Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uselt skytte på älgbanan!

Featured Replies

Publicerat

<p>Då jag upplevde jägarexamen som mycket bra när det gäller just vapenhantering och skyttet (och tillämpar det jag lärt mig så bra som jag kan ute i skog och mark) så drar jag slutsatsen att det är de "äldre" jägarna som står för skräckexemplen?? Alternativt usla jägarexamens kurser??   

Det är nog så att de två största syndarna är de som skjuter ganska lite och det var 25 år sedan de tog examen/gjorde lumpen. Och de som tror att säker vapenhantering är en teknisk fråga och tror att bara för att man har ett vapen med uppspännare så kan man vifta vem man vill i huvudet med pipan.

Nej det gör jag inte, men önskar gärna få den erfarenheten i famtiden.Ser dock inte likheten mellan en älg och en gris.Då ser jag det viktigare kanske att grisjägare tränar mer på löpande än älgjägare.Olika vilt, olika förutsättningar, olika jaktformer. Som sagt, all träning är bra! Men att tvinga fram det med prov, myndigheter mm är inte vägen att gå.Det skall ske på eget bevåg, jag tränar för att bli en bättre skytt och att vara säker på mina begränsningar. Man kan alltid avstå ett skott.Tränar inte för att vara tvungen till att kunna skjuta på ett rusande vilt med dödande skott som garanti, vilket det säkert kan kännas för vissa.Infinner sig den känslan så tror jag många kan känna att de är tvugna att skjuta på en löpande älg, för du måste ju klara det på provet.Detta kan medföra tvivelaktiga skott med skadeskjutningar som följd. 

•  

Med tanke på hur det brukar se ut på banor för löpande viltmål så tror jag att de som tar grisjakten seriöst övar det lite kortare och snabbare skyttet. Det ligger ofta hylsor på jaktliga avstånd.......

T

• Svar 132
  • Visningar 24,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• en rolig anekdot. jag stod och malde på älgbanan för några år sedan. det var under semestertid och jag hade varit ensam på banan dom sista tio besöken minst. en karl står och tittar på mig och går fra

• Det finns INGEN som skjuter bättre i skogen än på banan, däremot skjuter vissa utifrån sin förmåga i skogen - och det är ju faktiskt det viktigaste. Så det viktigaste är att man skjuter lite på banan

• Tycker att det är skamligt av stora delar av jägarkåren att inte träna inför jakten. Har just fått en rejäl hög med hundmat från bortskuret älgkött efter att tre olika jaktlag har skjutit på samma älg

Publicerat

Nu är det nog...

...så att du inte begripit ett endaste dugg av vad jag skrev. En bössa som sprider 15 cm flyttar kulan max 7,5 cm från den tänkta träffpunkten och sju ynkans centimeter gör inte någon som helst praktisk skillnad på en älg. Eller gris. Eller ett rådjur, fördenskull.

Inte heller förstår du det viktigaste jag försökte förklara: skjut in med den ställning du ska använda i skogen - för det kan vara en vansinnigt stor skillnad i träffläge mellan olika skjutställningar och jag garanterar dig att INGEN normal klass 1-bössa har mindre skillnad mellan bänk och stå än de 7,5 cm som du hängt upp dig på - snarare flera gånger större. Om du nu skjuter vilt ståendes på bakbenen ska bössan också skjutas in så, och då presterar du jävlar i mig inget mindre än 15-20 cm femskottare på begäran, med vittnen - även om du så har bänkskytteprecision i bössan.

För övrigt jagar jag, jag tränar extremt mycket mer än den genomsnittlige jägaren och tävlingsskjuter med både en- och tvåhandsvapen: fältskytte, annat långhåll, bänkskytte, bana, Basic, silhuett och allt annat som verkar kul. Förut tyckte jag att älgbanan var kul så bara där gick det några tusen smällar varje år, i rätt många år. Nu ligger jag på en extremt liten dos av 5000-8000 .22 LR och runt 1000 6,5x55 som grund varje år, plus några hundratal med de andra bössorna - inget står oskjutet i mitt skåp. Jag tränar även en hel del människor i skytte, allt från vanliga Svensson till de med funktionshinder, så jag har nog en halv aning om vad som krävs för att träffa saker.

Skadskjutningar ser jag varenda gång jag jagar älg, tyvärr, och det är inte nån större minskning under de 20+ år som jag vistats i skogen. Ska jag ta the usual suspects så är fem av tio skadskyttar medelålders sådana som aldrig kommer i närheten av skjutbanan annat än under tvång (såna som "kan" skjuta, på riktigt, i skogen...), tre är halvblinda gammgubbar som köper ammon patronvis varje höst och ALDRIG skjutit in bössan, en är den där skjutgalne blådåren som smäller på allt som rörs (ålder 18-70) och en är en vanligen säker skytt som tog ett (för) taskigt läge eller råkade ut för ett oväntat haveri typ ett kikarsikte som for till himlen.

Vidare är det inget av de sex kuljaktvapnen i klasserna 1, 2 och 4 som står i mitt skåp - kombin inräknad - som presterar större träffbilder än 30 mm (alltså 2 mm på forumspråk) med bänkstöd på 100 meter. Som norm, med fem skott - inte en slumpvis utvald treskottare.

Om det nu skulle spela nån roll för jakt.

Ger ovanstående mig rätt att ha en åsikt? Jo, i all rimlighet tror jag fan det. Vad har du själv för erfarenheter av skytte och jakt?

-- Mats

Publicerat

Jo jag förstår att den flyttar kulan 7,5cm från den tänkta punkten men om den sprider 15cm så vet du ju inte om den tar 7,5cm över riktpunkten eller 7,5cm under riktpunkten (eller höger och vänster för den delen) vilket till exempel får följden att normas inskjutningstabell som så många följer "Nu kan jag hålla mitt i ut till 150m" inte gäller för 5 öre. Du får även stora problem med framförhållning, särskilt vid mindre mål som gris och hjort.

Jag har redan redogjort att precision handlar om flera saker. Jägarmässigt stöd bland det viktigaste! men JAG tycker att ett jaktvapen bör prestera max 50mm träffbiler på 80m. Oftast räcker det med en plastbäddning, frilläggning av pipa och rätt ammo i vilken sketen bössa som helst.

Det klart du får ha en åsikt jag är bara förvånad att just du har den åsikt du har.

Min erfaranhet? 15 år med blandad jakt. Har skadeskjutit en skarv, två änder och detta med hagel. Hagel är nått jag måste öva mer på. Jo jag jagar i sörmland så det har blivit en del skjutet genom åren. Jag är fast övertygad om att eftersom mina vapen träffar där jag siktar har jag undgått skadeskjutningar.

Nu har jag nog sagt allt jag vill i detta ämne och detta säkert tre gånger om.

Publicerat

Då jag upplevde jägarexamen som mycket bra när det gäller just vapenhantering och skyttet (och tillämpar det jag lärt mig så bra som jag kan ute i skog och mark) så drar jag slutsatsen att det är de "äldre" jägarna som står för skräckexemplen?? Alternativt usla jägarexamens kurser?? 

Det finns ingen övertydlig gräns, men generellt sett är yngre skyttar bättre. Dock är det tyvärr ett ytterst fåtal examensutbildare som tar säkerhetsfrågan på allvar - eller ens begriper säker vapenhantering själva.

Jag önskar att de fyra reglerna lärdes ut på ett korrekt sätt, utan förvanskningar...

1) Alla vapen är alltid laddade.

Nej, det är INTE samma sak som " du ska behandla ett vapen som om..." - vilket ibland kan höras.

2) Låt aldrig bössan peka mot nåt som du inte är fullt beredd att förstöra.

Inte "tänk på att...", utan ALDRIG. Utan undantag

3) Håll ditt satans finger borta från avtryckarjäveln till dess du har målhelvetet i sikte.

Skogen, älgbåset, trapplattan - inga undantag.

4) Var säker på vad du skjuter på och vad som finns framför samt bakom detta.

Skjut aldrig utan att VETA att du JUST DÄR har rent skotthåll och skottfång. Det är garanterat inte det sista djuret i världen som kommer...

OM folk kunde lyda dessa väldigt enkla regler så skulle vare sig personer eller egendom någonsin skadas, och skadskjutningarna av vilt skulle minska radikalt.

-- Mats

Publicerat

Jag har redan redogjort att precision handlar om flera saker.

Nej. Du blandar ihop precision med träffsäkerhet och träffsannolikhet.

Det är helt olika saker.

-- Mats

Publicerat

Nej jag diskuterar både träffsäkerhet och träffsannolikhet om du läser tidigare inlägg. Oavsett, du tycker 15cm är ok och jag tycker inte det. Vi kan ju enas om att vi är oense i alla fall. Nu känner jag att ämnet är uttömt.

Publicerat

Jo jag förstår att den flyttar kulan 7,5cm från den tänkta punkten men om den sprider 15cm så vet du ju inte om den tar 7,5cm över riktpunkten eller 7,5cm under riktpunkten (eller höger och vänster för den delen) vilket till exempel får följden att normas inskjutningstabell som så många följer "Nu kan jag hålla mitt i ut till 150m" inte gäller för 5 öre. Du får även stora problem med framförhållning, särskilt vid mindre mål som gris och hjort.

Ja, men det är 7,5cm på ett träffområde som är långt större än en normal toasits. Och så länge träffområdet är så stort som det är spelar det kvitta var i träffområdet kulan tar. Ta ett snöre om 7,5cm och lägg på en älg nästa gång du skjutit en så får du ser hur stor skillnaden är oavsett om djuret rör sig eller inte....

Och nu var frågan faktiskt just - för älgjakt. För hjort/gris och rå håller det absolut inte alls - men det var nu inte frågan för de som bara jagar just älg. Och det är anska många......

Jag har redan redogjort att precision handlar om flera saker. Jägarmässigt stöd bland det viktigaste! men JAG tycker att ett jaktvapen bör prestera max 50mm träffbiler på 80m. Oftast räcker det med en plastbäddning, frilläggning av pipa och rätt ammo i vilken sketen bössa som helst..

Egenprecision är en sak, skyttens precision en annan. Träffsanolikhet en tredje - du blandar och ger ganska ordentligt mellan dem.

Sedan kan man ganska enkelt trolla fram "snusdosan" i de flesta vapen genom rengöring och rätt vald ammunition, och det räcker för den mesta jakten vi har i Sverige - möjligen undantaget toppfågeljakt om du vill kunna ta även lite längre skott.

Men om du bara ska skjuta älg så är krasst sett kravet - kan du hålla din inom 20cm dvs lite mindre än ett A4 så behövs det inte mer av skytt&vapen.

Det klart du får ha en åsikt jag är bara förvånad att just du har den åsikt du har.

Diskussioner bygger på olika åsikter.

Jag anser att man ska ställa kraven relevant mot behoven, jag kan hålla en handflata på 100m med min dubbelstudsare om den får ammunition den reglerats med, men jag tror aldrig jag avlossat skott på vilt över 50m med den. Förr under hälften av det.... Där är kravet att jag ska kunna skjuta två kontrollerade smällar i full sving på under 3skunders visningstid  - vad vapnet presterar där och snudd på het meningslöst då den förmodligen skjuter hål-i-hål på det avståndet oavsett om den får kulor den är reglerad för eller inte. Att till den jakten kräva 50mm på 100m blir bara tramsigt navelskådande över onanistiskt mm jagande till ingen som helst nytta.

Ska jag däremot jaga räv så är 50mm/100m med min 202:a med 6,5 pipan monterad snudd på i mesta laget ärligt talat, jag vill ner till 20-25mm/100m om jag ska vara helt ärlig. Skruvar jag i 9,3 pipan i 202an så behöver den inte prestera mycket bättre än 10-15cm/100m utifrån vad den används till. Men den håller med rätt pilar runt 1" om jag gör vad jag ska med den.

Min erfaranhet? 15 år med blandad jakt. Har skadeskjutit en skarv, två änder och detta med hagel. Hagel är nått jag måste öva mer på. Jo jag jagar i sörmland så det har blivit en del skjutet genom åren. Jag är fast övertygad om att eftersom mina vapen träffar där jag siktar har jag undgått skadeskjutningar.

Nu vet jag inte vad  erfarenheten har med saken att göra, vi diskuterar relevanta krav att ställa på vapen för en viss specifik jakt.

Själv har jag jagat lite över 30 år från Kiruna i norr till Ystad i söder. Även om jag i dag är hageljägare till 90% så har jag nog skjutit 100 - 200 000 skott när jag tävlade med ak, gevär och pistol. Så jag har mitt kulskytte under mycket god kontroll än i dag, det är om jag ska vara ärlig skrattigare med hagelskyttet pga att jag nu vid 47 år ålder börjar märka av synförändringar.

Under de åren jag jobbade i FM infördes PSG90, och jag har sett vad man kan göra med en ett vapen som inte presterar tillräckligt bra för dig med ptr10 (vanlig standard 7,62, PSGt håller sällan 50mm med den på 100m) i händerna på en kunnig skytt på 700-800m. Att jaga mm i teknisk precision är ofta att fokusera på fel sak, helt fel sak......

/T

Publicerat

har en vag aning om att I-Mats vet vad han talar om

ex dom där fyra små reglerna stämmer bra överns med vad jag tycker, men det är väl som vanligt, det vore alldeles för simpelt att endast ha dom att lära ut, även om det skulle fungera djävligt bra rent praktiskt, suck