Publicerat November 2, 201312 yr tjena ! jag är ju ganska ung fortfarande men vill lära mig ordentligt av kunniga människor i tid ! så här tänkte ja att man kan fråga om saker som urtagning,styckning av vilt. jag tänkte börja med hur man sotar en gris/ ett vildsvin ? har inte fått rediga svar på hur man gör så någon kunde kanske hjälpa mig med förklaring och bilder hoppas tråden kan vara till hjälp letade men hittade ingen sådanhär tråd så jag startade en ny. förlåt om det redan fanns en
Publicerat November 2, 201312 yr Hörru du Linus, du som är en hejare med videokameran kan ju filma hur dom tar ur o sotar en gris o be dom då göra det steg för steg o be dom berätta i vilken ordning dom gör det. Kan du inte montera video i magen under tiden grisen sotas el. om du kan hålla den så du filmar hela sekvensen??? Det var bara lite tankar från Jonsson i norr.
Publicerat November 2, 201312 yr tjena ! jag är ju ganska ung fortfarande men vill lära mig ordentligt av kunniga människor i tid ! så här tänkte ja att man kan fråga om saker som urtagning,styckning av vilt. jag tänkte börja med hur man sotar en gris/ ett vildsvin ? har inte fått rediga svar på hur man gör så någon kunde kanske hjälpa mig med förklaring och bilder hoppas tråden kan vara till hjälp letade men hittade ingen sådanhär tråd så jag startade en ny. förlåt om det redan fanns en tage med vidio når vi mødes så ser vi om der kan blive lidt film k.
Publicerat November 2, 201312 yr Författare Hörru du Linus, du som är en hejare med videokameran kan ju filma hur dom tar ur o sotar en gris o be dom då göra det steg för steg o be dom berätta i vilken ordning dom gör det. Kan du inte montera video i magen under tiden grisen sotas el. om du kan hålla den så du filmar hela sekvensen??? Det var bara lite tankar från Jonsson i norr. hahha, bra tankar från jonsson tycker jag ! kanske hade varit bra med en hjälpvideo på youtube ?
Publicerat November 2, 201312 yr Författare tage med vidio når vi mødes så ser vi om der kan blive lidt film k. kan ja göra ! bra ide kalle !
Publicerat November 2, 201312 yr hahha, bra tankar från jonsson tycker jag ! kanske hade varit bra med en hjälpvideo på youtube ? Tack! Det är bara att titta o fråga vad dom gör o hur dom gör det Linus. Ingen dum idé!
Publicerat November 2, 201312 yr Författare Tack! Det är bara att titta o fråga vad dom gör o hur dom gör det Linus. Ingen dum idé! de har du rätt i. ska tänka på en sådan video !
Publicerat November 2, 201312 yr Sota är inte svårt, och ungfär samma handgrepp oavsett vilt.(jag benhänger mina vilt, så jag jobbar med tyngdkraften.) Ta tag i ändtarmen, och dra lite lätt i den snitta in emot ryggraden, och jobba dig in och runt, och dra hela tiden lätt i tarmen.. och arbeta dig djupare in, och runt.. Jag brukar arbeta till jag har en tarmen fri, ungf en dm utan för rumpan.. Sen jobbar jag inifrån bukhålan Vass, lång kniv är att föredra.. Sen i övrigt har jag lärt mig att använda händer och tyngdkraften, för att slippa skära sönder tarmar och dyligt. Bröstbenet öppnar jag beroende på viltslag..Ofta frilägger jag strupen innan, och lossar den, och skär av vid struphuvet, så inget läcker ut.
Publicerat November 2, 201312 yr de har du rätt i. ska tänka på en sådan video ! Varsågod! Fråga o be dom berätta hur dom gör är det bästa o ev. vara med o hjälpa till o gräva bland tarmar, dra ut luft- o matstrupe o sota. Allt tar sin tid att lära sig Linus. Lindgren ger en bra beskrivning. Jag antar att det är till stor del samma tillvägagångssätt på gris o klövvilt. Sota är inte svårt, och ungfär samma handgrepp oavsett vilt.(jag benhänger mina vilt, så jag jobbar med tyngdkraften.) Ta tag i ändtarmen, och dra lite lätt i den snitta in emot ryggraden, och jobba dig in och runt, och dra hela tiden lätt i tarmen.. och arbeta dig djupare in, och runt.. Jag brukar arbeta till jag har en tarmen fri, ungf en dm utan för rumpan.. Sen jobbar jag inifrån bukhålan Vass, lång kniv är att föredra.. Sen i övrigt har jag lärt mig att använda händer och tyngdkraften, för att slippa skära sönder tarmar och dyligt. Bröstbenet öppnar jag beroende på viltslag..Ofta frilägger jag strupen innan, och lossar den, och skär av vid struphuvet, så inget läcker ut. Helt rät Lindgren!
Publicerat November 2, 201312 yr Stämmer, praktiseras lika på dov, älg och gris. På älg är det bra med en skapligt lång kniv! Men jag tar helst inte ur i skogen. Finns valet gör jag allt i slaktboden.
Publicerat November 5, 201312 yr Som vi lärt oss på skolan/diverse gods så stoppar jag ett finger i ändtarmen, så man vet vart man har väggarna av tarmen. Med andra handen börjar jag skära runt, helst en lång slaktkniv/styckkniv. När man börjat skära greppar jag gärna runt tarmen lite på ena sidan och fortsätter skära runt. Sista biten drar jag inifrån grisen/hjortviltet och skär loss det sista om det är något kvar. Är som sagt rättså svårt att förklara, var med så ofta du kan och be att få göra det under övervakning. Enligt mig blir man inte mycket bättre på sotning av att se film på det, endast praktiskt som är grejen. Allt ser så lätt ut på film;) Men det är ju jag det. Och jag är hyfsat kass på sotning fortfarande, men man blir ju bättre för var gång Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat November 5, 201312 yr I höstas lärde jag mig ett rättså smidigt sätt att ta ur/sota rådjur i skogen och få ut allting på samma gång, kan filma ngn gång om du är intresserad Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat November 5, 201312 yr Bara amatörer sågar upp bäckenet. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. now Free
Publicerat November 5, 201312 yr Detta är en populär post. Jag trycker bak bajset och klipper av strängen och knyter den flår klart resten ner till sadeln lite drygt. Sedan finlirar jag bakifrån och skär loss ändtarm m.m och drar ut allt genom bäckenet. Det fungerat kanon och har ej haft sönder någon urinblåsa än, men det kommer väll I början försökte jag lyssna och lära mig hur andra gjorde, det resulterade till att man inte varken visste in eller ur då det finns lika många sätt att flå/ta ur ett vilt som det finns jägare i skogen första veckan i oktober. Jag tycker du ska göra såhär: 1. Skjut det som du vill skjuta. 2. Fråga någon om hjälp, låt inte personen hålla in kniven utan bara intruera dig, gör det även andra gången om du är osäker. 3. Utforma ett eget sätt att göra det som passar dig (learn by doing).
Publicerat November 5, 201312 yr Har alltid buntband i fickan som jag snörar av ändtarmen med efter att jag mjölkat den. Skär runt ändöppning i samband med agg jag flår skinnet bakåt. Stor urinblåsa plockar jag ut åt andra hållet dock. iPad Tapatalk HD
Publicerat November 5, 201312 yr Författare I höstas lärde jag mig ett rättså smidigt sätt att ta ur/sota rådjur i skogen och få ut allting på samma gång, kan filma ngn gång om du är intresserad Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free intressant ! hade varit skitbra !
Publicerat November 5, 201312 yr Författare tack för att ni har försökt förklarat ändå, men bäst är nog att se,lära,göra som ni säger
Publicerat November 5, 201312 yr tack för att ni har försökt förklarat ändå, men bäst är nog att se,lära,göra som ni säger Kommer gå galant Linus
Publicerat November 5, 201312 yr Bara öva,öva,öva...och ha olika knivar.. framförallt vassa, olika knivar...
Publicerat November 5, 201312 yr Och vassa knivar. Vassa knivar eller vassa knivar. Alltid vassa knivar! Alltid! Slöa knivar borde vara förbjudet enligt lag. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. now Free
Publicerat November 5, 201312 yr tack för att ni har försökt förklarat ändå, men bäst är nog att se,lära,göra som ni säger Träning ger färdighet Linus. Be någon jägare instruera dig hur du ska göra när du tar ur ett rådjur el. gris. Lagom stort åt dig tror jag. Du försvinner i en älgs mage om du ska börja med en sådan.
Publicerat November 5, 201312 yr Författare Träning ger färdighet Linus. Be någon jägare instruera dig hur du ska göra när du tar ur ett rådjur el. gris. Lagom stort åt dig tror jag. Du försvinner i en älgs mage om du ska börja med en sådan. haha ja gubbarna brukar alltid säga att jag ska krypa in i älgen istället för att stå utanför hahah
Publicerat November 5, 201312 yr haha ja gubbarna brukar alltid säga att jag ska krypa in i älgen istället för att stå utanför hahah Haha! Jag kan tänka mig det!
Publicerat November 6, 201312 yr Kollar du på Youtube och Team Wildhunting så finns det snuttar med allt från skottet till styckat och klart , till viss del även hela vägen till matbordet. Allt är på Engelska och det är instruktiva filmer. Jag satt själv och tittade på hur man styckar ett Rådjur och hittade flera fina sätt att ta tillvara på lite extra bitar man vill ju inte slänga något så även om man styckat ett gott gäng djur så finns det mer att lära..
Publicerat November 6, 201312 yr Defacto kan det vara vettigt att börja med ett lite större djur egentligen eftersom en liten gris eller ett rådjur är lite mjukare/tunnare i ändtarmen och det är lätt att dra sönder om man inte lossat ordentligt, och drar ut paketet bakåt. Sen är ju fördelen att det ser lika ut i princip på alla djur, åtminstone de bakre partierna.