Publicerat Mars 16, 201412 yr Grannforumet har redan startar sin bockjakts-tråd så vi kan ju inte vara sämre Vårbocksjakten startar snart, vi andra får snällt vänta ytterligare några månader.. Förra året var min bockjakts premiär och genom trial and error lyckades jag tillslut fälla en bock mot slutet på året. Men nu är jag bättre förberedd så förhoppningsvis kommer jag inte behöva spendera varje ledig stund i skogen för att få tag i en bock Hur ser stammen ut hos er?Jag har inte kunnat inventera så jättebra hemma men den milda vintern med lite snö och tidig vår lär stärka stammen lite
Publicerat Mars 17, 201412 yr Inte ett ända bock eller övriga rådjur sköts förra året på den mark jag jagar på. Men det har vart flera rådjur och ätit ur foderhäcken hela vintern. Hoppas att man får fälla något detta året och att alla dessa timmar smygandes eller sittandes ger lite utdelning.
Publicerat April 13, 201412 yr Va ut till mina marker en sväng idag och kika lite,såg 12 rå totalt och av dom då var minst 4 bockar.. Har tittat ut en retur bock med långa spjut som får sätta livet till nu i maj, ska ut några kvällar och mornar och studera hur han rör sig.. Mördarbocken var också den enda av bockarna som inte hade fejjat hornen än.. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat April 13, 201412 yr Har sett ett 15 tal rådjur nu när jag har jagat bäver. Minst 5 bockar, 2 stora
Publicerat April 13, 201412 yr 270 funkar hur bra som helst på bockjakten! Brukar bli på plats för min del, håller alltid bakom bogen. Hemladdad nosler partition gold 150grs v/0 860m/s
Publicerat April 27, 201412 yr Var inne och kollade ett gammalt torn som står på marken.. Det har inte varit använt på några år så jag tänkte kolla vad som behövdes göras för att kunna använda det igen. Stötte då upp en get och bock precis vid tornet. Hann inte se riktigt vad det var för horn på den men jag har ju till augusti på mig att spana in honom.
Publicerat April 27, 201412 yr Vi har jakt på Bock i hela Västerbotten men inte på mina jaktmarker då årsmötet återigen stoppar den jakten. Är både och med det beslutet, då det är dåligt med rådjur i området. Så man får vänte till den 16 aug
Publicerat April 28, 201411 yr Vi har jakt på Bock i hela Västerbotten men inte på mina jaktmarker då årsmötet återigen stoppar den jakten. Är både och med det beslutet, då det är dåligt med rådjur i området. Så man får vänte till den 16 aug Slugt ändå att låta dom vara ifall ni har ont om dom! Långsiktigt helrätt
Publicerat April 29, 201411 yr Vi har jakt på Bock i hela Västerbotten men inte på mina jaktmarker då årsmötet återigen stoppar den jakten. Är både och med det beslutet, då det är dåligt med rådjur i området. Så man får vänte till den 16 aug En riktig jaktglädjedödare, beklagar Foffe ! Att spara upp en rådjursstam i ett rovdjurslän tror jag inte för en sekund på, men blir gärna överbevisad. Under råexplosionen sköt vi rådjur så mkr vi orka och ändå minska det inte, inte förrän räven kom åter och tog en massa kid och katten kom å tog de vuxna. Rådjurens största fiende är inte en jägares kula för, hårda vintrar, räven, katten, bjärven och örnen gör det så mkt bättre. På min Gästrikemark sköt vi +20 om året, 3 år senare när undertecknad skaffat rådjurshund sköt vi ETT. Inte var det de tvåbenta jägarna som lyckats så mkt bättre inte. Vi lade inga begränsningar utan med vetskapen om att finns det "inga" rådjur skjuts det heller inte några så fick entusiasterna fortsätta, istället satte vi igång en rovdjurstävling och den har gjort att de bland annat skjuts minst dubbelt så mkt räv som tidigare. Vilket syns, åtminstone vill vi tro det. En annan väg är att begränsa avskjutningen till EN bock per jägare/år eller vår. Eller varför inte 5 rävar ger rätt till en bock. Antar att det är den försoffade älgmaffian och dreverjägarna som sedan skjuter getter för hunden som är negativa, luttrad ja. Lider med de unga jägarna med jaktlust.
Publicerat Maj 1, 201411 yr Var ut en sväng nu på morgonen. 6-8 m/s. nordlig vind gjorde att rådjuren lyste med sin frånvaro. Har ett "kontrakt" hos en bonde att skjuta en bock till hushållet. Fantastiska marker för pürsh (Mbbohman och Christian N kan intyga :-) ) och riktigt bra med rå enligt ägaren. Så det gör inget att jag är tvungen att åka dit igen.... :-) /Må
Publicerat Maj 1, 201411 yr Här hade de oxå blåst bort i dag, kallt och blåsigt på morgonen, nya satser på em.
Publicerat Maj 5, 201411 yr Sådärja, då blev det en i går kväll hemma hos en gammal kollega. Fina marker och denne herre stegade ut strax efter halv 9. Vi satt i samma torn och bocken hade den goda smaken att ställa upp sig på min sida.. Premiär för nya bössan och sikte. Verkar som det funkar bra.. /Må
Publicerat Maj 5, 201411 yr Detta är en populär post. Igår morse lyckades jag fälla denna bock efter en lång och väldigt spännande smygning. Såg två bockar till varav den ena var jättestor, men den får vara kvar i förhoppningsvis ett par år till. /Cris
Publicerat Maj 6, 201411 yr Har tyvärr inte vårbocksjakt på min mark, men har varit ut och sett 2st bockar som går på skogen! Brukar dem stanna inom samma område eller går dem iväg till Augusti eller hur gör dem?
Publicerat Maj 6, 201411 yr Har tyvärr inte vårbocksjakt på min mark, men har varit ut och sett 2st bockar som går på skogen! Brukar dem stanna inom samma område eller går dem iväg till Augusti eller hur gör dem?Nu har de mutat in sina områden, så du kan vara lugn en bit in i september.
Publicerat Maj 24, 201411 yr Detta är en populär post. Fick skjuta en bock förra söndagen efter en stunds smygande!