Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny halvautomat? Ny frågeställning pipvikt?

Featured Replies

• Svar 219
  • Visningar 21,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nuså..    Shit va mekanismen går så mycket lättare jämfört med Winnien.. Skiftat brickor och monterat den längre bakkappan, känns rätt spelklar nu. Bara att invänta nästa möjlighet till lite hagelsp

• Ser ut att vara en typisk bomchoke =)

• Browning Gold sporting Clays hette modellen,sköt åtskilliga 10 000 tals skott på träning och tävling,aldrig ett enda jam. Ammo gyttorp då jag var sponsrad av dom,man funderade inte så mycket över amm

Posted Images

Publicerat

Kanske ska tillbaka till Benellin?? -:)

Publicerat

De där Girsan har jag hört talas om tidigare, men inte sett någon "live".

Men de kan nog funka.

Själv testade jag ett stycke italiensk plast tidigare i veckan: Fabarm XLR med plastkolv.

Den passade som handsken faktiskt.

Och efter att ha googlat som en tok ett par kvällar och läst många positiva recensioner, så tror jag nog att jag slår till på en sån...

Publicerat
  • Författare

Nja.. ska fortfarande ge Winnien en chans utan tvekan men man är ju nyfiken och kollar runt lite.

Fabarms autoamter ska ju vara rätt ok.. de fick ngt positivt omdöme i jaktpressen för 10 år sen typ och shit vad de försökte sälja bössor via detta! Var lite bundis med.. kan han ha hetat Tore (?) som hade butik i Malmö som sålde dem. Fanns ngn gynnare i Roslagsberg med som sålde dem..

Hur som, verkade rätt ok bössor.

Grejen är, tycker jag, att många automater passar bra MEN i princip alla är enlgit mitt tycke på tok för piplätta.

OM Winnien inte fungerar så lär det nog bli Benelli i alla fall. Lutar lite åt M2 Super 90 eller vad den heter..

Men jag är ffa nyfiken på den här nya tingesten.. någon? Pmt?

Publicerat

...... Pmt?

Pipmikrometern uppförde sig som en lottomaskin......... I alla fall på den jag tittade på. Det brukar inte vara för snyggt på turkar i den prisklassen, så jag var i alla fall inte alls förvånad.

T

Publicerat

Det var, om jag minns rätt, en firma som hette Inter-Market som tog in Fabarms vapen i slutet av 90-, och i början av 2000-talet.

Ärligt talat hade jag ganska dålig koll på tillverkaren, men de har rätt många intressanta bössor som får bra betyg oftast.

Det är ju italiensk mass-produktion, på både gott och ont...

Jag känner (över nätet) ett par killar som skjuter dynamiskt med Fabarms taktiska hagelbössor, SDASS, PSS, och vad de heter.

De är väldigt nöjda med driftsäkerheten i alla fall.

XLR automaten med plastkolv kändes som sagt bra. väldigt bra choker, risigt trycke, hyfsad inre finish för att vara en automat.

Bättre än Beretta Outlander, på de ex som jag kollade på.

9000 kr ny tyckte jag var rätt så OK, så man vågar kanske prova en.

Publicerat

Fabarm förs i dag av Classic i Sverige. Tillverkaren som sådan är lite kul och nyskapande - det är ju fortfarande en relativt ungfirma ( de startade sent 80-tal vill jag minnas), deras pipor med tribore skjuter som regel alldeles utmärkt, även på de billigare modellerna.

Deras billigare modeller har en lite suspekt blånering och de är kända för att vara rostbenägna.

Spontant tycker jag att Fabarm är det absolut vettigaste alternativet i lågpristräsket, men jag gillar inte deras futuristiska design - det måste vara bland planetens fulaste hagebössor.

T

Publicerat

Fabarm har en lite tyngre sportingauto, det borde kunna vara nåt för dig Hippen!

Publicerat

Jag såg att Hunt har en Browning A5 på sin auktion där 2000kr är högsta budet nu. Tror den har legat uppe rätt länge för jag har för mig att den låg där redan i höstas när jag letade hagelgevär. Auktionerna ska ju bara pågå en månad.

http://www.hunt.se/auctions/view.php?id=109

Kanske kan vara nåt? Det står ju att den ska vara i "gott skick" men det kan ju betyda vad som helst... Jag har inte sett den "live" själv.

Publicerat
  • Författare

Fabarm har en lite tyngre sportingauto, det borde kunna vara nåt för dig Hippen!

Ska kolla..

Jag såg att Hunt har en Browning A5 på sin auktion där 2000kr är högsta budet nu. Tror den har legat uppe rätt länge för jag har för mig att den låg där redan i höstas när jag letade hagelgevär. Auktionerna ska ju bara pågå en månad.

http://www.hunt.se/auctions/view.php?id=109

Kanske kan vara nåt? Det står ju att den ska vara i "gott skick" men det kan ju betyda vad som helst... Jag har inte sett den "live" själv.

Lite dålig på de här olika modellerna men A5.. är det inte samma som MarcusS hade på TDI? Isf så nja.. Den var iofs skitgammal, möjligt att A5:orna i nyare tappning är vettigare. Läst ngt om dem och det var inte så jättepositivt..

Ett annat alternativ givet att Winnien inte rockar är Benelli M2 och så montera pipvikt.. Hade en tillfällig pipvikt på Comforten  (fasttejpad hagelpatron under mynningen) men den var nog för lätt.. 

Publicerat

A5 is da shitt, länge leve piprekylen! Den A5an är äldre än min som är från 60talet. Tvivlar på att det är en sådan du vill ha, som är "liiite" petig med vad du vill ha ;-)

Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Publicerat

Hur lång pipa hade du på Benellin, Hippen? Som att svära i kyrkan för dig, men vet att Beretta har pipor på minst 76cm, Benelli borde väl kunna klämma fram långa rör de med??

Publicerat

Hur lång pipa hade du på Benellin, Hippen? Som att svära i kyrkan för dig, men vet att Beretta har pipor på minst 76cm, Benelli borde väl kunna klämma fram långa rör de med??

Nja, tror den längsta M2 Comfortech har 28" (ca 71 cm). Själv gillar jag kortare, tycker min 66 cm känns som man springer runt med en Carver-skida på ryggen.

Publicerat

.....

Lite dålig på de här olika modellerna men A5.. är det inte samma som MarcusS hade på TDI? Isf så nja.. Den var iofs skitgammal, möjligt att A5:orna i nyare tappning är vettigare. Läst ngt om dem och det var inte så jättepositivt..

Du ska inte läsa skit som retarderade orangutanger med inkontinensbesvär skriver. Det är inget fel på A5orna, de kräver bara att man begriper sig på rekylbromsen. Men gör man bara det så är det förmodligen en av de mest driftsäkra automaterna som finns. Benelli i minne.

Som jag ser det finns det liksom bara A5, eller möjligen Benelli. Cosmin kostar lite för mycket för en halmfläkt i min smak. Men gasomladdat skit borde ingen röra ens med tång, det är vapenteknikens sidventilmotor. Det var äckligt primitivt redan för 60-70 år sedan...

T

Publicerat
  • Författare

Men fan.. A5 seglade upp som något jävligt spännande plötsligt! Den är rätt lång känns det som, torde kunna förflytta pipvikten något mot mynningen kanske. Hade inte en susning om det.. Jättespännande!

Undrar vart man kan hitta en och klämma på?

Publicerat
  • Författare

Hade längsta Comfortpipan, minns inte hur lång den var..

Publicerat

:biggrin:  :biggrin:

Det där är den modell äldre, jag ska ha tag på en ny. Helt annan bössa! 

Men tack ändå  :yes:

Du menar väl inte den nya sk A5an? Det skämtet tar man inte i ens med tång! Gjutet primitivt grovsmide - köp nått som är ordentligt gjort och inte består av gjutet snafs och pressad plåt. Titta på insidan på skiten, vänd dig om och kräks......

T

Publicerat
  • Författare

Men vafan.. Trodde det var den som du gav ett ok på? 

Ska villigt erkänna att jag har bristande erfarenhet av den äldre modellen, enda bössan jag hanterat saknade spång och fungerar säkert men inte för mej. Den nya är ju rekylopererad dvs bättre än gas och känns åtminstone som ett alternativ. Men om jag kollar på den så ska jag självklart kolla insidan..

Förutom att du har åsikter om hur den är ihopkommen och materialval.. hur är driftsäkerheten med tex 24 gram? Vet du att den krabbar eller tror du? Efterlyser konkreta erfarenheter alltså..

Publicerat

Men gasomladdat skit borde ingen röra ens med tång

Svårt att misstolka det, Tobias... men jag är lik förbannnat sugen på en Browning Maxus, den är också lite mer framtung än A5 vilket torde tilltala Hipshot

Publicerat

Fast nu är det ju så att gasdrivna vapen fungerar precis hur bra som helst, så länge konstruktionen i sig är bra.

- Sen kan man ju föredra det ena eller det andra. Det är en sak...

Om man bara bemödar sig med att göra lite vapenvård ibland så är det sällan / aldrig några problem.

Och med tanke på att vissa gnider och vårdar vettet ur sina studsarpipor, så är det nog inte hela världen att torka rent i en halvauto.

Det här skriver jag, trots att jag inte är så förtjust i automatvapen överhuvudtaget egentligen...  ;)