Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uselt skytte på älgbanan!

Featured Replies

Publicerat

@pmt Det jag menade med mitt inlägg är inte att övning på rörande mål är dåligt men många hoppar över det grundläggande och väsentliga. Det är ju liksom ingen poäng att stå på älgbanan att skjuta bra med jaktmatch när man sen laddar bössan med Alliiijaska som kanske sprider 10-15cm på 100m. En del vet inte ens hur deras jaktammo håller ihop för de är för snåla för att offra fem skott. Sist jag va på banan va det en sköning som inte träffade älgen pga glappande kikarsikte och utbrast: fan nu har tejpen släppt igen... det va hans lösning till bakre fästet

Ska man jaga älg så är ju knappast 10-15 cm något som helst problem.

Problemet är väl förr att man så himla gärna vill ta den enkla och bekväma (eller billiga) lösningen. Och så fantiserar man ihop diverse hokus pokus för att lura sig själv:

"jag skjuter bättre i skogen än på banan"

"det är så dyrt att skjuta på banan så jag tänker lite på hur det är att skjuta i stället"

"jag kan ju skjuta, det har jag ju alltid kunnat"

"Det tar bättre än det verkar"

"älgfiguren är för liten"

"de andra skjuter ju sämre"

"att ställa krav är ojämlikt"

osv

osv

osv

Sedan blir det ju inte bättre av att vissa gärna övertygar sig själv så till den milda grad att de på fullaste allvar tror att de vet något som andra inte upptäckt ännu - och då gärna högljutt torgför sina luftslott. Och låt två sådana idioter stå på samma plats så slutar det med att de tycker att alla skjutbanor måste stängas för det är helt naturvidrigt att stå där och bullra.

Själv är jag av uppfattningen att minsta lilla tillstymmelse till luftslott så ska personen i fråga å det snaraste dras ut ur mörkret och medelst hugg och slag om så kräves föras till en skjutbana tills dess att hen fattar hur fel hen har.

/T

• Svar 132
  • Visningar 24,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• en rolig anekdot. jag stod och malde på älgbanan för några år sedan. det var under semestertid och jag hade varit ensam på banan dom sista tio besöken minst. en karl står och tittar på mig och går fra

• Det finns INGEN som skjuter bättre i skogen än på banan, däremot skjuter vissa utifrån sin förmåga i skogen - och det är ju faktiskt det viktigaste. Så det viktigaste är att man skjuter lite på banan

• Tycker att det är skamligt av stora delar av jägarkåren att inte träna inför jakten. Har just fått en rejäl hög med hundmat från bortskuret älgkött efter att tre olika jaktlag har skjutit på samma älg

Publicerat

jag tar och gärna hjälper folk som vill bli en bättre skytt men ber dom inte om hjälp så vill jag inte ge mer råd än " ta det lugnt!! älgen är inställ på 2/4 sekunder och det är gott om tid att ladda om och hitta tillbaka till målet för löpet så slappna av"

Publicerat

Jag tycker att ett primärt krav, för alla älgjägare, borde vara att de åtminstone vid tre olika tillfällen har skrivit på ett internetforum "min bössa skjuter fem skott inom 15mm". Detta kan ju också kollas på nämnda forum. Med denna kvalitetskontroll kan det ju inte bli fel i skogen!

För guldserie krävs att det också står ".. på 300m" i slutet.

Mera seriöst; jag tackar alla er som ställer upp och hjälper en okänd skytt, det har varit värdefullt för mig när jag försökt bli en bättre hagelskytt!

Publicerat

Jag tycker att ett primärt krav, för alla älgjägare, borde vara att de åtminstone vid tre olika tillfällen har skrivit på ett internetforum "min bössa skjuter fem skott inom 15mm". Detta kan ju också kollas på nämnda forum. Med denna kvalitetskontroll kan det ju inte bli fel i skogen!

För guldserie krävs att det också står ".. på 300m" i slutet.

Mera seriöst; jag tackar alla er som ställer upp och hjälper en okänd skytt, det har varit värdefullt för mig när jag försökt bli en bättre hagelskytt!

jag vet att samtliga mina studsare skjuter <15mm @ 300 mm :P  :D

få frågar om hjälp utan verkar mer vilja att stå och nöta ensamma  visst jag är långt i från ett proffs men tränar mer regelbundet än många andra så nått litet kan jag bidra med  

Publicerat

Vem pratar om att försvåra? Det handlar om att anpassa utbildningen efter elevernas behov och förutsättningar.

Jodå, det lärs ut. Lite med vänstran.... Och det är då knappast något som lärs in i ngn nämnvärd omfattning om jag ske se på de nyexade jag träffat på i modern tid.

Fokus på examen som den är utformad i dag är biologens, den teoretiske biologens..... Jaktens hantverk är inget man kan stoppa åt sidan och säga "ähh, det lär dom sig när de kommer ut i skogen".

Jag med, men det var nu inte frågan. Om stenstoden ska kunna skjuta fågeln nästa gång eller nästa gång igen så måste stenstoden kunna skjuta. Det nyttar inget till att skytten går från stenstod till bommande skytt.....

De första 20 åren jagade jag inte något jaktlag i formell mening, och jag vet massor här nere i Skåne som jagar och jagar mycket utan medlemskap i något jaktlag. Jaktlagen må nu vara centrala där du jagar, men det är de långt i från överallt. Så att lägga saker på jaktlaget att "hantera" eller "följa upp" funkar inte.

Tror inte du kan hitta statistik på den nivån direkt, men om du frågar mig så är eftersökskreatören i nio fall av tio en filur som har en våldsam övertro på sin förmåga och som i princip aldrig övar.

Nu vet jag inte om någon här gnäller på andra - skulle säg att vi förr påpekar baksidan av den omhuldade allmogejakten: det är viktigare att alla får jaga än att jakten sköts rätt. Priset av den inställningen får viltet betala.

/T

Det torde vare en självsanering bland dem som inte jagar i lag, om du missköter dig och skjuter över din förmåga är du knappast välkommen igen.

Byråkrati föder byråkrati, införs generella skjutprov som ska adm. och kontrolleras av myndighet så kommer det att ta tid och det kommer kosta. Och hur ska proven läggas upp? Delprov för olika typer av jakt? Det kommer att kunna krånglas till i oändlighet!

Publicerat

Läser mycket här om att dom gamla stofilerna aldrig är på skjutbanan,  den skjutbana jag håller till på så är det precis tvärtom medelåldern på dom som brukar vara där ligger nog runt 60 år enda gången man ser ungdomar är när dom ska skjuta upp för jägarexamen när det väl är avklarat så ser man dom oftast inte mer....

Publicerat

Det torde vare en självsanering bland dem som inte jagar i lag, om du missköter dig och skjuter över din förmåga är du knappast välkommen igen.

Det borde vara samma sak i jaktlagen - har du varit flitig i att skapa eftersök borde även jaktlagen rensa lite.....

Byråkrati föder byråkrati, införs generella skjutprov som ska adm. och kontrolleras av myndighet så kommer det att ta tid och det kommer kosta. Och hur ska proven läggas upp? Delprov för olika typer av jakt? Det kommer att kunna krånglas till i oändlighet!

Ja, att göra det till ett reglerat krav med en massa byråkrati för att följa upp är rätt meningslöst. Däremot borde alla ges en grundläggande skjututbildning.

T

Publicerat

Läser mycket här om att dom gamla stofilerna aldrig är på skjutbanan,  den skjutbana jag håller till på så är det precis tvärtom medelåldern på dom som brukar vara där ligger nog runt 60 år enda gången man ser ungdomar är när dom ska skjuta upp för jägarexamen när det väl är avklarat så ser man dom oftast inte mer....

Jag har varit på en del banor med den åldersindelningen och avsaknaden av nya yngre kan ibland vara pga det finns ett tydligt gubbvälde på de ställena!!

Därmed inte sagt att banan som du hänvisar till är sådan!!

Publicerat

Istället för lagstadgat krav på skytteprov vore väl en bättre lösning med ett krav på individen att träna överhuvudtaget, ex vis ett par serier Sporting duvor, lite stillastående kula på olika avstånd och några serier älg/rådjursbana. Själva resultat är kanske inte alltid viktigast, det viktigaste är ju att individen verkligen övat med bössan och insett vad han/hon brister i respektive vad han/hon kan klara av. Förhoppningsvis tar man den insikten med sig i skogen och håller inne de skotten man inte klarar i skarpt läge, har man inte övat vet man ju inte sina begränsningar.

Själv skulle jag ha svårt och se vad provkravet skulle ge för positiva effekter, vet folk som skjuter serie på serie och aldrig får ihop det. Nervositet eller vad det nu är som orsakar det, men när man jagar i skogen med dem missar de aldrig de vilt de väl skjuter på. Själv får jag nästan alltid prestations ångest när jag har människor runt omkring på skjutbanan, jag förväntar mig att de tror att jag skjuter bättre än jag vet jag kan. Då blir man ingen bra skytt och blyg som man är och få människor som man känner på banorna hjälper ju inte till. Skulle det då vara provkrav skulle det vara jobbigt, har väldigt lätt och bli nervös för sådant och då skjuter jag dåligt. Jag är säkert inte ensam det där ute heller.

Publicerat

Istället för lagstadgat krav på skytteprov vore väl en bättre lösning med ett krav på individen att träna överhuvudtaget, ex vis ett par serier Sporting duvor, lite stillastående kula på olika avstånd och några serier älg/rådjursbana. Själva resultat är kanske inte alltid viktigast, det viktigaste är ju att individen verkligen övat med bössan och insett vad han/hon brister i respektive vad han/hon kan klara av. Förhoppningsvis tar man den insikten med sig i skogen och håller inne de skotten man inte klarar i skarpt läge, har man inte övat vet man ju inte sina begränsningar.

......

Förbundet har ett träningskort, där för man in när man skjutit. En utmärkt lösning egentligen.

Som du skriver är det inte viktigt med resultat si eller så - utan att man som skytt skjuter efter sin förmåga. Och den lär man sig var den slutar genom att besöka banan då och då.

T - som känner sin svaga sida i högergående skott och sålunda ofta släpper ankor/fasaner om de går hårt till höger om mig

Publicerat

Jag brukar försöka hjälpa till som skjutledare, men ett problem är att jag inte är pensionär, så vad ska jag som knappt blivit torr bakom öronen kunna lära en som är äldre? ;)

Skickat från min GT-P3110 med Tapatalk 4

Publicerat

Jag har varit på en del banor med den åldersindelningen och avsaknaden av nya yngre kan ibland vara pga det finns ett tydligt gubbvälde på de ställena!!

Därmed inte sagt att banan som du hänvisar till är sådan!!

Tycker inte det finns nåra såna tendenser snarare tvärtom fast nu räknas väl knappast jag själv som ungdom längre så jag kanske har halkat in i "gubbväldet" jag också :wink:

Publicerat

Jag brukar försöka hjälpa till som skjutledare, men ett problem är att jag inte är pensionär, så vad ska jag som knappt blivit torr bakom öronen kunna lära en som är äldre? ;)

Skickat från min GT-P3110 med Tapatalk 4

enkelt du går in i kuren och skjuter några femettor och säger "frågor på detta?" :woot:

brukar tysta dom flesta gubbarna sen släpper man kaxet och säger till gubben att så här kan du också skjuta med träning visst det blir dyrt men du blir en bättre skytt

jag retade tillomed en av våra "hagelmästare" på trappbanan när han skulle lära ungspolingarna och lillflickan hur man plockar duvorna på långa håll  vi kan väl säga att duvorna kom inte så långt iaf inte dom jag träffade :biggrin:  :biggrin:

Publicerat

Ska man jaga älg så är ju knappast 10-15 cm något som helst problem.

Det resonemanget är ju själva problemet och är orsaken till en hel del skadeskjutningar. Varför har man inte bättre och högre krav på sitt jaktvapen? är det för att försvara bruket av sin gamla 1640 med torkat kolv som man inte ids byta ut? för mig är 10-15 cm spridning = fel på utrustningen. Jag är helt förstående med att man inte är intresserad av vapen precis som vissa inte är intresserad av bilen de transporterar sig med. Men bilen lämnar man på service och det borde gälla vapen också i så fall. 

10-15cm spridning träffar en stilla stående älg på 80 meter utan problem. Men träffar den en löpande älg i sned vinkel på 120 meter? eller träffar den älgen med ett sämre stöd och hög puls? marginalerna har plötsligt blivit mycket små och risken för skadeskjutning är större än chansen för träff. För att inte tala om allt annat vilt som kan dyka upp, skall jägaren då hålla inne med skottet för hen har en taskig bössa som "duger till älg" ? Sen när vi talar om älg så är det alltid en fullvuxen tjur eller ko trots att jakten ofta i själva verket handlar om kalv avskjutning (i alla fall här i mellansverige där jag jagar) en älgkalv i oktober har verkligen inte ett så stort träffområde som pappälgen som man glatt träffar med sin jaktmatch men inte med sin alliiijaska. 

Publicerat

enkelt du går in i kuren och skjuter några femettor och säger "frågor på detta?" :woot:

brukar tysta dom flesta gubbarna sen släpper man kaxet och säger till gubben att så här kan du också skjuta med träning visst det blir dyrt men du blir en bättre skytt

Tyvärr så räcker det inte med tiotusentals skott om man inte gör rätt.

Det enda man lär sig är att fortsätta göra fel.

Vissa kan bli lite bättre men få blir duktiga oavsett skottmängden. Förbättringen är rätt marginell oavsett skottmängd.

Tyvärr

Men det är ett oerhört vanligt tankefel, det ser man även i denna tråd. Säger man det tillräckligt många gånger av tillräckligt många blir det till slut en sanning.

Dvs fler skott så blir man mycket bättre. Vilket inte är särskilt rätt.

PMT har rätt på den viktigaste punkten.

Skytteutbildningen behöver förbättras. Där är lösningen på det usla skyttet överlag.

Gör man rätt tar det bra.

Publicerat

@PMT Tja vi har väl olika krav på vapnet. Jag är nitisk gällande vapnets precision och min remington 700 som sprider 35-45mm med 5 skott av nuvarande jaktamunition är jag inte nöjd med utan kommer leta laddningar som krymper den träffbilden. Det viktigaste är dock att jag vet om mitt vapens begränsning och således kan avstå skott i jaktsituationer med för små marginaler. Men för älgjakten i oktober är jag inte ett dugg orolig då jag känner bössan väl och har tränat med den ordentligt med gott resultat. Dessutom är spridningen enligt mig godkänd för älg. 

Jag håller inte alls med dig om att man träffar en löpande älg i sned vinkel på 120 meter eller älgkalven med den spridningen. Däremot kanske du träffar älgen! Ditt resonemang handlar mer om "skjut! det kan ta bättre än du tror". Det spelar ingen roll hur duktig du är på att skjuta när du inte vet var på älgen kulan kommer ta. Men framför allt är marginalerna för små. Det är bara korkat att jaga med sådan spridning. Men vi behöver inte ta upp en massa exempel utan poängen är att jag är kritisk till att du liksom många inom jägarkåren kan nöja sig med en sådan spridning. Jag tar hellre en välskjutande 6,5x55 än en dubbelstudsare i 9,3x74 alla dar i veckan. För OM jag avlossar ett sämre skott, och de händer oss alla,  så har jag mer marginal med ett välskjutande vapen. Då kan jag endast anklaga mig själv och mitt skytte och träna för att förbättra det. Hellre det än tvärtom. Jag vill inte att träffläget skall vara ett lotteri oavsett hur duktig jag är som skytt. Jag vill ha ett vapen som träffar där jag siktar. Inte 7,5cm över eller 7,5cm under där jag siktar. 

Och ingen skjuter bättre med ett vapen som sprider lite... det resonemanget är nonsens. 

Min erfarenhet är att precision handlar om många olika faktorer. För att nå så bra precision som möjligt gäller det att minimera felkällor. Det kan vara skyttet, det kan vara rekylen, det kan va pulsen, det kan va stödet etcetc. Men för min del är själva utrustningen nr 1 att börja med när jag skaffar ett nytt vapen. Det är så otroligt lätt att minimera alla felkällor där. När bössan väl skjuter bra i bänken kan du börja träna skytte - modifiera vapnet så det passar ditt skytte, tex höja kolvkam förlänga kolv, montera ljuddämpare etcetc. Eller för all del, gör tvärtom och öva massor först men jaga inte med skiten för än vapnet skjuter bra. 

Inte konstigare än att man slipar kniven innan jakten. Det går att passa eller stycka ett djur med slö kniv eftersom man har kunskapen, tekniken och erfarenheten men det är bra korkat. 

Pmt, varför ställer du det ena mot det andra? Jag har aldrig sagt att jägare skall strunta i att övningsskjuta, faktum är att om du inte övningsskjuter så spelar det ingen roll om ditt vapen skjuter "hål-i-hål" i bänken. Att jaga mm i bänken är nått helt annat än att skjuta levande vilt i skogen med jägarmässiga stöd. Att träna med sitt vapen för att bli en god skytt är givet. Ingen blir en bra skytt utan träning men ingen blir heller aldrig någon bra skytt med dålig utrustning. 

Och till sist. Det är synd att älgjägare inte "nedlåter" sig att skjuta räv på älgjakten, för viltvårdens skull, men har de en 15cm spridare i nävarna så är det ju bra att de låter bli. 

Publicerat

Klipp till ett snöre som är 7,5 cm långt. Ta sen detta snöre och lägg på en älgkropp.

Börjar poletten trilla ned?

-- Mats

Vad ska snöret bevisa?

telefonskrivet

Publicerat

Att förutse att man bara kommer avlossa skott på upp till 50m på älg och därför nöja sig med 10-15cm träffbild ser kanske inte jag som ett alternativ!!

Att ha ett vapen som presterar bra träffbilder är ju tveklöst en fördel så den här diskussionen verkar sned!?!

Under min jakt så har jag skjutit älg på det dubbla oftare än 50m men visst ibland på 5m håll också dock oftast under ganska lugna förhållande, skulle jag skjuta på en löpande älg på 120m i sned vinkel så är det något fel på älgen , men jag vill gärna klara av det ändå!

Publicerat

Vad ska snöret bevisa?

telefonskrivet

Rita en cirkel med det så har du träffområdet på 15cm radie 7,5

Publicerat

En bössa med den fullkomligt usla precisionen av 15 cm på 100 m flyttar alltså kulan maximalt 7,5 cm från där du önskar att den skulle ta - eller 6 cm mer än en välskjutande bössa som presterar 3 cm små grupper. Hur mycket är 6-7,5 cm och vilken skillnad skulle det göra på en älg? Vi pratar om längden på ditt lillfinger om du undrar...

Sen har jag träffat MÅNGA som tycker det är viktigt med supernoggrann inskjutning med deras hål-i-hålammo, som skryter med att den ligger fem cm högt på 100 m, med tre skott på en klisterlapp. Från stöd, alltså. Gärna kraftigt framåtlutad med halva kroppsvikten på bössan.

Var tar det när de skjuter ståendes på bakbenen med en vanlig jaktbössa? Äh, du behöver inte fundera, jag kan svara: en till tre DECIMETER högre beroende på patron, bössa och skjutstil - plus nån decimeter i sida, förstås.

Lite perspektiv, tack.

-- Mats

Publicerat

@PMT Tja vi har väl olika krav på vapnet. Jag är nitisk gällande vapnets precision och min remington 700 som sprider 35-45mm med 5 skott av nuvarande jaktamunition är jag inte nöjd med utan kommer leta laddningar som krymper den träffbilden. Det viktigaste är dock att jag vet om mitt vapens begränsning och således kan avstå skott i jaktsituationer med för små marginaler. Men för älgjakten i oktober är jag inte ett dugg orolig då jag känner bössan väl och har tränat med den ordentligt med gott resultat. Dessutom är spridningen enligt mig godkänd för älg. 

Jag har alltid höga krav på mina vapen - utifrån var och hur det behövs. Att prata mm och älgar är i mina ögon att totalt sakna perspektiv på det hela. Däremot ska man känna sitt vapen och sin ammunitions prestanda - men att ställa krav på mm hit eller mm dit om man nu BARA avser att skjuta en ful älg - ja då räcker 15cm lååååångt.

Jag håller inte alls med dig om att man träffar en löpande älg i sned vinkel på 120 meter eller älgkalven med den spridningen. Däremot kanske du träffar älgen! Ditt resonemang handlar mer om "skjut! det kan ta bättre än du tror". Det spelar ingen roll hur duktig du är på att skjuta när du inte vet var på älgen kulan kommer ta. Men framför allt är marginalerna för små. Det är bara korkat att jaga med sådan spridning. Men vi behöver inte ta upp en massa exempel utan poängen är att jag är kritisk till att du liksom många inom jägarkåren kan nöja sig med en sådan spridning. Jag tar hellre en välskjutande 6,5x55 än en dubbelstudsare i 9,3x74 alla dar i veckan. För OM jag avlossar ett sämre skott, och de händer oss alla,  så har jag mer marginal med ett välskjutande vapen. Då kan jag endast anklaga mig själv och mitt skytte och träna för att förbättra det. Hellre det än tvärtom. Jag vill inte att träffläget skall vara ett lotteri oavsett hur duktig jag är som skytt. Jag vill ha ett vapen som träffar där jag siktar. Inte 7,5cm över eller 7,5cm under där jag siktar. 

Som Mats skrev, klipp ett 7,5cm långt snöre och lägg på en älg..... Sätt sedan det i relation till hur pass exakt du känner avståndet och hur pass mycket skillnad du har om du missar 50m i avståndsbedömningen. Om viltet överraskar en tycker man alltid att det är närmre än om man har tid på sig tex. Så 7,5cm lite galet i avståndsbedömningen och lägg till att man inte har samma skjutställning i tornet än när man skjuter på banan så är det knappast ngt problem.

På de avstånd man normalt står med en dubbelstudsare är deras 10-20cm fullt tillräckligt, man skjuter som man skjuter med hagelbössan i full sving och på ungefär samma avstånd. Krav därefter mao, då vill jag ha en kolv som passar och balans så den kan svingas långt för mm/100m. Jag kan ta ett skott på en handflata på 100m med min, jag har aldrig behövt det på jakt eftersom når jag jagar med den så står jag som regel på vad de flesta skulle kalla "trånga hagelpass". Men att tala om mm på springande grisar runt fötterna är liksom bara trams och dumheter.

Ställ relevanta krav.

Och ingen skjuter bättre med ett vapen som sprider lite... det resonemanget är nonsens. 

Jo, faktiskt. Det är ren statistik...... Så länge du håller dig inom det verksamma träffområdet så är det faktiskt så, däremot om du ska jaga 5-1or så är det en annan femma. Men tittar vi på hur jägarexamen formulerar sina krav så är det faktiskt bara att hålla sig inom träffområdet och älgen är din, 5.1an är faktiskt inte en optimal placering av kulan om du frågar mig.

Min erfarenhet är att precision handlar om många olika faktorer. För att nå så bra precision som möjligt gäller det att minimera felkällor. Det kan vara skyttet, det kan vara rekylen, det kan va pulsen, det kan va stödet etcetc. Men för min del är själva utrustningen nr 1 att börja med när jag skaffar ett nytt vapen. Det är så otroligt lätt att minimera alla felkällor där. När bössan väl skjuter bra i bänken kan du börja träna skytte - modifiera vapnet så det passar ditt skytte, tex höja kolvkam förlänga kolv, montera ljuddämpare etcetc. Eller för all del, gör tvärtom och öva massor först men jaga inte med skiten för än vapnet skjuter bra. 

Inte konstigare än att man slipar kniven innan jakten. Det går att passa eller stycka ett djur med slö kniv eftersom man har kunskapen, tekniken och erfarenheten men det är bra korkat. 

Ja det har du helt rätt i, men att kräva att folk ska ha vapen där man kan prata mm i träffbilderna när det inte kan skjuta ens så cm är relevant att diskutera är att totalt sakna perspektiv i frågan. Lägg sedan till älgens enorma träffområde så blir det ju löjligt. För krasst sett finns det en massa svenska jägare som bara och endast skjuter älgar. Varför begriper jag inte, för älgjakt är inte jakt i mina ögon - det är en blandning av bataljonsövning 1 och avlivning av betesdjur.

Du klarar att skjuta guld med råge om bössan håller en 15cm cirkel. Att samma spett inte duger till rådjur och än mindre räven är en annan femma, men det var nu älgen som diskuterades.

Pmt, varför ställer du det ena mot det andra? Jag har aldrig sagt att jägare skall strunta i att övningsskjuta, faktum är att om du inte övningsskjuter så spelar det ingen roll om ditt vapen skjuter "hål-i-hål" i bänken. Att jaga mm i bänken är nått helt annat än att skjuta levande vilt i skogen med jägarmässiga stöd. Att träna med sitt vapen för att bli en god skytt är givet. Ingen blir en bra skytt utan träning men ingen blir heller aldrig någon bra skytt med dålig utrustning. 

Jag ställer det inte mot varandra, men när folk hänger i kolvar bak sandsäckar för att jaga mm hit eller mm dit när de i alla fall wobblar över hela pappälgen blir fokus på fel sak. Helt fel sak.

Om du inte klarar av att rada upp guldserier regelbundet är det liksom inte i vapnet du ska börja leta, det är i ditt skytte.

Men jag ser snudd på varje gång jag är på banan hur folk hänger i kolven på inskjutningsbanan för att de jagar den "heliga treklövern" när de inte kan skjuta. Då blir jakten på treklövern direkt meningslös, hänger man i kolven bland sandsäckarna och klipper av skotten så kan jag garantera att den skjuter mer än 15 cm fel när du skjuter på frihand. Men det märker man inte för klipper man skottet är liksom cm fel mätenhet...... Då blir mm krav kontraproduktivt.

Som Lunbergarn skrev - det brister i den grundläggande skjututbildningen, inte i utrustningen hos de absolut flesta.

Och till sist. Det är synd att älgjägare inte "nedlåter" sig att skjuta räv på älgjakten, för viltvårdens skull, men har de en 15cm spridare i nävarna så är det ju bra att de låter bli. 

Att de inte skjuter räven för att den inte påverkar älgstammen är för jävligt, men det är ett väldigt vanligt resonemang. Och om personen i fråga vet med sig att hen inte skulle slösa en dyr patron på en räv så varför då ställa kravet att de ska skjuta mm hit eller mm dit?

Då är det bättre att man lär ut grundläggande skjututbildning än tvingar folk att jaga de mm de förmodligen ändå aldrig kan nå......

/T

Publicerat

......

Och var i hela helvete du fått för dig att en frisk människa - oavsett vilken mästerskytt denne är, eller vilken laserstråle som skjuts - skulle avlossa skott mot en löpande älg i sned vinkel på 120 m övergår mitt förstånd.

-- Mats

Jag besökte den lokala skjutbiografen i gårkväll, även om jag anser mig vara en ganska driven drevskytt hade jag en del dåliga träffar för att jag missbedömt fart och rörelser, men inte en enda dålig träff pga att jag låg högt/lågt. Och det med ammunition som håller runt dm/100m......

Det är mao totalt ointressant för mig att jaga mm på 100m i det perspektivet, däremot skjuter pangen i fråga lätt under 1" med rätt pilar på 100m. Men  vad spelar det för roll om jag svingar fel?

/T

Publicerat

Sedan är det skillnad på hur man jagar älg, jag som hundförare använder 19,4g kula i min kortpipiga 9,3X62 toppad med en aimpoint. I höst har jag skjutit en kalv på ca 10m och en vuxen på dryga 20m, båda i oröjd tallungskog. Jag är nöjd om den kombon kan prestera träffbilder runt snusdosan på 100m, jag kan träffa en skadad älg på längre håll om det behövs men då är det eftersök och andra krav.

Ska jag sitta på pass eller bedriva jakt som kräver bättre precision så monterar jag en annan pipa och kikarsikte. Men för den typen av älgjakt jag bedriver idag behövs ingen hål i hål precision.

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk 4