Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många tävlar i lerduveskytte på forumet

Featured Replies

Publicerat

Med lite tur skriver jag upp för hagelskytteprovet på fredag, därefter öppnar sig möjligheterna något. /CHristian

• Svar 1,7k
  • Visningar 164,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag sköt vi finalen i jägarduva. Den gick av stapeln i Västerås,mycket trevlig bana saknade stövlar dock för det regnade friskt igår så vatten överallt 😳  Det gick långt över förväntan!!! Ensam

• Lilleman slapp särskjuta, han vann junior klassen. Tuppkam? Jajamensan. Den jävliga är att det ser så enkelt ut när han skjuter. Susanne kom 4a i damklassen, samma resultat som 2an och 3an. 20 trä

• Denna helg som va spenderade jag och junior i vackra Kalmar. Det va dax för en av årets höjdpunkter Åkes minne. Vet ej vem Åke va men han måste varit en omtyckt kille som får denna världsklass tävling

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Med lite tur skriver jag upp för hagelskytteprovet på fredag, därefter öppnar sig möjligheterna något. /CHristian

Hagelskytteprov????
Publicerat

Jupp, 

ett krav för att kunna ta ut en tävlingslicens, vilket jag då tarvar en, för här nere är det få, läs inga tävlingar utan krav på det. /Christian

Publicerat

Vore väl trevligt om du kommer och skjuter! Praktiskt taget på hemmaplan för mig. Ken1, kommer du och familjen ner och sopar banan i tre klasser? ;)

Publicerat
  • Författare

Ok Chris trodde det va något lokalt påfund.

Nja Buster åka så långt för 50 duvor känns lite väl ;-)

Publicerat

Ok Chris trodde det va något lokalt påfund.

Nja Buster åka så långt för 50 duvor känns lite väl ;-)

Haha dubbla insatser bara så har du dig en 100 skottare ;) hörde att det gick bra för er i rosersberg?
Publicerat
  • Författare

Gick faktiskt över förväntan :-) kändes som man rostade några duvor i onödan med det gör man ju jämnt ;-)

Publicerat

Så är det ju alltid. Men kul att det gick så bra! Fitasc eller engelsk?

Publicerat
  • Författare

Fitasc.

Publicerat

Se där, bra skjutet!

• 1 month later...
Publicerat

På söndag 14/12 är det Engelsk sporting, 100 duvor i Munkhyttan Lindesberg, anmälan går ut idag 12/12, skynda er att anmala er!

• 1 month later...
Publicerat

Dags att uppa denna tråd som det heter, 

vem/vilka skall försöka att skjuta den 29 mars i Nykvarn? Jag är väldigt intresserad men känner att jag har svårt att åka dit på egen hand, skulle behöva en "hålla handen" person. /Christian

Publicerat
  • Författare

Vi håller gärna dej i handen killen.

Och är ni fler som åker upp dagen innan finns det sängplatser.

Publicerat

Jag är på.....fast jag är nog ingen att hålla i hand!;)

mvh/Urban

Publicerat

K-man skall du skjuta tävlingen då?

Det jag undrar stilla är det en 100 duvors tävling? I så fall tar man med sig runt 200 skott då? Asar man runt på alla hela dagen eller är det två eller fyra rundor om 50/25 som gäller. 

Urban- det blir väl trevligt om du kommer med också.

Christian

Publicerat
  • Författare

Klart jag /vi ska skjuta!

Man brukar snubbla runt 2st varv på Mälarcuper.

För att få kvala till finalen behöver man tävlingslicens men tror man kan skjuta utan.

Publicerat

Jag har faktiskt tävlingslicens, tro det eller ej!! Men betyder två varv att man slipper ta med alla pluggen på första varvet? /Christian

Publicerat
  • Författare

Vet att du har det killen tänkte mest på Ubbe så att han kollar upp om det är ok att skjuta.

Jag brukar ha med mej 75 plugg per varv.

Publicerat

Litar på att du kollar upp det ken!?:D

Trodde det var en sån där jägarduva, fast jag är på ändå......om man slipper larva med licenser och sånt skit.

mvh/Urban

Publicerat

Litar på att du kollar upp det ken!? :D

Trodde det var en sån där jägarduva, fast jag är på ändå......om man slipper larva med licenser och sånt skit.

mvh/Urban

Ledsen att göra dig besviken, men mälarduvan har krav på att larva med sportskyttelicens.... (licensen i sig själv är acceptapel, då pengarna går till landslag och dylikt. det är vägen till licensen som är horribel)

Tycker dock att arrangörerna borde kunna låta dig skjuta utom "tävlan" 

Publicerat

Vad krävs för att få licens?

Publicerat

För att erhålla en tävlingslicens krävs godkänt prov för skyttekort-lerduva, det svåra o dryga är att få till stånd ett provtillfälle, typiskt sätt klarar 99,5 procent av alla normala personer som skjuter provet och det tar kanske 15-20 min att göra om man är långsam,

personligen anser jag att det borde vara en examinator ute på de här tävlingarna så att man kunde på då cirka 30 min göra provet, betala för tävlingslicensen och få skjuta tävlingen, lite snabbmats tänkt men ändå så otroligt mycket bättre än dagens ordning, fn jag fick hålla på och leta i över ett år för att få vara med på en examination, ett prov jag läste för i bilen dit, tog kanske en 20 min att läsa in, därtill var det flera fel i frågorna, 

ex är det för lerduva (sporting) tillåtet med upp till 28 gram -+ .5 gram och upp till US 6 hagel, 2,7 mm stål vilket på provet inte fanns med alls. Nåväl nog om det, men en miss av förbundet är det allt att vara så svåra att få skriva för. /CHristian

Publicerat

Vad krävs för att få licens?

Att man skriver prov för "grönt kort" skyttekort... erlägger 50 kr för kortet och betalar in licens avgiften... Däremellan måste dataansvarige i din klubb lägga in dig i systemet idrottenonline så du får ett id-nr som skall uppges vid betalning av licensen...

Publicerat

För att erhålla en tävlingslicens krävs godkänt prov för skyttekort-lerduva, det svåra o dryga är att få till stånd ett provtillfälle, typiskt sätt klarar 99,5 procent av alla normala personer som skjuter provet och det tar kanske 15-20 min att göra om man är långsam,

personligen anser jag att det borde vara en examinator ute på de här tävlingarna så att man kunde på då cirka 30 min göra provet, betala för tävlingslicensen och få skjuta tävlingen, lite snabbmats tänkt men ändå så otroligt mycket bättre än dagens ordning, fn jag fick hålla på och leta i över ett år för att få vara med på en examination, ett prov jag läste för i bilen dit, tog kanske en 20 min att läsa in, därtill var det flera fel i frågorna, 

ex är det för lerduva (sporting) tillåtet med upp till 28 gram -+ .5 gram och upp till US 6 hagel, 2,7 mm stål vilket på provet inte fanns med alls. Nåväl nog om det, men en miss av förbundet är det allt att vara så svåra att få skriva för. /CHristian

Du har så rätt... Nu måste licens vara betald innan men det är går att lösa prov och licens veckan innan tävling om man talar med rätt person...

Publicerat

Så jag som skjuter normalt med jaktskyttarna i Trollhättan skall via klubben kunna få dit en examinator[emoji106]