Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 2014

Featured Replies

• Svar 349
  • Visningar 30,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ragnarsson96
    Ragnarsson96

Idag kom min första skjutbara älg till passet, och jag tog chansen och fick skjuta min första älg! En pinntjur, ett skott med 6,5an, sprang 100m sen la den sig

• Smög mig på denna tjur som hade sällskap av ko och kviga. Min andra nedlagda älg [emoji2] Skickas från min iPhone via Tapatalk

• Sköt igår min första tjur. En grann herre på udda 14 taggar!   (Mer utförligt berättelse finns i min dagbok för den som vill läsa mer)

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Igår -7,4 i skogen, skarpt o frostigt så det var omöjligt för hundförarna att smyga på stånd.

Det var lika svårt att sitta stilla i tornet för det minsta man vred på kroppen så hördes det vitt o brett omkring en.

Vi hade igång bra med älg men ingen blev skjuten. 17 man varav 4 hundförare. :ohmy: Det blev luckor i passlinjen.

Nu tag idag så får vi hoppas på bättre tur. :thumbsup:

Publicerat

Det är så jäkla surt att behöva stöta vid dom tillfällena!

Du verkar dock ha en hund med lite jakt i, så jag gissar att det inte påcerkar så mycket!

mvh/Urban

Jo jakt lust har hon men det skulle vara roligt att belöna henne med att få skjuta.

Men jag får väl inte klaga för mycket hon jagar ju bra.

/Reine

Publicerat

Hade ett cykelstyre på 4 meter som närmst, men det är fredat upp till 6 taggar tyvärr..

Här en bild på 7m där den stod och pissade samtidigt som den tittade på mig.

d7e04a4892c79f3c5e555c1afed41567.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Grattis! :smile:

Det var ingen dålig första tjur. :ohmy:  :thumbsup:  :smile:

Publicerat
  • Författare

Det var en fin tjur för att vara första tjur. :ohmy:  :thumbsup:

13 man varav 3 hundförare. Riktig snåblåst från n o no hela dagen.

Det gäller att man har vett att ta på sig extra kläder o handskar. Dubbla par handskar t o m. :thumbsup:

Ca 1 cm nysnö kom idag också.

Mysfaktor 5 var vid lunch o vi lunchade ute vid en av våra mötesplatser när vi inte är så många. :thumbsup:

post-144-0-66356900-1413744020_thumb.jpg

:wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:

Tyvärr blev det en nolla i protokollet idag också. Alldeles för skarpt för att smyga på ståndskall. :sad:

Publicerat

Grattis alla skyttar.summerar veckan som gått med en stor tumme ner:-( båda tikarna har löpt så får hoppas att unghunden kommer igång fram till jul i stället.

Publicerat

Hade ju lite nära älgkontakt i går när det jagades, här är en liten film från tillfället.

http://galne.se/film/Close%20moose.mp4

Publicerat

Idag hände en otrevlig sak på älgjakten på skolan....

Vi hade våran årliga drevjakt/klappjakt där 1orna gick i drev och vi andra i 2 och 3an var passkyttar... I våran sista såt så var reglerna tydliga att vi inte fick skjuta in i såten.. När nästan hela såten var klar så smäller de! En kalv, skytten var en tjej som sköt sin första älg, ja jo kul för hon.. MEN hon sköt rakt in i såten!!!! Hon sköt rakt mot mig, och jag hade passgrannar nära mig och även drevkedjan var inte mer än 30meter ifrån mig när smällen kom... FARLIGT!!! Men detta vart såklart skymt eftersom läraren inte våga såga nå dumt nu när hon skjutit sin första älg.. Men hur hade ni gjort? Jag vet själv att om jag eller någon Annan kille hade skjutit sådär så hade vi blivit avstängda från jakten.. Inte alls trevligt när man går fram till skytten och ser att hon skjutit rakt mot mig.

Publicerat
  • Författare

Det var ju skönt att det gick bra.

Det är riktigt otrevligt med sådana händelser.

Publicerat

4 älgar i backen hos oss. En 5:a, en 7:a, en kvigkalv och en tjurkalv. Samtliga låg inom 30 m. En med 3 skott , 2 med två skott och en med ett skott på 135 m. Den gick 4 m.

post-11057-14139588455166_thumb.jpg

post-11057-14139589524318_thumb.jpg

post-11057-14139590583629_thumb.jpg

post-11057-14139590018238_thumb.jpg

Sen sköts 15 kronhjortar på totalt 3800 ha också. Den finaste var en ok 12:a.

post-11057-14139591379354_thumb.jpg

post-11057-14139592265432_thumb.jpg

I övrigt lite rådjur. Besvikelsen var att vi inte lyckades skjuta en enda gris trots mängder i pass.....men så är det ibland.

Publicerat

Idag hände en otrevlig sak på älgjakten på skolan....

Vi hade våran årliga drevjakt/klappjakt där 1orna gick i drev och vi andra i 2 och 3an var passkyttar... I våran sista såt så var reglerna tydliga att vi inte fick skjuta in i såten.. När nästan hela såten var klar så smäller de! En kalv, skytten var en tjej som sköt sin första älg, ja jo kul för hon.. MEN hon sköt rakt in i såten!!!! Hon sköt rakt mot mig, och jag hade passgrannar nära mig och även drevkedjan var inte mer än 30meter ifrån mig när smällen kom... FARLIGT!!! Men detta vart såklart skymt eftersom läraren inte våga såga nå dumt nu när hon skjutit sin första älg.. Men hur hade ni gjort? Jag vet själv att om jag eller någon Annan kille hade skjutit sådär så hade vi blivit avstängda från jakten.. Inte alls trevligt när man går fram till skytten och ser att hon skjutit rakt mot mig.

Helt oacceptabelt och det är ju inget snack, finns inga förmildrande omständigheter. Frågan måste upp direkt. Vi hade en motsvarande såt men säkerhetstänket måste fungera.....när älgen kommer i pass måste man kunna avstå....det är det många som verkar ha svårt för. Jag stod själv på en höjd mot en väg. Passarna skulle gå 200 m från vägen. Efter 15 min knakar det till framför mig, ca 40 m från passet, upp med bössan och ska precis osäkra när jag ser att en av passarna kommit ut till vägen trots gps. "Jag tänkte zickzacka lite här inne" var hans förklaring. Sen blev det rättning i ledet.

Publicerat

Det blev en udda 8 för mig i Fredags.

40 minuter in på första såten.

Ibland går det snabbt.....

IMG_9242_zps14eba8cd.jpg

IMG_9215_zps4e1d8019.jpg

IMG_9201_zps31d917e0.jpg

Grattis [emoji106]
Publicerat
  • Författare

Det blev en udda 8 för mig i Fredags.

40 minuter in på första såten.

Ibland går det snabbt.....

Ja, det gör det ibland, men när man ska leta efter rätt älg o fälla så gick det inte för oss den gångna helgen.

Jag var inte med på lördagen. Hundarna hittade alla älgar utom det som var skjutbart o så likadant igår söndags. :sad:

Publicerat

Kul, grattis.

Publicerat

a39451505b4646a1a726a30a217a8e01.jpg

Fick skjuta min första älg igår!! En riktigt stor kalv :D

Grattis!!

Publicerat
  • Författare

Grattis Simon! :smile:

Dagens älgjakt i norr gick i köldens tecken. :thumbsup: -13 när jag steg ur bilen för att gå till passet som i sin tur låg i skuggan åt norr så någon morgonsol var inte att tänka på. :sad: Vi var 9 tappra jägare varav 5 var passare o resten hundförare. :thumbsup:

post-144-0-06640100-1414860040_thumb.jpg

post-144-0-55354800-1414860073_thumb.jpg

Tur att man hade med sig nog med kläder för att hålla värmen under 3,5 tim innan det blev lunchdags o en stor brasa. Mysfaktor 5 vid lunchen o brasan. :wub:

post-144-0-49844700-1414860092_thumb.jpg

Andra passet för dagen så fick man ett pass på ett hygge i solen o mådde gott.

post-144-0-21900500-1414860207_thumb.jpg

Tempen höll sig på minussidan hela dagen o det var -6,4 när vi slutade för dagen.

Älgarna är kvar i skogen. Fel älgar som hundarna skällde idag också. :sad:

Publicerat

Grattis Simon! :smile:

Dagens älgjakt i norr gick i köldens tecken. :thumbsup: -13 när jag steg ur bilen för att gå till passet som i sin tur låg i skuggan åt norr så någon morgonsol var inte att tänka på. :sad: Vi var 9 tappra jägare varav 5 var passare o resten hundförare. :thumbsup:

attachicon.gifWP_20141101_08_12_21_Pro.jpg

attachicon.gifWP_20141101_08_12_29_Pro.jpg

Tur att man hade med sig nog med kläder för att hålla värmen under 3,5 tim innan det blev lunchdags o en stor brasa. Mysfaktor 5 vid lunchen o brasan. :wub:

attachicon.gifWP_20141101_10_31_24_Pro.jpg

Andra passet för dagen så fick man ett pass på ett hygge i solen o mådde gott.

attachicon.gifWP_20141101_11_21_27_Pro.jpg

Tempen höll sig på minussidan hela dagen o det var -6,4 när vi slutade för dagen.

Älgarna är kvar i skogen. Fel älgar som hundarna skällde idag också. :sad:

Imponerad!

Krävs en intresserad/köttsugen jägare för att vara passkytt i november!:D

mvh/Urban