Men så har inte skett. Ännu i alla fall.

Få vet nämligen hur man ska göra när man skjuter för att lyckas på bästa möjliga sätt. Ännu färre vet varför man ska göra som man ska och inte göra på det "andra sättet". Det frinns gråzoner men nu menar jag direkta fel som många instruktörer lär ut av okunskap. Från Öster-Malma och nedåt.

Lär man sig rätt från början kommer det att ta bra nästan oavsett träningsmängd.

Lär man sig fel så måste man träna oerhört mycket mer för samma resultat om det alls är möjligt att uppnå någonsin. Har man tränat sig till skickligheten krävs det mycket mer för att bibehålla den kunskapen också.

/L