Publicerat November 6, 201312 yr Med vassa knivar! Fick se hur det går till när en slaktare gjorde det igår, snabbt och exakt! Övning ger färdighet! Han hade en jättebra, jättevass kniv!
Publicerat November 6, 201312 yr Detta är en populär post. Först vill jag ge en eloge till linus22magnum som faktiskt ställer frågan i egenskap av nybörjare för det är många som inte vill/törs visa att de faktiskt är nybörjare! När jag var grön och hade fällt mitt första klövvilt så fick jag en kniv i näven och så tittade gubbarna på och kommenterade när jag skulle ta ur. Det blev inte så bra. Nästa gång jag kom fram till en skytt som hade fällt en älg så frågade jag i stället om han kunde lära mig att ta ur älgen eftersom det inte gick så bra på mitt första försök och det var nog det vettigaste jag gjorde som nybörjare för jag fick många tips under den timmen det tog mig att ta ur den älgen! När man har fällt ett djur så skall man göra vissa saker i skogen och vissa i slakteriet och detta skiljer mellan viltarterna och jaktlagen så du får tänka på att det finns många olika metoder och filosofier. Vildsvin tar jag ALDRIG ur ute i skogen utan jag gör det i slakteriet hemma så jag kan vara säker på att inte sprida trikiner. Jag lägger hela räntan i en slaktback och inväntar trikinprov innan jag låter naturen få ta del av den. Vad är det som är viktigt när man har skjutit ett djur? Det är avblodning och påbörjande av avkylning samt bort med onödig vikt. Är det riktigt kallt ute så väntar jag med att ta ur tills jag kommer till slakteriet så att inte nedkylningen går för snabbt för då blir köttet segt om man har otur. Generellt så öppnar man buken och är försiktig så att man inte punkterar vomen och mer eller mindre "häller" ut tarmapketet utanför kroppen. Det lättaste sättet är att helt enkelt ta tag i skinnet och dra i det hårt så att man kan skära utan att riskera vomen, men detta är svårt att förklara och är bäst om någon kan visa. Tarmpaketet och vomen sitter fast i ändtarmen och i strupen på andra ändan men man behöver inte plocka ut så mycket. Jag brukar separera tarmpaketet/vomen vid levern och jag sparar alltid de röda organen i kroppen tills jag är i slakteriet. (man kan äta majoriteten av detta och dessutom är det alltid bra att titta på de röda organen för de kan skvallra om vissa sjukdomar) När vom och tarmpaket ligger utanför slaktkroppen kan man lätt "sota" djuret inifrån, dvs att man håller i tjocktarmen inifrån och så pressar man ut eventuell avföring med den andra handen. Det är ganska lätt och det finns inte så många sätt att göra detta på. Jag brukar skära av ändtarmen en bit in i kroppen så jag kan slå en knut på den, men buntband och liknande är nog den smidigaste lösningen så man inte kontaminerar köttet. Får man avföring eller urin på köttet kan man tvätta bort detta med ättika. När detta är gjort så skär man upp diafragman för att tappa djuret på allt blod som finns där inne och för att starta en långsam nedkylning. När man har gjort detta så brukar jag vända upp djuret så att den ligger på magen och så att allt blod kan rinna ut, men det är inget man gör i första taget med en älg eller kron Det är allt jag gör i skogen i alla fall. Efter det klär man av djuret och jag börjar alltid bakifrån. Sotar gör man i denna vevan och detta är inget man gör enkelt de första gångerna utan träning är det som ger erfarenhet. Jag gör det med en lång slaktkniv för på en del djur sitter ändtarmen fast ordentligt... Sen är det bara att skära av huvudet vid atlaskotan, öppna bröstkorgen och ta ut de röda organen. Dessa sitter alla fast via matstrupen så man kan ta ut allt som ett enda paket. Sen återstår eventuell grovstyckning och hängning. Vill minnas att Mikael Jägare/Thomas Ekberg har en DVD samling med urtagning och styckning av flertalet viltarter som faktiskt är ganska bra och den hade jag gärna sett innan jag angrep min första älg... Det är helt ok att fråga om man får ta ur djur som andra har skjutit. Faktum är att det brukar vara riktigt uppskattat när den yngre generationen vill lära sig, och erbjuder sig att hjälpa till mot att de får lite vägledning! Saker jag absolut använder vid dessa momenten: Latexhandskar (det är livsmedelshantering vi håller på med!) och vassa knivar. Lycka till!
Publicerat November 6, 201312 yr Och vassa knivar. Vassa knivar eller vassa knivar. Alltid vassa knivar! Alltid! Slöa knivar borde vara förbjudet enligt lag. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. now Free Precis och exactamundo! Ska man skära sig ska man skära sig med en vass kniv. Snittytan blir snyggare och det är något man får beröm för när man blir sydd på akuten /M
Publicerat November 11, 201312 yr Det kommer gå galant Linus! Har varit i samma situation som dig, men det är bara fråga och pröva. Jag fick lära mig alltsammans av min far exempelvis. Övning ger färdighet, men det finns en första gång för allt! Första gången jag flådde en älg råkade jag exempelvis skära av hälsenan som man hänger i, men man lär sig av sina misstag och sedan dess är jag alltid extra försiktig när jag flår bakbenen Med det intresse du har för jakt kommer det inte vara några bekymmer
Publicerat November 12, 201312 yr Kom ihåg att det finns inget farligare än en slö kniv! Såväl för dig som för andra!