Publicerat September 13, 201411 yr På den tiden jag jagade fågel, var det den bästa tiden....när älgjakten var klar! mvh/Urban Helt klart! Jagar i stort sett endast älg av två anledningar, första är att älgjakten kan innebär en knökfull skog med jägare så det är inte så begåvat att färdas runt och jaga småvilt mitt i det. Det andra är kamratskap, vi har ett grymt härligt gäng med högt i tak och låga skämt
Publicerat September 14, 201411 yr Författare Idag smet älgarna ut mellan passarna så det blev en nolla i protokollet. Nu får älgarna o markerna vila till nästa helg.
Publicerat September 14, 201411 yr DUDE!!! Drömrummet 1A Ja det går ingen nöd på mig. Jag har inga förväntningar på att få skjuta i år. Jag kan inte ha sånt flyt var år. Det primära målet i år är att få se en björn
Publicerat September 14, 201411 yr På fredag drar jag upp till Härjedalen igen. Hoppas på lite svalare väder denna gång. Hundkrakarna orkade nada sist. Men nya tag till helgen som sagt.
Publicerat September 16, 201411 yr Lossnade lite idag. Igår släppte en passkytt en ko och idag en annan ko och kalv "vi har inte åkt till Jämtland för att skjuta sånt, det kan vi göra i Skåne". Tycka vad man vill om det. Sista såten idag sköt passgrannen en grann 12a. Det var nära mig men såg den aldrig men är det någon jag unnar det är det honom, nya tag i morgon!
Publicerat September 16, 201411 yr intressant! Själv ser jag älgjakten som en laginsats. Kul att göra mål ibland. Köttet är pokalen ... Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Publicerat September 16, 201411 yr 12 taggare som är fredad iår. Högst 6 taggar är lovligt.. men kul att få se på bockpasset
Publicerat September 17, 201411 yr Fick släppa en jätte fin 10-taggare i söndags, roligt att se dem det bästa var att sonen 9-år var med och fick se den. 40 m var det som den bara stod med hela sidan mot oss och tittade.... välkommen tillbaka i oktober
Publicerat September 18, 201411 yr jaha då är det bara 30min kvar tills man far ut i skogen,bara 4 v kvar så att man får fara tillbaka till jobbet och vila upp sig
Publicerat September 18, 201411 yr nu tar jag sovmorgon har jagat varje dag under 2 v (morgon och kväll som hund förare)tid förutom en onsdag för då hade vi tornrep dag med bastu och köttsoppa på kvällen och 2 st slakt dagar fan man har tappat 3 jakt dagar hmmm kanske man skulle stiga upp 400 imorgon ochså!?.
Publicerat September 18, 201411 yr Har packat o sticker till Härjedalen inatt, jakt fredag lördag söndag. Taggad som fan : )
Publicerat September 21, 201411 yr Författare Jakt nu från morgonen o sedan efter lunch styckning av 2 tjurar o 2 kvigor.
Publicerat September 21, 201411 yr Detta är en populär post. En fin tjur hade oturen att komma på mig. Väntade in den till 20 meter, sedan ett bogskott. Flyktsträcka 0m. EDIT: Bogskott my ass. Tjuren snubblade till på,den ojämna marken i skottögonblicket, så kulan tog högt ovanför bogen precis ovanför bogbladet, diagonalt igenom ryggraden, levern och lungorna och stannade i skinnet på utgångssidan. Några hekto köttförstöring, död på plats. Men det var tur att det inte var fem centimeter högre... I och för sig satt jag 20 m bort med ny patron i loppet och fingret på avtryckaren ifall första skottet inte var tillräckligt. 9,3x62, Oryx. Kulan som i reklamen, bara lite mer uppsvampad...
Publicerat September 21, 201411 yr Nu blir det lite kallare och vi har gott om älg, så det kan bli ännu roligare helgerna framöver.
Publicerat September 21, 201411 yr Nu blir det lite kallare och vi har gott om älg, så det kan bli ännu roligare helgerna framöver. Hur ser det ut hos er med älg jämfört med tidigare år? Hur mycket tjurar ser ni? Jagar själv i Bodens kommun så hade varit intressant att höra hur ni har det.
Publicerat September 21, 201411 yr Tja, det är väl som alla år... Vi har relativt gott om kalvförande kor och såhär års kommer ju tjurarna till korna. Vi har haft en ganska balanserad avskjutning sista tio åren även om den äldre generationen börjar darra med underläppen om det skjutits två kor på raken... En sak man kan tänka på är att fjolingar påfallande ofta är kvigor,så man undrar ju var knapptjurarna tar vägen. År tre är de plötsligt här igen. Dessutom tror jag att det hänger på hundarna också. Ofta sticker ko och kalv iväg, tjuren som står med smyger undan åt ett annat håll och undgår upptäckt = lätt att tro att det inte finns någon tjur...
Publicerat September 21, 201411 yr Som sagt, skjutit ett cykelstyre i princip i upptaget för tiken. Släppt 3 djur. Ett där jag bara såg att det var en stor älg. ca 40 m i slyigt röjningsungskog i sken för tiken. Gissar att det var ko och kalv på spåren. En ko som jag hade på 30 m, som var i sken för tiken. Sprang i en halvmåne kring mig, hade säkert minst 3 fina skottillfällen. Men som sagt, en passare har ju redan fällt en sken älg för tiken i år, så det får räcka med sken älgar för i år. Idag gick jag på en kviga när jag var ute och skogstränade valpen. Hade henne på en hyggeskant ca 60 m bort och valpen stod som förstenad och fascinerat såg på när hon promenerade bort. Dock blev det rejält med luktande i spåren när vi gick fram. Övervägde för någon sek att fälla henne.....
Publicerat September 22, 201411 yr Författare Sådär nu var älgjakten slut för sept. Vi låter älgarna para sig i lugn o ro nu o det är så med flera andra jaktlag här i Kalix kommun. Ny start i okt den 4/10 trots att vi egentligen skulle få jaga utan uppehåll i Norrbotten.