Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 2014

Featured Replies

Publicerat

Jag var på ett välbesökt älgjaktsmöte igår kväll o där framkom det att vi kommer att få en enda sammanhängande jakttid på älg över hela länet o utan brunstuppehåll.

Inlandskommunerna hade detta på prov i hösten -13 o det som en del märkte var att det blev fallande jägarantal fortlöpande o inte som det var innan med brunstuppehållet för då blev det som en nystart på älgjakten. De jaktlag som vill ta ett brunstuppehåll får givetvis göra det.

Björn Sundgren, Jägarförbundet Norrbotten deltog på mötet.

http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/algjakt/jakttider/Pages/default.aspx

Avskjutningsstatistiken var bedrövlig på många håll. Vårat vvo hade en avskjutning på 60,7% vilket är bedrövligt. :sad: 

Inom vårat VVO har vi begärt sänkning från höstens 14+14 ner till 8+8 i år.

• Svar 349
  • Visningar 31,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ragnarsson96
    Ragnarsson96

Idag kom min första skjutbara älg till passet, och jag tog chansen och fick skjuta min första älg! En pinntjur, ett skott med 6,5an, sprang 100m sen la den sig

• Smög mig på denna tjur som hade sällskap av ko och kviga. Min andra nedlagda älg [emoji2] Skickas från min iPhone via Tapatalk

• Sköt igår min första tjur. En grann herre på udda 14 taggar!   (Mer utförligt berättelse finns i min dagbok för den som vill läsa mer)

Posted Images

Publicerat

Vi har oxå hafft årsmöte nyligen och där såg vi att vi skjutit betydligt mindre med Älg förra hösten en vad vi normallt brukar skjuta. Vi fällde bara 9 vuxna och 9 kalv, vi brukar ligga på 18 - 19 vuxna och minst lika mycket kalv.

Älg obsarna visade på att det sätts mindre med älg en vad vi brukar se. Så man får se hur det blir i höst man kan hoppas att denna vinter har varit gynsam för älgstammen här i Kusmark.

• 2 months later...
Publicerat

Någon som sett någon Älg? Pratade med Thomas Ekberg och han sa att i de områden han jagar på har Älgstammen gått ner.

Igentligen är det svårt att säga nått än, man ser nog inget före jakten börjar. Men det är mindre med spår efter Älg på mina jaktmarker.

Publicerat

börjar älgjakten 1 september i norr?

Publicerat
  • Författare

börjar älgjakten 1 september i norr?

:thumbsup:

Publicerat

Jupp den 1 sep i år så börjar Älgjakten i Norr, då är det första måndagen i sep. Det är tilldelat 600 mindre älg i Västerbotten i år en förra året.

Publicerat

ok, jag börjar på söndagen efter 7/10, måste planera in en veckas ledighet!

Publicerat

Har lst släppt tilldelningarna än?

Publicerat

Kollade älgtilldelning nu, ser rätt mörkt ut... Jag som hade stora förhoppningar för mitt andra älgjaktsår :(

Men så här blir det då dom som bestämmer inte kan hålla en stabil avskjutning utan får det att likna en j*vla sinuskurva!

Publicerat

Utan att vara insatt i ämnet överhuvudtaget så vill jag minnas att rapporterna från er som jagar i norr var rätt tråkiga i fjol så det är väl naturligt att tilldelningen sänks?

I Skåne börjar vi 25/10. Undrar vad man ska göra innan dess?

Publicerat
  • Författare

Utan att vara insatt i ämnet överhuvudtaget så vill jag minnas att rapporterna från er som jagar i norr var rätt tråkiga i fjol så det är väl naturligt att tilldelningen sänks?

I Skåne börjar vi 25/10. Undrar vad man ska göra innan dess?

Ja visst var det det! :sad:

Publicerat
  • Författare

Har lst släppt tilldelningarna än?

Har inte äso  el. älgförvaltningen sagt något?

LST, Norrbotten har inte släppt någon tilldelning ännu men den borde väl komma snart.

Publicerat

Tilldelningen för Västerbotten kom idag. Finnas att läsa på VK och VF's hemsida bland annat.

Publicerat

Idag fick jag tillgång till vårt ÄSO's älgtilldelning och mitt lilla "jaktlag" d.v.s kompisen och jag fick en vuxen tilldelat!  :smile:

Publicerat

Idag fick jag tillgång till vårt ÄSO's älgtilldelning och mitt lilla "jaktlag" d.v.s kompisen och jag fick en vuxen tilldelat!  :smile:

hur stort är detta lilla område?

Publicerat

hur stort är detta lilla område?

Tidigare har vi haft 70Ha, efter en försäljning är vi nere i lite drygt 50 och har samlat på oss areal i flera år så nu hade vi plusareal tillräckligt för att få en vuxen.

Publicerat

Tidigare har vi haft 70Ha, efter en försäljning är vi nere i lite drygt 50 och har samlat på oss areal i flera år så nu hade vi plusareal tillräckligt för att få en vuxen.

ok, härligt.

men då är risken stor att det tar ca 5år innan ni får en stor igen?

Publicerat

ok, härligt.

men då är risken stor att det tar ca 5år innan ni får en stor igen?

Snarare typ 10... Vi kommer nu att hamna på ett rejält arealunderskott! Fast, vårt ÄSO delar ut 2 st "wildcardälgar", avlysningsjakt på ett vuxet handjur och ett vuxet hondjur för de jaktlag som inte fått någon vuxen på tilldelningen. Så ALLA har chansen, i alla fall på förmiddagen första dagen!  :yes:

Publicerat

Snarare typ 10... Vi kommer nu att hamna på ett rejält arealunderskott! Fast, vårt ÄSO delar ut 2 st "wildcardälgar", avlysningsjakt på ett vuxet handjur och ett vuxet hondjur för de jaktlag som inte fått någon vuxen på tilldelningen. Så ALLA har chansen, i alla fall på förmiddagen första dagen!  :yes:

En kalv på 2 personer är ju ändå inte fy skam :)

Dock lite tråkigt om det är älgjakten man brinner för naturligtvis :P

Publicerat

En kalv på 2 personer är ju ändå inte fy skam :)

Dock lite tråkigt om det är älgjakten man brinner för naturligtvis :P

En decemberkalv på två är perfekt!

Publicerat

Enligt Länstyrelsen så sköts det mindre älg än det som var utdelats i jämtlands län i fjol vilket tyder på en minskande stam,,

Publicerat
  • Författare

Enligt Länstyrelsen så sköts det mindre älg än det som var utdelats i jämtlands län i fjol vilket tyder på en minskande stam,,

Det var väl så i alla el. näst inpå alla länen. :sad:

Publicerat

Och man behöver ju inte vara ett geni för att veta vems fel det är..