Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny halvautomat? Ny frågeställning pipvikt?

Featured Replies

Publicerat

Cordoban dök inatt upp på benellis hemsida från Italien som en ny produkt och är alltså en Vinci.

Ska gå att bråka hem! Återkommer i den frågan.

• Svar 219
  • Visningar 22k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nuså..    Shit va mekanismen går så mycket lättare jämfört med Winnien.. Skiftat brickor och monterat den längre bakkappan, känns rätt spelklar nu. Bara att invänta nästa möjlighet till lite hagelsp

• Ser ut att vara en typisk bomchoke =)

• Browning Gold sporting Clays hette modellen,sköt åtskilliga 10 000 tals skott på träning och tävling,aldrig ett enda jam. Ammo gyttorp då jag var sponsrad av dom,man funderade inte så mycket över amm

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Mmm vill inte ha en vinci oavsett vad de kallar den. De Cordoba jag sett har varit andra modeller.

Publicerat

Okej vad konstigt :/

Publicerat

Det är väl Benellis sätt att hålla liv i en modell. Cordoba är ett argentinskt duvjaktsmekka som nog låter hett för en amerikansk hageljägare. De jag sett annonser för tidigare har varit Raphaelo, Vincin finns i Cordobavariant sedan något halvår. Som en V70 Classic med extra allt liksom.

Publicerat

Finns bössan i England går det ju alltid att åka över och hämta den. Behöver inte bli jättedyrt och kan ju vara rätt trevligt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

• 4 weeks later...
Publicerat

post-637-0-34073700-1395943531_thumb.jpg

Nya italienska svarta faran hämtades ut i veckan och testades givetvis direkt.

Fungerade perfekt direkt och Fabarms pipor / choker ger verkligen täta svärmar.  7/10 Improved Modified med lämplig US 3 eller 5 lär sänka det mesta...

Lite väl plastigt här och där, och trycket känns som en väl använd Glock...

Men finishen på all metall är bra överlag.

Kolven passar mig bra och priset var OK. 

Så allt frid och fröjd än så länge  : )

Publicerat
  • Författare

Den där är gasopererande.. lovat mej själv att styra undan slika tingestar!

En helt sjuk grej med detta är att jag faktiskt börjat överväga en ny Comfort i stället för Super 90.. Testade Lindroths M2:a och maken till piplätt bössa får man nog fan leta efter.. Begriper inte hur han kan skjuta med den!

Skulle jag köra på en slik så skulle det krävas gissningsvis ett eller två hekto metall under pipan för att få ordning på grejerna.. Då lockas jag mer av en Comfort med längsta pipan och en lättare pipvikt samt långa bakkappan. Efter att ha hanterat Lindroths bössa konstaterar jag att det måste vara ngt kanas med comfortkolven på gamla bössan, Uffes var inte alls lika rörlig och lät inget.. ngt knas är det där. Gillade bössan iaf så jag tror det landar där faktiskt.

Publicerat

Den där är gasopererande

Japp, gas...  (vilket också märktes när det blev dags för första vården)

Även om den här verkar ha renare drivning än tidigare gas-automater som jag har haft.

Jag kommer inte överens med Benellis kolvar och ergonomi hur jag än vill. Det är ju välgjorda bössor i övrigt.

Fabarmen har tveklöst bättre finish på metalldelar än de Beretta-bössor jag tittade på.

Och även bättre choker. Och det är bara att veva på med stål i alla borrningar.

Det är första gången på sådär... 15 år,  som jag äger en automatbössa.

Har ju bara haft en massa super-seriösa studsare.

Nu var det dags för en "funkis, kul att ha" - bössa...

Publicerat

Den där är gasopererande.. lovat mej själv att styra undan slika tingestar!

En helt sjuk grej med detta är att jag faktiskt börjat överväga en ny Comfort i stället för Super 90.. Testade Lindroths M2:a och maken till piplätt bössa får man nog fan leta efter.. Begriper inte hur han kan skjuta med den!

Skulle jag köra på en slik så skulle det krävas gissningsvis ett eller två hekto metall under pipan för att få ordning på grejerna.. Då lockas jag mer av en Comfort med längsta pipan och en lättare pipvikt samt långa bakkappan. Efter att ha hanterat Lindroths bössa konstaterar jag att det måste vara ngt kanas med comfortkolven på gamla bössan, Uffes var inte alls lika rörlig och lät inget.. ngt knas är det där. Gillade bössan iaf så jag tror det landar där faktiskt.

Man brukar inte sakna kon förrän båset e tomt!

Publicerat

Min comfort knirkar i bakkappen... Irriterande men påverkar inget i realiteten!

Publicerat

De är några jäkla slitvargar benelli. Kompisen köpte sin comfort 2007 eller 2008 minns inte riktigt? Har varit i östersjön ett antal gånger,

Pipan är rävröd. När vi jagade kråka sist ville den inte va med längre. Laddade inte om 36 gr. Den var inte lite skitig! Var vatten i rekylfjäderröret. Svart geg i hela bössan. De var första gången de gjorts någe sen den köptes. Har inte haft någon automat som jag varit

så jäkla nöjd med som benelli!

S

Publicerat

De är några jäkla slitvargar benelli. Kompisen köpte sin comfort 2007 eller 2008 minns inte riktigt? Har varit i östersjön ett antal gånger,

Pipan är rävröd. När vi jagade kråka sist ville den inte va med längre. Laddade inte om 36 gr. Den var inte lite skitig! Var vatten i rekylfjäderröret. Svart geg i hela bössan. De var första gången de gjorts någe sen den köptes. Har inte haft någon automat som jag varit

så jäkla nöjd med som benelli!

S

Awesome!!! B)

Min är köpt ny av mig 2006, verkligen använd i ur och skur! I princip endast torkat bort väta och dylikt under årens lopp. Skulle gissa på ca 7000skott med endast lite urblåst mekanism medels tryckluft :biggrin:

Den har ALDRIG hittils svikit mig B)

Publicerat

Nu har den iofs fått sin första service, böt korn och bakkappa :P

Originalkornet hade tappat den röda plastgrunkan och kolven är i original lite kort för mig så investerade i en lätt beggad bakkappa av tjockare modell :thumbsup:...blev MAGISKT bra! B)

Publicerat
  • Författare

Mm det där lilla röda kornet är som gjort för att gå sönder. Lär nog byta om jag får tag på någon, ska ha ett Browningkorn dvs rund liten pärla som är tillplattad. 

hs.. min gamla Comfort fick plaska i östersjön rätt frekvent den med men lite avtorkning osv så lyckades jag undvika att få den "rävröd".. Även om det är imponerande att bössan ffa funkar/ade så är det väl näst in till idioti att inte vara mer varsam om pangen? Om jag for ut på något projekt en morgon och insåg under jakten att bössan slutar funka pga ren vanvård så hade jag nog spöat mej själv.. såå skoj är det inte att kliva upp snortidigt på mornarna  :biggrin:

Kollat lite olika sidor, torsbo, vildmark o fritid samt Kjells vapen .. inte hittat ngn ny Comfort. Har de strypt intaget av dessa bössor i något slags patetiskt försök att sälja det nya rapplet Vinci???

Publicerat

www.jakt.se har!

Publicerat
  • Författare

Har hittat en i Enköping, ska ringa senare idag. Tar de min Winchester för 3000 så tar jag Comforten. Ska ha lång bakkappa så några kronor tjänar de väl.. Lite långsökt men värt att chansa på hellre än att köpa en Super 90 som jag vet kommer att kräva en massa bök innan den fungerar för mej.

Publicerat
  • Författare

Drog ett mail till jakt.se så får vi se  :biggrin:

Publicerat

Bättre bössan slutar funka skitig än att den slutar funka ren;-) då kanske man vet felet;-)

Pelle brukar alldrig va omöjlig och desutom brukar han va snabb!

Jakt.se försökte jag köpa min efter ett par mail så ringde jag.

Men vart Piteå igen plockade fram en till bra pris desutom.

S.

Publicerat
  • Författare

Fan va skumt.. Pelle i Enköping duckade för dealen att köpa in en trasig automat för 3000 pix  :sweat:

Tanke nr 2 är om Kjells Vapen kan ta hem aktuell bössa.. 

Publicerat
  • Författare

Piteå.. vildmark o fritid? De är skitbra, handlat där förr.. Men enklast är trots allt att köra detta härke åter till säljaren och ta det den vägen.

Publicerat
  • Författare

He he.. Bössan finns i Stockholm, bara för Kjells vapen att lyfta luren  :tongue:

Publicerat

I no;-)

Publicerat
  • Författare

Klart!

Hittat bössan fått ok från Kjelle.. Nu ska bara Kjelle och Sakosweden bli överens så släpper de vapennumret till mej. Hämtar i Stockholm så slipper Kjelle frakten till Götene och jag slipper frakten fr Götene.

Wheee  :biggrin:  :biggrin:

Publicerat

Välkommen tillbaka som sagt!

Publicerat
  • Författare

Var tydligen Criopipa på denna vilket innebär att mina gamla tuber inte passar.. Men de hade visst Benelli orignaltuber så nu blir det bössa, långa bakkappan och ett knippe tuber. Ska skicka in en licensansökan i helgen när jag jobbar.

Tydligen så hade vapenhandläggarna jobbat över i helgen, stockholmsbutikerna hade fått jättebibbor med beviljade licenser. Så det kanske inte tar ett halvår denna gång?