Publicerat Oktober 2, 201312 yr "-Jag skjuter bättre i skogen" brukar det ofta hånas och raljeras över,jag tror faktiskt att det kan stämma i bland. Jag tror att en hel del upplever hela situationen som stressande på Älgbanan,kanske mest av oss som har skogen som en tillflyktsort för själen att få lite lugn och ro och ett ställe där man får vara för sig själv. Mycket folk före och efter i kön,prestationsångest,ett jävla liv,smällande och larm helt enkelt. Lägg därtill lite skotträdsla och stoppa den personen i ett litet bås där smällen upplevs än högre och där du gör där är under tidspress och mäts,godkänns eller underkänns,där folk som borde sitta och vänta på sin tur börjar hänga över axeln och hagla "goda råd" över dig redan innan du lagt skotten på skjutbänken. Hur ska en person som upplever denna "krigssituation" som enormt stressande kunna göra sig själv rättvisa ? Skulle samma person få chansen att göra samma prov med en lugn sjutledare utan folk som hänger över axeln ute i skogen tror jag resultatet blir till det bättre i många fall. Jag tycker Älbanan skulle slopas,skärp hellre reglerna kring skadeskjutningar då i stället.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr "-Jag skjuter bättre i skogen" brukar det ofta hånas och raljeras över,jag tror faktiskt att det kan stämma i bland. Jag tror att en hel del upplever hela situationen som stressande på Älgbanan,kanske mest av oss som har skogen som en tillflyktsort för själen att få lite lugn och ro och ett ställe där man får vara för sig själv. Mycket folk före och efter i kön,prestationsångest,ett jävla liv,smällande och larm helt enkelt. Lägg därtill lite skotträdsla och stoppa den personen i ett litet bås där smällen upplevs än högre och där du gör där är under tidspress och mäts,godkänns eller underkänns,där folk som borde sitta och vänta på sin tur börjar hänga över axeln och hagla "goda råd" över dig redan innan du lagt skotten på skjutbänken. Hur ska en person som upplever denna "krigssituation" som enormt stressande kunna göra sig själv rättvisa ? Skulle samma person få chansen att göra samma prov med en lugn sjutledare utan folk som hänger över axeln ute i skogen tror jag resultatet blir till det bättre i många fall. Jag tycker Älbanan skulle slopas,skärp hellre reglerna kring skadeskjutningar då i stället. Jo, men det är ju tävling ? Eller ? Fram med en blank älg utan ringar att träffa i och en vit klisterlapp att svinga med i, älgen död eller inte, enkelt.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr "-Jag skjuter bättre i skogen" brukar det ofta hånas och raljeras över,jag tror faktiskt att det kan stämma i bland. Nej, det är ett luftslott...... Jag tror att en hel del upplever hela situationen som stressande på Älgbanan,kanske mest av oss som har skogen som en tillflyktsort för själen att få lite lugn och ro och ett ställe där man får vara för sig själv. Mycket folk före och efter i kön,prestationsångest,ett jävla liv,smällande och larm helt enkelt. Lägg därtill lite skotträdsla och stoppa den personen i ett litet bås där smällen upplevs än högre och där du gör där är under tidspress och mäts,godkänns eller underkänns,där folk som borde sitta och vänta på sin tur börjar hänga över axeln och hagla "goda råd" över dig redan innan du lagt skotten på skjutbänken. Hur ska en person som upplever denna "krigssituation" som enormt stressande kunna göra sig själv rättvisa ? Skulle samma person få chansen att göra samma prov med en lugn sjutledare utan folk som hänger över axeln ute i skogen tror jag resultatet blir till det bättre i många fall. Nervositet är vanligt förekommande på jakten med, däri ligger en hel del av jaktens tjusning om du frågar mig. Kan individen lära sig hantera den spänning som blir av att ha vilt framför sig i 5-10 minuter innan man får skottläge kan man lära sig hantera samma sak på skjutbanan. Om man bara åker dit. Men man måste åka dit, det går inte att gömma sig bakom värdelösa tramsiga floskler. Vill man inte åka till skjutbanan vill man inte jaga heller som jag ser det. ........ Jag tycker Älbanan skulle slopas,skärp hellre reglerna kring skadeskjutningar då i stället. Det finns slik lagstiftning i en del amerikanska delstater, det imponerar inte alls kan jag säga..... /T
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Nej, det är ett luftslott...... Nervositet är vanligt förekommande på jakten med, däri ligger en hel del av jaktens tjusning om du frågar mig. Kan individen lära sig hantera den spänning som blir av att ha vilt framför sig i 5-10 minuter innan man får skottläge kan man lära sig hantera samma sak på skjutbanan. Om man bara åker dit. Men man måste åka dit, det går inte att gömma sig bakom värdelösa tramsiga floskler. Vill man inte åka till skjutbanan vill man inte jaga heller som jag ser det. /T Att övning är bra tror jag dom flesta är överens om,men hur kanske det finns mera att diskutera om. Jag håller inte med ett i det du skriver om "stress i skogen" pga att vi alla reagerar olika på olika saker. Det en upplever som stressande,kan en annan uppleva som spännande och stämmningshöjande. Så bara för att man klarar älgbanan utan att bli nojig gör inte skytten imun mot att få älgfrossa i skogen och vise versa, olika personer,olika situationer,olika reaktioner. Dessutom så är det fina i skogen att man inte måste skjuta om man tycker läget känns fel,man väljer.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Jo, men det är ju tävling ? Eller ? Fram med en blank älg utan ringar att träffa i och en vit klisterlapp att svinga med i, älgen död eller inte, enkelt. Vem är det som sätter dessa vita lappar? Det finns inte så dumt det är att smälla på en sån. Varenda gång jag kommer till banan får man börja med att pilla bort fusklapparna från figurerna
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Att övning är bra tror jag dom flesta är överens om,men hur kanske det finns mera att diskutera om. Ja, men det var ju du som ville skrota älgbanan..... Jag håller inte med ett i det du skriver om "stress i skogen" pga att vi alla reagerar olika på olika saker. Det en upplever som stressande,kan en annan uppleva som spännande och stämmningshöjande. Så bara för att man klarar älgbanan utan att bli nojig gör inte skytten imun mot att få älgfrossa i skogen och vise versa, olika personer,olika situationer,olika reaktioner. Dessutom så är det fina i skogen att man inte måste skjuta om man tycker läget känns fel,man väljer. Tja, all militär utbildning bygger på ett mycket gammalt axiom: train hard, fight easy...... Du måste mao träna, och det kan man mig veterligen bara göra på en bana. Vilket för oss tillbaka till det enkla att vi måste få folk att skjuta mer..... Och du behöver inte skjuta varje skott på älgbanan heller, jag lovar att den fortsätter att springa fram och tillbaka vare sig man skjuter den eller inte. Endast den som skjuter kommer att kunna lära sig sina begränsningar och sina förmågor som skytt - och det är det enda som egentligen krävs för att man ska skjuta efter sin förmåga - att man känner sin förmåga. Och tåler man nu av ngn anledning inte att skjuta bland folk så är det kanske så att man inte ska jaga heller...... Det är liksom ingen rättighet att jaga. /T
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Detta är en populär post. Stressen är enligt mig det bästa med älgbanan. Lär man sig hantera den i kombination med grundläggande skytte så är man ett steg närmre att lära sig hantera viltfrossan i skogen pga att man vet att man kan skjuta ett säkert skott.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Ja, men det var ju du som ville skrota älgbanan..... Tja, all militär utbildning bygger på ett mycket gammalt axiom: train hard, fight easy...... Du måste mao träna, och det kan man mig veterligen bara göra på en bana. Vilket för oss tillbaka till det enkla att vi måste få folk att skjuta mer..... Och du behöver inte skjuta varje skott på älgbanan heller, jag lovar att den fortsätter att springa fram och tillbaka vare sig man skjuter den eller inte. Endast den som skjuter kommer att kunna lära sig sina begränsningar och sina förmågor som skytt - och det är det enda som egentligen krävs för att man ska skjuta efter sin förmåga - att man känner sin förmåga. Och tåler man nu av ngn anledning inte att skjuta bland folk så är det kanske så att man inte ska jaga heller...... Det är liksom ingen rättighet att jaga. /T Var du är trångsynt. Så folk med torgskräck/skotträdsla och likannde göre sig inte besvär i skogen,för att dom underpresterar under var dom upplever som en obehaglig situation med mycket folk och larm kring sig?
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Fast det ÄR ett jäkla kackel i skjutkuren ibland. Det flamsas och hojtas bland väntande skyttar. När jag är ledare så försöker jag att vara själv i kuren med en nervös skytt. Eller så säger jag åt de övriga att sänka volymen till 0... Det finns ingen anledning att jävlas med en osäker skytt. Det blir han/hon absolut ingen bättre jägare av.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Var du är trångsynt. Så folk med torgskräck/skotträdsla och likannde göre sig inte besvär i skogen,för att dom underpresterar under var dom upplever som en obehaglig situation med mycket folk och larm kring sig? Inte jag - samhället.... Vi jagar på "de andras" goda vilja, och kräver de att vi ska kunna uppvisa en viss skjutskicklighet så måste vi ju kunna visa på den. Kan man inte visa på att man kan det så får man inte jaga - krasst sett så borde jägarexamens krav kunna göras av vem som hest när som helst med godkända resultat. Hur enkelt som helst. Skotträdda personer är väl därtill lika skotträdda i skogen? Sedan kan det ju knappast vara en speciellt stor grupp som har klastrofobi eller torgskräck i Sveriges jägarkår, det är inte speciellt stora grupper i samhället i stort. De kan ju i så fall be om att stå framför båset och få vara själv i ludan - mig veterligen kör skjutledarna ALLTID ut folk om man ber om det. För mig känns det faktiskt som ett ickeproblem, men lösningen är typiskt svensk - om någon har problem med ett krav tar vi bort kravet i jämlikhetens namn..... Kravlöshet är ALDRIG lösningen på något problem. Någonsin! /T
Publicerat Oktober 2, 201312 yr En bössa med den fullkomligt usla precisionen av 15 cm på 100 m flyttar alltså kulan maximalt 7,5 cm från där du önskar att den skulle ta - eller 6 cm mer än en välskjutande bössa som presterar 3 cm små grupper. Hur mycket är 6-7,5 cm och vilken skillnad skulle det göra på en älg? Vi pratar om längden på ditt lillfinger om du undrar... Sen har jag träffat MÅNGA som tycker det är viktigt med supernoggrann inskjutning med deras hål-i-hålammo, som skryter med att den ligger fem cm högt på 100 m, med tre skott på en klisterlapp. Från stöd, alltså. Gärna kraftigt framåtlutad med halva kroppsvikten på bössan. Var tar det när de skjuter ståendes på bakbenen med en vanlig jaktbössa? Äh, du behöver inte fundera, jag kan svara: en till tre DECIMETER högre beroende på patron, bössa och skjutstil - plus nån decimeter i sida, förstås. Lite perspektiv, tack. -- Mats Det låter ju inget vidare Då är det bäst att räkna in varje millimeter man kan få i bättre precision då, så det inte blir ytterligare cm på minus kontot! Jag räknar ju å andra sidan inte övningsammon till de hålbilderna som gäller jakt utan skjuter alltid in så exakt som möjligt. mitt i på 100m används dessutom eftersom jag kan hellre höja riktpunkten om älgen inte behagar komma nära nog,, latare än så är jag inte och 5cm på en räv laborerar jag hellre med själv då!!
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Ja, men det var ju du som ville skrota älgbanan..... Tja, all militär utbildning bygger på ett mycket gammalt axiom: train hard, fight easy...... Du måste mao träna, och det kan man mig veterligen bara göra på en bana. Vilket för oss tillbaka till det enkla att vi måste få folk att skjuta mer..... Och du behöver inte skjuta varje skott på älgbanan heller, jag lovar att den fortsätter att springa fram och tillbaka vare sig man skjuter den eller inte. Endast den som skjuter kommer att kunna lära sig sina begränsningar och sina förmågor som skytt - och det är det enda som egentligen krävs för att man ska skjuta efter sin förmåga - att man känner sin förmåga. Och tåler man nu av ngn anledning inte att skjuta bland folk så är det kanske så att man inte ska jaga heller...... Det är liksom ingen rättighet att jaga. /T Det jag fick lära mig och det jag lärde ut i det militära (8 år) är/var: Visa, Instruera, Öva-Öva-Öva & Pröva. Det borde gälla på älgbanan och allt annat skytte också. Men enligt tråden så verkar det mest bara vara "pröva" för ganska många och det säger väl sig självt att då blir det sällan bra.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Inte jag - samhället.... Vi jagar på "de andras" goda vilja, och kräver de att vi ska kunna uppvisa en viss skjutskicklighet så måste vi ju kunna visa på den. Kan man inte visa på att man kan det så får man inte jaga - krasst sett så borde jägarexamens krav kunna göras av vem som hest när som helst med godkända resultat. Hur enkelt som helst. Skotträdda personer är väl därtill lika skotträdda i skogen? Sedan kan det ju knappast vara en speciellt stor grupp som har klastrofobi eller torgskräck i Sveriges jägarkår, det är inte speciellt stora grupper i samhället i stort. De kan ju i så fall be om att stå framför båset och få vara själv i ludan - mig veterligen kör skjutledarna ALLTID ut folk om man ber om det. För mig känns det faktiskt som ett ickeproblem, men lösningen är typiskt svensk - om någon har problem med ett krav tar vi bort kravet i jämlikhetens namn..... Kravlöshet är ALDRIG lösningen på något problem. Någonsin! /T Exakt! Har man problem eller fobi så bör man väl om inte annat för sin egen skull ta tag i skiten och lära sig hantera det, oavsett det gäller jakt eller något annat!
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Inte jag - samhället.... Vi jagar på "de andras" goda vilja, och kräver de att vi ska kunna uppvisa en viss skjutskicklighet så måste vi ju kunna visa på den. Kan man inte visa på att man kan det så får man inte jaga - krasst sett så borde jägarexamens krav kunna göras av vem som hest när som helst med godkända resultat. Hur enkelt som helst. Skotträdda personer är väl därtill lika skotträdda i skogen? Sedan kan det ju knappast vara en speciellt stor grupp som har klastrofobi eller torgskräck i Sveriges jägarkår, det är inte speciellt stora grupper i samhället i stort. De kan ju i så fall be om att stå framför båset och få vara själv i ludan - mig veterligen kör skjutledarna ALLTID ut folk om man ber om det. För mig känns det faktiskt som ett ickeproblem, men lösningen är typiskt svensk - om någon har problem med ett krav tar vi bort kravet i jämlikhetens namn..... Kravlöshet är ALDRIG lösningen på något problem. Någonsin! /T Men det är du i det här fallet som ivrigt tar "sammhället" i försvar och försvarar nuvarande regler. Är man skotträdd/bullerkänslig kan man välja att använda ljuddämpare i skogen,det valet har du inte på älgbanan mer än på din egen bössa vilken utgör en klar minoritet av bössorna i ditt närområde. Menar du på fullt allvar att gruppen som kan ha ovanstående problem inte är välkomna i skogen ?
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Men det är du i det här fallet som ivrigt tar "sammhället" i försvar och försvarar nuvarande regler. Ja, eftersom reglerna i stort är vettiga sett till hur "de andra" ser på jakten, ett skjutprov för att visa att man kan skjuta får nog anses vara ett minimum hur fan vi än vänder och vrider på det. Däremot är det kanske inte alltid konstruktivt att köra tummen i spåret och ta kraven för bronsmärket rakt av för alla jaktlag, personer eller situationer. Du kan ju fila i evigheter tills du samlat ihop dina ynka tre serier, tre serier kan förmodligen en blind lyckas med om han/hon försöker tillräckligt länge..... Jag har länge hävdat att märken ska skjutas på fem serier. Som det faktiskt funkar i jägarexamen i realiteten - vilken mao är hårdare krav än bronset egentligen. Därmed inte sagt att du inte ska få stå utanför båset om du vill det, eller att du måste ha publik i ludan. Har du lässvårigheter kan du få examen som inläst ljudbok och få muntliga frågor. Så jag tycker nog inte att det är problematiskt för någon som är lämpad om jag ska vara ärlig. Så att skrota älgbanan eller formella skjutkrav - nope, det köper jag inte..... .............. Är man skotträdd/bullerkänslig kan man välja att använda ljuddämpare i skogen,det valet har du inte på älgbanan mer än på din egen bössa vilken utgör en klar minoritet av bössorna i ditt närområde. ........... Jo, men ALLA måste någon gång klara kravet för att ta examen. Låt vara att kraven där är för lågt ställda med tanke på att vi inte har och nog inte ska ha årliga obligatoriska krav/prov med all den administration det kräver och hur pass få banor vi faktiskt har i Sverige. Att en grundläggande skjututbildning nog måste in i examen är vi en hel del som inser. Och har du tagit examen kan du ju skaffa en bössa med dämpare - jag har en smula svårt att se problemet du pekar på här om jag ska vara ärlig. Menar du på fullt allvar att gruppen som kan ha ovanstående problem inte är välkomna i skogen ? Välkomna är väl alla, men krasst sett kräver samhället av oss att vi inte ger vapen till dem en psykiatrisk diagnos eller psykiska problem. Lika så kräver samhället att vi ska kunna arter, söker vapenhantering och skjutskicklighet. Att alla - precis alla - behöver öva regelbundet torde ju inte heller vara speciellt kontroversiellt. Om samhällets krav på personlighet/mental hälsa, skjutskicklighetskraven och övningsskyttet ställer oöverstigliga krav så blir svaret: jo alla är välkomna i skogen, men inte med vapen i handen. Kravlöshet har aldrig någonsin löst något problem för någon. Vare sig jakt eller vapen är en rättighet, det är en möjlighet för vissa. Taskigt kanske, men så är det. /T
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Ja, eftersom reglerna i stort är vettiga sett till hur "de andra" ser på jakten, ett skjutprov för att visa att man kan skjuta får nog anses vara ett minimum hur fan vi än vänder och vrider på det. Däremot är det kanske inte alltid konstruktivt att köra tummen i spåret och ta kraven för bronsmärket rakt av för alla jaktlag, personer eller situationer. Du kan ju fila i evigheter tills du samlat ihop dina ynka tre serier, tre serier kan förmodligen en blind lyckas med om han/hon försöker tillräckligt länge..... Jag har länge hävdat att märken ska skjutas på fem serier. Som det faktiskt funkar i jägarexamen i realiteten - vilken mao är hårdare krav än bronset egentligen. Därmed inte sagt att du inte ska få stå utanför båset om du vill det, eller att du måste ha publik i ludan. Har du lässvårigheter kan du få examen som inläst ljudbok och få muntliga frågor. Så jag tycker nog inte att det är problematiskt för någon som är lämpad om jag ska vara ärlig. Så att skrota älgbanan eller formella skjutkrav - nope, det köper jag inte..... /T Då du verkar ju hålla med om att det kan vara ok att slippa stå i båset inför storpublik när man skjuter upp, så kanske kan vi vara överens om att finns ett samband med nervoisitet och dåliga prestationer. I så fall behöver det ju inte vara ett "luftslott" eller dåliga bortförklarinar att vissa anser sig skjuta bättre i skogen, kanske handlar det om något annat. Själv tycker jag krav inte är något problem,jag tycker att man skulle rikta kraven mer mot skadeskjutningar. Så man får bort dom som är olämpliga att ha bössa den vägen.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Då misstänker jag att många skadeskjutningar inte blir anmälda så det är nog en tämligen dålig väg att gå.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr ...skjuter alltid in så exakt som möjligt. I bänk förstås. Har du koll på var det tar när du står, eller i knästående, eller liggande över en mossbeklädd klippa? That's my point... -- Mats
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Då misstänker jag att många skadeskjutningar inte blir anmälda så det är nog en tämligen dålig väg att gå. Jag är inte dummare än att jag förstår att övning ger färdighet och att syftet är att vi ska bli bättre skyttar. Men det finns ju andra problem som man inte kommer år med träning. Skulle vara kul med en "personprofil" på den typiske jägaren som skadesjuter. 1.Är det nyckläckta jägaren med rykande färsk jägarexsamen ? 2.Är det gammgubbarna som jagat med silverblixt sen "långt före man sköt pappälg" men börjar tackla av rent skjuttekniskt pga ålder ? 3.Eller är det han som tycker sig vara lite bättre skytt än dom flesta andra och utan vidare skjuter "brons" från fel axel men har otur(=tar chansskott) på drevjakten ? Om 1 och 2 är ju allt i sin ordning,öva mera. Om det skulle visa sig vara vara nummer 3 som är boven......då är ju problemet jaktetiskt och Handling/konsekvens effektivare än bronskravet för att minska skadeskjutningar. Obligatorisk anmälningsplikt av jaktledare vid skadeskjutning till myndighet, vilker påverkar möjligheten till innehav av jaktkort. Då kanske skulle vi få bort rötäggen.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr All jakt sker inte i jaktlag ! Många mindre marker jagas av 1 till 2 personer som endast svarar för det egna samvetet. Men allt detta känns en aning off topic!!
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Då du verkar ju hålla med om att det kan vara ok att slippa stå i båset inför storpublik när man skjuter upp, så kanske kan vi vara överens om att finns ett samband med nervoisitet och dåliga prestationer. Klart att det finns ett samband mellan nervositet och prestation - både positivt och negativt. De enda sättet att på sikt lära sig hantera och kontrollera stressen är att exponera sig för det som man tycker är pressande. Så då är vi tillbaka i om kravlöshet någonsin löst något..... I så fall behöver det ju inte vara ett "luftslott" eller dåliga bortförklarinar att vissa anser sig skjuta bättre i skogen, kanske handlar det om något annat. Som sagt det enda sättet att lära sig hantera stressen är att utsätta sig för den, inte konsekvent undvika den allt man kan. Själv tycker jag krav inte är något problem,jag tycker att man skulle rikta kraven mer mot skadeskjutningar. Så man får bort dom som är olämpliga att ha bössa den vägen. Kruxet där torde bli att dra gränserna - när är det en skadeskjutning och när är det helt normalt? Att djuret går 100m ser jag som helt normalt efter en lungträff, det sker inte alltid men jag har sett det ske ganska många gånger. Skadeskjutning blir det inte förrän du har bommat kroppshålan/CNS - vilket lite krasst sett blir en fråga att ställa i slaktboden..... /T
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Obligatorisk anmälningsplikt av jaktledare vid skadeskjutning till myndighet, vilker påverkar möjligheten till innehav av jaktkort. Då kanske skulle vi få bort rötäggen. det tror jag definitivt är fel väg att gå! hur fasen skulle det hanteras i myndighetsverige?? Tror vi hade varit få jaktkortslösare kvar efter några år, nu tänker jag inte på älg o hjort, där tror jag redan att antalet skadeskjutningar är på relativt låg nivå. Men fågeljakten, hur fasen skulle det lösas?? Blir det anmälningsplikt på ett vilt så blir det på alla.. " Goddag Naturvårdsverket, imorse skammade Sven Svensson en kråka, den blev vingad men hunden fick tag i den till sist. Det beror nog på att Sven inte har tränat nog" - indraget jaktkort Jag tror ju inte att myndigheterna hellre friar än fäller när det gäller jakt, det har vi sett alldeles för många bevis på.. Nej, jag är för den frivilliga vägen, det borde vara upp till den enskilda eller jaktlaget att se til att alla tränar skytte. Om jaktlaget kan leva med att halva laget inte träffar ladan om dom så står inne i den, ja det är för mig obegripligt. Men det är inte något myndigheter ska styra upp. Höj kraven på jägarexamen, om det ska vara proven som ska bli svårare eller att en viss mängd skott ska ha lossats innan prov låter jag vara osagt. Danmark har precis gjort om sitt hagelprov, gäller från nästa år. 18 lerduvor (6 från vänster, 6 från höger och 6 bakifrån) varav 2 i varje kategori ska träffas. Det kan vara en tanke? Det gamla danska provet var iofs skrattretande, man ska skjuta efter 4 duvor och visa att man kan peka med pipan i rätt riktning- inga krav på träff.. Enligt samma princip kund ju den svenska älgbanan göras om till älg (som det är nu)- vildsvin (på kortare håll och i högre hastighet) - eller nåt i den stilen?
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Jag är inte dummare än att jag förstår att övning ger färdighet och att syftet är att vi ska bli bättre skyttar. Men det finns ju andra problem som man inte kommer år med träning. Skulle vara kul med en "personprofil" på den typiske jägaren som skadesjuter. 1.Är det nyckläckta jägaren med rykande färsk jägarexsamen ? 2.Är det gammgubbarna som jagat med silverblixt sen "långt före man sköt pappälg" men börjar tackla av rent skjuttekniskt pga ålder ? 3.Eller är det han som tycker sig vara lite bättre skytt än dom flesta andra och utan vidare skjuter "brons" från fel axel men har otur(=tar chansskott) på drevjakten ? Om 1 och 2 är ju allt i sin ordning,öva mera. Om det skulle visa sig vara vara nummer 3 som är boven......då är ju problemet jaktetiskt och Handling/konsekvens effektivare än bronskravet för att minska skadeskjutningar. Obligatorisk anmälningsplikt av jaktledare vid skadeskjutning till myndighet, vilker påverkar möjligheten till innehav av jaktkort. Då kanske skulle vi få bort rötäggen. Av mina futtiga erfarenheter så skulle jag säga att du har ganska jämt fördelat av alla tre - vissa av övermod, vissa av bristande förmåga och vissa av ren och skär otur. Men att sänka kraven rakt över för att vissa inte klarar av "formella situationer", "folk", har skjutbanefobi eller vad det nu vara månde är som jag ser det fel väg att gå. Samhället och respekten för viltet kräver vissa kunskaper och färdigheter av oss alla - om man inte kan visa sig uppfylla dem så är man inte lämpad att jaga med vapen handen. Vill vi kunna fortsätta att jaga så är inte kravlöshet eller en massa byråkrati kring eftersök det vi ska försöka uppnå - det är att se till att vi som jagar är så duktiga vi kan bli på det. Om vi på vägen tappar en och annan som inte fyller kraven må vara hänt, men det är ofrånkomligt. /T
Publicerat Oktober 2, 201312 yr det tror jag definitivt är fel väg att gå! hur fasen skulle det hanteras i myndighetsverige?? Tror vi hade varit få jaktkortslösare kvar efter några år, nu tänker jag inte på älg o hjort, där tror jag redan att antalet skadeskjutningar är på relativt låg nivå. Men fågeljakten, hur fasen skulle det lösas?? Blir det anmälningsplikt på ett vilt så blir det på alla.. " Goddag Naturvårdsverket, imorse skammade Sven Svensson en kråka, den blev vingad men hunden fick tag i den till sist. Det beror nog på att Sven inte har tränat nog" - indraget jaktkort Jag tror ju inte att myndigheterna hellre friar än fäller när det gäller jakt, det har vi sett alldeles för många bevis på.. Nej, jag är för den frivilliga vägen, det borde vara upp till den enskilda eller jaktlaget att se til att alla tränar skytte. Om jaktlaget kan leva med att halva laget inte träffar ladan om dom så står inne i den, ja det är för mig obegripligt. Men det är inte något myndigheter ska styra upp. Höj kraven på jägarexamen, om det ska vara proven som ska bli svårare eller att en viss mängd skott ska ha lossats innan prov låter jag vara osagt. Danmark har precis gjort om sitt hagelprov, gäller från nästa år. 18 lerduvor (6 från vänster, 6 från höger och 6 bakifrån) varav 2 i varje kategori ska träffas. Det kan vara en tanke? Det gamla danska provet var iofs skrattretande, man ska skjuta efter 4 duvor och visa att man kan peka med pipan i rätt riktning- inga krav på träff.. Enligt samma princip kund ju den svenska älgbanan göras om till älg (som det är nu)- vildsvin (på kortare håll och i högre hastighet) - eller nåt i den stilen? Nuvarande bronskrav på älgbanan handlar ju om om skytte mot högviltsmål, det säger ju väldigt lite för övriga i jaktlaget hur du presterar som hagelskytt mot tex fågel. På samma stelbenta sätt skulle ju anmälningsplikten kunna fungera,dvs enbart högvilt.