Publicerat Oktober 18, 201411 yr Detta är en populär post. Magisk älgjaktspremiär för mig. Inte ett djur i sikte första kvällen vakjakt. Likaså på morgonvak och dreven under dagen idag. På kvällsvaket började jag misströsta lite lätt och med en halvtimme kvar vrider jag på huvudet åt det minst heta hållet och där står en hel älgparad. Dock låg vinden m min vittring rakt i näsan på djuren så jag trodde att jag skulle bli påkommen och missa chansen. Men icke - fick skjuta två. Hann aldrig köpa trislotter...
Publicerat Oktober 19, 201411 yr Författare Igår -7,4 i skogen, skarpt o frostigt så det var omöjligt för hundförarna att smyga på stånd. Det var lika svårt att sitta stilla i tornet för det minsta man vred på kroppen så hördes det vitt o brett omkring en. Vi hade igång bra med älg men ingen blev skjuten. 17 man varav 4 hundförare. Det blev luckor i passlinjen. Nu tag idag så får vi hoppas på bättre tur.
Publicerat Oktober 19, 201411 yr Det är så jäkla surt att behöva stöta vid dom tillfällena! Du verkar dock ha en hund med lite jakt i, så jag gissar att det inte påcerkar så mycket! mvh/Urban Jo jakt lust har hon men det skulle vara roligt att belöna henne med att få skjuta. Men jag får väl inte klaga för mycket hon jagar ju bra. /Reine
Publicerat Oktober 19, 201411 yr Hade ett cykelstyre på 4 meter som närmst, men det är fredat upp till 6 taggar tyvärr..Här en bild på 7m där den stod och pissade samtidigt som den tittade på mig.Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Oktober 19, 201411 yr Detta är en populär post. I fredags kom jag äntligen till skott på en kviga, det roligaste var att det blev på fullt ståndskall för en av hundarna efter 4 timmars kanon arbete av henne:) . Lycka!!
Publicerat Oktober 19, 201411 yr Detta är en populär post. Sköt igår min första tjur. En grann herre på udda 14 taggar! (Mer utförligt berättelse finns i min dagbok för den som vill läsa mer)
Publicerat Oktober 19, 201411 yr Författare Grattis! Det var en fin tjur för att vara första tjur. 13 man varav 3 hundförare. Riktig snåblåst från n o no hela dagen. Det gäller att man har vett att ta på sig extra kläder o handskar. Dubbla par handskar t o m. Ca 1 cm nysnö kom idag också. Mysfaktor 5 var vid lunch o vi lunchade ute vid en av våra mötesplatser när vi inte är så många. Tyvärr blev det en nolla i protokollet idag också. Alldeles för skarpt för att smyga på ståndskall.
Publicerat Oktober 20, 201411 yr Grattis alla skyttar.summerar veckan som gått med en stor tumme ner:-( båda tikarna har löpt så får hoppas att unghunden kommer igång fram till jul i stället.
Publicerat Oktober 20, 201411 yr Hade ju lite nära älgkontakt i går när det jagades, här är en liten film från tillfället.http://galne.se/film/Close%20moose.mp4
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Idag hände en otrevlig sak på älgjakten på skolan.... Vi hade våran årliga drevjakt/klappjakt där 1orna gick i drev och vi andra i 2 och 3an var passkyttar... I våran sista såt så var reglerna tydliga att vi inte fick skjuta in i såten.. När nästan hela såten var klar så smäller de! En kalv, skytten var en tjej som sköt sin första älg, ja jo kul för hon.. MEN hon sköt rakt in i såten!!!! Hon sköt rakt mot mig, och jag hade passgrannar nära mig och även drevkedjan var inte mer än 30meter ifrån mig när smällen kom... FARLIGT!!! Men detta vart såklart skymt eftersom läraren inte våga såga nå dumt nu när hon skjutit sin första älg.. Men hur hade ni gjort? Jag vet själv att om jag eller någon Annan kille hade skjutit sådär så hade vi blivit avstängda från jakten.. Inte alls trevligt när man går fram till skytten och ser att hon skjutit rakt mot mig.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Författare Det var ju skönt att det gick bra. Det är riktigt otrevligt med sådana händelser.
Publicerat Oktober 22, 201411 yr 4 älgar i backen hos oss. En 5:a, en 7:a, en kvigkalv och en tjurkalv. Samtliga låg inom 30 m. En med 3 skott , 2 med två skott och en med ett skott på 135 m. Den gick 4 m. Sen sköts 15 kronhjortar på totalt 3800 ha också. Den finaste var en ok 12:a. I övrigt lite rådjur. Besvikelsen var att vi inte lyckades skjuta en enda gris trots mängder i pass.....men så är det ibland.
Publicerat Oktober 22, 201411 yr Idag hände en otrevlig sak på älgjakten på skolan.... Vi hade våran årliga drevjakt/klappjakt där 1orna gick i drev och vi andra i 2 och 3an var passkyttar... I våran sista såt så var reglerna tydliga att vi inte fick skjuta in i såten.. När nästan hela såten var klar så smäller de! En kalv, skytten var en tjej som sköt sin första älg, ja jo kul för hon.. MEN hon sköt rakt in i såten!!!! Hon sköt rakt mot mig, och jag hade passgrannar nära mig och även drevkedjan var inte mer än 30meter ifrån mig när smällen kom... FARLIGT!!! Men detta vart såklart skymt eftersom läraren inte våga såga nå dumt nu när hon skjutit sin första älg.. Men hur hade ni gjort? Jag vet själv att om jag eller någon Annan kille hade skjutit sådär så hade vi blivit avstängda från jakten.. Inte alls trevligt när man går fram till skytten och ser att hon skjutit rakt mot mig. Helt oacceptabelt och det är ju inget snack, finns inga förmildrande omständigheter. Frågan måste upp direkt. Vi hade en motsvarande såt men säkerhetstänket måste fungera.....när älgen kommer i pass måste man kunna avstå....det är det många som verkar ha svårt för. Jag stod själv på en höjd mot en väg. Passarna skulle gå 200 m från vägen. Efter 15 min knakar det till framför mig, ca 40 m från passet, upp med bössan och ska precis osäkra när jag ser att en av passarna kommit ut till vägen trots gps. "Jag tänkte zickzacka lite här inne" var hans förklaring. Sen blev det rättning i ledet.
Publicerat Oktober 27, 201411 yr Detta är en populär post. Det blev en udda 8 för mig i Fredags. 40 minuter in på första såten. Ibland går det snabbt.....
Publicerat Oktober 27, 201411 yr Det blev en udda 8 för mig i Fredags. 40 minuter in på första såten. Ibland går det snabbt..... Grattis [emoji106]
Publicerat Oktober 27, 201411 yr Författare Det blev en udda 8 för mig i Fredags. 40 minuter in på första såten. Ibland går det snabbt..... Grattis! Ja, det gör det ibland, men när man ska leta efter rätt älg o fälla så gick det inte för oss den gångna helgen. Jag var inte med på lördagen. Hundarna hittade alla älgar utom det som var skjutbart o så likadant igår söndags.
Publicerat Oktober 27, 201411 yr Detta är en populär post. Delad glädje är dubbel glädje. Pga mina krånglande fötter så fick min jaktkompis Micke gå med Figo en såt under jaktveckan. Efter ett fint ståndskall så fick han skjuta en kalv, Figo fortsatte sedan med kon i ett fint gångstånd i ca 1 km och där satt Mickes sambo som fick skjuta kon. Det var fyra mycket nöjda jägare som samlades efteråt (tre pers och en hund).
Publicerat November 1, 201411 yr Detta är en populär post. Fick skjuta min första älg igår!! En riktigt stor kalv
Publicerat November 1, 201411 yr Författare Grattis Simon! Dagens älgjakt i norr gick i köldens tecken. -13 när jag steg ur bilen för att gå till passet som i sin tur låg i skuggan åt norr så någon morgonsol var inte att tänka på. Vi var 9 tappra jägare varav 5 var passare o resten hundförare. Tur att man hade med sig nog med kläder för att hålla värmen under 3,5 tim innan det blev lunchdags o en stor brasa. Mysfaktor 5 vid lunchen o brasan. Andra passet för dagen så fick man ett pass på ett hygge i solen o mådde gott. Tempen höll sig på minussidan hela dagen o det var -6,4 när vi slutade för dagen. Älgarna är kvar i skogen. Fel älgar som hundarna skällde idag också.
Publicerat November 1, 201411 yr Detta är en populär post. Våra två kalvar tog 2.5h att fälla idag. Vi hade flera vuxna djur igång varav en ko med dubbelkalv som två skyttar knep. Det är grymt mycket älg här nu så hoppas att det kan bli någon bonus kalv senare så att man kan komma ut och jaga igen En liten kul grej man hörde på radion var att jaktledarens hund var iväg och "ruskade tupp". Nu var det inte så att hunden var iväg och runkade utan att den hade släppt älgen och sprungit in till en gård och tydligen klippt en tupp hos en tant så jaktledaren fick gå dit och punga ut 200kr för den Här är en bild på en av kalvarna.
Publicerat November 1, 201411 yr Grattis Simon! Dagens älgjakt i norr gick i köldens tecken. -13 när jag steg ur bilen för att gå till passet som i sin tur låg i skuggan åt norr så någon morgonsol var inte att tänka på. Vi var 9 tappra jägare varav 5 var passare o resten hundförare. WP_20141101_08_12_21_Pro.jpg WP_20141101_08_12_29_Pro.jpg Tur att man hade med sig nog med kläder för att hålla värmen under 3,5 tim innan det blev lunchdags o en stor brasa. Mysfaktor 5 vid lunchen o brasan. WP_20141101_10_31_24_Pro.jpg Andra passet för dagen så fick man ett pass på ett hygge i solen o mådde gott. WP_20141101_11_21_27_Pro.jpg Tempen höll sig på minussidan hela dagen o det var -6,4 när vi slutade för dagen. Älgarna är kvar i skogen. Fel älgar som hundarna skällde idag också. Imponerad! Krävs en intresserad/köttsugen jägare för att vara passkytt i november! mvh/Urban