Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många tävlar i lerduveskytte på forumet

Featured Replies

Publicerat

äh, P du vet väl att man inte skall lyssna på alla...speciellt inte gamla gubbar....måste säga att det blivit mycket bättre i klubben än när jag började så jag förstår din avighet. Fördelen med gamla gubbar är att de är just gamla och då varar de inte så länge till.... ;)

Jag började skjuta -83 på HJK och har vart medlem sen -84

Vi har bättre bana än nånsin, men jag kan inte säga att jag trivs till 100 % och många medlemmar klagar att

Det är så mkt icke medlemmar som skjuter så att medlemmar inte får tid att skjuta..

/P

• Svar 1,7k
  • Visningar 167,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag sköt vi finalen i jägarduva. Den gick av stapeln i Västerås,mycket trevlig bana saknade stövlar dock för det regnade friskt igår så vatten överallt 😳  Det gick långt över förväntan!!! Ensam

• Lilleman slapp särskjuta, han vann junior klassen. Tuppkam? Jajamensan. Den jävliga är att det ser så enkelt ut när han skjuter. Susanne kom 4a i damklassen, samma resultat som 2an och 3an. 20 trä

• Denna helg som va spenderade jag och junior i vackra Kalmar. Det va dax för en av årets höjdpunkter Åkes minne. Vet ej vem Åke va men han måste varit en omtyckt kille som får denna världsklass tävling

Posted Images

Publicerat

Han och frun blev rånade i sitt hem av fyra maskerade män. Bytet blev två hagelbössor ett antal tusen pund och ett flertal troféer efter vad jag hört.

ofyfan otrevlig
Publicerat

Tappade sugen lite efter regelstrulet om att arrangörer inte ska få skjuta dagen innan så det finns funktionärer till dagen efter.

Detta är exakt samma tjafs som när vi för 15år sen tyckte att vi kunde trycka och dömma åt varandra i lottade lag.

Ylades då om att det skulle fuskas och att väderförhållandena kan variera.

Förra säsongen gnälldes det om för lite tävlingar, nu tror jag Mälarcupen börjat gräva sin egen grav pga sin egen dumhet.

I England och andra länder skjuts det tävlingar i flera dagar i streck varför är det så jävla svårt i landet brunsås?

Förjävligt med Digweed bdw.

//K

Jag tycker det känns logiskt att alla tävlar samma dag. Vädret denna årstid kan verkligen variera mellan två dagar, tänk bara på förra året på tävlingen i Nykvarn där lördagen var solig och vindstilla för att på söndagen slå om till ösregn och blåst. Hur vettigt hade det varit att då jämföra resultaten mellan de olika dagarna?

Tror inte att "döm och tryck i lag" skulle kunna innebära fusk när man som arrangör alltid eftersträvar klubbmixade lag. Alltså en blandning av skyttar från olika klubbar i samma skjutlag.

Visst, fusk är ju inte uteslutet för det. Men jag personligen skulle tvivla mer på resultat skjutna en dag i förväg där samtliga skyttar är från samma klubb...

Det bästa hade såklart varit ej skjutande och oberoende domare vid varje station. Men då om någon gång kommer tävlingarna minska då antalet funktionärer som krävs blir fler än vad många klubbar kan mäkta med. Jag vet bara hur svårt det är att få fram funktionärer till en jägarduva, och det är bara 6 stationer som ni alla vet.

Nu tror och hoppas jag att fusk aldrig förekommer i denna lek som det ändå är, så detta borde man kunna ignorera helt.

Jag tror inte att Mälarcupens framtid hänger på detta beslut. Bara i år är det ju fler tävlingar än någonsin så vitt jag vet, och deltagarantalen verkar också öka. Synd bara att Gyttorp bojkottar sina två sista tävlingar pga detta. Men jag tror dom får backa om det där beslutet ifall dom vill att "fåraskocken" från Mälardalen ska styra kosan mot Bergslagen igen för fler Mälarcupstävlingar.. :)

Publicerat

Tappade sugen lite efter regelstrulet om att arrangörer inte ska få skjuta dagen innan så det finns funktionärer till dagen efter.

Detta är exakt samma tjafs som när vi för 15år sen tyckte att vi kunde trycka och dömma åt varandra i lottade lag.

Ylades då om att det skulle fuskas och att väderförhållandena kan variera.

Förra säsongen gnälldes det om för lite tävlingar, nu tror jag Mälarcupen börjat gräva sin egen grav pga sin egen dumhet.

I England och andra länder skjuts det tävlingar i flera dagar i streck varför är det så jävla svårt i landet brunsås?

Förjävligt med Digweed bdw.

//K

Med tryck o döm behövs ingen funktionär, mer än nån som tar emot pengar på morron å en korv tant, det känns som nåt annat ligger bakom/ mvh
Publicerat
  • Författare

Med tryck o döm behövs ingen funktionär, mer än nån som tar emot pengar på morron å en korv tant, det känns som nåt annat ligger bakom/ mvh

Full respekt för vad du skriver men tänk lite längre.

- springa och fylla på duvor. Ska vi som tävlande göra det? Jag åker för att tävla inte vara delfunktionär.

- kastare som krånglar/går sönder. Se ovan.

Sista tävlingen jag sköt fick vårat lag fylla på duvor fyra gånger, vänta på funktionär i 30-40 min på två stationer. Slutade med att vi lagade kastarna själva tack vare att vi hade en elektriker och en kastar kunnig i laget.

Publicerat
  • Författare

Jag tycker det känns logiskt att alla tävlar samma dag. Vädret denna årstid kan verkligen variera mellan två dagar, tänk bara på förra året på tävlingen i Nykvarn där lördagen var solig och vindstilla för att på söndagen slå om till ösregn och blåst. Hur vettigt hade det varit att då jämföra resultaten mellan de olika dagarna?

Tror inte att "döm och tryck i lag" skulle kunna innebära fusk när man som arrangör alltid eftersträvar klubbmixade lag. Alltså en blandning av skyttar från olika klubbar i samma skjutlag.

Visst, fusk är ju inte uteslutet för det. Men jag personligen skulle tvivla mer på resultat skjutna en dag i förväg där samtliga skyttar är från samma klubb...

Det bästa hade såklart varit ej skjutande och oberoende domare vid varje station. Men då om någon gång kommer tävlingarna minska då antalet funktionärer som krävs blir fler än vad många klubbar kan mäkta med. Jag vet bara hur svårt det är att få fram funktionärer till en jägarduva, och det är bara 6 stationer som ni alla vet.

Nu tror och hoppas jag att fusk aldrig förekommer i denna lek som det ändå är, så detta borde man kunna ignorera helt.

Jag tror inte att Mälarcupens framtid hänger på detta beslut. Bara i år är det ju fler tävlingar än någonsin så vitt jag vet, och deltagarantalen verkar också öka. Synd bara att Gyttorp bojkottar sina två sista tävlingar pga detta. Men jag tror dom får backa om det där beslutet ifall dom vill att "fåraskocken" från Mälardalen ska styra kosan mot Bergslagen igen för fler Mälarcupstävlingar.. :)

Gyttorp bojkottar inte mälarduvan. Dom har helt enkelt inte kunnigt folk att sätta in som funktionärer då dom aktiva vill skjuta tävlingen.

En klubb kan ha 500a medlemmar på pappret men vill du veta vilka dom riktiga medlemmarna är ska man kolla närvarolistan på arbetsdagarna.

Nykvarn förra året va helt vidrig, det håller jag med om men det är en utomhussport vi håller på med....

Publicerat

British open  tex,skjuts över fyra dagar, ingen som gnäller där.

Publicerat

Ni gamla ö-bor, hur är aktiviteten bland duvskyttarna här? Vet att det finns minst en klubb men verkar inte vara så många tävlande från Hejdeby..?

Publicerat

Jag kommer ihåg vid en större sportingtävling i HJK och där hade ändå det sagts på funktionärsmötet att

" skyttarna får INTE störas " dock var det inget som hindrade en medfunktionär dra ett frispel när det var vår tur att skjuta ,

Tydligen tyckte han att vi hade tagit lång tid på oss ( jag och Conny Petters) Nu är jag Av naturen mycket långsint och

Om någon känner igen sig kan han brinna i helvetet , för han förstörde hela min tävlingsdag ...

Idag , men kanske inte då skulle jag om vid ett återupptagande av sportingtävlandet gärna lägga en slant extra

För att proffesionella funktionärer skulle användas vid tävlingar.

/P

Publicerat

Jag kommer ihåg vid en större sportingtävling i HJK och där hade ändå det sagts på funktionärsmötet att

" skyttarna får INTE störas " dock var det inget som hindrade en medfunktionär dra ett frispel när det var vår tur att skjuta ,

Tydligen tyckte han att vi hade tagit lång tid på oss ( jag och Conny Petters) Nu är jag Av naturen mycket långsint och

Om någon känner igen sig kan han brinna i helvetet , för han förstörde hela min tävlingsdag ...

HAHAHAHA ... Men ni är ju lite av två sölpittar.... ;);) ....dock så håller jag med om att det är en funktionärs förbannade plikt att vara professionell. 

Publicerat

Visst finns det nån klubb i typ Stenkumljappa eller Stenkyrka också?

Japp.

Publicerat

En smärre katastrof på Mälarcupen igår..........efter fjärde skottet ramlar trycket ur på bössan, trycker i och skjuter nästa doublé, samma visa......får hjälp av Dr, Perazzi, skjuter nästa stn, samma visa........lånar en bössa och skjuter färdigt. Sedan lyckas vi med milt våld få dit trycket och de höll resten av tävlingen. Kan dock säga att det satt i skallen, tog fem stationer innan det släppte, sköt 29 första varvet..........Spottatde upp mig något till 38 andra varvet.

Fanns vissa konstigheter med banläggningen,och trodde det skulle lämnas in protest, men så blev det inte.......lite trist när det inte blir lika för alla.

Jaja, nya satser,nya vinster.

Publicerat

O pangen då, vad var det som felade på den? 

/Christian

Publicerat

O pangen då, vad var det som felade på den? 

/Christian

Hoppas jag kan skriva så du fattar........Trycket är ju uttagbart, det hade blivit en grad i hålet där låssprinten, eller vad man kan benämna den som, sitter. Förmodligen låste den inte riktigt, så trycket hoppade ut av rekylen. På inrådan fick kompisen fila bort graderna, samt bryna lite lätt på ett par ställen där blåneringen släppt lite mer, helt enkelt passa in det lite bättre, i ärlighetens namn var inte inpassningen helt 100%. Nu ska det nog funka fint igen, har haft storservice och ska sätta ihop den imorgon igen, sen provskjutning i helgen !

Publicerat

Ja men då så, glasklart, lite för mycket ingenjörsskap och lite för lite underhåll :), Bra att du fick ordning på pangen. /Christian 

Publicerat

Varför händer sånt på en Perazzi  ? dålig inpassning ska väl inte existera på en dyrbössa ? 

/ P

Publicerat

Kanske inte så mycket en effekt av dålig passning som tight sådan, en Perazzi, i varje fall de jag har hanterat har en påtaligt mycket tightare passning på delar jmfr med pangar av andra märken jag träffat på, i en del fall, kanske det inte enbart är bra?

Men det ger helt klart en F1 känsla över pangen, vilket jag tror är en av anledningarna till att många skjuter väl med dem, de känns helt enkelt så bra, att det påverkar. /Christian

Publicerat

Varför händer sånt på en Perazzi  ? dålig inpassning ska väl inte existera på en dyrbössa ? 

/ P

Kan hålla med till viss del där, men som Christian var inne på så är passningen väldigt tight, är den då inte helt hundra inpassad,plus att jag möjligen....(hmm), slarvat en aning med vapenvården, så kan det lätt hända. Trycket kan vara lite kinkigt att lirka på plats pga detta, lätt att det blir någon grad då om man slarvar lite.

Publicerat

Märkligt.. Digweed sa ju att OM bössorna öht strular någonsin så var det ejetorerna som kackade pga dålig omvårdnad.. Köp en Browning  :biggrin:

Publicerat

Fick andrahandsinformation igår, en som påstår att Schullström sagt att det kan hända om man skjuter med mycket med 28g. Jag tycker det låter helt galet??

En bössa som ä gjord för tävlingsskytte måste väl palla det? Måste kolla upp det här med herr Schullström..........

Publicerat

Ehh- dumheter måste jag säga att min omedelbara reaktion är, förövrigt, tror du herr Digweed skjuter 28 grams eller mer till vardags? /Christian

Publicerat

Ehh- dumheter måste jag säga att min omedelbara reaktion är, förövrigt, tror du herr Digweed skjuter 28 grams eller mer till vardags? /Christian

Precis, 28 g är ju gängse standard..........vore väldigt märkligt om det inte fanns marginal.....

Publicerat

Märkligt.. Digweed sa ju att OM bössorna öht strular någonsin så var det ejetorerna som kackade pga dålig omvårdnad.. Köp en Browning  :biggrin:

Every week has a monday, även i Italien. :wink: