Publicerat Augusti 4, 201411 yr Fick besök av denna pöjken igår inte så stor men roligt att se han så nära
Publicerat Augusti 7, 201411 yr Blir kul i år. Skai va Guide. S. Har Urban tjatat hål i huve på dig å ?
Publicerat Augusti 7, 201411 yr Hur gör ni? Lockar ni nått 16 augusti eller kör ni bara smyg? Lite blandat men har mina favorit ställen som lockas av först [emoji57]
Publicerat Augusti 7, 201411 yr He he Strävis. Han tacka faktiskt nej. Skyllde på någon älgjakt eller nå;-) Går väll fler tåg. S.
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Närmar sig inför första bockpremiären, jag och jaktkompisen var och rekade lite för två veckor sedan på en höjd mellan två fält där vi tänkt sitta den 16e, har rört sig två bockar i området under sommarn enligt markägarn och mycket riktigt dök de upp kvällen när vi satt och spanade med. Var tillbaks häromdagen på markerna för att skotträna lite med valpen(ett par kilometer bort)och såg att gräset nu var slaget på fälten, inga bockar syntes heller till, har de blivit bortskrämda eller kan vi räkna med att de kommer tillbaka?
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Inga raktorer skrämmer bort djuren, har dom sina revir där så skall det mer till än snaggat gräs för att de skall försvinna.
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Detta är en populär post. Varför lockar ni nu? Lock är jakt och som sådan ej laglig nu. Rådjuren är fredade och skall lämnas i fred. Dessutom kan kicking utanför säsong omintetgöra chansen när det väl är säsong Att locka på rådjur kan du aldrig få till att ofreda... Det är som att säga att en papegoja inte får härma en gravid kärring..
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Inga raktorer skrämmer bort djuren, har dom sina revir där så skall det mer till än snaggat gräs för att de skall försvinna. Låter positivt! blev bara lite osäker då vi obsat rådjur på stället varje gång vi varit där under sommarn. Kändes onödigt att testa locka där vi ska sitta på premiären.
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Att locka på rådjur kan du aldrig få till att ofreda... Det är som att säga att en papegoja inte får härma en gravid kärring..Ofreda är att avsiktligt störa, förfölja, locka eller på annat sätt inkräkta på viltetVisst lockar du en gång så ofredat du inte men fortsätter du med avsikt att få viltet närmare dig eller på annat sätt störa så är det i juridiskt mening att ofreda
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Ofreda är att avsiktligt störa, förfölja, locka eller på annat sätt inkräkta på viltet Visst lockar du en gång så ofredat du inte men fortsätter du med avsikt att få viltet närmare dig eller på annat sätt störa så är det i juridiskt mening att ofreda Avsiktligt förfölja = köper Störa = köper Locka = köper inte Var i jaktlagen hittar du att locka är att ofreda/störa? Samt vart står det i jaktlagen att man inte får med avsikt försöka att få ett vilt att närma dig när det inte är jaktsäsong? Det är ju isf endast din egen tolkning.
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Om du läser ovan där jag nämnder vilka paragrafer i respektive lag som detta berör så kan du läsa ordagrant Menar du att du alltså inte stör viltet när du lockar? Att det inte ens reagerar? För om det reagerar och går mot ljudet så stör du ju viltet när de tex låg ner och rest sig upp för att kolla vilken get som lockar... Ärligt så skiter juridiken i vad du tycker det är hur DE läser paragraferna och hur de tolkar dem, inte vad du anser eller jag för den delen, dock är jag juridisk utbildad men endock gör varje tillfälle sin tolkning. Nog sagt om detta så jag önskar Er och framför allt dig Hoel lycka till den 16 augusti [emoji203]
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Om du läser ovan där jag nämnder vilka paragrafer i respektive lag som detta berör så kan du läsa ordagrant Menar du att du alltså inte stör viltet när du lockar? Att det inte ens reagerar? För om det reagerar och går mot ljudet så stör du ju viltet när de tex låg ner och rest sig upp för att kolla vilken get som lockar... Ärligt så skiter juridiken i vad du tycker det är hur DE läser paragraferna och hur de tolkar dem, inte vad du anser eller jag för den delen, dock är jag juridisk utbildad men endock gör varje tillfälle sin tolkning. Nog sagt om detta så jag önskar Er och framför allt dig Hoel lycka till den 16 augusti [emoji203] Haha tack de samma =)
Publicerat Augusti 14, 201411 yr Nu är det inte långt kvar... Premiären blir på marken vi har utanför Vänersborg. Så det blir nog att börja packa bilen lite smått ikväll redan så att man riktigt känner att det är på gång.
Publicerat Augusti 14, 201411 yr Piss att den infaller på en lördag:-( Kommer bli som en jävla militär manöver i skogen. Har hittat en bock att skjuta den får sambon. Jag får väl ta en om de blir nån över? S.
Publicerat Augusti 14, 201411 yr Hur gör ni? Lockar ni nått 16 augusti eller kör ni bara smyg? Nä jag kan inte hålla mig, jag lockar men lock är faktiskt det jag skjutit flest bockar med. Resten av året är ju smygjakt så en får passa på att locka den 16:e!
Publicerat Augusti 15, 201411 yr Första bockjakten för mig imorgon... blir spännande! Någon annan som ska ut?
Publicerat Augusti 15, 201411 yr Klockan ringer 0430 imorrn bitti har hittat en en gammal täkt där det står gran , en jäkla massa spår o fejningar där. Går all in o lockar där