Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många tävlar i lerduveskytte på forumet

Featured Replies

Publicerat

Fan vilka I-lands problem man kan ha.

Tänkte åka och skjuta VM i engelsk i sommar. Då vi är två som åker och det kommer att bli mycket skytte har jag kollat runt lite på ammo. Det lär bli minst 1000 skott var och ammo är svinigt dyrt i England.

Kollade på Express sporter som håller ungefär samma hastighet som dom vi använder här hemma.

Man är ju inte direkt bevandrad i blyplugg längre.

Ironiskt nog så har jag pratat med engelsmän som av ekonomiska skäl laddar övningstål då det blir billigare än köpebly dito,

Du får räkna med att bly behåller farten bättre än stål så en som gör 400 ms lär räcka gott .

Btw: så hittade jag en ask m Lyalville express 24 bly 7,5 förra året och sköt i krono, inte i närheten av de 445ms på asken

Men som du kommer ihåg så krossade dom duvor lååååångt bort . Jag vet att Conny P brukar ta dom långsammaste

När han är i England, ta ett snack m honom vetja

/P

• Svar 1,7k
  • Visningar 164,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag sköt vi finalen i jägarduva. Den gick av stapeln i Västerås,mycket trevlig bana saknade stövlar dock för det regnade friskt igår så vatten överallt 😳  Det gick långt över förväntan!!! Ensam

• Lilleman slapp särskjuta, han vann junior klassen. Tuppkam? Jajamensan. Den jävliga är att det ser så enkelt ut när han skjuter. Susanne kom 4a i damklassen, samma resultat som 2an och 3an. 20 trä

• Denna helg som va spenderade jag och junior i vackra Kalmar. Det va dax för en av årets höjdpunkter Åkes minne. Vet ej vem Åke va men han måste varit en omtyckt kille som får denna världsklass tävling

Posted Images

Publicerat

White gold Steel förvisso har jag skjutit en hel del i år. Inte den snabbaste men ruskigt jämna i både fart och i träff. Ca 398 hade en kännare mätt dem till.

/M

Publicerat

Kul att höra att du ska till England Kenneth! Risken finns att du stöter på mig där ;)

Vill passa på att önska er alla en riktigt god jul!

Skickat från min GT-I8190N via Tapatalk

Publicerat

Nu blir man ju sugen att åka , tål att tänka på!!!

Publicerat

"Sport trap"? Låter väl inte som din grej eller är det sporting på internationelliska?

Edit: Topp 10 i Stora VM och du har en stående inbjudan till nytt trutrace  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Topp 10 känns inte direkt troligt ;-)

Sport trap är typ compak sporting men det är 5 layouter med 25 duvor på varje.

Publicerat

Jodå.. reserverar en plats i augusti 2015  :cool:

Publicerat

Jodå.. reserverar en plats i augusti 2015 :cool:

Schysst värre :biggrin:

Publicerat

Sköt klubbmästerskap senast men är ingen fantom. Blir mestadels fälttävlan i pistolskytte för mig..

Publicerat

Kenneth, ska du skjuta både british open och compak-vm?

Publicerat

Såg fel på dina datum, sorry! Jag kommer nog åka i juli istället

Publicerat

Jodå.. reserverar en plats i augusti 2015  :cool:

2015? ;)

Publicerat

I efterhand börjar jag fundera på om ögondominansen plötsligt ändrade sig? 

Ja, kolla ögonen. Jag har märkt att mina ögon nu vid 45 års ålder börjar bråka med mig mer och mer. Har haft att vänsterögat tar över ibland men nu känns det mer frekvent. Tror för min del att synen börjar svikta på högerögat.

Publicerat

Fråga till tävlingsproffsen. Vilka, om några(?), tävlingar i sporting kan man vara med utan speciell tävlingslicens? Skulle vara kul att skjuta lite organiserat på andra ställen men har inga ambitioner att tävla på någon högre nivå.

Publicerat

Fråga till tävlingsproffsen. Vilka, om några(?), tävlingar i sporting kan man vara med utan speciell tävlingslicens? Skulle vara kul att skjuta lite organiserat på andra ställen men har inga ambitioner att tävla på någon högre nivå.

Var bor du i landet? I Skaraborg finns en sportingserie som heter lerduvestig väst, som inte kräver tävlingslicens!

Publicerat
  • Författare

Jägarduvan tycker jag är kanon rolig att skjuta. 150kroch skott ingår.Brukar vara 24 duvor och du får skjuta så många varv du vill/hinner. Perfekt skytte att ta med junior på.

Brukar vara ett gäng tävlingar i Mälardalen med omnejd.

Sök på Jägarduvan 2016 men vet inte om det kommit upp några än.

Publicerat

Ok, aldrig testat den får kolla upp den men i övrigt så gäller att man skall ha licens antar jag?

Publicerat
  • Författare

Japp. Registrerade tävlingar kräver licens.

Du bor ju i min region. Vore kul om du/ni kom och besökte våran compak när vi öppnar i vår :-)

Publicerat

Jo, jag hade den tanken också...har ju levt enbart med HJK men vill vidga lite mina vyer... :)

Är det svårt att få en sådan licens eller hur gör man? Måste man vidmakt hålla den på något sätt? Försökte förstå på gevärsförbundets hemsida men blev inte klok. Verkar vara olika licenser för olika dicipliner dvs skeet trap sporting mm?

Många frågor blev det....

Publicerat
  • Författare

Vi tog våran på hjk det va Pierre som höll i det. Läsa lite och några frågor sen va det klart. Tar du för lerduvor så gäller det i alla duvdisipliner.

Publicerat

ok, jag messar Pierre och kollar. Såg nu att det just är olika för t ex gevär och lerduva men samma inom lerduva samt att mitt pistolskyttekort från spsf gäller enbart om jag vill ha för pistol.

Skall nog ta och ordna med det så man kan åka runt lite och skjuta lite roligt...

Publicerat

Ja, kolla ögonen. Jag har märkt att mina ögon nu vid 45 års ålder börjar bråka med mig mer och mer. Har haft att vänsterögat tar över ibland men nu känns det mer frekvent. Tror för min del att synen börjar svikta på högerögat.

Dagen efter var dominansen ok i allafall.........Får skylla på något annat!

Börja med Jägarduvan, finns ett gäng tävlingar på hyggligt avstånd från dig. Annars är det inte svårt att ta kortet,det svåra brukar vara att få tag på en examinator.....