Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny halvautomat? Ny frågeställning pipvikt?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Mmm aldrig varit så förtjust i gasoperade system men i valet rätt pipvikt kontra omladdningssystem så prioriterar jag rätt pipvikt faktiskt.. Browningbössorna har jag sökt efter men inte funnit någon att känna på, Mike rekommenderade någon av deras automater då han sköt med dem när han tävlade i sporting så nog kan de fungera nog så väl.. Skjuter man på den nivån som han gjorde så lär han inte ha hanterat något vapen som valde att inte fungera titt som tätt..

• Svar 219
  • Visningar 21,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nuså..    Shit va mekanismen går så mycket lättare jämfört med Winnien.. Skiftat brickor och monterat den längre bakkappan, känns rätt spelklar nu. Bara att invänta nästa möjlighet till lite hagelsp

• Ser ut att vara en typisk bomchoke =)

• Browning Gold sporting Clays hette modellen,sköt åtskilliga 10 000 tals skott på träning och tävling,aldrig ett enda jam. Ammo gyttorp då jag var sponsrad av dom,man funderade inte så mycket över amm

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Nu varken gnider eller vårdar jag vettet ur något vapen öht men okej då  :biggrin:

Publicerat

Fast nu är det ju så att gasdrivna vapen fungerar precis hur bra som helst, så länge konstruktionen i sig är bra.

- Sen kan man ju föredra det ena eller det andra. Det är en sak...

Det är ju exakt det de inte gör. Hittar man som en funkar med det man köper regelmässigt behöver man ju inte prova, men alla och nu menar jag verkligen alla gasopererade har en funktionellt spann där de går rent, och en ganska lång gråzon där de måhända fungerar för det mesta men de definitivt inte går rent. Du behöver ju bara titta hur skrällena kastar ut hylsorna för att se det..... Det är då ganska många som man ser på banorna som inte går rent.

De som fungerar med piprekyl eller inertia har ett spann där de går rent, annars går de inte alls. Det finns inget mellanting på dem.

T

Publicerat

Men vafan.. Trodde det var den som du gav ett ok på? 

Ska villigt erkänna att jag har bristande erfarenhet av den äldre modellen, enda bössan jag hanterat saknade spång och fungerar säkert men inte för mej. Den nya är ju rekylopererad dvs bättre än gas och känns åtminstone som ett alternativ. Men om jag kollar på den så ska jag självklart kolla insidan..

Förutom att du har åsikter om hur den är ihopkommen och materialval.. hur är driftsäkerheten med tex 24 gram? Vet du att den krabbar eller tror du? Efterlyser konkreta erfarenheter alltså..

http://www.browning-a5.eu/en/

Inga konkreta erfarenheter men väl en dramatisk reklamfilm med mycket slowmotion... :woot:  De verkar ge en garanti på 100000 skott eller 7 år.

Publicerat

Förutom att du har åsikter om hur den är ihopkommen och materialval.. hur är driftsäkerheten med tex 24 gram? Vet du att den krabbar eller tror du? Efterlyser konkreta erfarenheter alltså..

Traditionellt sett är 28 till 36 g standard i kaliber 12, ska du få en gasopererad att gå rent i hela det spannet så får du jobba för det. Den går säkert med 24, men du ligger snudd på garanterat i gråzonen där den inte går rent.

Och då blir det kinkigt med vissa märken, när det bli kallt osv osv..... Precis som vanligt.

Sedan får man klämma in en ordentlig buffert så den inte studsar med 42g laddningarna......

T

Publicerat
  • Författare

Men nu är denna rekyloperande..

Publicerat

Men nu är denna rekyloperande..

Även Trabanten har en otto-motor. Det gör inte Trabbin till en bra bil för det.

Köp en Benelli istället för nån sloppig turk.

T

Publicerat

Eller kanske en Franchi?

Mycket Benelli förutom märket och lite billigare. Hade de någon gång fått tummen ur och tagit in nya Affinityn till Sverige hade jag nog köpt den, men hittade en begagnad Franchi Fast Pro istället. Väldigt lätt för att vara halvauto, marknadsförs som "den lättaste". Den har ännu inte drulat med något skott (gått ca 1000st steelmax och tjugotalet 32g us6 & 5 i mina händer). Jag har dock ingen aning hur mycket sämre en Franchi med Benellidelar ev. är jämfört med en riktig Benelli, eller vad det kan ha fuskats på.  

Publicerat
  • Författare

Franchi.. tror jag funderat på dem men de är ruggigt piplätta har jag för mej..

Browning A5 = Turk???

Publicerat

Tja, nu var det länge sedan som jag ägde någon gas-automat, men ett par Berettor har jag haft iaf.

Jag vet inte hur "rent" dom gick - men dom funkade alltid...  med lätta sportpatroner, 32-36 grams jaktplugg och buckshots.

Bössorna smällde, laddade om, kastade ut hylsor och chokerna gav oftast god täckning. 

Good enough, liksom...

Så jag låg inte sömnlös i fosterställning och grubblade över det. Det funkade bra helt enkelt.

Dock så försökte jag alltid köpa bra ammo, och inte det billigaste.

Nu funderar jag ju på en till halvauto, det var 15-20 år sedan sist.  Men jag har viss anti-automat känsla än.

Publicerat

Billiga beretta es 100 på torsbo nu. Rekylopererade.

Publicerat

Franchi.. tror jag funderat på dem men de är ruggigt piplätta har jag för mej..

Lätta och med sunkig ytbehandling. Och de som regel strul med träet i kolven med, givet att du har en med träkolv.

Browning A5 = Turk???

En bössa i den prisklassen har i dag turkiska delar i mer eller mindre stor omfattning. Det blir industrigjutning och turkiet om man ska kunna hålla de priserna. Möjligen kan du då få en amerikansk firma att ge ett seriöst motbud, men då blir kvaliteten ännu sämre på bitarna....

Inte så att turkarna inte kan, för de kan de med. I allra högsta grad. Men då vill de ha betalt för det med, ety allt har ett pris. Det går inte att trolla - billig bössa blir sloppig bössa. Även den görs i turkiet.

Skjuter man max ett par hundra skott om året så spelar det måhända ingen roll, skjuter man mer så köper man vettigt gjorda grejor - då är en 30 år gammal Remington 1100 ett oändligt mycket bättre val, även om det är en gasspis. Eller en FN A5. De är i realiteten outslitliga, och skulle de trots allt behöva en ny bit finns det hur mycket reservdelar som helst.

Annars finns som sagt Benelli, om det nu måste vara nytt.

T

Publicerat

Tja, nu var det länge sedan som jag ägde någon gas-automat, men ett par Berettor har jag haft iaf.

Jag vet inte hur "rent" dom gick - men dom funkade alltid...  med lätta sportpatroner, 32-36 grams jaktplugg och buckshots.

Bössorna smällde, laddade om, kastade ut hylsor och chokerna gav oftast god täckning. 

Good enough, liksom...

Så jag låg inte sömnlös i fosterställning och grubblade över det. Det funkade bra helt enkelt.

Dock så försökte jag alltid köpa bra ammo, och inte det billigaste.

Nu funderar jag ju på en till halvauto, det var 15-20 år sedan sist.  Men jag har viss anti-automat känsla än.

Vad som är good enough är lite personligt. Jag accepterar 1/1000 pga risig hatt, bra ammunition ska ligga över det.

På ett jaktvapen är 1/1000 oaceptabelt, det så uselt så det finns helt enkelt inte. Antingen funkar bössan - och då funkar den alltid, eller så är den värdelös. Icke förhandlingsbart i min värld.

Alltså undviker jag enkeltryck på ett vapen för jakt, och automater. De är helt enkelt inte tillräckligt bra i min lilla värld. Även om FN A5 tjänade mig väl, mycket väl tom.

Så slipper man ligga i fosterställning överhuvudtaget, utan kan sova i fridfull ro behagligt utsträckt. Livet är helt enkelt på tok för kort för att man ska dåliga bössor......

T

Publicerat

Jodå, jag håller med om dåliga bössor   ;)

Och mina sämsta och mest dyrköpta erfarenheter är ifrån vapensystem som många verkar tycka är "heliga kor" , eller ännu heligare...

Mauser-mekanismer, 1911 pistoler, och liknande skrammel...

Och nu funderar jag, på allvar, på att skaffa en Italien-tillverkad automat.

Skratt eller gråt i vår?

Publicerat

Finns Browning BPS I Sverige alls?

Skickat från min Sony Xperia Acro S via Tapatalk 2

Publicerat

Good enough, liksom...

Min poäng också. Jag har en schysst bock som används vid all hageljakt idag, men vill gärna ha en halvis med syntetstock igen som komplement för de trånga gåspassen och framför allt när jag bara går ut med hunn' här hemma och vill ha en bössa på ryggen. Skulle funka utmärkt att köpa en beg, men nu har jag snöat in på utseendet på en sån där Maxus Carbon... Lite Mikes fel, faktiskt, tror det var han som först gjorde mig uppmärksam på dess existens... ;)

Publicerat

Det värsta är hur bra stockad en maxus är..höll på att köpa en rakt av på stående fot!

Känslan vid anlägg är att det helt enkelt inte går att bomma.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Vart hittade du den Mike?

Publicerat

W B

/Mike

Publicerat
  • Författare

Ok.. Har ngn heldag inne på Kungsholmen framöver, kanske kan göra en avstickare då.. Anar utan att veta att denna rackarn är piplätt även den, har du ngn imput där Mike?

Publicerat

Piplätt vet jag inte,den var helt sjukt välstockad och balanserad,lurar faktiskt fortfarande på om jag inte ska köpa en.

/Mike

• 4 weeks later...
Publicerat

Jäpp... Fick licenser, åkte och hämtade pipor idag - det visade sig att handlaren hade kvar Maxus'en och var villig att prata om priset, så nu är jag tillbaka i licenskön. Till midsommar eller så kan jag nog hämta den ;)

Har du bestämt dig, Hipshot? Blir Winnie'n kvar, eller?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Jag har faktiskt inte hunnit prova den ännu, skjutit en räv och en duva typ. Måste ha den en ok kråkmorgon för att få klarhet.. Magkänslan är väl inte helt positiv men vi får se. Lite osäker men ev kommer jag att få loss en bättre sudd pengar framöver och jag har snuddat vid tanken på en ny automat om det sen blir Browning eller Benelli vet jag inte. Men jag hoppas kunna testa Winnien inom kort!