Publicerat November 1, 201411 yr Författare Imponerad! Krävs en intresserad/köttsugen jägare för att vara passkytt i november! mvh/Urban Haha! Ja, det gör det! Det var tur att det var vindstilla idag. Vi har varit ute när det har blåst o varit -15-20 o det är inget trevligt. Vi har varit ute i full snöstorm också. Nu har vädrat vänt ute. +0,6 o lite snö just nu.
Publicerat November 1, 201411 yr Författare Våra två kalvar tog 2.5h att fälla idag. Vi hade flera vuxna djur igång varav en ko med dubbelkalv som två skyttar knep. Det är grymt mycket älg här nu så hoppas att det kan bli någon bonus kalv senare så att man kan komma ut och jaga igen En liten kul grej man hörde på radion var att jaktledarens hund var iväg och "ruskade tupp". Nu var det inte så att hunden var iväg och runkade utan att den hade släppt älgen och sprungit in till en gård och tydligen klippt en tupp hos en tant så jaktledaren fick gå dit och punga ut 200kr för den Här är en bild på en av kalvarna. Det har hänt flera gånger hos oss att en av våra älghundar har farit in på en gård o nupit en höna. Det var speciellt en hund som var för jäklig på det. Det blev dyrt för hundägaren.
Publicerat November 1, 201411 yr Det har hänt flera gånger hos oss att en av våra älghundar har farit in på en gård o nupit en höna. Det var speciellt en hund som var för jäklig på det. Det blev dyrt för hundägaren. Det var dennes andra tupp tydligen, tantens katter hann undan som tur var! Dom såg på pejlen att vovven var inomhus så dem misstänkte att den hade gjort något fuffens [emoji41] Haha då var denna vovven inte ensam med det! Men dom behöver fika precis som oss [emoji6]
Publicerat November 20, 201411 yr Detta är en populär post. Bidde en fin tjur i tiveden i helgen Vi var bara några stycken så det var lite rörlig jakt. Helt klart den största tjuren jag skjutit och den största på marken sen 1975[emoji2]
Publicerat December 28, 201411 yr Författare Nu har Zlatan skjutit sin första älg. 500 kg tung i Åre. http://www.expressen.se/sport/fotboll/ligue-1/zlatan-skot-sin-forsta-alg--under-julhelgen/
Publicerat December 29, 201411 yr Nu har Zlatan skjutit sin första älg. 500 kg tung i Åre. http://www.expressen.se/sport/fotboll/ligue-1/zlatan-skot-sin-forsta-alg--under-julhelgen/ En stor Älg men han borde ha låtit den få gå kan vara en riktigt fin avelstjur, då menar jag ju Älgen inte Zlatan. Men kul endå för han
Publicerat December 29, 201411 yr Håller med, jag har själv släppt en stor älg av samma orsak. Många förstår inte att leva på räntan och spara kapitalet i skogarna. Allt fler hektar köps upp av skogsägarna, SCA m fl och deras ansökan om avskjutning är mycket större än det de får tilldelat. Dessa skogsägare vill ha bort alla djur som knaprar på planteringar mm. Sedan säljer man ut jakträtten på sin tilldelning och skall ha in fällavgifterna i förskott. Det vill till att jaktlagen som betalat stort för att få jaga får valuta för pengarna och då skjuter man på allt som rör sig utan att ha en eftertanke om tillväxten i våra skogar. Det är resultatet av detta som nu börjar synas i norra delen av landet, minskad avskjutning pga mindre tillgång på vilt. Alla klagar på vargen och vargstammen, den har ökat och tar många kalvar och bidrar men jakten har trots allt bedrivits på ett dåligt sätt i dessa delar av landet. Man kan inte skylla allt på vargen. Även om vi rensar bort alla vargar kommer problemet att kvarstå under lång till innan vi får se en återhämtning. Jägarna får skylla sig själva.
Publicerat December 29, 201411 yr Författare En stor Älg men han borde ha låtit den få gå kan vara en riktigt fin avelstjur, då menar jag ju Älgen inte Zlatan. Men kul endå för han Det måste nästan ha varit levandevikten 500 kg för inte är det slaktvikten.
Publicerat December 29, 201411 yr Nu har Zlatan skjutit sin första älg. 500 kg tung i Åre. http://www.expressen.se/sport/fotboll/ligue-1/zlatan-skot-sin-forsta-alg--under-julhelgen/ Gillas inte av djurens rätt: http://www.expressen.se/sport/fotboll/kritiken-mot-zlatans-algjakt-djuren-lider/ "Det är alltid problematiskt när kända personer gör såna saker, för då blir det som att de stöttar den här typen av aktiviteter, säger Djurens rätts förbundsordförande Camilla Björkbom till SportExpressen.se." Henne lurar man inte...
Publicerat December 30, 201411 yr Författare Gillas inte av djurens rätt: http://www.expressen.se/sport/fotboll/kritiken-mot-zlatans-algjakt-djuren-lider/ "Det är alltid problematiskt när kända personer gör såna saker, för då blir det som att de stöttar den här typen av aktiviteter, säger Djurens rätts förbundsordförande Camilla Björkbom till SportExpressen.se." Henne lurar man inte... Nej, det förstod jag mycket väl att det skulle komma någon reaktion från någon av dessa Djurrättsaktivisters föreningar. Ja visst är det det o det kommer det alltid att vara. Jag har aldrig sett någon sådan förening kritisera kungen o hans kungajakter med andra kända personer från Sverige o utlandet.
Publicerat December 30, 201411 yr Gillas inte av djurens rätt: http://www.expressen.se/sport/fotboll/kritiken-mot-zlatans-algjakt-djuren-lider/ "Det är alltid problematiskt när kända personer gör såna saker, för då blir det som att de stöttar den här typen av aktiviteter, säger Djurens rätts förbundsordförande Camilla Björkbom till SportExpressen.se." Henne lurar man inte... Tja inget nytt under solen i det inlägget. Sen att hon läst en undersökning att många älgar skade skjuts, tja visst skade skjuts det älgar det är alla jägare medvetna om, men betydligt fler älgar faller direkt efter första eller andra skottet. Men det ger inget att försöka förklara för såna där dom har ingen koll.
Publicerat December 30, 201411 yr Författare Tja inget nytt under solen i det inlägget. Sen att hon läst en undersökning att många älgar skade skjuts, tja visst skade skjuts det älgar det är alla jägare medvetna om, men betydligt fler älgar faller direkt efter första eller andra skottet. Men det ger inget att försöka förklara för såna där dom har ingen koll. Det är som att prata m en vägg om du skulle försöka förklara det,för dom att dom flesta älgarna faller direkt el. en kortare flyktsträcka.
Publicerat December 30, 201411 yr Det är som att prata m en vägg om du skulle försöka förklara det,för dom att dom flesta älgarna faller direkt el. en kortare flyktsträcka. Ja så är det. kan springa 100 meter eller mer men sen faller dom. Dom springer även vid ett lungskott en bit. Ingen jägare vill skadeskjuta och orsaka älgen lidande.
Publicerat December 30, 201411 yr Författare Ja så är det. kan springa 100 meter eller mer men sen faller dom. Dom springer även vid ett lungskott en bit. Ingen jägare vill skadeskjuta och orsaka älgen lidande. Ja visst kan dom det. Nej, det vill man verkligen inte göra.
Publicerat December 30, 201411 yr Årets älgjakt blev misslyckad för mig, jagade bara i början sen radion kgått sönder. Det som sköts var 7 vuxna o 11 kalv. Hoppas på bättre lycka nästa höst.
Publicerat December 30, 201411 yr Årets älgjakt blev misslyckad för mig, jagade bara i början sen radion kgått sönder. Det som sköts var 7 vuxna o 11 kalv. Hoppas på bättre lycka nästa höst. Håller tummarna att det blir ditt år nästa år. Enligt kinesiska horoskopet så är det getens år 2015. Så, låt skägget växa
Publicerat December 30, 201411 yr Håller tummarna att det blir ditt år nästa år. Enligt kinesiska horoskopet så är det getens år 2015. Så, låt skägget växa Skägget det växer
Publicerat Januari 10, 201511 yr En liten fundering jag har efter en diskution med en jägare som lagt av i byn. Verkar som att älgstammen är för hårt skjuten i Norr iallafall så har avskjutningen kanske varait för hård. Älgstammen har misnkat på mina jaktmarker rätt så drastiskt. Har inte sett mycket älgspår i sommar och höst. Jag är orolig att vi kanske går för hårt fram. Har skogsbolagen för stor makt då det gäller tilldelning av älg och vilka som ska skjutas i första han. Har fått höra rekeomendationen är skjut hondjur o kalvar i första hand spara alla tjurar. Jag vet inte, jag sparar hellre hondjur så att dom kan få kalv så att älgstammen inte blir för liten. Som jag ser det en tjur kan para sig med flera kor. Vad anser ni som jagar Älg.
Publicerat Januari 11, 201511 yr En liten fundering jag har efter en diskution med en jägare som lagt av i byn. Verkar som att älgstammen är för hårt skjuten i Norr iallafall så har avskjutningen kanske varait för hård. Älgstammen har misnkat på mina jaktmarker rätt så drastiskt. Har inte sett mycket älgspår i sommar och höst. Jag är orolig att vi kanske går för hårt fram. Har skogsbolagen för stor makt då det gäller tilldelning av älg och vilka som ska skjutas i första han. Har fått höra rekeomendationen är skjut hondjur o kalvar i första hand spara alla tjurar. Jag vet inte, jag sparar hellre hondjur så att dom kan få kalv så att älgstammen inte blir för liten. Som jag ser det en tjur kan para sig med flera kor. Vad anser ni som jagar Älg. Nu ser det ju ut på avskjutningen som att ni har kalv och då känns det mindre än de som endast lycka fälla vuxna, sånt kan sluta illa.
Publicerat Januari 11, 201511 yr En liten fundering jag har efter en diskution med en jägare som lagt av i byn. Verkar som att älgstammen är för hårt skjuten i Norr iallafall så har avskjutningen kanske varait för hård. Älgstammen har misnkat på mina jaktmarker rätt så drastiskt. Har inte sett mycket älgspår i sommar och höst. Jag är orolig att vi kanske går för hårt fram. Har skogsbolagen för stor makt då det gäller tilldelning av älg och vilka som ska skjutas i första han. Har fått höra rekeomendationen är skjut hondjur o kalvar i första hand spara alla tjurar. Jag vet inte, jag sparar hellre hondjur så att dom kan få kalv så att älgstammen inte blir för liten. Som jag ser det en tjur kan para sig med flera kor. Vad anser ni som jagar Älg. Hos oss har älgstammen minskat mycket de senaste åren pga en hög avskutning. Det som oroar mig är att kalvvikterna minskar, samt att iår har även antalet obs och avskjutningen på kalv minskat trots att det setts en hel del större kor.Jag tror det beror på att det oftast överskattas hur många kor en större tjur kan betäcka under första brunsten, och att våra probem kommer av att vi nu har en för liten och ung tjurstam, just för att det skjutits för många och för stora/äldre tjurar jämfört med antalet fällda hondjur.
Publicerat Februari 8, 201511 yr Författare Den eviga jaktlyckan- 92 år o jagar ännu. http://www.nsd.se/nyheter/den-eviga-jaktlyckan-9050571.aspx
Publicerat Februari 9, 201511 yr Den eviga jaktlyckan- 92 år o jagar ännu. http://www.nsd.se/nyheter/den-eviga-jaktlyckan-9050571.aspx Tänk om var så där pigg själv i den åldern och orkar jaga. Man får ju hoppas det.
Publicerat Februari 9, 201511 yr Författare Tänk om var så där pigg själv i den åldern och orkar jaga. Man får ju hoppas det. Ja det får man hoppas även om jag är ytterst tveksam att jag är i den formen om 31 år med tanke på vad jag kommer att genomgå i v. fot.
Publicerat Februari 10, 201511 yr I helgen sköts det i en bekants lag en stor tjur (med sydliga mått) Den kom tillsammans med en liknande tjur. Den som föll var en grov 8/taggare och den andra hade liknande krona på huvudet. De hade alltså hornen kvar [emoji15] Lastarn kunde lyfta tjuren i hornen. Den vägde uttagen 340 kg. Är det inte extremt att hornen på en sån tjur sitter kvar?