Publicerat Juli 20, 201411 yr Kom en 6a på lock idag. Fick in den på ca 25 m sen var de stopp. Hunden bara satt och skakade. Hade tydligen inte glömt hur man gör. S.
Publicerat Juli 20, 201411 yr Varför lockar ni nu? Lock är jakt och som sådan ej laglig nu. Rådjuren är fredade och skall lämnas i fred. Dessutom kan kicking utanför säsong omintetgöra chansen när det väl är säsong
Publicerat Juli 20, 201411 yr Varför lockar ni nu? Lock är jakt och som sådan ej laglig nu. Rådjuren är fredade och skall lämnas i fred. Dessutom kan kicking utanför säsong omintetgöra chansen när det väl är säsong Du sa ju i den andra tråden att du lockar på skjutbanor o sånt då e det ju olagligt där med... Tänkt på vad du skriver innan du skriver de
Publicerat Juli 20, 201411 yr Du sa ju i den andra tråden att du lockar på skjutbanor o sånt då e det ju olagligt där med... Tänkt på vad du skriver innan du skriver de[/quoteAbsolut men jag lockar aldrig på sommaren heller se du utan enbart när det är säsong. Dock till hundarnas irritation lockar jag ibland i Jaktrummet på kvällarna för att hundarna skall skäll och frugan bli förbannad
Publicerat Juli 20, 201411 yr Du sa ju i den andra tråden att du lockar på skjutbanor o sånt då e det ju olagligt där med... Tänkt på vad du skriver innan du skriver de[/quoteAbsolut men jag lockar aldrig på sommaren heller se du utan enbart när det är säsong. Dock till hundarnas irritation lockar jag ibland i Jaktrummet på kvällarna för att hundarna skall skäll och frugan bli förbannad Ah okej förstår, haha det va ju rått xD
Publicerat Juli 20, 201411 yr I mitt fall. Var de i min egen trädgård. Och jag tränade ut då hundarna inte gillar när jag träna inne. Skulle träna gåslock men började med rådjur. S.
Publicerat Juli 20, 201411 yr I mitt fall. Var de i min egen trädgård. Och jag tränade ut då hundarna inte gillar när jag träna inne. Skulle träna gåslock men började med rådjur. S. Jaha... På min tomt gäller då Sveriges jaktlag men jag är bara grinig och trött gubbe
Publicerat Juli 20, 201411 yr Jaha... På min tomt gäller då Sveriges jaktlag men jag är bara grinig och trött gubbeDet är väl inte olagligt att locka?
Publicerat Juli 20, 201411 yr Jasså? Jaktlagen 5 paragrafen säger "vilt får ej ofredas, annat än vid jakt". Förfölja och störa vilt är att ofreda... Så nej det är inte olagligt OM det är jakt på vederbörande vilt och om det inte är elektronisk lock Tycker etiken och viljan att följa lagar/föreskrifter är låg bland dagens jägare och det lär slå tillbaka på kåren i allmänhet
Publicerat Juli 20, 201411 yr Jasså? Jaktlagen 5 paragrafen säger "vilt får ej ofredas, annat än vid jakt". Förfölja och störa vilt är att ofreda... Så nej det är inte olagligt OM det är jakt på vederbörande vilt och om det inte är elektronisk lock Tycker etiken och viljan att följa lagar/föreskrifter är låg bland dagens jägare och det lär slå tillbaka på kåren i allmänhet Den anklagelsen.... Jag är bara 15 år o kan inte alla dessa lagarna så jag bara frågade om det är olagligt eller inte. Inte alltid så lätt att veta när jag inte ens har jagat nångång förutom brevid pappa.
Publicerat Juli 20, 201411 yr Den anklagelsen.... Jag är bara 15 år o kan inte alla dessa lagarna så jag bara frågade om det är olagligt eller inte. Inte alltid så lätt att veta när jag inte ens har jagat nångång förutom brevid pappa. Anklagar ingen och ber om ursäkt om du tog illa vid dig och jag dömmer ingen Tycker forum och Facebook svämmar över med folk som tar bilen när de letar efter bockar som skall avskjutas och skjuter rävar långt ut i skogen och hävdar skyddsjakt osv Jag bara svarade på en fråga vad som är rätt och fel och även jag har flera gånger i ungdomen lockat på sommarbock men man blir visare med tiden sägs det[emoji41] Dock är Sverige uppbyggt att man är skyldig att själv veta lagar och föreskrifter inom sina spec områden, jakt, företag, trafik, husägare o s v
Publicerat Juli 20, 201411 yr Jasså? Jaktlagen 5 paragrafen säger "vilt får ej ofredas, annat än vid jakt". Förfölja och störa vilt är att ofreda... Så nej det är inte olagligt OM det är jakt på vederbörande vilt och om det inte är elektronisk lock Tycker etiken och viljan att följa lagar/föreskrifter är låg bland dagens jägare och det lär slå tillbaka på kåren i allmänhet är det så? så alla som åker omkring i bil o fotar råddjur,älgar mm är förbrytare, under ej jaktid? för man ofredar väl inte djuren mer med ett lockrop än med bil o kamera?
Publicerat Juli 20, 201411 yr Fotar från bil/. Avstånd är väl inte samma sak som att avsiktligt försöka få djur så nära som möjligt! Men stiger du ur bilen och jagar efter tex älgen för att få en bra bild så JA då ofredar du djuren helt klart
Publicerat Juli 20, 201411 yr Så om man är ute i skogen med sin hund o skrämmer en älg för att hunden börjar skälla o sen tar ett kort när den springer iväg är det ofredande då med?
Publicerat Juli 20, 201411 yr Nej men om man har lös hund som springer efter, observera att det inte står i lagen om koppel men den skall vara under omedelbar kontroll.
Publicerat Juli 20, 201411 yr http://www.oringen.se/ Jävla rotsnubblare OCH tillika lagbrytare ! Ja enligt paragraf 5 men den miljöaktivist som uppmärksammar det går nog inte att namnge
Publicerat Juli 20, 201411 yr Fotar från bil/. Avstånd är väl inte samma sak som att avsiktligt försöka få djur så nära som möjligt! Men stiger du ur bilen och jagar efter tex älgen för att få en bra bild så JA då ofredar du djuren helt klart hur vet du hur djuret tänker? det är fn ett ofredande att ta bilder på ett djur, likasom att locka. du kan ju vara ute efter att ta bilder på de största troféerna , och du kan ju vara ute i skogen o träna lockljud? var får man isåfall träna lockljud? i bilen ? om bilen inte är nära skog eller vad? Man är väl inte så dum så man säger att man medvetet lockar in djuret för att kunna skjuta det i augusti, lika väl som att man inte säger att man fotar för att kunna skjuta en bra trofé i augusti.
Publicerat Juli 20, 201411 yr http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/48266-konsten-att-fånga-vilt-på-bild/?fromsearch=1 Ofredande i ovanstående tråd? Har själv fotat några djur i skogen nån gång. Har aldrig tänkt på det som ofredande men det är klart vissa har man ju skrämt och nog har jag följt nåt spår nån gång i syfte att få en bild. Klart att det kan ha stört djuren men frågan är om det stör mer än en vanlig skogsflanör?!? Har alltid tänkt på ofredande som folk som jagar rovdjur med skoter eller ungar som kastar sten på änder osv... Men kanske har jag själv gjort mig skyldig till jaktbrott
Publicerat Juli 20, 201411 yr hur vet du hur djuret tänker? det är fn ett ofredande att ta bilder på ett djur, likasom att locka. du kan ju vara ute efter att ta bilder på de största troféerna , och du kan ju vara ute i skogen o träna lockljud? var får man isåfall träna lockljud? i bilen ? om bilen inte är nära skog eller vad? Man är väl inte så dum så man säger att man medvetet lockar in djuret för att kunna skjuta det i augusti, lika väl som att man inte säger att man fotar för att kunna skjuta en bra trofé i augusti. Eftersom detta är mkt OT så kommer nu mitt sista svar, fler frågor tas via pm Jag vet inte hur djuren tänker. Men det är allmänheten och framför allt rättsväsendet som dömmer, och detta enligt de lagar som reglerar vårt utövande. Jägarkåren behöver inte få mer dålig publicitet utan visa att vi kan följa reglerna och ta ansvar Du får väl locka var du vill men likväl är det olagligt att störa viltet utanför jaktsäsong. Så står det i lagboken och den reglerar vad du, jag och han/hon får göra. Gillar ni inte så påverka politiken
Publicerat Juli 21, 201411 yr Eftersom detta är mkt OT så kommer nu mitt sista svar, fler frågor tas via pm Jag vet inte hur djuren tänker. Men det är allmänheten och framför allt rättsväsendet som dömmer, och detta enligt de lagar som reglerar vårt utövande. Jägarkåren behöver inte få mer dålig publicitet utan visa att vi kan följa reglerna och ta ansvar Du får väl locka var du vill men likväl är det olagligt att störa viltet utanför jaktsäsong. Så står det i lagboken och den reglerar vad du, jag och han/hon får göra. Gillar ni inte så påverka politiken nåe w er du nu ude med kratteren igen KALLE DK
Publicerat Augusti 1, 201411 yr Det här skulle bli första året sen jag tog examen för två år sedan som jag skulle ut den 16:e, har följt med fjällans morbror och jagat lite titt som tätt och i år skulle jag med och betala marken, då har någon betalat bakom ryggen på han, det värsta är att det troligtvis är någon av dom han delat marken med, trist då han haft den sen 70talet och förjävla ruttet gjort, lite trist för min del med då jag återigen står utan mark och chans att få skjuta en bock även i år.. Återigen så har jag fått bevisat att jakt oftast plockar fram det sämsta hos folk, dock inte alltid.